Sprawdź, jak ograniczyć korzystanie ze smartfona z Androidem [PORADNIK]

Korzystasz ze smartfona cały dzień? A może Twoje dziecko nie potrafi się oderwać od swojego telefonu komórkowego? Na szczęście smartfony z Androidem mają aplikacje Cyfrowy dobrostan, która pomoże Ci lub Twojemu dziecku odzwyczaić się nieco od smartfona i poprawić swoje samopoczucie. Sprawdź, jak działa aplikacja Cyfrowy dobrostan oraz jak z niej korzystać.


W obecnych czasach nowoczesny smartfon jest naszym najważniejszym, a zarazem najbardziej osobistym urządzeniem elektronicznym. Niestety wiele osób nie wyobraża sobie już wyjścia na spacer lub zakupy bez smartfona. Problem ten w dużej mierze dotyczy młodszych użytkowników oraz dzieci, ale niestety również dorośli coraz więcej czasu spędzają przed ekranami swoich smartfonów. Niezależnie od tego czy pracujemy, piszemy wiadomości, komunikujemy się ze znajomymi, gramy w gry czy porostu przeglądamy portale społecznościowe to z naszego smartfona korzystamy przez kilka godzin w ciągu dnia.

Cyfrowa równowaga 
Źródło: PCWorld.com

Cyfrowa równowaga

Źródło: PCWorld.com

Smartfony to oczywiście świetne urządzenia, które ułatwiają funkcjonowanie w dzisiejszym wysoko zinformatyzowanym świecie, ale są także złodziejami naszego czasu.

Największe firmy technologiczne zdały sobie sprawę, że użytkownicy nieco nadwyrężają możliwości smartfonów i korzystają z nich w każdej możliwej chwili.

System operacyjny Android w wersji 9.0 Pie oraz nowszych posiada wbudowaną aplikację Cyfrowy dobrostan, która pomaga ograniczyć nam korzystanie ze smartfona.

Uwaga! Cyfrowy dobrostan może nie być dostępny na smartfonach, które otrzymały aktualizację do Androida 9.0 Pie. Mowa między innymi o Samsungu Galaxy S8/S8+/Note 8.

Jak ograniczyć korzystanie ze smartfona? Tego dowiesz się w poniższym materiale.

1. Zacznij od sprawdzenia statystyk

Statystyki pokażą Ci jak często sięgasz po smartfona oraz ile czasu w ciągu dnia poświęcasz na jego obsługę. Niestety prawda jest brutalna i zobaczysz tam zapewne ponad 100 powiadomień i kilka godzin z włączonym ekranem.

W ustawieniach Androida znajdziesz zakładkę Cyfrowy dobrostan lub Cyfrowa równowaga. Nazwa zależy od producenta urządzenia np. Xiaomi stosuje Cyfrową równowagę, a Samsung Cyfrowy dobrostan.

W aplikacji zobaczysz swoje statystyki. Pokażą one ile otrzymałeś powiadomień, ile razy odblokowałeś telefon oraz ile minut z niego korzystałeś.

Panel informacyjny

Panel informacyjny

Statystyki najlepiej sprawdzać wieczorem. Dopiero wtedy będziesz mieć komplet danych, które pokażą Ci ile czasu spędziłeś korzystając z telefonu.

Cyfrowy dobrostan pozwoli Ci dokładnie zobaczyć, z których aplikacji korzystałeś. Aby wyświetlić dokładne statystyki dotknij wykresu kołowego.

Panel informacyjny z dokładnymi wykresami

Panel informacyjny z dokładnymi wykresami

2. Utwórz rozsądne ograniczenia dla danych aplikacji

Gdy wiesz już z których aplikacji korzystasz najczęściej możesz pomyśleć o ustawieniu limitów. Definiują one ile czasu w ciągu dnia możesz spędzić z daną aplikacją. Przykładowo jeżeli widzisz, że Twoim problemem jest przeglądanie Facebooka możesz ograniczyć czas działania tej aplikacji do np. 60 minut.

Aby ustawić limity należy kliknąć w Panel i wyświetlić wszystkie aplikacje. Wybieramy interesujący nas program i klikamy w klepsydrę z prawej strony. Ustawiamy czas, jaki możemy poświęcić na daną aplikację w ciągu dnia. Pamiętaj, że timer resetuje się o północy.

Ograniczenia czasowe dla aplikacji

Ograniczenia czasowe dla aplikacji

3. Skonfiguruj tryb nocny

Tryb nocny to funkcja, która pozwoli Ci ograniczyć korzystanie z telefonu w momencie, kiedy masz na to największą ochotę. Mowa oczywiście o wieczorze. Przed zaśnięciem często sprawdzamy naszego smartfona, a światło emitowane przez wyświetlacz powoduje, że zamiast usypiać rozbudzamy się.

Tryb nocny

Tryb nocny

Tryb nocny pozwala uruchomić Nie przeszkadzać i zamienia kolory ekranu na czarno-białe.

Możemy ustawić, aby tryb nocny uruchamiał się w danych godzinach - poprzez zdefiniowanie odpowiednich pór dla każdego dnia tygodnia. Istnieje również możliwość uruchomienia trybu nocnego po podłączeniu do ładowarki wieczorem np. po 21:00.

Konfiguracja trybu nocnego

Konfiguracja trybu nocnego

Tryb nocny spowoduje, że o nadchodzących wieczorem powiadomieniach dowiemy się dopiero, gdy weźmiemy telefon do ręki. Dodatkowo czarno-biały ekran zniechęci nas do oglądania YouTubea i przeglądania sieci.

4. Ogranicz korzystanie ze smartfona w czasie pracy

Smartfon rozprasza Cię w pracy? Cyfrowa równowaga oddaje do Twojej dyspozycji Tryb pełnej koncentracji. Pozwala on skupić się na pracy, nauce lub wykonywaniu innych czynności. Smartfon w trybie pełnej koncentracji nie wyświetla powiadomień z najbardziej rozpraszających nas aplikacji.

Wystarczy, że wybierzemy odpowiednie aplikacje i klikniemy Włącz teraz.

Tryb pełnej koncentracji

Tryb pełnej koncentracji

Tryb pełnej koncentracji wyłączmy ręcznie z poziomu Cyfrowego dobrostanu lub powiadomienia wyświetlającego się na pasku powiadomień. Możemy również zrobić sobie chwilową przerwę od Trybu pełnej koncentracji, aby przejrzeć powiadomienia z zablokowanych aplikacji.

W powyższym poradniku przedstawiliśmy najważniejsze opcje w Cyfrowym dobrostanie. Jak widać umożliwiają one skutecznie ograniczyć czas spędzony przed ekranem smartfona, a przede wszystkim pozwalają dowiedzieć się ile godzin dziennie spędzamy przed ekranem naszego smartfona. Te liczby najczęściej dają sporo do myślenia.