Kino bez biletów
-
- Robert Szyszka,
- 28.10.2013, godz. 14:29
„Droższy” nie znaczy „lepszy”, „tani” nie oznacza „kiepski”. Nasz test projektorów kina domowego pokazuje, że nie trzeba wydawać góry pieniędzy, by stać się właścicielem urządzenia wyświetlającego obraz doskonałej jakości.
Ceny wysokiej jakości projektorów kina domowego spadły na tyle, że może sobie na nie pozwolić właściwie każdy. Nowa generacja dłużej pracuje bez wymiany źródła światła, standardowo obsługuje obraz 3D i ma funkcje do konwersji materiałów dwuwymiarowych. Na rynek wchodzą modele z opcją bezprzewodowego przesyłania sygnału HD, oferujące rozdzielczość 3840 x 2160 pikseli, czy kinowe projektory o krótkiej ogniskowej. Możliwości do wyboru jest coraz więcej, dominuje uniwersalność. W najnowszym teście sprawdziliśmy projektory pozwalające na odtworzenie rozdzielczości Full HD i wyższej. Dobraliśmy modele z różnych półek i jak pokazują wyniki testów, nie cena świadczy o ich jakości i możliwościach. Jeden model Epsona i Acera to produkty z końcówki ubiegłego roku, które nie miały okazji znaleźć się w żadnym z naszych wcześniejszych zestawień. Wielkimi nieobecnymi tego porównania są zaś Panasonic i Sony. Od pierwszego z producentów nie udało się wypożyczyć żadnego urządzenia do testu, drugi udostępnił nam jeden model, który okazał się uszkodzony. Mimo nieźle zapowiadających się testów wstępnych ocena ostateczna byłaby bardzo zaniżona w stosunku do jego możliwości. Egzemplarz bez wad nie dotarł do nas przed upływem terminu oddania materiału do druku. Mieliśmy też okazję porównać dwa produkty wyposażone w bezprzewodowe łącze HD. Jeden pracujący w paśmie 2,4 GHz, drugi – w paśmie 5GHz.
Co wybrać?
Podsumowanie naszego test mogłoby brzmieć: „Jeżeli ktoś dysponuje odpowiednio grubym portfelem, to najlepszym wyborem będzie JVC DLA-X55RBE. Tym razem jednak portfel może być dużo mniej zasobny, a i projektor nie robi takiego wrażenia, jak zwycięzca poprzedniego testu. Reprodukowany przez niego obraz jest naprawdę wysokiej jakości, ale przy bardzo dużej przekątnej ekranu kłopotliwe staje się na przykład dostrojenie kontrastu i poziomu reprodukowanej czerni. Brakuje mu też niektórych złączy czy elementów wyposażenia, przeciętnie działa funkcja konwersji obrazu 2D na 3D, a materiały o rozdzielczości 4K są jeszcze mało powszechne. To jednak nadal rasowy reprezentant sprzętu do kina domowego. Jeżeli kogoś na niego stać, nie powinien się zastanawiać. Dobrą propozycją jest także zajmujący drugie miejsce zeszłoroczny model Epsona. Oferuje rzadko spotykany zoom i sporo opcji montażowych. Prawdziwym hitem jest jednak Optoma HD25. Za niewielką cenę, plasującą ten model raczej wśród produktów z niższej półki, użytkownik dostaje naprawdę wysokiej jakości obraz, rewelacyjny kontrast, mnóstwo szczegółów na ekranie. Projektor jest przy tym dość cichy, w miarę energooszczędny i potrafi świecić aż 8 tysięcy godzin bez wymiany lampy. To bardzo udany produkt.
DLA-X55RBE
Ten wart prawie dwadzieścia tysięcy złotych projektor wygrał nasz test, pokonując konkurentów doskonałą jakością obrazu i bezgłośnym działaniem. Aby jednak dał z siebie wszystko, trzeba poświęcić chwilę na jego konfigurację. Może to potrwać dłuższą chwilę – urządzenie oferuje naprawdę pokaźny zestaw możliwych do regulacji parametrów.
Nie wszystkie ustawienia fabryczne zostały naszym zdaniem dobrane optymalnie. Na przykład w trakcie odtwarzania animacji profil kinowy powoduje, że kolory są za blade. Tryb anime generuje jednak ujęcia przekolorowane. Najlepiej spisuje się profil naturalny. Choć liczba detali w cieniach i półcieniach jest dość duża, od sprzętu w tej cenie można oczekiwać więcej. Po podkręceniu ustawień otrzymuje się jednak obraz najwyższej jakości, kontrastowy, pełen szczegółów, o doskonałej kolorystyce. W końcu to model wyświetlający obraz przeskalowany do rozdzielczości 4K. Trzeba jednak pamiętać, by odległość projektora od ekranu była niezbyt duża. Już 10 metrów od ekranu trudno dobrać optymalną wartość kontrastu, a obraz jest prześwietlony. JVC to typowy model do kina domowego. Nie ma tu kompromisów. Czarna obudowa pozwala łatwo ukryć sprzęt w salce kinowej. Brakuje też głośnika – w końcu za odtwarzanie dźwięku odpowiada sprzęt innej kategorii. Nie ma wejścia analogowego sygnału komputerowego. O przeznaczeniu kinowym świadczy także słaby algorytm skalowania obrazu z innych...HD25
Projektor Optoma HD 25 można polecić każdemu miłośnikowi kina domowego. Oferuje doskonałą relację możliwości do ceny. Nie oznacza to jednak słabych parametrów wyświetlania. Wyniki testów uplasowały ten model zaraz za zwycięzcą, a ocena ogólna dała mu trzecie miejsce. To wszystko udało się urządzeniu ponad pięciokrotnie tańszemu od JVC i ponad trzykrotnie od Epsona!
HD 25 wyróżnia bardzo wysoki, zmierzony kontrast i dobra geometria. Wyświetlany obraz jest pełen szczegółów. Niewielki minus za odwzorowanie kolorów: czarny przechodzi miejscami w granatowy, a pozostałe barwy mają podbitą czerwoną składową. Najładniej wyglądają zielone elementy scen. Przydałby się większy zoom, który pozwoliłby na mniej restrykcyjny montaż. Optoma nie ma wielu systemów poprawy jakości obrazu oferowanych przez wyżej plasowane konstrukcje, ale nie są tu konieczne. W zupełności wystarczają podstawowe tryby wyświetlania. Niewielkie zarzuty można mieć do ostrości, natomiast jak na plastikowe pudełko, jakimi są niewątpliwie projektory, HD 25 odtwarza naprawdę przyzwoity dźwięk. Obudowę skonstruowano zgodnie z ogólną tendencją w segmencie tańszych modeli. Można się zastanawiać, czy projektor przeznaczony jest do użytku domowego, adresowany do salek kinowych, salonów czy może nadaje się raczej do pomieszczeń biurowych. Kolorystyka utrzymana jest w bieli i odcieniach szarości z czarnymi i szarymi wstawkami. Nie jest to biel przeznaczona do pokoju dziennego ani czerń...EH-TW6100W
Epson EH-TW6100W to model salonowy. Wyróżnia go biała lakierowana obudowa i futurystyczny wygląd, charakterystyczny dla całej linii projektorów kinowych Epsona. Obraz zakłócają jedynie nóżki oraz pierścienie regulacyjne, które nie wiedzieć czemu wykonano w kolorze czarnym. Regulacje działają jednak pewnie. Pierścienie są sztywne, precyzyjne i dość ciasno się poruszają. Wyjątek stanowi suwak korekcji zniekształceń trapezowych. Jest niedokładny, ma duży bezwład i trudno wyczuwalne położenie centralne. Osłona obiektywu, tak jak w większości modeli z testu, to ręcznie zdejmowana klapka. Zestaw gniazd, w jakie wyposażony został projektor, zadowoli za to każdego użytkownika. Jest nawet gniazdo USB. Projektanci mogliby jednak rozmieścić złącza w sposób bardziej dyskretny. Na drugim biegunie sztuki projektowania znalazły się przyciski. Są doskonale wpasowane, wygodnie, dobrze działają.
O uniwersalności tego modelu świadczą nie tylko gniazda połączeń. Dzięki wysokiej jasności obraz można oglądać nawet w niezaciemnionych pomieszczeniach. Nie trzeba już czekać, aż wszyscy pójdą spać, by podłączyć do wyświetlacza konsolę i grać w ulubioną grę. Wysoka jasność przydaje się także podczas korzystania z trybu 3D. Doskonale spisuje się również mechanizm konwersji obrazu dwuwymiarowego na 3D, z możliwością regulacji tego efektu. Dobrze przeprowadzane jest skalowanie z innych rozdzielczości, co pozwala obraz z komputera. Reprodukowane kolory są ładnie nasycone, z naturalnymi odcieniami, czarny jest ostry i głęboki. Brakuje za to szczegółów w ciemnych partiach obrazu. Minimalnie szwankuje ostrość. (bezpośrednie porównanie obrazu na przykład ze zwycięzcą testu czy nieobecnym w zestawieniu projektorem Sony HW50 ES wypada na ich korzyść). Wyświetlanego filmu nie zakłócają żadne szumy. Liczba reprodukowanych szczegółów utrzymuje się na poziomie porównywalnym ze średnią z pozostałych urządzeń. Aby uzyskać dobry obraz, trzeba za to popracować trochę nad...PRO9000
Już dawno nie testowaliśmy projektora ViewSonica. Tym dokładniej przyglądaliśmy się obecnie jego możliwościom. Po rozpakowaniu uwagę zwraca elegancka, dwukolorowa obudowa, której część jest stylizowana na ciemny szczotkowany metal. Jest zwarta, zgrabna i w miarę lekka. Użyte do jej wykonania materiały są wysokiej jakości, a wszystkie elementy dobrze spasowano. Od frontu dominuje charakterystyczny duży owal osłony obiektywu. Jest ręczna, ale perfekcyjnie dopasowana wizualnie do reszty konstrukcji. Do przyjętego stylu nie pasują natomiast wloty i wyloty powietrza, które przypominają bardziej modele biurowe i całkowicie psują wygląd całości.
Przyciski są wygodne i pracują precyzyjnie. Zbyt luźno zmienia położenie pierścień regulacji powiększenia. W charakterystycznym głębokim wcięciu na obudowie znalazł za to miejsce pierścień dostrajania ostrości. Działa z pewnym oporem, precyzyjnie. Wbrew obawom dostęp do niego jest wygodny. Minusem projektu Viewsonica jest mała liczba złączy. Pilot to prosta, ale elegancka konstrukcja. Dość wąski, dobrze leży w dłoni. Średniej wielkości przyciski mają optymalną twardość. Nie wygląd jednak wyróżnia ten projektor spośród innych. W PRO9000 zastosowano laserowe źródło światła. Zaletą tego rozwiązania jest zdecydowanie dłuższy czas pracy bez jego wymiany, zmniejszony pobór energii, niższa temperatura działania, a więc jednocześnie cichsza praca systemu chłodzenia. Cechą technologii laserowo-ledowej jest także możliwość bezpośredniego generowania kolorów RGB w źródle światła, co pozwala wyeliminować koło kolorów odpowiedzialne za powstawanie tak zwanego efektu tęczy – zmory pierwszych konstrukcji DLP. Inny sposób powstawania strumienia świetlnego ma jednak wpływ na...W1500
BenQ W1500 nie jest ani najlepszą konstrukcją w tym teście teście, ani najbardziej opłacalną. Ma jednak ogromną zaletę odróżniającą go od konkurencji. Producent wyposażył ten model w bezprzewodowe łącze do przesyłania sygnału HD pracujące w paśmie 5 GHz. Częstotliwości z tego zakresu są zwykle mniej zatłoczone i narażone na zakłócenia, co powinno mieć istotny wpływ na funkcjonowanie połączenia. Pozytywny efekt widać od razu po włączeniu projektora. Zasięg jest dość duży, a transmisji nie zakłócają różne przeszkody czy ściany. Na reprodukowanych tą drogą obrazach nie widać zakłóceń i artefaktów. Konstrukcja nadajnika jest niewielka, co pozwala umieścić go bezpośrednio w złączu HDMI źródła sygnału. Komunikacja nawiązywana jest błyskawicznie i automatycznie.
Nikt jednak nie kupi projektora jedynie dla sprawnie działającego bezprzewodowego łącza HDMI, zwłaszcza że jego cena nie należy do najniższych. Jak prezentują się jego inne cechy? Obudowa jest solidna ale również dwukolorowa. Nie wiadomo, czy urządzenie jest przeznaczone do domu czy do biura. Efekt psuje ciemnoszary plastik na bocznych krawędziach i mało zachęcające kratownice otworów wentylacyjnych. Niewygodny w użyciu jest zoom – trudno się do niego dostać. Dodatkowo przy zmianie powiększenia daleko poza obudowę wysuwa się niewielki obiektyw. Jego wartość jest za to przyjemnym zaskoczeniem: 1,6x niewątpliwie ułatwia montaż rzutnika. Łatwiej poradzić sobie z ostrością. Panel przycisków został dobrze zaprojektowany i wykonany, a przyciski wielkością dopasowane do palca. Bez tak zwanego kliku trudno jednak stwierdzić, czy jakaś funkcja została wybrana. Osłona obiektywu jest tylko ręczna. Średnich rozmiarów pilota wyposażono w precyzyjnie i wygodne gumowe przyciski. Minus za intensywne czerwone podświetlenie, plus za możliwość regulacji położenia wszystkich nóżek. To ważne, ponieważ obraz...