Rendering 3D - prostsze niż myślisz

Realizm w scenach 3D uzyskiwany za pomocą oświetlenia i tekstur


Realizm w scenach 3D uzyskiwany za pomocą oświetlenia i tekstur

Można odnieść wrażenie, że rendering to koniec pracy twórczej. Scena wymodelowana, oświetlona, wybrane szadery, tekstury i inne fajerwerki, teraz tylko parę godzin czy minut i praca skończona. Tym czasem etap renderowania może zrujnować mozolnie konstruowaną scenę, lub dzięki wprawnej manipulacji oświetleniem i szczegółami powierzchni uratować nieudany projekt.

Wybór tekstur, generowanie szaderów, ustawianie świateł i opcji renderingu - wszystko to ma wpływ na efekt końcowy. Większość programów 3D (oprócz kilku wyjątków) ma możliwość sterowania wymienionymi parametrami. To, który z nich wybierzesz, wpłynie na to, jak będzie wyglądała scena. Jednak tworzenie dobrych obrazków 3D zależy głównie od doświadczenia i wiedzy, której nigdy za wiele.

Powierzchnie

Po skonstruowaniu sceny trójwymiarowej można przystąpić do definiowania właściwości powierzchni. Żeby sobie z tym poradzić, warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi terminami i ustawieniami:

Diffuse:

powierzchnia matowa, nie ma żadnych opcji dodatkowych (oprócz koloru).

Specular:

wartość określająca wielkość i intensywność odbić świetlnych na powierzchni przedmiotu.

Ambient:

ilość światła odbijanego od powierzchni, jednak w dość specyficznym ujęciu. Oblicza się światło odbijane równomiernie od wszystkich powierzchni, determinuje to jasność i kolor całej sceny.

Transparency:

ten parametr określa wszystko pomiędzy powierzchnią przezroczystą a nieprzezroczystą.

Opacity maps:

obrazki określające obszary przezroczyste/nieprzezroczyste na powierzchni obiektu.