Załóż e-sklep!

Sklep internetowy to dobry sposób na rozkręcenie sprzedaży i możliwość szybkiego rozwoju firmy. Dzięki dostępnym na rynku usługom każdy przedsiębiorca może praktycznie natychmiast założyć własny e-sklep.


Sklep w Sieci to szansa na pozyskanie nowych klientów i wzmocnienie kontaktów z dotychczasowymi. Taka inwestycja szybko się zwraca, zwłaszcza firmom sprzedającym niszowe produkty, dla których lokalny rynek to za mało.

Początkowe koszty nie muszą być duże. Firmy hostingowe coraz częściej oferują pakiety obejmujące dostęp do oprogramowania sklepu i pomoc techniczną. Nie trzeba zatem zatrudniać własnych programistów. Z kolei posługiwanie się oprogramowaniem nie sprawi problemu nawet osobom niedoświadczonym. Może je nadzorować każdy pracownik. Wystarczy krótkie przeszkolenie, aby przyjmowanie zamówień stało się równie proste, jak korzystanie z e-maila.

Planując uruchomienie sklepu internetowego, można wybrać usługę oferowaną przez zewnętrzną firmę lub zainstalować oprogramowanie sklepu internetowego samodzielnie, na wykupionym serwerze. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety.

Prosty przepis na sklep internetowy

Decydując się na hostowaną usługę sklepu internetowego, otrzymasz z reguły dostęp do gotowego CMS-u (systemu zarządzania treścią), obsługiwanego przez przeglądarkę internetową, wraz z szablonem strony WWW, którą należy zapełnić swoimi produktami. Takie rozwiązanie jest szybkie i nie wymaga wiedzy technicznej. Ponadto daje korzyści w postaci łatwej integracji z dodatkowymi usługami, takimi jak porównywarki cen. Wadą jest ograniczony zakres modyfikacji oprogramowania i zależność od firmy świadczącej usługę. Zdarza się również, że firma hostingowa wykorzystuje ogólnodostępne, bezpłatne oprogramowanie, jako część swojej usługi, tyle że w zmodyfikowanej wersji. Przykładowo OVH oddaje klientom do dyspozycji popularne oprogramowanie osCommerce. Ma to swoje zalety, bo gwarantuje, że sklep jest przystosowany do środowiska oferowanego przez OVH, a firma zapewnia wsparcie techniczne i kompletną dokumentację.

Wariant zaawansowany

Załóż e-sklep!

Przykładowy szablon sklepu internetowego w home.pl. Wystarczy dodać własne produkty i można rozpocząć sprzedaż.

Wybierając drugi wariant, czyli samodzielną konfigurację sklepu internetowego, należy najpierw wykupić miejsce na serwerze. Warto wybrać sprawdzony hosting, aby uniknąć tego, że sklep internetowy nie będzie dostępny z powodu awarii lub będzie wczytywał się bardzo wolno. Nie chcesz przecież odstraszyć żadnego z potencjalnych klientów.

Kolejny etap to zarejestrowanie domeny internetowej - powinna być krotka, prosta i łatwa do zapamiętania. Opłaca się ją co roku (koszt rzędu 100 zł), przy czym w pierwszym roku zapłacimy z reguły dużo mniej, np. kilka złotych. Jeśli dysponujemy już domeną firmową, a sklep będzie tylko dodatkową działalnością, można za darmo dodać subdomenę - w tym wypadku adres będzie miał postaćhttp://sklep.firma.pl. Aby uniknąć zbędnych formalności i mieć łatwiejszy dostęp do wsparcia technicznego, warto wykupić hosting i domenę u tego samego usługodawcy.

Oprogramowanie obsługujące sklep można nabyć na kilka sposobów. Pierwszy to zamówienie programu odpowiedniego do swoich potrzeb w jednej z firm zajmujących się tworzeniem stron. Za kilka tysięcy złotych dostaniesz unikatowy produkt, który wystarczy uruchomić na serwerze. Zwykle firma zaoferuje również wsparcie techniczne i możliwość rozbudowy aplikacji o nowe moduły.

Taki koszt może być za wysoki na początek działalności. Tańsze rozwiązanie to kupno gotowego skryptu w cenie od 350 zł wzwyż (np. oscgold.com, shoper.pl). Zalety to niska cena i gwarancja otrzymania sprawdzonego CMS-u, ale dostosowanie wyglądu i funkcjonalności sklepu do indywidualnych potrzeb może okazać się w praktyce droższe niż sam skrypt.

Wyjściem pośrednim jest skorzystanie z usług firmy współpracującej z wybranym dostawcą hostingu lub wybór oprogramowania utworzonego specjalnie dla firmy hostingowej (w tym modelu działa np. home.pl). Dodatkowa zaleta jest taka, że firma hostingowa może wówczas na podstawie współpracy z innymi klientami oszacować, ile powierzchni dyskowej i transferu będziesz potrzebować. W ten sposób działa home.pl, oferujący trzy różne pakiety, dostosowane do sklepów o różnej wielkości.

Czas rozpocząć sprzedaż

Otwarcie sklepu internetowego to dopiero początek. Kolejne etapy to uruchomienie kampanii reklamowej i zadbanie o obecność strony w wyszukiwarkach internetowych. Tu górne stawki są nieograniczone i bardzo zależą od danej branży. Aby nie narazić się na kłopoty, należy także rozszerzyć zarejestrowaną działalność gospodarczą o dziedziny związane z handlem w Internecie.

Jak widać, nie ma uniwersalnego przepisu na własny sklep internetowy. Wszystko zależy od tego, jakim budżetem dysponujesz oraz jak dużą wagę przykładasz do możliwości późniejszej rozbudowy i modyfikacji sklepu. Wybierając ofertę, pamiętaj, że nie zawsze to, co najdroższe, okaże się najlepsze - często wystarczają tańsze lub bezpłatne rozwiązania.

A może chmura?

Jeżeli sklep internetowy ma być przygotowany spory wzrost liczby odwiedzających (dziesiątki tysięcy użytkowników), warto zastanowić się nad wykorzystaniem chmury obliczeniowej (cloud computing). W tym wariancie nie płaci się za serwer, a za dostęp do elastycznej sieci maszyn, która wykorzystywana jest wyłącznie wtedy, gdy to konieczne. Kosztuje to od kilku do kilkudziesięciu centów za godzinę pracy chmury.

Dzięki rozproszonej infrastrukturze łatwo zapewnić szybki czas dostępu z każdego miejsca na świecie. System jest skonstruowany tak, że osoba łącząca się np. z Kanady zostanie skierowana do innej maszyny niż internauta z Indii. Rozproszony model pozwala na płynne zwiększanie lub zmniejszanie dostępu do zasobów - odbywa się to programowo. Takie usługi świadczy m.in. Amazon. Z opisanych sklepów internetowych z chmurą współpracuje - po niewielkich przeróbkach - oprogramowanie Magento.