Czarna skrzynka w samochodzie
-
- 25.09.2013, godz. 13:58
Coraz więcej osób decyduje się na zakup wideorejestratora, bo nagrany nim materiał filmowy może okazać się cennym dowodem, świadczącym o niewinności jego właściciela. Sprawdziliśmy, które konstrukcje najlepiej się nadają do rejestrowania filmów w czasie jazdy.
Rejestrator samochodowy zapisujący pokonywaną trasę pozwala uniknąć niejednoznaczności w razie kolizji, a nagrany nim film może stanowić dowód w przypadku wykroczenia. Zapisany materiał bywa też nieocenioną pomocą w identyfikacji sprawców kolizji drogowych, którzy często bezkarnie uciekają z miejsca zdarzenia. Ale nie jest to normą, bo jak się okazuje, większość modeli nie zapewnia takiej jakości, aby dało się bez trudu odczytywać numery tablic rejestracyjnych przejeżdżających samochodów.
Moda na nagrywanie
Wideorejestratory samochodowe nie są drogie. Dobre modele można kupić już za 200–300 zł, a najtańsze – nawet za 100 zł. Są coraz chętniej wybierane np. zamiast nawigacji, którą zastępują smartfony z wbudowanym odbiornikiem GPS. Rejestratory mogą działać niemal na okrągło – potrafią zapisać nawet do kilkunastu godzin materiału filmowego na karcie pamięci. Ich budowa jest bardzo prosta: składają się obiektywu, matrycy rejestrującej obraz, prostej elektroniki opartej na układzie ARM, obudowy i czytnika kart pamięci, który pozwala na rozszerzenie wbudowanej pamięci i rejestrowanie materiału wideo. Klasyczny wideorejestrator jest niezbyt duży i z powodzeniem zmieści się w kieszeni.
Nawet najtańsze modele mają niewielkie ekrany (na których można podglądać rejestrowany materiał), obiektywy szerokokątne i prosty interfejs programowy. Niekiedy wideorejestrator przypomina przenośny aparat cyfrowy (przykład – GoClever DFR Full HD PRO), do którego dołożono uchwyt do mocowania go na szybie samochodu. W efekcie urządzenie jest dużo większe i bardziej złożone.
Karta pamięci – podstawowy nośnik
Stosowanie karty pamięci jako głównego nośnika jest bardzo praktyczne, bo nagrany film łatwo można przekopiować do laptopa czy przenosić. Są też wady, związane z różną jakością i wydajnością tego elementu. Gdy karta pamięci jest za wolna, nagrany obraz nie będzie rejestrowany płynnie, dlatego zawsze warto inwestować w szybszy model. Ponadto producenci rzadko dodają karty pamięci do czytników, a szkoda, bo bez nich wideorejestratory samochodowe są praktycznie bezużyteczne. Dlatego też zwykle do ceny urządzenia należy doliczyć koszt odpowiedniego nośnika (przeważnie karty microSD).
Uchwyt jak w nawigacji
Szerokokątny obiektyw pozwala na rejestrowanie obrazu w zakresie 120 stopni, a nawet w szerszej perspektywie, a wideorejestrator mocowany jest na przedniej szybie za pomocą uchwytów – identycznych jak w nawigacjach samochodowych. Zwykle uchwyt pozwala na dokładne ustawienie kamery tak, aby rejestrowała cały obszar drogi. Bardzo funkcjonalne są uchwyty aktywne, do których można podłączyć kabel zasilający. Niestety, do większości wideorejestratorów producenci nie dodają uchwytu motorowego czy rowerowego, a szkoda, bo coraz więcej osób porusza się nimi po drogach. Wyjątkiem okazał się model Prestigio Roadrunner 700X, wyposażony w bogaty zestaw akcesoriów.
Dowód wideo
Nawet najprostsze wideorejestratory mogą dostarczyć nieocenionych materiałów dowodowych. Większość pozwala na rejestrowanie materiału wideo w pętli czasowej o z góry określonym przez użytkownika interwale. To wygodne rozwiązanie, bo nie trzeba się martwić, że zabraknie miejsca na karcie pamięci.
Tańsze urządzenia pozwalają na rejestrowanie obrazu w rozdzielczości 720p (1280 x 720 pikseli), droższe pracują również w trybie full HD. Jak wspomnieliśmy, przeciętny model nie oferuje takiej jakości zapisu wideo, aby można było wygodnie odczytać numery rejestracyjne przejeżdżających samochodów. Powodem jest zastosowanie szerokokątnych obiektywów (oddalają obraz i mocno go zniekształcają) oraz niezbyt dużych matryc, które nie mogą uchwycić szczegółów.
Należy pamiętać, że ważna jest prędkość nagrywania, bo również decyduje o tym, ile szczegółów uchwyci kamera, gdy jedziesz z większą prędkością. Najczęściej można rejestrować obraz z podwójną prędkością, ale po zmniejszeniu rozdzielczości z 1080p do 720p. To rozsądne rozwiązanie, bo zapis materiału w maksymalnej rozdzielczości ekranu z szybkością 50–60 kl./s wymaga sporej mocy i szybkiej karty pamięci, a zwykle nie jest to konieczne. Urządzenie ma służyć przede wszystkim do rejestrowania zdarzeń, a nie identyfikacji sprawców.
Rejestrowanie nocą
W gorszych warunkach oświetleniowych przydaje się tzw. jasny obiektyw, niestety w wideorejestratorach montowane słabe konstrukcje, które mogą „niedowidzieć”, np. w nocy. W trasie przydaje się też, stosowane przez niektórych producentów, dodatkowe podświetlenie w podczerwieni, pozwalające na wydobycie szczegółów z ciemnych obszarów obrazu, ale w praktyce sprawdza się ono tylko na niewielkich odległościach. Aby móc z niego skorzystać, najczęściej wymagane jest wyposażenie wideorejestratora w diody podczerwone. Ich przydatną cechą jest to, że emitują światło niewidzialne dla ludzkiego oka, więc nie rozpraszają innych użytkowników drogi.
W modelu Prestigio zamiast diod zastosowano tryb SuperNight, służący do rejestrowania obrazu nocą poprzez zastosowanie dłuższego czasu ekspozycji i specjalnych algorytmów. Jednak traci na tym czytelność obrazu, który jest ziarnisty, a przez to mniej ostry.
Przydatne funkcje
Od rejestratorów samochodowych nie oczekuje się funkcji wykraczających poza ich podstawowe zastosowania. Jednak na kilka dodatków warto zwrócić uwagę. Jednym z nich jest automatyczne uruchamianie rejestrowania obrazu po rozpoznaniu ruchu. To funkcja przydatna zwłaszcza kierowcom zapominalskim – po wykryciu ruchu pojazdu (np. gdy kończysz postój na parkingu i ruszasz w dalszą podróż) rejestrowanie uruchomi się automatycznie. Kolejnym dobrym rozwiązaniem zastosowanym w niektórych modelach jest rejestrowanie pozycji samochodu i jego prędkości (wbudowany odbiornik GPS). To może dodatkowo przemawiać na twoją korzyść, gdy „złapie” cię przydrożny fotoradar. Kolejna ciekawa funkcja to baza fotoradarów, która np. w wideorejestratorach MIO może być dożywotnio aktualizowana.
Obsługa
Im prostszy wideorejestrator, tym lepiej, bo w masie przycisków łatwo się pogubić, a kierowca powinien się skupić na prowadzeniu pojazdu, a nie na naciskaniu kolejnych przycisków czy szukaniu właściwego przełącznika. Mile zaskakuje pod tym względem Peiying PY0010, wyposażony w pięć przycisków i prosty, spolszczony interfejs. Z kolei GoClever DFR Full HD PRO ma wygląd i funkcjonalność aparatu cyfrowego, co naszym zdaniem wprowadza bałagan. Przycisków jest za dużo i trzeba trochę czasu, aby opanować wszystkie ich możliwości. Prestigio Roadrunner 530A5 z czteroosiowym przełącznikiem pozwala np. na szybką nawigację po menu, co też jest dobrym rozwiązaniem.
Co kupić
Ekran podglądu zarejestrowanych materiałów jest niezbyt istotny i może być nawet calowy. Przydatne są za to dodatkowe funkcje, takie jak: baza fotoradarów, możliwość automatycznego rejestrowania materiału po wykryciu ruchu czy systemy wspomagające pracę wideorejestratora w nocy. Oczywiście bardzo istotne są matryca do rejestrowania obrazu i obiektyw - im matryca jest większa, a obiektyw jaśniejszy, tym obraz będzie bardziej szczegółowy i wyrazisty. Minimum w wypadku rejestratora to opcja nagrywania obrazu w rozdzielczości 720p, najlepiej z szybkością 25 i 50 lub 60 kl/s.
MIO MiVue 388
To jeden z najbardziej stylowych i nowoczesnych rejestratorów samochodowych uczestniczących w teście. Ma kolorowy wyświetlacz o 2,4-calowej przekątnej, na którym można przeglądać zarejestrowany materiał wideo. Urządzenie jest nieduże (62 x 67 x 35 mm) i bez problemów zmieści się nawet w kieszeni spodni. Obudowa wykonana z dobrego plastiku jest bardzo sztywna i funkcjonalna. Cztery duże przyciski umieszczone pod ekranem pozwalają na szybkie nawigowanie po spolszczonym interfejsie programowym.
Matryca 5 MP pozwala na rejestrowane obrazu w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli lub 1280 x 720 pikseli. Rejestrowany materiał wideo jest szczegółowy – jak na urządzenie tego typu – i bez problemów zaświadczy o twojej niewinności lub pozwoli zidentyfikować sprawców. Pod tym względem to jedno z najlepszych urządzeń uczestniczących w teście. Nic nie można też zarzucić płynności rejestrowanych materiałów wideo, nawet w najwyższej rozdzielczości.
MIO MiVue 388 wyposażono w funkcje wykrywania ruchu (automatyczne uruchomienie trybu nagrywania po wykryciu ruchu) oraz opcję nagrywania w pętli w 3- lub 5-minutowym interwale. W razie kolizji można też za pomocą MiVue 388 zrobić przyzwoitej jakości zdjęcia z miejsca wypadku. Warto też wspomnieć o wbudowanej bazie fotoradarów, którą można bezpłatnie aktualizować przez cały okres korzystania z urządzenia. Ciekawostką jest wbudowany trzyosiowy akcelerator, który potrafi automatycznie zarejestrować zdarzenie, gdy odnotuje uderzenie w samochód. Przydaje się też opcja monitorowania prędkości (MIO 388 ma wbudowany GPS), bo dzięki niej urządzenie cię zaalarmuje, gdy zaczniesz łamać przepisy.Peiying HD Car DVR PY0010
Peiying HD Car DVR PY0010 ma ekran o 2,8-calowej przekątnej, który pozwala na podglądanie zrastrowanych materiałów. Z kolei wbudowany mikrofon i głośnik pomagają w rejestrowaniu filmów z dźwiękiem, co się bardzo przydaje.
Widząc np. sprawcę drogowej kolizji odjeżdżającego z miejsca wypadku i mając uruchomionego Peiyinga, wystarczy głośno powtórzyć numer rejestracyjny samochodu, aby ułatwić policji szybką identyfikację sprawcy. Opcja ciągłej rejestracji obrazu w określonym interwale czasowym przyda się z kolei w czasie dłuższej podróży, bo urządzenie automatycznie zapisze nowe nagranie w miejscu starszego. Peiying jest również wyposażony w technologię wykrywania ruchu. Dzięki niej pozostaje w trybie czuwania, np. gdy samochód stoi na parkingu, i automatycznie się włącza w momencie wykrycia ruchu.
Na pochwałę zasługuje też prosta obsługa, która nie powinna sprawiać żadnych problemów nawet niedoświadczonym użytkownikom. Po interfejsie programowym poruszasz się za pomocą przycisków zamontowanych z boku ekranu. Co istotne, jest spolszczony i pozwala na szybkie wybieranie potrzebnych opcji czy dostosowanie trybu pracy urządzenia.
Peiying HD Car DVR PY0010 umożliwia rejestrowanie obrazu w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli, dodatkowo do wyboru są tryby: 720p (1280 x 720 pikseli) i VGA (640 x 480 pikseli). W praktyce w maksymalnej rozdzielczości obraz...Prestigio Roadrunner 700X
Prestigio Roadrunner 700X wyposażony jest w dużą matrycę o rozdzielczości 5 MP i szerokokątny obiektyw. Producent dodaje też wodoszczelną obudowę, która pozwala na używanie rejestratora pod wodą (do 60 metrów), uchwyt do płaskich powierzchni i uchwyt rowerowy.
Zatem kupując Prestigio Roadrunner 700X, otrzymujesz bardzo funkcjonalne urządzenie pełniące funkcję nie tylko rejestratora samochodowego, ale i kamery sportowo-turystycznej. W tym drugim aspekcie bardzo przypomina GoPro, jednak zapis jest o wiele gorszej jakości.
Jak na rejestratory samochodowe jakość jest jednak całkiem dobra, choć w razie nagrania w słabszym oświetleniu czy przy szybszej jeździe będą problemy z odczytywaniem np. numerów rejestracyjnych przejeżdżających samochodów. Obsługa jest bardziej skomplikowana, bo Roadrunner 700X, podobnie jak kamery GoPro, nie ma ekranu, na którym można podejrzeć zarejestrowany materiał. Jest tylko niewielki wyświetlacz monochromatyczny, pokazujący poziom naładowania baterii, czas rejestrowania materiału wideo czy inne podstawowe parametry. Również montaż jest trochę inny, bo kamerę razem z założoną obudową wodoszczelną przykręca się do uchwytu mocowanego do szyby samochodu, a nie wpina do zaczepu jak inne modele. Co istotne, urządzenie trzeba uruchomić przed włożeniem go do wodoszczelnej obudowy, bo potem za pomocą umieszczonych w niej przycisków można jedynie rozpoczynać rejestrowanie...Media-Tech Drive Eye MT4042
Ten model jest mniej zaawansowany niż MT4043 – brakuje w nim np. odbiornika GPS. Jego zaletą jest za to bardziej komfortowa obsługa – w dużym stopniu dzięki większemu wyświetlaczowi (2 cale) i wygodnemu czterokierunkowemu przełącznikowi.
Rejestrator można szybko zdjąć lub zamocować na uchwycie, który dobrze spełnia swoją funkcję nawet na wyboistych drogach i pewnie utrzymuje sprzęt na miejscu. Standardem w testowanych urządzeniach jest brak stabilizacji obrazu lub obecność ich najprostszych form, które w praktyce niewiele dają. Dlatego i w Media-Techu MT4042 obraz nagrany w czasie podróży po nierównościach jest wyraźnie rozedrgany i rozmazany.
Drive Eye MT4042 ma szerokokątny obiektyw. Montaż urządzenia nie jest skomplikowany, ale producent zdecydował się na niezbyt ergonomiczne rozwiązanie, umieszczając wyjście z gniazdami przy górnej krawędzi obudowy. O wiele wygodniejsze byłoby umieszczenie ich z boku lub przy dolnej krawędzi obudowy. Dobrze, że do dyspozycji jest wygodny czterokierunkowy przełącznik, który służy do nawigacji po interfejsie programowym urządzenia. W połączniu z dwucalowym wyświetlaczem pozwala on na wygodne wybieranie opcji i dostosowywanie pracy urządzenia do naszych potrzeb.
Media Tech Drive Eye MT4042 pozwala na rejestrowanie obrazu w dwóch trybach: 1080p z szybkością 30 kl/s i 720p z szybkością 60 kl/s. To w zupełności wystarczy, aby móc...