Telewizory 42-55 cali w teście. Obraz jak się patrzy!
-
- Tomasz Chmielewski,
- 03.11.2014, godz. 10:24
W teście zgromadziliśmy telewizory LCD pięciu znanych i lubianych producentów. Są to modele z ekranami o przekątnych od 42 do 55 cali. Choć większość z nich ma rozdzielczość Full HD, dwa telewizory mogą się ekranami 4K. Zobaczcie jak wypadły.
Największym kontrastem mogły poszczycić się oba modele Sony: KDL-42W705B (2880:1) i KDL-50W805B (2750:1) oraz Panasonic TX-48AS640E (2770:1). Dwa pozostałe modele z matrycami VA należały z kolei do firmy Samsung. O ile 48-calowy UE48H6200 osiągnął dobry wynik (2500:1), to dużo droższy UE55HU8500 (z ekranem 4K) miał dużo niższy współczynnik kontrastu równy 1730:1. Skąd taki (dość przeciętny) wynik? UE55HU8500 wyposażono w 55-calową zakrzywioną matrycę UHD pierwszej generacji, podczas gdy np. mniejszy UE48H6200 posiada wyświetlacz, który powstał w drodze ewolucji znanych i udanych matryc 46-calowych. Już poprzednie wersje tych matryc miały kontrast rzędu 1800-2000:1, a jeszcze lepszy wynik najnowszego modelu UE48H6200 tylko potwierdza pozytywny kierunek ewolucji średnich matryc Samsunga.
Ponadto, UE55HU8500 posiada zakrzywiony ekran, co również mogło nie pozostać bez wpływu na wyższą niż w mniejszym modelu jasność czerni, a to ze względu na konieczność opracowania całkowicie nowego reflektora światła (ang. light guide plate). Na szczęście nowy, wklęsły wyświetlacz UE55HU8500 ma też zalety: czerń była niesamowicie jednolita bez jakichkolwiek chmurek, przejaśnień czy ulotów światła (ang. clouding). Jest to znakomite osiągnięcie, zwłaszcza jeżeli uwzględnimy dwa fakty. Po pierwsze, mamy do czynienia z zakrzywionym wyświetlaczem pierwszej generacji, a przecież, jak pokazuje historia techniki, pierwsze wersje nowych rozwiązań technicznych często nie są do końca dopracowane. Po drugie, telewizory LCD/LED nadal mają mniejsze lub większe problemy z niejednolitością czerni, o czym świadczy przypadek Panasonica TX-47AS650E i Sony KLD-50W805B, które otrzymały najniższe noty w tej właśnie kategorii.
Telewizor idealny i uniwersalny, a takiego poszukuje większość nabywców, w zasadzie nie istnieje. Wbrew temu, co usiłują nam wmówić producenci odbiorników tv, każdy model – tak, tak, nawet najdroższy! – ma wady. Wybierając telewizor, należy najpierw je poznać, a potem zastanowić się, czy można je zaakceptować.
Dowiedz się, jak kupować Smart TV.
Dobre miejsca pod względem jednolitości czerni zajęły ex aequo Toshiba 47L7453 oraz Panasonic TX-48AS640E. Co ciekawe, dobre wyniki oba telewizory zawdzięczają zupełnie różnych rodzajom podświetlenia: Toshiba ma tzw. pełne podświetlenie (choć bez matrycowego wygaszania) i matrycę typu IPS, a Panasonic tradycyjne podświetlenie krawędziowe i matrycę typu VA. Jak widać, dobrą jednolitość czerni można osiągnąć różnymi sposobami.

Toshiba 47L7435
Nasz ranking czerni i kontrastu zamykają (jak zwykle) telewizory z wyświetlaczami typu IPS. Przypomnijmy, że matryce IPS zapewniają mniejszą degradację kolorów pod kątem (tzw. szersze kąty widzenia) oraz często lepsze odwzorowanie niuansów kolorystycznych, ale niestety kosztem jaśniejszej czerni i niższego kontrastu.
Kolory
W tej kategorii nie było większych niespodzianek. Ogólnie wszystkie telewizory osiągnęły dobre lub bardzo dobre wyniki. Średni błąd odwzorowania barw (CIEDE94) mieścił się w przedziale 1,9-4,7 i to w ustawieniach fabrycznych – po kalibracji wyniki były jeszcze lepsze. Gdy pod uwagę weźmiemy jakość odwzorowania kolorów pod kątem, okaże się, że przewagę tradycyjnie zdobywają telewizory z wyświetlaczami typu IPS (LG, Toshiba oraz 47-calowy Panasonic). W pozostałych modelach z matrycami VA kolory w mniejszym lub większym stopniu bledną (tracą nasycenie) pod kątem.
Pod względem odwzorowania kolorów w całej testowej stawce bardzo pozytywnie wyróżniał się Sony KDL-42W705B, którego średnia delta E wyniosła zaledwie 1,9 i to w ustawieniach fabrycznych. Ten świetny wynik potwierdza obiegową opinię o bardzo dobrym odwzorowaniu barw w telewizorach Sony.
Odwzorowanie ruchu
W tej kategorii w zasadzie nie było zaskoczenia. Najlepsze wyniki, z jednym wyjątkiem, należały do telewizorów ... najdroższych. Zarówno kosztujący 10 tysięcy złotych Samsung UE55HU8500 oraz niemal trzykrotnie tańszy Sony KDL-50W805B bez problemu osiągnęły nasze maksimum pomiarowe, czyli 1080 pionowych linii na ruchomej planszy. Już tradycyjnie Sony w modelu KDL-50W805B zaoferowało cały szereg bardzo dobrych ustawień układu Motionflow, począwszy od Wyraźnego, poprzez Wyraźny Plus, aż do niesamowicie ostrego trybu Impulsowego. Z kolei Samsung miał pewną przewagę nad Sony ponieważ oferował możliwość wielostopniowej regulacji stopnia kompensacji (upłynnienia) ruchu, co ma znaczenie przy niektórych materiałach i dla niektórych użytkowników. Takie a nie inne wyniki potwierdzają supremację obu ww. marek w dziedzinie jakości odwzorowania ruchu. Co ciekawe, supremacja ta rozciąga się zarówno na telewizory Full HD, jak i 4K.

Samsung UE48H6200
Ciekawym przypadkiem pod względem ostrości ruchu jest model LG 55UB850V. Więcej o tym modelu w sekcji poświęconej 4K.
4K
W naszym teście znalazły się dwa telewizory 4K/Ultra HD: Samsung UE55HU8500 oraz LG 55UB850 – oba z ekranami o przekątnej 55 cali. O ile Samsung okazał się zwycięzcą w tym pojedynku, to wygrana została okupiona niemal dwa razy wyższą ceną. Zgodnie z oczekiwaniami, Samsung zwyciężył niemal we wszystkich kategoriach zdobywając 82% możliwych punktów. Z kolei LG, pomimo najniższego wyniku w całej stawce (67%) pokonał Samsunga w takich kategoriach, jak skuteczność usuwania przeplotu (deinterlacing), degradacja obrazu pod kątem, czy stabilność obrazu w trybie 3D. Z drugiej strony nie sposób nie zauważyć ogromnej przewagi Samsunga UE55HU8500 nad LG 55UB850V w dziedzinie odwzorowania ruchu. Pod względem ostrości obrazów ruchomych UE55HU8500 (razem z Sony) zajął pierwsze miejsce, podczas gdy 55UB850V miejsce ostatnie. Aby uzmysłowić sobie jak duża różnica dzieli oba telewizory warto wspomnieć, że UE55HU8500 bez trudu pokazał wszystkie 1080 linii (nasze maksimum pomiarowe), podczas gdy LG nie był w stanie poprawnie wyświetlić nawet 300 linii, czyli naszego ... minimum pomiarowego.
Dlaczego aż taka duża różnica i skąd się oba bierze? Samsung UE55HU8500 to telewizor uplasowany niemal na szczycie gamy telewizorów koreańskiego producenta i wyposażony w najlepsze rozwiązania techniczne opracowane przez inżynierów tej firmy. Z kolei LG to produkt, który w założeniach ma oferować rozdzielczość 4K za jak najniższą cenę. Wybierając oba telewizory do testu wiedzieliśmy, że 55UB850 nie będzie równorzędnym przeciwnikiem dla ulokowanego na wysokiej półce Samsunga. Bardziej odpowiednim rywalem byłby Samsung z serii H6900, który niestety nie był dostępny. Aby zaoferować 55-calowy telewizor 4K w niskiej cenie musiano zaoszczędzić na komponentach wybierając wolniejszy wyświetlacz o dłuższym czasie reakcji oraz pozbawiając telewizor zaawansowanych układów poprawy ostrości ruchu. Takie są niestety realia rynku i na tym przykładzie widać, że wysoka jakość obrazu (a w szczególności wysokiej klasy ostrość ruchu) ma swoją cenę. Dodajmy, że firma LG oferuje jeszcze tańsze telewizory 4K z serii UB820/830, z których pierwszą pozbawiono trybu 3D, a tym samym okularów i kosztownego filtra polaryzacyjnego.

LG 55UB850V
W obronie LG 55UB850V warto wspomnieć, że model ten potrafi oczarować widza swoimi kolorami w sposób charakterystyczny dla matryc IPS. Pomimo tego, problemem LG 55UB850V jest jednakże to, że za ułamek ceny można kupić telewizor Full HD, który będzie miał o trzy klasy lepsze odwzorowanie ruchu. Inaczej mówiąc, kupując 55UB850V dostajemy telewizor o 4K dwukrotnie wyższej rozdzielczości obrazów statycznych od modeli Full HD, lecz zarazem o niemal czterokrotnie niższej rozdzielczości dynamicznej od najlepszego pod tym względem telewizora Full HD w tym teście (Sony KDL-50W805B).
Proszę nas dobrze zrozumieć: LG 55UB850 nie jest całkowicie nieudanym telewizorem, bowiem dla użytkownika, któremu telewizor służył będzie głównie do oglądania fotografii, 55UB850 będzie nawet lepszym rozwiązaniem niż niemal dwukrotnie droższy UE55HU8500. Z drugiej strony, nikomu kto choćby w niewielkim stopniu ceni sobie jakość odwzorowania ruchu nie możemy polecić LG 55UB850 z czystym sumieniem, bowiem oglądanie dynamicznych scen (np. meczu piłki nożnej) na tym modelu potrafi być bardzo rozczarowujące ze względu na smużenie i brak odpowiedniej ostrości.
I jeszcze jedna krytyczna uwaga, dotycząca obu testowanych telewizorów 4K/Ultra HD. Niestety, pomimo możliwości odtwarzania plików UHD (3840 x 2160) z pamięci podłączonej do gniazda USB, żaden z obu telewizorów LG i Samsunga nie był w stanie odtworzyć ani plików 4K (4096 x 2160), ani wariantów pośrednich pomiędzy 4K a UHD. Z naszych testów wynika, że taka możliwość występuje na razie w telewizorach 4K Panasonica i Sony. Co jest powodem takiego stanu rzeczy? Wydaje się, że nic innego jak bogate doświadczenie w sferze rejestracji wideo (produkcja kamer) oraz filmowym (Sony Pictures Entertainment oraz Panasonic Hollywood Laboratories).
3D
Ogólnie rzecz biorąc, większość testowanych telewizorów rozczarowała nas jakością obrazów 3D. Chlubnym wyjątkiem jest Samsung UE55HU8500, który mógłby służyć za podręcznikowy przykład świetnego aktywnego 3D. Z drugiej strony, najlepszym telewizorem z pasywnym 3D okazał się Panasonic TX-47AS650E. Oba modele w kategorii obrazu 3D uzyskały po 34 na 40 możliwych punktów i oba gorąco polecamy miłośnikom efektów 3D.
Brzmienie
Żaden z przetestowanych telewizorów nie zachwycił nas swoim brzmieniem. Jedynymi modelami, który oferują coś więcej są oba telewizory Sony, a to ze względu możliwość podłączenia opcjonalnego bezprzewodowego subwoofera. Dostępny za dopłatą w wysokości ok. 1200 zł SWF-BR100 dodaje brzmieniu skali i potęgi w niskich rejestrach, dzięki czemu cały zestaw (tj. telewizor + subwoofer) oferuje więcej niż mogłoby się to wydawać. Jeżeli ktoś nie ma miejsca nie tylko na pełne kino domowe, ale nawet na grajbelkę (soundbar) z subwooferem, to proponowane przez Sony unikalne jednoskrzynkowe rozwiązanie jest naszym zdaniem ze wszech miar godne polecenia.

Sony KDL-50W805B
Który wybrać?
Osoby kupujące telewizor mają różne priorytety i autor testu nie chce nikomu niczego narzucać. Na przykład gracze podłączający telewizor do konsoli lub komputera będą szukać modelu z jak najmniejszym opóźnieniem (ang. input lag), którego to parametru nie mierzyliśmy. Z drugiej strony, jeżeli weźmiemy pod uwagę trzy najważniejsze naszym zdaniem cechy telewizora odpowiedzialne za jakość obrazu, a mianowicie odwzorowanie kolorów, czerń/kontrast oraz odwzorowanie ruchu, to zwycięzcą okaże się Sony KDL-50W805B, który zdobył 29 na 30 punktów. Z kolei najlepszym telewizorem 4K w naszym teście okazał się Samsung UE55HU8500 (choć po części dlatego, że LG 55UB850V nie jest rywalem z tej samej klasy cenowej). Z kolei najbardziej udanym telewizorem uniwersalnym, który oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny okazał się Kowalskich i Nowaków Samsung UE48H6200.
Procedura testowa
W celu zmierzenia faktycznej rozdzielczości obiektów ruchomych użyliśmy płyty testowej opracowanej przez Advanced PDP Development Center Corporation. Pomimo iż opracowało ją konsorcjum firm produkujących wyświetlacze plazmowe, płyta sprawdza się świetnie również przy pomiarach rozdzielczości ekranów ciekłokrystalicznych, a po przeprowadzeniu kilkudziesięciu testów różnych telewizorów możemy potwierdzić, że test w żaden sposób nie faworyzuje wyświetlaczy plazmowych. Ba, wiele z nich osiąga rozdzielczości niższe niż telewizory LCD wyposażone w najlepsze układy. Płyta zawiera ruchome plansze testowe poruszające się poziomo, z lewej na prawą stroną ekranu, z prędkością 6,5 piksela na klatkę. Zawarte na płycie materiały testowe pozwalają określić rozdzielczość poziomą w zakresie 300-1080 linii. Pomimo iż maksymalna rozdzielczość pozioma dla ekranów Full HD to 1920 linii, zakres do 1080 linii jest z praktycznych względów wystarczający bowiem zdecydowana większość telewizorów LCD dostępnych obecnie na rynku wyświetla zaledwie 550-600 linii.

Panasonic TX-47AS650
Z kolei możliwości telewizorów w zakresie kompensacji ruchu oraz ilość generowanych artefaktów oceniliśmy metodą wzrokową na bazie wymagających filmów testowych, w tym tych zawierających kombinację elementów nakręconych kamerą i grafiki komputerowej.
Wszystkie telewizory poddaliśmy takim samym procedurom testowym nie tylko w zakresie odwzorowania ruchu, ale także oddania barw, poziomu czerni czy kontrastu. Wyniki testu znajdują się w tabeli poniżej.

Wyniki testu telewizorów
UE48H6200
Udany telewizor LCD średniej klasy z 3D i funkcjami Smart.
Samsung UE48H6200 jest telewizorem wyposażonym w 48-calowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości 1920 na 1080 pikseli podświetlony diodami LED. Pomimo przystępnej ceny telewizora jego obudowę wykonano z materiałów dobrej jakości i starannie zmontowano. W przeciwieństwie do większości rywali, srebrna podstawa pozwala na obracanie telewizora na boki.
Dzięki stosunkowo głębokiej czerni obraz miał współczynnik kontrastu ANSI równy 2500:1. W połączeniu z bardzo dobrym odwzorowaniem kolorów już w ustawieniach fabrycznych trybu Film, telewizor zapewniał bardzo dobrą jakość obrazu, który można określić jako kontrastowy i wysoce naturalny. Choć przy oglądaniu pod kątem UE48H6200 musiał uznać wyższość matryc IPS, które cechowały się niższą degradacją barw, warto odnotować duży postęp jaki dokonał się w matrycach Samsunga np. w porównaniu z 46-calowymi matrycami z ubiegłorocznych serii F8000/8500.
Ponadto telewizor cechowały znakomite usuwanie przeplotu (także postęp w stosunku do starszych modeli) oraz dobre skalowanie sygnałów niskiej rozdzielczości. W ustawieniach domyślnych trybu Film obraz był lekko wyostrzony (tradycyjnie dla...UE55HU8500
Wysokiej klasy telewizor LCD z zakrzywionym ekranem o przekątnej 55-cali i rozdzielczości Ultra HD.
Wraz z wprowadzeniem na rynek modeli z serii HU8500 koreańska firma zapoczątkowała nową erę w historii techniki telewizyjnej – erę telewizorów z wklęsłym, bądź jak to woli określać sam producent, zakrzywionym ekranem (ang. curved screen). Zdaniem Samsunga tego typu ekran „eliminuje wady tradycyjnych wyświetlaczy” i „zabiera w świat niesamowitych przeżyć”. Na podstawie testu możemy z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że zakrzywiony ekran nie stanowił ... żadnego większego problemu w trakcie normalnego oglądania telewizji. Nie odnieśliśmy jednakże wrażenia, aby wklęsły wyświetlacz podnosił wrażenia wizualne na wyższy poziom i prawdę mówiąc po kilku godzinach można w ogóle zapomnieć, że ekran nie jest płaski.
Z technicznego punktu widzenia Samsung UE55HU8500 jest niewątpliwie telewizorem wysokiej klasy. Mamy tu bardzo dobre odwzorowanie ruchu, zarówno pod względem ostrości (pełne 1080 linii), jak i płynności obrazów ruchomych. Dzięki funkcji Wyraźny ruch LED układu Motion Plus...KDL-50W805B
Wysokiej klasy telewizor Full HD z krawędziowym podświetleniem LED, 3D i funkcjami Smart.
Sony KDL-50W805B to jeden z uczestników naszego ostatniego testu telewizorów z ekranami 42-55 cali. Odbiornik jest kontynuatorem stylistyki znanej z ubiegłorocznego modelu KDL-50W656A. Minimalistyczny design jest naszym zdaniem bardzo udany, a w szczególności przypadły nam do gustu smukłe ramki wokół ekranu, które w dodatku starannie spasowano. Metalowa podstawa jest nieco filigranowa, ale jej stabilności nie mamy nic do zarzucenia. Ciekawostką jest proekologiczne wyeliminowanie styropianu z opakowania telewizora i zastąpienie go folią z komorami powietrznymi.
Nowe menu telewizora jest nieco odmienne od ubiegłorocznego i wymaga pewnego przyzwyczajenia. Pomimo tego nie sposób odmówić mu funkcjonalności. Po wgraniu najnowszej wersji oprogramowania telewizor znacznie przyspieszył, dlatego gorąco zalecamy aktualizację firmware każdemu potencjalnemu użytkownikowi.

Sony KDL-50W805B
TX-48AS640E
Telewizor LCD klasy średniej z ekranem o rozdzielczości Full HD, funkcjami Smart, 3D oraz najlepszymi opcjami kalibracyjnymi w swojej klasie.
48-calowy model z serii AS640 ma obudowę o nowoczesnym, lecz zarazem mało kontrowersyjnym wyglądzie. Metalowa podstawa jest kształtem podobna do AS650, ale nie jest błyszcząca, lecz matowa, przez co lepiej komponuje się z obudową. Podstawa zapewnia telewizorowi dużą stabilność, choć niestety nie pozwala obracać ekranu. Poziome ramki wokół ekranu wykonano z imitującego aluminium tworzywa sztucznego w kolorze srebra o złotym odcieniu.
W przeciwieństwie do 47-calowego modelu z wyższej serii AS650, TX-48AS640E wyposażono w wyświetlacz LCD typu VA, który zapewnia mu ciemniejszą czerń i trzykrotnie większy współczynnik kontrastu (2770:1). Wierność kolorów w ustawieniach fabrycznych trybu Prawdziwe Kino jest dobra, a kalibracja pozwala obniżyć średni błąd odwzorowania barw (delta E) z 4,7 do 1,7, co jest bardzo dobrym wynikiem. Czerń była ciemna i co najważniejsze wysoce jednolita, bez dokuczliwych przejaśnień (clouding). Telewizor oferował średniej klasy ostrość odwzorowania ruchu (750 linii) z nominalnie 4-stopniową regulacją płynności (w praktyce 3-stopniową). Dzięki najlepszym w klasie możliwości kalibracyjnym, telewizor pozwala...