Wiedźmin - Role-Playing Game na poważnie
-
- Daniel Besta,
- 01.01.2008
Obecnie jesteśmy już po premierze długo oczekiwanej gry "Wiedźmin". Pamiętna chwila miała miejsce 26 października 2007 roku, wówczas to na świat wydane zostało pierwsze dziecko warszawskiego studia CD Projekt RED. Dzięki połączeniu wielkiej pasji, ciężkiej pracy i talentu naszych rodzimych twórców powstał bardzo solidny produkt, który cieszy fanów RPG na całym świecie. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej zawartości "Wiedźmina", jej twórcom i zobaczmy jak powstawała najdroższa polska gra w historii.
Obecnie jesteśmy już po premierze długo oczekiwanej gry "Wiedźmin". Pamiętna chwila miała miejsce 26 października 2007 roku, wówczas to na świat wydane zostało pierwsze dziecko warszawskiego studia CD Projekt RED. Dzięki połączeniu wielkiej pasji, ciężkiej pracy i talentu naszych rodzimych twórców powstał bardzo solidny produkt, który cieszy fanów RPG na całym świecie. Przyjrzyjmy się zatem nieco bliżej zawartości "Wiedźmina", jej twórcom i zobaczmy jak powstawała najdroższa polska gra w historii.

"Wiedzmin" oferuje graczom zarówno szybka akcje, jak i gleboka fabule oparta na swiecie stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego. Znajdziemy tutaj zarówno walke z przerazajacymi potworami i wrogimi postaciami, jak i intrygujaca historie z wieloma watkami pobocznymi. Warto dodac, ze autorzy postarali sie równiez o odrobine humoru.
Najpierw "Wiedźmin" ukazał się w Europie - na starym kontynencie pudełka z grą pojawiły się w sklepach 26 października 2007. Zaledwie cztery dni później gra trafiła do sprzedaży również na pozostałych kontynentach, w tym na ogromny rynek amerykański. W końcu zaczęły pojawiać się pierwsze oceny... i udało się! "Wiedźmin" został przyjęty znakomicie, recenzenci zarówno serwisów europejskich, jak i amerykańskich ocenili grę bardzo, bardzo wysoko.
Jako przykład może posłużyć nam serwis GameSpot, który jest swego rodzaju wyrocznią jeżeli chodzi o rynek amerykański. "Wiedźmin" otrzymał tutaj solidną notę 8,5/10 - taką samą jak ostatnia wielka produkcja BioWare, futurystyczny Mass Effect. Z kolei średnia ocen gry na GameStats, na które składa się 19 recenzji w różnych dużych serwisach, wyniosła 8,3/10. Dobre oceny w prasie cieszą przede wszystkim twórców, którzy poświęcili ładnych kilka lat swojego życia na ten projekt. A wszystko m.in. po to, aby spełnić swoje marzenia i stworzyć grę wyróżniającą się nie tylko na domowym podwórku. Zobaczmy zatem jak rozpoczął się ten okres i jak powstawał The Witcher.
<hr>

Adam Kozłowski, Senior Level Designer w CD Projekt RED w wywiadzie dla serwisu Gry.Gildia.pl - "O Wiedźminie rozmowy z CD Projekt Red."
<hr>
Kilka słów o CD Projekt

Nad "Wiedźminem" pracował sztab koncept designerów, których zadaniem było wykonywanie wszelkiego rodzaju szkiców przedstawiających elementy gry. Powyżej widzimy dwa szkice lokacji, natomiast poniżej znajduje się projekt balisty. Każdy element machiny jest dokładnie oznaczony, a niekiedy pojawia się również powierzchowny opis działania.
Założona w 1994 roku firma CD Projekt zajmowała się do tej pory jedynie dystrybucją gier wideo na rynku polskim oraz w innych krajach Środkowej i Wschodniej Europy. W latach 90-tych współpracując z największymi producentami gier na świecie, firma odnotowała wiele sukcesów wydawniczych na naszym rynku przyczyniając się do jego rozwoju. Z czasem CD Projekt stał się największym wydawcą gier w naszym kraju i otworzył swoje oddziały w Czechach, a także na Słowacji i Węgrzech.
Obecnie firma jest już małą potęgą w dziedzinie dystrybucji. Według danych z gazety Parkiet z 8 października 2007, przewidywany przychód na rok 2007 to 120 milionów złotych (zysk netto 7,5 miliona) i ponad 3 miliony sprzedanych egzemplarzy gier. Wkrótce firma zamierza również przekształcić się z firmy dystrybucyjno-wydawniczej w "największy holding firm działających w branży elektronicznej rozrywki" w tej części starego kontynentu. W 2009 roku firma planuje wkroczyć na giełdę i pozyskać dodatkowe źródło finansowania dla swoich inwestycji.