Twój własny e-sklep

Wartość polskiego rynku e-commerce w 2014 roku może wynieść nawet 30 mld złotych, co stanowi 4,2-5% całego handlu detalicznego w Polsce. Brak istotnych przeszkód, by wejść na ten rynek, więc własny sklep internetowy to wyraźna szansa na nowy biznes lub sposób na rozszerzenie prowadzonej działalności. Jak zdobyć kawałek tego tortu dla siebie?


Zostawmy na chwilę na boku wszystkie kwestie biznesowe. Zakładamy, że masz plan działania, analizę rynku i wiesz już, co i komu chcesz sprzedawać. Z danych przekazanych przez home.pl wynika, że 17% sklepów uruchomionych na platformie Click Shop oferuje artykuły dla domu i ogrodu, a 10% to witryny z produktami i usługami związanymi ze zdrowiem i urodą. Mniej więcej taka sama liczba e-sklepów działających w Click Shop specjalizuje się w sprzedaży ubrań i obuwia.

Nieważne, w jakiej branży działasz i co zamierzasz zaoferować swoim klientom. Większość osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z handlem elektronicznym (e-commerce), staje przed tym samym dylematem: co wybrać – oprogramowanie oparte na bezpłatnym skrypcie lub zaprojektowane na życzenie, do zainstalowania na wynajętym serwerze, czy też sklep dostarczony w modelu usługowym (SaaS). Wybór nie jest prosty, bo każde z tych podejść ma swoje wady i zalety.

W artykule opisujemy najważniejsze innowacje platform e-commerce, z naciskiem na funkcje zwiększające sprzedaż i lepsze dotarcie do klientów. Przedstawiamy zestawienie najciekawszych aplikacji do e-commerce, dostarczanych zarówno w modelu SaaS, jak i w formie oprogramowania do instalacji na własnym serwerze, które istotnie zwiększają możliwości prowadzenia biznesu internetowego.

SaaS vs. własne oprogramowanie

Firmy, które rozpoczynają handel w sieci i nie chcą ponosić dużych nakładów początkowych, mogą sięgnąć po standardowe, kompleksowe rozwiązania dostarczane w modelu usługowym (SaaS). W ramach miesięcznego abonamentu dostawca usługi zapewnia miejsce na serwerze, oprogramowanie sklepu oraz skrzynki dla pracowników we własnej domenie internetowej. Najważniejsze platformy sklepowe w modelu SaaS to: RedCart, Shoper, Click Shop od home.pl, Comarch ERP e-Sklep, iStore.pl, IAI-Shop.com oraz Selly. Pierwsze cztery omawiamy szerzej w dalszej części artykułu.

Przeciwieństwem tego modelu jest instalacja oprogramowania sklepu na własnym lub wynajętym serwerze internetowym (czytaj w tym numerze: „Najlepszy hosting dla sklepu i nie tylko”). Do wyboru masz skrypty sklepu rozpowszechniane bez opłat oraz komercyjne oprogramowanie objęte pełnym wsparciem wdrożeniowym. Na zasadach otwartej licencji rozwijane są m.in. Magento, PrestaShop, osCommerce, Zen Cart, VirtueMart. Z komercyjnych pakietów dobrze dostosowanych do polskich realiów handlu internetowego warto wymienić Soteshop, KQS.store, CS-CART oraz oscGold.

Większość sklepów uruchamianych na platformach sklepowych wygląda i działa bardzo podobnie, mimo że za każdym razem masz do wyboru wiele wersji kolorystycznych oraz układów graficznych. Oczywiście możesz zamówić indywidualny szablon wystroju swojej witryny, ale zawsze jest to opcja dodatkowo płatna. Wadą może być również uzależnienie od dostawcy usługi sklepu. Mimo że z reguły dość szybko reagują oni na oczekiwania klientów, dość rzadko masz możliwość wdrażania indywidualnych funkcji, pisanych pod twoje konkretne potrzeby. To argument za wyborem dedykowanego oprogramowania instalowanego na własnym serwerze.

Ale wynajem sklepu w modelu SaaS ma przecież więcej zalet. Uruchomienie i utrzymanie sklepu dostarczonego w formie usługi jest tańsze i prostsze niż wdrażanie dedykowanego oprogramowania na wynajmowanym serwerze. Wystarczy prosta konfiguracja, zdefiniowanie metod dostawy i płatności oraz wprowadzenie bazy produktów. Podejście to nie wymaga zatrudniania informatyka, bo wszystkie te czynności wykonasz samodzielnie.

Dostawca usługi dba o aktualizację oprogramowania sklepu. Dzięki temu zawsze masz dostęp do wszystkich nowych funkcji wprowadzonych w kolejnych wersjach platformy. Nie płacisz za możliwość zainstalowania najnowszej wersji oprogramowania sklepu (upgrade).

Sklep na platformie SaaS kosztuje więcej. W wypadku własnego hostingu nie musisz płacić za oprogramowanie. Przynajmniej na początku. Bezpłatne oprogramowanie dostarczane jest z paletą standardowych szablonów wyglądu sklepu. Jeśli twoja placówka zaczyna przynosić dochody, rozważ jednak możliwość dostosowania witryny do branży, w której działasz, tak aby sposób prezentacji oferty oraz samo składanie zamówień były atrakcyjne dla klienta i zachęcały go do kupowania. Zatrudnij programistę, aby dopisał wymagane funkcje, np. moduł integracji z zewnętrznymi systemami. Sprawdź w sieci, czy ktoś zrobił już to wcześniej i zapewne zechce sprzedać swoje rozwiązanie w postaci gotowego modułu do zainstalowania na serwerze. W internecie znajdziesz wielu specjalistów pomagających wdrożyć indywidualny projekt sklepu na podstawie otwartego oprogramowania, takiego jak osCommerce, Magento, PrestaShop.

Zarządzanie sklepem odbywa się z poziomu wygodnego panelu webowego, dostępnego przez przeglądarkę internetową. Mechanizm ten odnosi się zarówno do sklepów instalowanych samodzielnie, jak i zamawianych w formie usługi SaaS.

Panel zawiera funkcje zarządzania sklepem (poziom administratora) oraz obsługę sprzedaży (poziom sprzedawcy). Z tego poziomu zmienisz wygląd i układ graficzny sklepu, a także określisz warunki sprzedaży (dostępne metody płatności i dostawy, polityka cenowa). Z kolei moduły przeznaczone dla sprzedawców pozwalają na zarządzanie asortymentem (wprowadzanie pozycji towarowych, definiowanie wariantów, atrybutów oraz kategorii towarów), przyjmowanie oraz realizację zamówień, a niekiedy także fakturowanie sprzedaży. Panel sprzedawcy umożliwia tworzenie i wdrażanie kampanii marketingowych, przeglądanie statystyk oraz raportów, które pozwalają podejmować słuszne decyzje biznesowe.

Sklep do usług

Zacznijmy od prezentacji sklepów internetowych dostarczanych w modelu SaaS. DreamCommerce, dostawca Shopera, twierdzi, że z jego platformy skorzystało już ponad 10 tysięcy firm z wielu branż. Przejrzyj listę rekomendacji, aby zobaczyć, jak różnorodne mogą być sklepy uruchamiane na tej platformie. Firma chwali się także, że 92% klientów pozytywnie ocenia działanie BOK, a to za sprawą możliwości kontaktu e-mailem i przez telefon, dostępu do prezentacji na żywo, bazy wiedzy oraz instrukcji obsługi w formie materiałów wideo.

Sklep z obuwiem dla dzieci Mrugała działa na platformie Shoper. To tylko jedno z ponad 10 tysięcy wdrożeń zrealizowanych w ramach tej usługi.

Sklep z obuwiem dla dzieci Mrugała działa na platformie Shoper. To tylko jedno z ponad 10 tysięcy wdrożeń zrealizowanych w ramach tej usługi.

Sklepy Shoper dostępne są w trzech wariantach cenowych - Złotym, Platynowym oraz Diamentowym, już od 66 zł miesięcznie. To cena regularna, bez promocji. Poszczególne pakiety różnią się liczbą asortymentu, który możesz wystawić w witrynie sklepu. W wypadku planu Złotego jest to 10 tysięcy produktów, podczas gdy w planie Diamentowym aż 50 tysięcy. W pakietach Platynowy i Diamentowy otrzymasz nielimitowany transfer danych na serwerze, miejsce na pliki na serwerze FTP, narzędzia do pełnej integracji z Allegro, możliwość prowadzenia sklepu na Facebooku oraz dodatkowy pakiet korzyści, obejmujący m.in. kupony na publikację ofert w porównywarkach cen Nokaut i Ceneo.

Oprogramowanie tworzone jest zgodnie z zaleceniami Google’a, dzięki czemu sklepy uruchamiane na tej platformie są pozycjonowane wyżej niż konkurencji. To nie jedyne narzędzia marketingowe dostępne na tej platformie. Zwróć uwagę na możliwość wprowadzania kuponów rabatowych i promocji, publikowania newslettera, a nawet prowadzenia programu lojalnościowego. Shoper ułatwia komunikację z obecnymi i przyszłymi klientami w mediach społecznościowych. Funkcje te obejmują m.in. komentowanie produktów w sklepie z użyciem kont na Facebooku, które dodatkowo mogą zostać umieszczone na ścianie użytkownika, oraz przycisk Lubię to, aby zainteresować produktem znajomych.

Z kolei Click Shop to platforma do obsługi sklepów internetowych, rozwijana przez home.pl. Oferta obejmuje dwa plany: Click Shop dla firm rozpoczynających działalność w sieci oraz Click Shop Premium dla wymagających. Standardowa cena obu usług wynosi odpowiednio 70 oraz 100 zł miesięcznie, przy czym opłata wnoszona jest z góry za cały rok. W każdym z wariantów masz 14 dni na wypróbowanie usługi bez zobowiązań. Jeśli się zdecydujesz, w trakcie pierwszej rejestracji możesz liczyć na spory upust – nawet do 84% w wypadku abonamentu rocznego i do 49% przy zakupie usługi na 2 lata.

Mocną stroną sklepów Click Shop w home.pl jest wygodny, intuicyjny w użyciu panel administratora.

Mocną stroną sklepów Click Shop w home.pl jest wygodny, intuicyjny w użyciu panel administratora.

W Click Shop limit produktów oferowanych w sklepie wynosi tysiąc. Ograniczeń tych pozbawiona jest wersja Premium, która dodatkowo ma wbudowane rozszerzone mechanizmy integracji z Allegro i Facebookiem oraz współpracuje z oprogramowaniem magazynowym SubiektGT i WF-MAG. W ramach pakietu Click Shop Premium klientom udostępniana jest mobilna wersja sklepu, a pracownikom – mobilna aplikacja do zarządzania nim.