Zdalnie sterowana kamera - poradnik majsterkowicza

Krótko na temat "grzania". Lutując włączaj lutownicę (mowa tutaj o zwykłych "transformatorówkach") na 1-2 sekundy i wyłączaj na około jedną. Dzięki temu nie przegrzejesz elementów ani padów na płytce. Krzem w tranzystorach przy 180 stopniach C traci swoje właściwości i tak potraktowany tranzystor nadaje się już tylko do wyrzucenia. Temperatura grotu lutownicy sięga 400 stopni C, a nawet więcej. Optymalna temperatura lutowania małych elementów to 250-300 stopni C, tak więc pulsacyjna praca lutownicy uchroni Cię przed przykrymi niespodziankami. Nigdy nie lutuj jednego padu dłużej niż 4-5 sekund. Ciepło po miedzianych nóżkach rozchodzi się bardzo szybko i może przegrzać element. Pamiętaj, trening czyni mistrza! Nie poddawaj się, jeżeli coś ci nie wychodzi - początki zwykle są trudne.

Jeżeli udało ci się już przylutować wszystkie tranzystory, umieść na płytce rezystory - one nie wymagają odpowiedniej polaryzacji, więc jak wlutujesz, tak będzie dobrze. Ostatnim krokiem jest połączenie przewodami wyprowadzeń elementów. W dalszej części dowiesz się dokładnie jak działa sterownik, dzięki czemu będzie ci łatwiej sprawdzić, czy układ jest zmontowany prawidłowo. Na koniec zamontuj złącza do podłączenia zasilania i silnika. Nie jest to konieczne, ale z pewnością ułatwi uruchamianie układu.

Aby podłączyć urządzenie do komputera PC musisz się zaopatrzyć w złącze DB9F (żeńskie, inna nazwa: D-SUB 9F). Należy do niego przylutować tylko trzy przewody. Pin 5 złącza połącz przewodem z masą na płytce sterownika. Linie sterujące (na schemacie oznaczone jako CON1) podłącz do pinu 4 oraz 7 obojętne w jakiej kolejności - później dowiesz się dlaczego. Poniższy schemat przedstawia podłączenie złącza DB9.

Zdalnie sterowana kamera - poradnik majsterkowicza

Schemat podłączenia złącza DB9

Do kompletnego urządzenia brakuje nam jeszcze tylko programu sterującego.

Jeżeli nie masz ochoty przerabiać programu, który napisałem, to po prostu użyj już skompilowanej, gotowej do użycia wersji.

Jedna uwaga dla tych, którzy zapragną zmodyfikować kod programu. Aby skompilować go musisz dodać bibliotekę do Twojego środowiska Borland Turbo C++ 2006. W tym celu wybierz z menu: Component -> Install package, kliknij przycisk "Add...", wybierz folder, gdzie zainstalowano środowisko, następnie odszukaj katalog "BIN" i odszukaj bibliotekę "DCLSOCKETS100.BPL", teraz kliknij OK. Na liście powinna się pojawić pozycja: "Borland Socket Components", upewnij się tylko, czy ta pozycja zaznaczona jest "ptaszkiem" po lewej stronie. Możesz już otworzyć projekt i modyfikować go do woli.

Uruchomienie

Załóżmy, że układ został zmontowany tak, jak pokazane jest to na schemacie. Nie ma problemu, aby już teraz podłączyć zasilanie. Na początek jako źródło polecam dowolny zasilacz o napięciu wyjściowym nie przekraczającym 12V. Jeżeli takowym nie dysponujesz, możesz użyć zasilania z komputera. Z zasilacza komputerowego wyprowadzonych jest wiele przewodów. Ciebie interesować będą tylko wtyki do podłączania napędów. Kolorem żółtym oznaczono +12V, natomiast czarnym: masę, czyli 0V. Prawidłowo podłączony układ nie powinien się grzać, ani bez powodu obracać silnikiem. Na wejściowych liniach sterujących kontrolera nie powinno być napięcia względem masy (0V), natomiast na złączu silnika napięcie między dwoma zaciskami nie powinno przekraczać 0.5V - jeżeli jest troszkę więcej, to nie przejmuj się tym na razie.

Zdalnie sterowana kamera - poradnik majsterkowicza

Kamera - widok mechanizmu