Ranking domen

Kupić domenę internetową po bardzo atrakcyjnej cenie jest bardzo łatwo, ale wielu przedsiębiorców nie bierze pod uwagę kosztów jej utrzymania w dłuższym czasie. Przejrzeliśmy ofertę dziesięciu mniejszych i większych operatorów, aby sprawdzić, gdzie wykupienie domeny jest najbardziej opłacalne.


Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest domena internetowa. To twój niepowtarzalny adres w sieci, pod którym uruchomisz stronę WWW, sklep internetowy lub blog. Zarejestruj domenę, aby udostępnić pracownikom skrzynki poczty elektronicznej pod łatwym do zapamiętania adresem, jednoznacznie identyfikującym twoją firmę, markę lub produkt.

Wśród polskich przedsiębiorców największą popularnością cieszy się domena krajowa .pl oraz obsługiwane w jej ramach domeny funkcjonalne, m.in. .com.pl, .net.pl, oraz regionalne, takie jak .waw.pl, wroclaw.pl czy mazury.pl. Domeny te obsługiwane są przez NASK, organizację pełniącą funkcję krajowego rejestru nazw internetowych, natomiast za ich rejestrację i obsługę u klientów końcowych odpowiadają rejestratorzy domen (registrars). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zarejestrować nazwę w domenie .de lub .co.uk, jeśli chcesz prowadzić biznes w Niemczech lub Wielkiej Brytanii. Do wyboru masz także domeny globalne, takie jak com, .org oraz .net. W ciągu ostatnich kilkunastu lat w internecie udostępniono kilkanaście innych domen funkcjonalnych, m.in. .travel (dla branży turystycznej), .biz (dla biznesu) oraz .xxx dla stron o treści erotycznej. Dla klientów dostępne są już także nowe domeny najwyższego poziomu nTLD, takie jak .bike, .email czy .technology. Rozszerzenia te pozwalają tworzyć ciekawe i łatwe do zapamiętania adresy internetowe.

Największy udział w rynku rejestracji i obsłudze domeny .pl mają dostawcy hostingu – firmy home.pl, nazwa.pl (wcześniej NetArt), AZ.pl, Agnat (domena.pl), 1&1 Internet oraz Kei.pl. Wynika to z faktu, że klienci, kupując hosting współdzielony, serwery VPS czy dedykowane, chcą utrzymywać swoje domeny u tego samego operatora. Drugą grupę rejestratorów stanowią dostawcy specjalizujący się w rejestracji, obsłudze oraz pośrednictwie w sprzedaży domen, m.in. AfterMarket.pl, premium.pl, Dinfo oraz RejestracjaDomen.pl.

Na stronie www.dns.pl znajdziesz listę oraz mapę partnerów NASK, którzy rejestrują i utrzymują domeny dla klientów końcowych.

Na stronie www.dns.pl znajdziesz listę oraz mapę partnerów NASK, którzy rejestrują i utrzymują domeny dla klientów końcowych.

Jakie domeny rejestrują Polacy?

Co kwartał NASK publikuje raport „Rynek nazw domeny .PL”, który dostarcza rzetelnych informacji o polskim rejestrze domen internetowych. Najnowszą wersję raportu znajdziesz zawsze na stronie www.dns.pl, w dziale Aktualności. Wczytaj się w ten dokument, aby się dowiedzieć, jakie domeny cieszą się największym zainteresowaniem rodzimych użytkowników.

Na koniec czerwca 2014 roku w rejestrze domeny .pl znajdowało się 2 491 276 nazw domen. Tylko w drugim kwartale tego roku abonenci odnowili blisko 342 tyś. nazw, z czego 74,08 odnowionych domen zarejestrowanych było bezpośrednio w domenie najwyższego poziomu, 20,89% w domenach funkcjonalnych, a 5,14% w domenach regionalnych. To pokazuje, że domeny z końcówką najwyższego poziomu cieszą się największą popularnością. Dodatkowo wiele firm rejestruje nazwę w domenie .com.pl jako dodatkową dla domeny.pl.

Pod adresem www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl sprawdzisz, czy wybrana przez ciebie nazwa jest wolna do rejestracji. Jeśli nie jest, dowiesz się tam, kto jest jej aktualnym abonentem.

Pod adresem www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl sprawdzisz, czy wybrana przez ciebie nazwa jest wolna do rejestracji. Jeśli nie jest, dowiesz się tam, kto jest jej aktualnym abonentem.

W drugim kwartale 2014 roku zarejestrowano 245 500 nowych nazw, z czego 165 189 rejestracji dokonano bezpośrednio w domenie .pl, co stanowiło 67,29% ogólnej liczby wszystkich rejestracji. Udział nowych nazw w domenach funkcjonalnych oraz regionalnych wyniósł odpowiednio 24,69% oraz 8,02% ogólnej liczby wykonanych w tym okresie rejestracji.

Liczba aktywnych domen zawierających narodowe znaki diakrytyczne wynosiła na koniec czerwca 54 272, co stanowi jedynie 2,18% wszystkich nazw w rejestrze .pl. Dane te jednoznacznie wskazują, że wśród polskich internautów domeny IDN nie cieszą się popularnością, jakiej można by się spodziewać. Mimo to większość operatorów, oprócz 1&1, umożliwia rejestrację nazw IDN w rejestrze domeny .pl.

Promocyjne rejestracje

Rynek rejestracji domen opiera się na systemie promocji, które pozwalają kupować domeny z upustem od 10-15 zł od cennika. W promocji „5 domen za darmo!" w nazwa.pl firma może zamówić do 5 polskich domen (.pl, funkcjonalne, regionalne) za 0 zł oraz dowolną liczbę domen o rozszerzeniu globalnym i .eu w cenie 19,90 zł (standardowa cena to 29,90). Osobom prywatnym przysługuje możliwość zamówienia tylko jednej domeny polskiej za 0 zł.

W praktyce udział w promocji wiąże się z koniecznością przedłużenia domeny na kolejny rok u operatora, u którego została zarejestrowana. W ten sposób dostawcy zabezpieczają się przed przeniesieniem domeny zarejestrowanej w ramach promocji do innego usługodawcy, który prawdopodobnie oferuje niższe ceny odnowień. Zasady te wynikają wprost z regulaminu promocji, który musisz zaakceptować w trakcie rejestracji domeny. W przypadku niespełnienia warunków promocji klient zobowiązany będzie do zapłaty odszkodowania kwoty równej pełnej cenie rejestracji domeny lub innej kary umownej.

Mimo to przed kupieniem domeny warto dokładnie przejrzeć promocje dostawców. W sierpniu 2014 home.pl oferował rejestrację domeny szwedzkiej .SE za jedyne 59 zł, a z okazji dziesięciolecia wstąpienia Polski do Unii Europejskiej także bezpłatną domenę .eu. Promocja na domeny europejskie trwa do końca 2014 roku i przeznaczona jest wyłącznie dla firm. W ramach oferty „Co kraj, to domena” home.pl przygotował promocyjny cennik domen krajowych, dzięki czemu za wybrane domeny świata zapłacisz do 80% mniej. Przykładowo cena rejestracji domen rosyjskiej (.ru), francuskiej (.fr) czy też czeskiej (.cz) została obniżona z 99 zł do 39 zł.

Rejestrując domenę u większych dostawców hostingu, możesz liczyć na pakiet usług dodatkowych i bonusów. W promocji domen europejskich home.pl do każdej zarejestrowanej nazwy dodaje bezpłatny kupon Google AdWords o wartości 250 zł, usługę pozycjonowania strony przez 3 miesiące, wartą 750 zł (oferta przygotowana we współpracy z agencją Performance Media), konto pocztowe o pojemności 1 GB oraz miejsce na serwerze na bezpłatną wizytówkę z danymi twojej firmy.

Domeny globalne oraz .pl możesz rejestrować także u światowych rejestratorów domen, m.in. w GoDaddy. Zwróć uwagę na ciekawe promocje i dobre ceny odnowień.

Domeny globalne oraz .pl możesz rejestrować także u światowych rejestratorów domen, m.in. w GoDaddy. Zwróć uwagę na ciekawe promocje i dobre ceny odnowień.