W dziesięć kroków do ideału

Zanim wydrukujemy nasze zdjęcia lub umieścimy je na stronach WWW, warto poświęcić nieco czasu na dokonanie drobnych retuszy. Niewielkim nakładem sił i środków możemy podwyższyć jakość fotografii, a nawet naprawić to, czego poskąpiła natura...


Zanim wydrukujemy nasze zdjęcia lub umieścimy je na stronach WWW, warto poświęcić nieco czasu na dokonanie drobnych retuszy. Niewielkim nakładem sił i środków możemy podwyższyć jakość fotografii, a nawet naprawić to, czego poskąpiła natura...

KROK 1 - Importujemy zdjęcia do komputera

Jeżeli jeszcze nie przenieśliście zdjęcia z urządzenia zewnętrznego, można to zrobić teraz. Łączymy aparat z komputerem za pomocą kabelka znajdującego się w zestawie: po stronie aparatu będzie to okrągły wtyk typu jack, od strony komputera zaś ogół 9-pinowe złącze seryjne. Jeżeli port jest już zajęty przez myszkę, potrzebna będzie przejściówka.

Podczas łączenia oba urządzenia powinny być wyłączone - zabezpieczy to nas przed uszkodzeniem sprzętu. Gdy kabelki tkwią już na właściwych miejscach, włączamy komputer i aparat, po czym przesyłamy zdjęcia. Najwygodniej w tym celu posłużyć się tym samym programem, którego będziemy używać do retuszu. Dla początkujących lub tych, którzy cenią sobie wygodę obsługi, idealnym narzędziem będzie Microsoft Picture It! lub Ulead Photo Express. Dla bardziej zaawansowanych - Paint Shop Pro lub Photo Line. W przypadku gdy program używany do tej operacji już na wstępie żąda określenia parametrów jakościowych obrazka, wybierzmy ustawienia producenta i jako format pliku JPEG (z rozszerzeniami *.jpg lub *.jpeg). Późniejsza konwersja dostosuje zdjęcie dokładnie do naszych potrzeb.

KROK 2 - Wchodzimy do laboratorium. Kadrowanie

Możemy sobie wyobrazić, że nasz ulubiony program do obróbki grafiki rastrowej to ciemnia i laboratorium fotograficzne w jednym. Teoretycznie nasze możliwości ingerencji w obrazek są nieograniczone - możemy nie tylko dokonać retuszu, ale także - dając upust artystycznym zacięciom - z kilku zdjęć złożyć kolaże czy też, stosując efekty specjalne, stworzyć nowe dzieła.

Spójrzmy krytycznym okiem na zdjęcie. Co na początek może zwrócić naszą uwagę? Często zdarza się, że osoba lub obiekt, który chcieliśmy uwiecznić dla potomności, zajmuje niewielki dolny róg zdjęcia, resztę zaś wypełnia niebo lub drzewa. Kadrowanie nie będzie problemem, jeśli dysponujemy zdjęciem wykonanym w odpowiednio wysokiej rozdzielczości np. 1600 x 1200. Wówczas musimy wyciąć interesujący nas fragment, usuwając niepotrzebną część.

Istnieją dwie możliwości wykadrowania zdjęcia. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest posłużenie się narzędziem Kadrowanie(ang. crop), za pomocą którego zaznaczamy interesujący nas fragment, a następnie jedno- lub dwukrotnie klikając, przycinamy obrazek do odpowiednich rozmiarów. Jednak nie wszystkie programy graficzne dysponują tym narzędziem. (zdjęcie - crop.jpg) W przypadku jego braku sięgamy po inne. Wybieramy narzędzie maskowania prostokątnego - określane jako selection lub rectangle lasso - i zaznaczamy fragment do wykadrowania. Wówczas powinna otoczyć go ramka o przerywanych, "poruszających się" brzegach.

Dalsze postępowanie zależy już od programu. Prawie każdy z nich ma w tej dziedzinie własne rozwiązania. Szukamy więc w menu polecenia Kadrowanie. Jeżeli takiego nie znajdziemy, kopiujemy wybór do schowka, a następnie wklejamy jako nowy obrazek. Uzyskany w ten sposób plik będzie tym, na którym dokonamy dalszych operacji.

KROK 3 - Kolory

Kolejne działanie będzie się wiązało z poprawą ogólnej kolorystyki zdjęcia. Często zdarza się, że twarze sfotografowanych postaci odcinają się od tła intensywną czerwienią i to wcale nie w efekcie nadużycia "wyskokowych" napojów. Możemy temu zaradzić, posługując się narzędziem Balans Kolorów (ang. Color Balance). Niektóre aplikacje, np. Ulead Photo Express, umożliwiają korekcję przy użyciu gotowych wzorców, zdefiniowanych wcześniej schematów kolorystycznych.

Standardowym rozwiązaniem spotykanym w większości programów jest mikser przypominający ten,kturym regulujemy natężenie dźwięku. W tym przypadku jednak, przesuwając suwak w jedną czy drugą stronę, dodajemy więcej czerwieni, żółci, magenty lub koloru niebieskiego. W bardziej rozbudowanej wersji tego narzędzia dokonuje się osobnej korekcji dla ciemnych, średnich i jasnych obszarów obrazka (ang. Shadow, Midtones i Highlights). Odcień, intensywność i nasycenie regulujemy innym korektorem - Hue/Saturation. Pozwala on na bardziej precyzyjne wymieszanie kolorów, ale jego stosowanie jest trudniejsze. Na podobnej zasadzie możemy zdjęcie rozjaśnić lub przyciemnić czy też wyregulować jego kontrast.

KROK 4 - Ostrość

Jeżeli zdjęcie wydaje się niezbyt ostre, jest na to inna rada - filtr Wyostrzanie (ang. Sharpen). Narzędzie to rozjaśnia miejscowo jasne punkty i przyciemnia ciemne, pomijając fragmenty średnie, dzięki czemu mamy wrażenie ostrości. odbywa się to jednak kosztem pogorszenia ogólnej jakości obrazu. Przy zbyt dużej czułości kontrastowane są również średnie tony i pojawia się tzw. mora, co wyraźnie widać przy powiększeniu. Odpowiednie ustawienie parametrów filtru wpływa na wyraźną poprawę wyglądu naszego obrazka.