Urządzenia peryferyjne - jak usuwać drobne problemy

Gdy nie działa przenośny dysk USB lub nie można nawiązywać połączeń w sieci WLAN, ciężko ustalić przyczynę. W tej sytuacji nasze porady pomogą ci usunąć usterkę.


Czy masz urządzenie, które podłączone do komputera nie działa lub przestało działać, jak należy? Najczęstszą przyczyną takich problemów są niewłaściwe sterowniki lub brak jakichkolwiek sterowników. Jednak niekiedy chodzi o usterkę samego urządzenia, uszkodzone kable lub błąd podłączenia. Na przykład uszkodzony kabel USB może uniemożliwiać systemowi Windows wykrycie zewnętrznego dysku podłączonego do peceta. Tymczasem niekiedy urządzenia nie otrzymują wystarczającej ilości energii, która jest wymagana do ich prawidłowego działania. Rozwiązania tych i podobnych problemów sprzętowych znajdziesz w poniższym materiale.

1. Instalowanie brakujących sterowników

Sterowniki pełnią rolę pośrednika pomiędzy urządzeniem a urządzeniem (lub podzespołem sprzętowym), kierując interakcją pomiędzy tymi dwoma elementami. Komunikują się z urządzeniem poprzez interfejs, do którego jest ono podłączone. Programy sterujące w znacznym stopniu wpływają na wydajność i niezawodność działania całego systemu.

Środowiska Vista, Windows 7 i 8 samodzielnie rozpoznają większość urządzeń i instalują automatycznie odpowiednie sterowniki. Jednak w wypadku sprzętu wyprodukowanego po pojawieniu się danej wersji systemu operacyjnego jest to z reguły niemożliwe. Oprócz tego może brakować sterowników do stosunkowo starych urządzeń. W 32-bitowych systemach można wówczas zastosować sterownik z Windows XP.

Gdy urządzenie nie działa od momentu jego zamontowania lub podłączenia, najpierw zajrzyj do Menedżera urządzeń. Naciśnij w tym celu klawisze [Windows R], wpisz polecenie devmgmt.msc i potwierdź przyciskiem OK. Ikona z wykrzyknikiem obok nazwy urządzenia sygnalizuje brak sterownika lub jego nieprawidłowe działanie.

Analizowanie sprzętu. Na wypadek, gdyby Windows nie znalazł odpowiedniego sterownika lub zainstalował niewłaściwą wersję, pobierz stosowny sterownik z witryny producenta. Jeśli nie jesteś pewien, o jaki typ urządzenia chodzi, skorzystaj z narzędzia Hardware Detection Tool. W rubryce Motherboard narzędzie poda ci informacje na temat płyty głównej, w rubryce PCI Devices dane zamontowanych w komputerze kart rozszerzających PCI, a także urządzenia podłączone do magistrali PCI.

Narzędzie Hardware Detection Tool wyświetla listę podzespołów komputera.

Narzędzie Hardware Detection Tool wyświetla listę podzespołów komputera.

2. Problemy po zainstalowaniu sterownika

Jeśli wbrew oczekiwaniom dochodzi do konfliktu pomiędzy nową wersją sterownika i innymi składnikami systemu lub urządzenie nie odmawia niespodziewanie współpracy z zainstalowanym oprogramowaniem, musisz przywrócić poprzedni stan. Przywołaj w tym celu Menedżer urządzeń (plik devmgmt.msc), po czym kliknij dane urządzenie prawym przyciskiem myszy i wskaż polecenie Właściwości. Teraz przeskocz na kartę Sterownik i kliknij przycisk Przywróć sterownik.

3. Urządzenie USB odmawia posłuszeństwa

Zewnętrzne twarde dyski, kieszonkowa pamięć USB (pendrive) i karty pamięci Flash podłączane do portu USB 2.0 nie wymagają instalowania dodatkowych sterowników w środowiskach Windows Vista, 7 i 8. Są automatycznie wykrywane przez system jako twarde dyski bądź wymienne nośniki danych. Natomiast urządzenia z interfejsem USB 3.0 wymagają zainstalowania sterownika w systemach Vista i Windows 7. Nie jest to konieczne w środowisku Windows 8, bo jest fabrycznie wyposażone w odpowiedni sterownik.

Jeśli urządzenie nie działa wcale po podłączeniu do portu USB lub działa z przerwami, przyczyna może tkwić w awarii kabla. Sprawdź w tej sytuacji, czy kabel nie wykazuje widocznych uszkodzeń, a ponadto wypróbuj inny przewód.

Niedostateczne zasilanie. Urządzenia USB, które charakteryzują się niskim zapotrzebowaniu na energię elektryczną (np. kieszonkowa pamięć USB), pozyskują prąd bezpośrednio z gniazda USB. Jednak w wypadku niektórych urządzeń oferowana moc może okazać się niewystarczająca dla danego urządzenia. Kontroler USB 2.0 zapewnia prąd o maksymalnym natężeniu 500 mA (miliamperów), zaś kontroler USB 3.0 maksymalnie 900 mA. Odłącz urządzenie, które nie jest wykrywane przez system, a następnie poodłączaj jak najwięcej innych urządzeń USB. Jeśli po ponownym podłączeniu tego pojedynczego urządzenia sprzęt będzie działał poprawnie, masz do czynienia z niedostatecznym zasilaniem.

Rozwiązanie problemu polega na rozdzieleniu urządzeń o dużym poborze prądu na poszczególne huby USB (koncentratory USB). Jeśli masz na przykład dwa zewnętrzne twarde dyski 2,5 cala, podłącz jeden do portu USB na przedniej ścianie peceta, drugi zaś z tyłu komputera. Mając do dyspozycji port USB 3.0, koniecznie go wykorzystaj, bo zapewnia zasilanie prądem o większym natężeniu.

Alternatywnie można nabyć kabel USB typu Y lub bliźniaczy kabel USB, który umożliwia równoległe zasilanie z dwóch portów USB. W tym celu podłącza się jego obie wtyczki do dwóch gniazd USB. Jeśli nawet to rozwiązanie nie pozwoli usunąć problemu, zastosuj kabel bliźniaczy z zasilaczem 5 V lub zakup koncentrator USB z własnym zasilaniem.

Uniwersalny zasilacz USB zapewnia prąd o natężeniu 1000 miliamperów i można go stosować chociażby do używania zewnętrznych twardych dysków lub ładowania smartfonów.

Uniwersalny zasilacz USB zapewnia prąd o natężeniu 1000 miliamperów i można go stosować chociażby do używania zewnętrznych twardych dysków lub ładowania smartfonów.

4. Słabe połączenie w sieci WLAN

Mimo znalezienia optymalnego miejsca na ustawienie routera, zbyt grube ściany lub zbyt duża odległość może znacznie pogarszać komunikowanie się w domowej sieci bezprzewodowej. W tej sytuacji można zastosować wzmacniacz sygnałów (tzw. repeater WLAN). Zaleca się nabyć wzmacniacz tego samego producenta co router WLAN, bo nie wszystkie urządzenia współpracują ze sobą bezkonfliktowo. Jeśli masz jednak stary router sieci bezprzewodowych, nie musisz kupować nowego sprzętu, lecz wykorzystać go jako wzmacniacz sygnałów. Sposób wykonania tego zależy od modelu urządzenia, wiele instrukcji można znaleźć w internecie.

5. Brak połączeń sieci WLAN w laptopie

Skonfigurowałeś domową sieć bezprzewodową w swoim laptopie, a nawet nawiązywałeś połączenia w obrębie sieci WLAN. Jednak od pewnego czasu nie udaje ci się łączyć z innymi komputerami podłączonymi do sieci.

W zaistniałej sytuacji sprawdź najpierw, czy sieć bezprzewodowa jest na pewno włączona w twoim przenośnym komputerze. Niektóre modele są wyposażone w mechaniczny wyłącznik sieci lub zapewniają skrót klawiszowy, który służy do dezaktywowania karty sieciowej. Kolejną przyczyną może okazać się stan uśpienia. Po wybudzeniu systemu karta WLAN niekiedy nadal znajduje się w trybie czuwania. Opisany problem udaje się często usunąć, wyłączając i ponownie włączając kartę sieciową za pomocą wyłącznika lub skrótu klawiaturowego. Jeśli czynność ta nie przyniesie pożądanego rezultatu, nie obejdziesz się bez zrestartowania systemu Windows.