Wykorzystanie warstw wektorowych


10. Następne dwa obiekty są bardzo proste. Pierwszy z nich to tzw. podstrunnica. Rysujemy ją kolorem czarnym. Składa się jedynie z czterech punktów.

Na niej także widać jaśniejsze miejsce. Zróbmy obiekt, który uczyni podstrunnicę nieco bardziej plastyczną. Zmień kolor aktywny na niebieski. Rysuj rozbłysk. Zobacz, jak to wygląda w naszym przykładzie.

11. Teraz należy dorobić mostek. Jest to część skrzypiec, na której wspierają się struny i przenoszą drgania na pudło rezonansowe. Narysuj go jako prostokątny pasek z kreską w środku. Przejdź do warstwy Skrzypce.

Kolorem aktywnym niech będzie teraz jasny brąz, a kolorem tła czarny. W opcjach narzędzia Draw wybierz rodzaj tworzonego obiektu: Stroked & Filled (kontur i wypełnienie). Narysuj odpowiedni prostokąt, a potem linię. Tak oto wygląda to w naszym przykładzie.

12. Pozostaje do utworzenia ostatni element skrzypiec, czyli struny, które będą w kolorze białym. Jest to kolor aktywny. Struny narysuj na warstwie Skrzypce. W palecie opcji narzędzia wybierz Stroked (kontur) w opcji Style, a grubość linii ustaw na 3. Narysuj teraz kolejno cztery struny. Jeśli czegoś nie pomyliłeś

Twój rysunek powinien wyglądać tak:

13. Na zakończenie wyłącz (lub wyrzuć do Kosza) warstwę Skrzypce. W jej miejsce utwórz warstwę bitową wypełnioną kolorem czarnym. Ja na koniec postanowiłem zmienić tryb nakładania warstwy z rozbłyskami na warstwę z pudłem rezonansowym. Zmieniłem go na Screen.

Oto finał. Skrzypce "wektorowe". Można je dowolnie wykorzystywać w swoich pracach, a co najważniejsze, można je swobodnie skalować bez straty jakości obrazu.

Jak widać, po kilkuminutowej pracy udało się zrobić całkiem ciekawy obraz zapisany wektorowo.

<HR ALIGN=center WIDTH=50%>

Trasowanie

Trasowanie od punktu do punktu może być wykonywane na dwa sposoby: prostymi (odcinkami) i krzywymi Beziera. Pierwszy rysunek pokazuje trasowanie odcinkami. Stawiasz punkt w jednym miejscu, a następny w innym itd.

<CENTER>

</CENTER>

Rysunek drugi przedstawia trasowanie krzywymi. Pierwszy punkt stawiasz jak poprzednio. Przesuwasz kursor myszy, klikasz i przytrzymujesz naciśnięty przycisk myszy, a następnie przesuwasz kursor w kierunku przeciwnym do tworzonego zagięcia. Zostanie utworzony punkt oraz ăkierowniceŇ, którymi wpływasz na kierunek i wielkość wygięcia krzywej.

<HR ALIGN=center WIDTH=50%>

Jak przejść z trasowania linią łamaną na trasowanie krzywymi?

Do zobrazowania tego przykładu wybrałem szarą plamę o rozmytych krawędziach. Najpierw trasujemy zgrubnie, czyli od punktu do punktu.

Wybieramy narzędzie do odręcznego rysowania wektorowego i ustawiamy pierwszy punkt na krawędzi obiektu.

<CENTER>

</CENTER>

Następnie przesuwamy kursor w kolejne miejsca na obwodzie naszego obiektu. Klikamy, ustawiając w ten sposób następne punkty. Punkty powinny znajdować się tylko w miejscach przegięcia krzywej, czyli raczej w "dołkach" niż na "górkach", a to dlatego, że "górki" łatwiej jest profilować. Nie przejmuj się, gdy ustawisz za mało lub za dużo punktów. Będzie można je później usunąć.

Linię trzeba teraz zamknąć, tworząc w ten sposób wielobok. Przytrzymując klawisz [Shift], kliknij pierwszy z postawionych punktów. Oba zostaną zaznaczone. Teraz kliknij prawym klawiszem myszy i z podręcznego menu wybierz Edit| Close.