Tanie strony internetowe
-
- 01.09.2015, godz. 11:27
Przejrzeliśmy oferty czołowych dostawców hostingu działających na polskim rynku. Sprawdziliśmy, jaki jest najbardziej opłacalny plan hostingowy na potrzeby publikowania firmowej wizytówki, stworzenia strony internetowej, blogu albo uruchomienia niewielkiego sklepu.
W standardowej ofercie hostingowej otrzymasz na serwerze wirtualnym miejsce na swoje strony WWW, z których każda może być uruchamiana w oddzielnej domenie lub subdomenie. W ten sposób, w ramach jednego serwera możesz opublikować wizytówkę firmy, stworzyć blog i forum dla klientów oraz uruchomić sklep internetowy. Z kolei oferowane funkcje poczty elektronicznej obejmują ochronę przed spamem i wirusami, aliasy i przekierowania oraz autoresponder, czyli automatyczną odpowiedź wysyłaną nadawcy wiadomości z informacją że akurat jesteś na urlopie lub wyjeździe służbowym..
Z reguły dostawcy oferują 14-dniowy okres próbny, na przetestowanie wydajności oraz stabilności hostingu. Jeśli twoje oczekiwania zostaną spełnione, możesz zakupić usługę. Zachętą do tego mają być spore rabaty oraz pakiety bonusów dostępne w pierwszym roku korzystania z hostingu. Warto pamiętać, że czas szybko płynie, więc dobrze jest od razu sprawdzić cenę przedłużenia usługi na kolejny okres.
Zwykle największe firmy hostingowe wyceniają drożej swoje usługi, ale i u nich możesz znaleźć tanie oferty, z wszystkimi korzyściami, jakie daje posiadanie hostingu u dużego dostawcy. Przyjmuje się, że niedrogi hosting to taki, którego roczny koszt nie przekracza 300–400 zł. Pamiętaj, że większość dostawców podaje ceny netto, a zatem prywatni użytkownicy do ceny wynajmu serwera muszą doliczyć 23% VAT.

Niedrogie pakiety hostingowe na stronę internetową
Wybieramy hosting
Pierwsze, na co powinieneś zwrócić uwagę, wybierając serwer wirtualny, to pojemność konta, czyli dostępna przestrzeń dyskowa, która może być swobodnie współdzielona między usługi hostingowe. W planie Active Mini w nazwa.pl do dyspozycji masz 50 GB, z których przykładowo 10 GB możesz przeznaczyć na stronę WWW, a pozostałe 40 GB na 10 skrzynek e-mail po 4 GB każda. W planie 1&1 Basic możesz założyć 100 skrzynek o pojemności 2 GB, w OVH.pl 100 kont e-mail po 5 GB, a w zenbox.pl nielimitowaną ich liczbę, ale rozmiar pojedynczej skrzynki nie może przekroczyć 2 GB.
Multipoczta to funkcja dostępna w nazwa.pl i home.pl, pozwala na założenie kont e-mail o tej samej nazwie, ale przypisanych do różnych domen, np. [email protected], [email protected]. Opcja ta okaże się przydatna, jeśli w ramach jednego serwera obsługujemy wiele firm lub prowadzimy niezależne projekty internetowe.
Zastosowanie list mailingowych umożliwia zdefiniowanie listy adresów osób, które będą dostępne pod jednym adresem wysyłkowym. Użytkownik, aby wysłać wiadomość do grupy osób, np. pracowników tego samego działu, wprowadza tylko jeden adres - adres listy mailingowej. Wiadomość zostanie automatycznie rozesłana przez serwer do skrzynek wszystkich osób w grupie.
Niektórzy dostawcy oferują rozszerzone funkcje poczty elektronicznej związane z pracą zespołową, choć zawsze jest to opcja dodatkowo płatna. Poczta OX Business w AZ.pl ma wbudowane funkcje współdzielenia plików, kalendarzy i kontaktów, narzędzia ułatwiające organizację pracy zespołu oraz mechanizmy synchronizacji informacji osobistych na komputerach i urządzeniach mobilnych pracowników. Pojedyncze stanowisko kosztuje 80 zł rocznie. Analogiczne rozwiązanie o nazwie Cloud Email Xchange dostępne jest w ofercie home.pl.
Zwróć uwagę na dostępny, maksymalny rozmiar pojedynczej bazy danych MySQL, który w przypadku popularnych planów hostingowych wynosi od 500 MB do 2 GB. Z perspektywy wydajności hostingu współdzielonego taki rozmiar bazy danych wydaje się niezbędnym minimum. W droższych planach hostingowych Pro i Max nazwa.pl oferuje profesjonalną bazę danych MySQL/MariaDB pozbawioną czasowych ograniczeń wydajności m.in. w liczbie jednoczesnych połączeń do bazy.
Posiadając własny adres IP możesz zarejestrować certyfikat SSL, który służy do zabezpieczania procesu logowania oraz pobierania danych z formularzy. To obowiązkowy element każdej strony (np. sklepu internetowego), na której zbieramy zamówienia i dane klientów. Zanim wykupisz usługę dowiedz się od dostawcy, czy na wybranym serwerze wirtualnym możesz zainstalować własny certyfikat SSL.
Z kolei do opublikowania strony WWW i wprowadzania w niej zmian potrzebne będzie co najmniej jedno konto FTP (alternatywą pozostaje protokół SSH). Tam gdzie można ich założyć więcej, usługa FTP może posłużyć pracownikom jako narzędzie wymiany plików także z zewnętrznymi partnerami, np. do przesyłania materiałów do agencji reklamowych.