Najlepsze nawigacje GPS 2012 - test i ranking

W tym rankingu prezentujemy najlepsze przetestowane przez nas nawigacje GPS z funkcją omijania korków. Ich cechy to stabilna praca, pewne trzymanie sygnału i dobre mapy. Dlaczego warto wybrać te nawigacje GPS? Pomogą ominąć korku podczas jazdy do pracy czy w czasie podróży na wakacje.

Garmin Nuvi 2460 LT

Garmin Nuvi 2460 LT

Ocena redakcji PCWorld.pl

Garmin Nuvi 2460 LT to nawigacja GPS z pięciocalowym ekranem i bardzo dobrymi mapami większości europejskich krajów. Z zewnątrz urządzenie sprawia bardzo dobre wrażenie - solidna, estetyczna obudowa jest wykonana z dobrej jakości materiałów i odporna na uszkodzenia. Umieszczony u góry włącznik łatwo odnaleźć. Z prawej strony znajdziemy gniazdo kart microSD, u dołu złącze uchwytu i gniazdo USB. Uchwyt jest nieco za krótki, ale zapewnia bardzo dobry zakres regulacji, jest łatwy w montażu, solidny i pozwala na podłączenie zasilania. Ekran stanowi klasę sam w sobie - bardzo jasny, niezwykle ostry obraz idzie w parze z doskonałą czułością i precyzją działania. Garmin posiada złącze bluetooth, które wraz z mikrofonem i głośnikiem tworzą z niego doskonały zestaw głośnomówiący. Funkcje zestawu są rozbudowane, znajdziemy w nim takie funkcje jak pobieranie książki numerów z telefonu czy wybieranie głosowe. Nawigację zaopatrzono w mapy CityNavigator Europe 2011.40 . Umieszczono tutaj mapy większości krajów Europy. Brak szczegółowych map kilku krajów bałkańskich, Białorusi i Mołdawii, nie da się także jeździć po Rosji. Same mapy, pokrycie sieci dróg, liczba dostępnych punktów POI i użytecznych funkcji, sprawiają, że Garmin jest jednym z najlepszych towarzyszy podróży. Sposób wytyczania tras także nie pozostawia nic do życzenia. Wreszcie w miarę sprawnie działa system TMC, zwłaszcza, że Garmin daje bardzo łatwy dostęp do podawanych przez niego informacji. Menu map i urządzenia są czytelne i łatwe w obsłudze, nie wymagają dłuższego przyzwyczajenia a funkcje znajduje się szybko. Sposób wyświetlania map także nie pozostawia nic do życzenia. Doskonale działa wbudowany odbiornik GPS.

Budowa

Garmin Nuvi 2460 LT posiada solidną obudowę wykonaną z dobrej jakości materiałów. U góry umieszczono włącznik, u dołu gniazdo USB i złącze uchwytu. Z prawej strony znajdziemy gniazdo kart microSD. Garmin nie ujawnia jaki procesor i odbiornik GPS zostały umieszczone w urządzeniu. Ekran ma przekątną 5 cali i rozdzielczość 480 x 272 punkty. Urządzenie zaopatrzono w łącze bluetooth, mikrofon i głośnik. Uchwyt do montażu na szybie posiada gniazdo do podłączenia zasilania do nawigacji. Urządzenia zaopatrzono także w odbiornik TMC.

Możliwości

Garmin Nuvi 2460 LT to nawigacja GPS z mapami większości krajów Europy. Można z nią jeździć po całej Europie Zachodniej, Północnej i Środkowej. Mapy zawierają mnóstwo adresów i punktów POI, użyteczne funkcje nawigacyjne jak asystent pasa ruchu czy bazę fotoradarów. Trasy wytyczane są w oparciu o algorytmy map, informacje od użytkowników i dane z systemu TMC. Dzięki łączu bluetooth urządzenie może działać jako zestaw głośnomówiący. Pozwala na pobierania książki numerów z telefonu. Z funkcji dodatkowych mamy jeszcze kalkulator, przelicznik jednostek, przeglądarkę zdjęć i system sterowania głosem, nie działający jednak w Polsce. Funkcja ecoRoute może pomóc w oszczędzaniu paliwa.

Wydajność

Szybkość odnajdywania sygnału GPS jest znakomita - czas nie przekroczył nigdy 3 sekund. Podczas jazdy sygnał utrzymywany jest bardzo mocno, nawet w trudnych warunkach. Czas wyliczania tras zależy od ich długości i sposobu jaki zdefiniujemy, ale także nie jest długi i nigdy nie przeszkadza w podróży.

Wnioski

Garmin Nuvi 2460 LT to bardzo dobra nawigacja GPS. Jest solidnie wykonana, ma praktyczny choć nieco za krótki uchwyt, znakomite mapy i sprawnie działające funkcje zestawu głośnomówiącego. Nareszcie potrafi wykorzystać system TMC także na terenie naszego kraju i daje łatwy dostęp do napływających do niego informacji.

Pełna recenzja »

BLOW 500 Sirocco

BLOW 500 Sirocco

Ocena redakcji PCWorld.pl

Blow 500 Sirocco to funkcjonalny GPS z nową wersją AutoMapy Europe 6.8. Nawigację możemy za pomocą modułu Bluetooth sparować z telefonem. Dysponuje też dobrej jakości ekranem o przekątnej 5 cali, który pracuje w rozdzielczości 800x480 pikseli.

Obudowa

Blow 500 Sirocco to stylowy GPS, który świetnie się prezentuje i jest praktyczny. Tylna ścianka obudowy GPS-a pokryta jest antypoślizgową powłoką. To solidna konstrukcja, w której nic nie trzeszczy nie wypacza się. Dzięki zamontowanemu na górze obudowy wyłącznikowi, możemy szybko włączyć lub wyłączyć nawigację. W obudowie zamontowano gniazda: USB 2.0, wyjście słuchawkowe, slot na karty micro SD HC a także wejście Audio - Video do podłączenia np. kamery cofania lub innego zestawu audio - wideo. Z tyłu obudowy producent umieścił mikrofon i przycisk do restartowania nawigacji. Jest też miejsce na rysik, który chowa się w obudowie.

Zainstalowanie wejść po lewej stronie obudowy, czyli od strony kierowcy, jest bardzo praktyczne, bo ma on do nich łatwy dostęp. Po zakończonej jeździe nawigację możemy zabrać ze sobą w gustownym etui, które jest dołączane do GPS-a. W pudełku oprócz etui znajdziemy także: ładowarkę pod zapalniczkę oraz słuchawki.

Blow 500 Sirocco dysponuje też prostym, ale funkcjonalnym uchwytem, który dobrze trzyma nawigacje, nawet na wyboistych drogach.

Galileo - europejski system nawigacji satelitarnej zainauguruje 20 października

Dodatki

Blow 500 Sirocco to nie tylko nawigacja, to małe centrum multimedialne w Twoim aucie. Nawigacja posiada bogate funkcje odtwarzania filmów oraz plików MP3. Dzięki nadajnikowi FM wbudowanego w urządzenie możemy za pomocą radia samochodowego posłuchać swoich ulubionych utworów MP3. Producent nie zapomniał także o przeglądarce internetowej oraz czytniku ebooków w formacie txt.

Nawigacja Google udostępniona w Polsce

Ekran

Blow 500 Sirocco wyposażony jest w 5 calowy ekran, który sprawdzi się w małych jak i większych samochodach osobowych. Dzięki wyższej od standardowej rozdzielczości 800x480 pikseli, wyświetlany obraz jest szczegółowy i czytelny. Jedyny mankament, jaki zauważyliśmy to słabe odwzorowanie barw, które nie ma jednak wpływu na komfort z użytkowania nawigacji a jedynie podczas przeglądania zdjęć.

Blow 500 Sirocco

Mapa

Blow 500 Sirocco wyposażony jest w moduł Blutooth za pomocą, którego możemy połączyć się z telefonem GSM i wówczas zainstalowan w tym GPS-e AutoMapa 6.8 będzie pobierać pobiera dane o korkach i wypadkach na drodze. To ważne, bo na podstawie tych danych mapa potrafi sama wytyczać objazdy (system Traffic). Dzięki niemu Blow 500 Sirocco świetnie sprawdza się w codziennych dojazdach do pracy. Użytkownicy tego GPS-a mogą też korzystać z asystenta pasa ruchu dla polskich i europejskich drogach, który ułatwia pokonywanie skomplikowanych skrzyżowań i rozjazdów. Pomocna w pokonywaniu zakorkowanych ulic miast jest też możliwość oceny bieżącej sytuacji drogowej na ekranie nawigacji. W stosunku do poprzednich wersji oprogramowania dodane zostały, m.in. informacje o progach zwalniających, sygnalizacji świetlnej i uaktualnione pozycje słupków pikietażowych, pomocne przy korzystaniu z łączności CB.

Blow 500 Sirocco

Jakość pracy

Blow 500 Sirocco wyposażony jest w procesor MTK MT3328N i dwukanałowy odbiornik GPS SiRF Starr 3i+ . Wbudowane 128 MB pamięci RAM zapewnia komfort użytkowania nawigacji z AutoMapą 6. GPS nie ma problemów z płynnym wyznaczaniem tras przez AutoMapę, czy też wyświetlaniem konturów budynków w 3D. Wszystko robi płynnie, bez znaczących przeskoków lub "czkawek". Moduł Taraffic AutoMapy poprawnie loguje się na serwery uaktualniając informacje o korkach i utrudnieniach w ruchu. Ładowarka samochodowa dołożona do omawianego zestawu zakłóca stacje radiowe FM - producent musi pomyśleć o jej zmianie.

Blow 500 Sirocco

Wnioski

Blow 500 Sirocco to dobra nawigacja, która bez problemów może konkurować z najlepszymi nawigacjami. Świetna mapa, dobrej, jakości ekran o wysokiej rozdzielczości to tylko nieliczne z jej zalet. Świetnie wypada w korelacji ceny do możliwości.

Zobacz inne testy nawigacji GPS

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Ekran
  • Funkcjonalna mapa
  • Jakość działania

Wady:

  • Brak gniazda Sim

TomTom Go Live 1005 Europa

TomTom Go Live 1005 Europa

Ocena redakcji PCWorld.pl

TomTom Go Live 1005 ma wszystkie cechy dobrej nawigacji, czyli: świetną mapę, mocną obudowę i dobrej jakości odbiornik, które pewnie trzyma sygnał. Co istotne dzięki funkcji TomTom HD Trafiic potrafi tak wyznaczać trasy, aby ominąć korki.

Obudowa

TomTom GoLive 1005 to jeden z mocniejszych GPS jakie mieliśmy okazję testować. Obudowa jest dosyć gruba (2 cm),co może nie podobać się miłośnikom cienkich gadżetów, ale dzięki temu jest bardzo sztywna i mocna. Wykonana jest głównie z matowego plastyku, z tyłu obudowy zamontowano dodatkową aluminiową blaszkę.

Na dole GPS-u umieszczono gniazdo do podłączania zasilacza, w lewym górnym rogu podświetlany przycisk, którym uruchamiamy nawigację. Na obudowie nie są widoczne odciski palców, trudno jest też ją porysować, dlatego oceniliśmy ją bardzo wysoko, bo na 9/10 pkt. Przycisk uruchamiający GPS-a jest duży i dzięki podświetleniu jest dobrze widoczny nawet w nocy.

Ekran

TomTom GoLive 1005 wyposażony jest w średniej wielkości ekran o przekątnej 5 cali. Oferuje on dosyć niską rozdzielczość 480x272 pikseli i niezbyt szerokie kąty widzenia. Oczywiście to ekran dotykowy, który możemy obsługiwać palcem. Do samochodów osobowych taka wielkość ekranu jest optymalna, bo wyświetlane informacje są czytelne a nawigacja nie zajmuje dużo miejsca i nie przeszkadza kierowcy.

Kampania "Mama TomTom" już ruszyła!

Mapa

TomTom GoLive 1005 wyposażony w najnowszą mapę TeleAtlas Europe w najnowszej wersji 8.85 obejmuje swoim zasięgiem takie państwa jak: Anglia, Andora, Austria, Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Włochy, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Monako, Norwegia, Polska, Portugalia, San Marino, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Irlandia, Holandia, Wyspy Kanaryjskie.

Oprócz nich mamy częściowe pokrycie: Turcji (70.2%), Łotwy (62.8%), Chorwacji (84.5%), Bułgarii (56.2%), Rosja (45.2%), Ukrainy (38.8%), Rumunii (15.8%). Uwzględnia ona również drogi odjazdowe do: Albanii, Bośni i Hercegowiny, Macedonii, Mołdawii, Czarnogóry, Serbii i Białorusi.

Algorytmy planowania przejazdu działają bardzo dobrze i program wybiera zwykle taką trasę, z której zwyczajowo korzystają zmotoryzowani. Można jednak zaobserwować skłonność do korzystania w pierwszej kolejności z głównych dróg. Dość długo zajmuje także przestawienie się na nową trasę, gdy kierowca zboczy z trasy zaplanowanej przez program.

Sposób na korki

TomTom GoLive 1005 oferuje funkcjonalną mapę zaopatrzoną w dodatkowe w liczne dodatkowe funkcje. Co istotne dane przedstawione są w czytelnej formie, niebyt przeładowane informacjami. Największą frajdę daje jednak połączenie TeleAtlasa z funkcją TomTom HD Trafiic i bazą fotoradarów (tej funkcji pozbawiony jest natomiast model GoLive 1000). Dzięki nim, nawigacja reaguje na bieżąco na wszelkie utrudnienia pojawiające się na wytyczonej drodze, które prezentowane są w formie czytelnych graficznych oznaczeń. Dodatkowo możemy włączyć opcję informacji głosowych. Dane aktualizowane są co dwie minuty (GPS ma sprytnie ukryty czytnik kart SIM i kartę) dając pełny obraz utrudnień, jakie możemy spotkać na drodze, nawigacja wykorzystuje nie tylko dane dostarczane na bieżąco, ale również statystyczne (IQ Routes). Niestety, opcja HD Trafiic działa za darmo przez rok, potem będziemy musieli płacić miesięczny abonament. Producent zaoferował za to możliwość 8 krotnej aktualizacji mapy w ciągu dwóch lat od pierwszego uruchomienia nawigacji.

Wnioski

TomTom GoLive 1005 dzięki solidnie wykonanej obudowie można mieć pewność, że urządzenie nie ulegnie żadnemu uszkodzeniu nawet w trakcie intensywnego użytkowania. Rewelacyjny jest ekran, który bezbłędnie interpretuje wszystkie wydawane palcem polecenia.

Zobacz inne testy GPS-ów

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Jakość wykonania
  • Funkcja omijania korków
  • Dobej jakośc ekran

Wady:

  • Koniecznośc wykupienia abonamentu po roku

Becker Active 50

Becker Active 50

Ocena redakcji PCWorld.pl

Becker Active 50 to nawigacja, która sprawdzi się podczas wyjazdów na wakacje jak i codziennych dojazdów do pracy. Dzięki systemowi HQ TMC i dodatkowej antenie przymocowanej do uchwytu nie gubi zasięgu i na bieżąco reaguje na utrudnienia, które możemy spotkać na drodze. Jest droga, ale z pewnością warta swojej ceny.

Obudowa

Becker Active 50 jeżeli chodzi o konstrukcję obudowy to nie różni się od modelu Ready 50. Gruba na ponad 1,5 cm obudowa jest sztywna i mocna, nic w niej nie trzeszczy nie ugina się gdy korzystamy z GPS-a. Z przodu ekran otoczony jest plastykową ramką wykonaną na wysoki połysk, tył wykonany jest również z plastyku, ale wyłożony jest gumowanym materiałem. Nawigacja z pewnością nie wyślizgnie nam się z dłonie, niestety błyszczące elementy szybko się rysują, dlatego radzimy przenosić ją w dołączanym pokrowcu.

Obudowa jest mocna i praktyczna, odjęliśmy jej jeden punkt za błyszczące elementy, które szybko się rysują, ale i tak to świetna konstrukcja, którą oceniliśmy na 8/10 pkt.

Ekran

Becker Active 50 wykorzystuje 5-calowy ekran, który pracuje w naturalnej rozdzielczości 480x272 pikseli. Nie jest to rozdizlczość, która powala na kolana, co jest dziwne bo lepsze ekrany montowane są już w dużo tańszych nawigacjach, jak np. w Peiying

Alien PY-GPS5005. Oferuje on za to całkiem szerokie kąty widzenia w poziomie a te są najważniejsze w GPS-ach i wąskie w pionie. Ekran generuje jasny i czytleny obraz, który dobrze jest widoczny w słonecznych dzień (w czym pomaga matowe wykończenie ekranu, na którym nie powstają denerwujące refleksy świetlne) jak i w nocy.

Sterowanie GPS-em za pomocą dotykowego ekranu jest bardzo wygodne i szybkie. Dzięki dużym ikonkom łatwo możemy wybrać potrzebną opcje czy funkcję. Po tym względem Becker Active 50 podobał nam się bardziej niż modele z mnóstwem niepotrzebnych opcji, które zaśmiecają i spowalniają nawigację.

Mapa

Becker Active 50 wyposażony w mapę Europy Navteq maps 9.6.1 SR2 charakteryzuje się mniejszym pokryciem najwyższej szczegółowości map (26) niż alternatywne nawigacje z najnowszym TeleAtlasem (31) czy Automapą (32). Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, ale w ogólnych statystykach ta mapa wypada słabo.

W praktyce okazuje się jednak dużo bardziej poręczniejsza niż przeładowana komunikatami Automapa. Oczywiście wiele zależy od osobistych preferencji, jednak według nas spisuje się ona lepiej niż dobrze. Co istotne dzięki Becker Situation Scan jazda samochodem nawet w nieznane miejsca już nie będzie wielkim wyzwaniem. Bardzo fajnie rozwiązany jest tez widok 3D charakterystycznych obiektów, oczywiście obejmuje on tylko największe miasta. Przydatny jest też asystent pasa ruchu, który kieruje kierowcą na właściwy pas.

Omijamy korki

Becker Active 50 wyposażony jest w zaawansowany system HQ TMC, który w trakcie porannego dojazdu do pracy lub weekendowego wyjazdu poza miasto może okazać się niezastąpiony. Został on stworzony wspólnie z niemiecką firmą Avanteq i składa się on z odbiornika FM o dużym zasięgu, elastycznej anteny przymocowanej do uchwytu zasilacza i technologii Supertune, która analizuje rozmieszczenie i odległości pomiędzy nadajnikami i na podstawie zebranych danych łączy się z tymi, które gwarantują najlepszy odbiór. Dzięki temu urządzenie ma stale maksymalny zasięg i otrzymuje aktualne informacje TMC w czasie rzeczywistym. Asystent objazdu to wręcz genialna funkcja i właściwość zainstalowanej mapy, pozwala nam na zmianę trasy na trasę alternatywną która może być dłuższa od założonej o kilka kilometrów, ale ... dzięki ominięciu korka w rzeczywistości dużo szybsza.

Wnioski

Becker Active 50 to nawigacja, która potwierdza silną pozycje tego producenta wśród producentów GPS-ów. Nie jest to tania podróbka a sprawdzony i dopracowany GPS, który nie co prawda nie jest idealny, ale to jedna z najlepszych konstrukcji jakie możemy obecnie kupić. Wersja Becker Ready 50 pozbawiona jest interfejsu Bluetooth.

Zobacz inne testy GPS-ów

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Odbiornik TMC
  • Jakość wykonania
  • Bluetooth

Wady:

  • Wysoka cena

Garmin nuvi 3490 LMT

Garmin nuvi 3490 LMT

Ocena redakcji PCWorld.pl

Garmin nuLink! 2390 LMT to jeden z najdroższych GPs jakie mieliśmy okazję testować. Wysoka w tym wypadku cena jest jak najbardziej uzasadniona, bo to specjalna wersja GPS-a z dożywotnią aktualizacją map i abonamentem na TMC. Płacisz dużo, ale tylko raz, co w ostatecznym rozrachunku może okazać się opłacalne.

Obudowa

Garmin nuLink! 2390 LMT to jedno z lepiej wykonanych urządzeń zarówno pod względem użytych materiałów, jak i estetyki. Urządzenie ma niewielką masę więc uchwyt też nie musi być masywny. Mocowanie Garmina jest wygodne, wytrzymałe i stabilne. Zasilanie podpina się do uchwytu więc w razie potrzeby nie ma konieczności odpinania kabli, wystarczy zdjąć nawigację. Zatrzask funkcjonuje prawidłowo i nie trzeba używać dużej siły by zapiąć go na ekranie. Rozwiązanie konstrukcyjne mocowania zatrzasku do uchwytu wykorzystujące kulę, także spisuje się doskonale.

Użytkowanie

Garmin nuLink! 2390 LMT wręcz zachwyca ekranem. Doskonałe kolory, kontrast, rewelacyjna jasność, a do tego bardzo dobra reakcja na sterowanie. Urządzenie jest zawsze czułe i precyzyjne, błyskawicznie i bezbłędnie reaguje na wszystkie wydawane komendy, jest czytelne nawet przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym. Szkoda, że wyświetlacz ma jedynie 4.3 cala przekątnej. Wszystkie elementy interfejsu są czytelne i dopracowane. W parze z rewelacyjnym wyświetlaniem idzie bardzo dobra oprawa graficzna map, doskonałe wizualizacje tras, wielopasmowych dróg czy skrzyżowań, świetnie dobrana kolorystyka. Pod tym względem jest to dobra alterntywa dla nawigacji TomTom Go Live 1005.

Mapa

Garmin nuLink! 2390 LMT wyposażony jest w mapę City Navigator obejmującą swoim zasięgiem 44 krajów Europy. Mapa jest przejrzysta i bardzo intuicyjna. Zawiera mnóstwo adresów i punktów POI, użyteczne funkcje nawigacyjne jak asystent pasa ruchu czy bazę fotoradarów. Trasy wytyczane są w oparciu o algorytmy map, informacje od użytkowników i dane pobierane z odbiornika TMC. W Polsce TMC dopiero się rozwija, także nie zawsze zostaniemy odpowiednio wcześnie poinformowani o utrudnieniach. Działa on bezproblemowo na głównych drogach, gorzej jest z mniej uczęszczanymi drogami.

Zauważyliśmy natomiast, że zbyt mało jest za to szczegółów opisujących przejeżdżane terenyj. Ograniczenia prędkości wyświetlane przez nawigację z reguły nie zgadzają się z tymi w rzeczywistości ale to wada większości nawigacji. Na szczęście Garmin podaje zwykle niższe dopuszczalne limity. Na mapach nie ma też mniejszych dróg. Zastanawia algorytm aktualizacji map stosowany przez producenta. Na mapie pojawia się na przykład nowy obiekt drogowy w postaci ronda ale nie ma już odchodzącej od niego drogi, która została wybudowana wraz z nim. Inną przypadłością Garmina jest preferowanie tras przez centra miast mimo, że objazd dookoła jest szybszy i efektywniejszy. Można się także spotkać z trasą korzystającą z praktycznie nieprzejezdnej drogi polnej albo omijającą nieistniejący w rzeczywistości korek. Drobne zarzuty można mieć także do gramatyki wypowiadanych komunikatów.

Wnioski

Garmin nuLink! 2390 LMT oferuje dożywotnią aktualizację map Nawigacja nie jest idealna, zdarzają się jej drobne wpadki, ale który z GPS jest ich pozbawiony? Według nas to świetny wybór dla osób, które często jeżdżą po Europie i Polsce. Warto ją kupić. Bezpośrednik konkurentem dla niej jest nawigacja Becker Active 50

Zobacz inne testy GPS-ów

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Dozywotnia aktualizacja mapy
  • system omijania korków
  • Świetna mapa

Wady:

  • Wysoka cena

NavRoad Reco

NavRoad Reco

Ocena redakcji PCWorld.pl

Navroad Reco to jeden z najbardziej rozbudowanych GPS-ów w naszym zestawieniu. Pozwala on na rejestrowanie obrazu wideo z wykorzystaniem wbudowanej kamery. Obsługa kamery jest bardzo łatwa a możliwość rejestrowania obrazu może być nieoceniona w przypadku kolizji drogowej. Filmy możemy przeglądać na ekranie nawigacji lub zapisać na karcie pamięci i odtworzyć na innym urządzeniu.

Obudowa

Navroad Reco wyposażona jest w dwa czytniki kart pamięci microSD, gniazdo słuchawkowe, USB i do podłączenia zewnętrznej kamery. Na górze obudowy umieszczono przycisk uruchamiający urządzenie. Całość tworzy zgrabną konstrukcję, która co prawda nie jest tak stylowa jak zwycięzca naszego testu, ale za to praktyczna i funkcjonalna.

Matowa obudowa to praktyczne rozwiązanie, bo nie są widoczne na niej odciski palców, czy drobne ryski. Jest przy tym sztywna i mocna, przy mocniejszym dociśnięciu nic w niej nie trzeszczy nie ugina się. Uchwyt do mocowani nawigacji jest duży i dobrze trzyma urządzenie nawet na wyboistych drogach.

Użytkowanie

Navroad Reco pozwala na rejestrowanie obrazu wideo z wykorzystaniem wbudowanej kamery. Obsługa kamery jest bardzo łatwa a możliwość rejestrowania obrazu może być nieoceniona w przypadku kolizji drogowej. Filmy możemy przeglądać na ekranie nawigacji lub zapisać na karcie pamięci i odtworzyć na innym urządzeniu.

Ekran o przekątnej 5 cali pracuje w naturalnej rozdzielczości 800x480 pikseli. Zarówno wielkość jak i rozdzielczość ekranu są idealne do samochodów osobowych. Wyświetlane dane są czytelne a GPS nie zajmuje zbyt dużo miejsca na szybie.

Mapa

Navroad Reco wyposażony został w Automapę z szczegółową mapą Polski. To jedna z najlepszych map naszego kraju, niestety jest też bardzo wymagająca jeżeli chodzi o wydajność GPS-a co niestety przekłada się na dosyć wolną pracę Reco. Ręczne przesuwanie mapy nie odbywa się płynnie, wybieranie opcji też nie jest tak szybkie jak w innych nawigacjach. Gdy jedziemy samochodem nie ma to jednak większego znaczenia.

Wnioski

Navroad Reco dobrze trzyma sygnał i sprawnie wytycza trasę a po sparowani z telefonem za pomocą interfejsu Bluetooth potrafi też poinformować nas o ewentualnych utrudnieniach jakie możemy spotkać na drodze. Podczas normalnej pracy, gdy nie nawigujemy ręcznie po mapie wszystkie opcje wyświetlane są szybko i bez zadyszki. To dobra nawigacja za rozsądne pieniądze, ma swoje wady, ale spore możliwości w zupełności je rekompensują. Warto też zwrócić uwagę na najnowszą nawigację NavRoad Duxo z wbudowanym modemem 3G, i funkcją LiveDrive! (omijanie korków).

Zobacz inne testy GPS-ów

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Możliwość nagrywania filmów
  • Automapa

Wady:

  • Nieco wolne działanie

Peiying Alien PY-GPS5005

Peiying Alien PY-GPS5005

Ocena redakcji PCWorld.pl

Peiying Alien PY-GPS5005 to nawigacja GPS z pięciocalowym ekranem, który pracuje w naturalnej rozdzielczości 800x480 pikseli. Wyposażona jest w Automapę i interfejs Bluetooth. To funkcjonalna nawigacja za rozsądne pieniądze.

Obudowa

Peiying Alien PY-GPS5005 oferuje prostą i funkcjonalną obudowę. Mocowanie do szyby jest pewne i stabilne. Nawet jazda po bezdrożach nie powoduje zbyt dużych drgań ekranu. Niewygodne jest za to pokrętło zaciskające zatrzask choć przy niewielkiej masie urządzenia ma to mniejsze znaczenie. Niezby ergonomiczny jest także sposób zdejmowania nawigacji z zatrzasku. Delikatna konstrukcja budzi obawy o możliwość jego uszkodzenia.

Użytkowanie

Peiying Alien PY-GPS5005 z 5-cio calowym ekranem oferuje przyzwoite kolory i jest precyzyjny w sterowaniu. Szybko reaguje na wydawane polecenia i prawidłowo odczytuje zamiary użytkownika. Dzięki matowej powierzchni nie trzeba obawiać się o nieprzyjemne odbicia i refleksy przeszkadzające w czasie jazdy. Zarzuty można mieć jedynie do jego jasności. Mimo maksymalnych ustawień, padające czasem pod niekorzystnym kontem promienie słoneczne powodują, że obraz jest bardzo nieczytelny.

Wielkość urządzenia sprawia, że należy je montować w mniejszej odległości od kierowcy niż nawigacje z ekranami 6 czy 7 calowymi (Peiying PY-GPS7005). Tylko wtedy wszystkie informacje wyświetlane na mapie będą możliwe do zauważenia. Na szczęście w przeciwieństwie do większych modeli, ramka otaczająca ekran Peiyinga Alien PY-GPS5005 nie jest zbyt szeroka (wartości 0,5 do 1 cm są jeszcze do przyjęcia) i nie przysłania niepotrzebnie widoku podczas jazdy. Wszystkie gniazda znajdują się, niestety, z niewygodnej lewej strony urządzenia.

Elementy interfejsu zostały przygotowane bardzo dobrze. Kontrolki są duże, czytelne. Niekonsekwentne pozostały jedynie niektóre elementy sterowania. Przyciski umożliwiające wycofanie z wybranego pozostały małe i trudno w nie trafić. Funkcje parowania nawigacji z telefonem są intuicyjne i łatwo się je obsługuje. To ważne, bo połączenie jest niezbędne do używania funkcji omijania korków. Kłopoty pojawiają się jedynie wtedy, gdy użytkownik chce połączyć się z telefonem pracującym pod kontrolą Androida. To jednak raczej problem telefonu, a nie nawigacji.

Mapa

AutoMapa spisuje się bardzo dobrze, a funkcja AM Traffic sprawdza się na zatłoczonych ulicach dużych miast. Producent programu mógłby jedynie zoptymalizować niektóre algorytmy wytyczania trasy, bo czasami wybiera nieoptymalną i nieużywaną przez kierowców drogę. Wydaje się również, że zasoby sprzętowe urządzenia są niewystarczające do wygodnej obsługi aplikacji. Przeliczanie mogłoby być szybsze, a reakcja na klikanie elementów sterowania programu czy próby przewijania ekranu płynniejsza.

Wnioski

Peiying Alien PY-GPS5005 to udana nawigacja GPS. Jest solidnie wykonana, ma bardzo dobry ekran i funkcję zestawu głośnomówiącego. Zainstalowane mapy AutoMapa Europa znacząco rozszerzają przydatność urządzania. Doskonale sprawdzą się podczas podróży po Polsce i wielu krajach Europy.

Zobacz inne testy GPS-ów

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Dobra mapa
  • Poręczne rozmiary
  • Stabilne działanie

Wady:

  • Zwalnia przy ręcznym przewijaniu mapy

NavRoad Duxo

NavRoad Duxo

Ocena redakcji PCWorld.pl

Navroad Duxo to najnowsza nawigacja tego producenta. Wyposażona jest w 5 calowy wyświetlacz, który pracuje w naturalnej rozdzielczości 800x480 pikseli, Automapę i modem 3G. Dzięki funkcji LiveDrive! potrafi tak obliczyć trasę aby ominąć korki.

Obudowa

Navroad Duxo oferuje prostą i praktyczną obudowę wykonaną z gumowanego plastyku. Wygodnie się ją trzyma w dłoniach, nie mamy też zastrzeżeń do jakości wykonania. Oczywiście nie jest to produkt tej klasy co nawigacje Garmina czy Beckera, ale jest też od nich tańszy. Z pewnością to krok w dobrym kierunku, bo słabych jakościowo GPS-ach Auro i Vivo.

Użytkowanie

Navroad Duxo uruchamia się przyciskiem umieszczonym w lewym górnym rogu obudowy. Nie jest on duży, ale nie powinniśmy mieć żadnych problemów z jego używaniem. Z lewej strony umieszczono dodatkowe gniazda: czytnik kart microSD, SIM, gniazdo USB i słuchawkowe. Ekran o rozdzielczości 800x480 pikseli oferuje dobra szczegółowość obrazu i możemy za jego pomocą wygodnie sterować nawigacją bez konieczności używania rysika. Uchwyt jest nieco toporny, ale spełnia swoje zadanie. Duża gumowa przyssawka pewnie trzyma się szyby, a nawigację łatwo można zdjąć i osadzić w uchwycie.

Navroad Duxo wyposażony w Automapę, która bez większych problemów prowadzi nas do celu a dzięki funkcji LiveDrive i wbudowanemu modemowi 3G potrafi tak wytyczać trasę, aby omijać korki. Mapa uruchamia się i działa szybko. Głowna w ty zasługa zastosowania wydajnego 600 MHz procesora i 128 MB pamięci, które zapewniają płynną pracę systemu oraz oferują doskonałą platformę dla instalacji najbardziej popularnych programów nawigacyjnych. 2GB pamięci wbudowanej pozwalają na przechowywanie plików ze zdjęciami, filmami, muzyką itp.

Wnioski

Navroad Duxo to wszechstronny GPS. Dostępna z poziomu menu głównego przeglądarka umożliwia m.in. otwieranie stron internetowych, obsługę poczty elektronicznej itp. Połączenie pełnej funkcjonalności zestawu do nawigacji GPS z pełną funkcjonalnością telefonu komórkowego, wyposażonego w kartę SIM wraz z platformą do szerokiej działalności w sieci Internet to tylko niektóre z ogromnych możliwości tego urządzenia. Warto też zwrócić uwagę na model NavRoad Reco, który posiada wbudowaną kamerę.

Pełna recenzja »

Zalety:

  • Funkcjonalna mapa
  • Czytnik kart SIM
  • Dane o korkach

Wady:

  • Wysoka cena

Prawie każda firma specjalizująca się w produkcji odbiorników do nawigacji satelitarnej oferuje system GPS z opcją omijania utrudnień na drogach. Modele te przeważnie są najdroższe, ale na szczęście ich ceny też są zróżnicowane. Planując zakup takiej nawigacji, trzeba się jednak liczyć z wydaniem ponad 500 zł, a najlepsze urządzenia są nawet dwukrotnie droższe. Czy to się opłaca? Wszystko zależy od tego, jak często będziesz korzystać z nawigacji. Jeżeli sporadycznie, a dysponujesz smartfonem z modułem GPS, wówczas lepiej zainwestować tylko w mapę z funkcją omijania korków lub skorzystać z bezpłatnych map Google’a z opcją wyświetlania utrudnień komunikacyjnych. To jednak tylko częściowo rozwiązuje problem - mapy Google’a uwzględniają korki tylko na głównych drogach lub większych ulicach w dużych miastach. Jeżeli często podróżujesz samochodem i zależy ci na funkcjonalnych rozwiązaniach, to GPS z funkcją omijania korków będzie wyborem dobrym wyborem.


Zobacz również
Słuchawki do biegania - jak wybrać sportowe słuchawki?
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i komputera