Clarion MAP790 Automapa Polska
-
- Michał Reinholz,
- 21.12.2010, godz. 16:00
Clarion MAP790 to nowoczesny, bardzo dobrze wykonany i sprawnie działający GPS. Jego kolejnymi atutami są dobry uchwyt do mocowania na szybie i w testowanej wersji, najnowsza AutoMapa Polski.
Nowy GPS Clariona jest bardzo estetyczny. Obudowę wykonano z dobrego, odpornego na uszkodzenia plastiku. Jakość wykonania także jest bardzo dobra. U góry umieszczono przycisk do włączania i wybudzania urządzenia oraz gniazdo kart pamięci SD/SDHC. Maksymalna pojemność karty może wynieść nawet 8 GB.
U dołu obudowy znajdziemy gniazdo USB i stacji dokującej, z lewej strony gniazdo słuchawkowe, przyciski do sterowania w tym regulacji głośności, zaś z tyłu gniazdo dodatkowej anteny. Uchwyt do mocowania na szybie jest bardzo solidny, łatwo umieścić w nim nawigację, nie odpada i nie drży podczas jazdy.
Nawigację wyposażono w ekran o przekątnej 4,3 cala, co dziś staje się już nieco zbyt małym rozmiarem. Wyświetlany obraz jest dobrej jakości, jasny, z ładnymi kolorami, wysokim kontrastem i ostrością. Wygoda sterowania i wprowadzania danych na wirtualnej klawiaturze nie jest zła, ale jednak znacznie ustępuje urządzeniom 5-calowym. Najlepiej korzystać z dołączonego rysika.
Urządzenie posiada wbudowaną pamięć flash o pojemności 2048 MB, na której przechowywane są podstawowe dane. Procesor o częstotliwości pracy 400 MHz radzi sobie nieźle, choć i tutaj konkurencja potrafi już działać lepiej. Clarion to nie tylko nawigacja, posiada także dodatkowe funkcje: możliwość odtwarzania filmów i muzyki oraz przeglądania zdjęć.
Clarion MAP790 posiada także doskonale działające łącze Bluetooth z możliwością przesyłu dźwięku wysokiej jakości (A2DP). Wbudowany mikrofon pozwala na sterowanie głosowe i używanie nawigacji jako zestawu głośnomówiącego. Z tej ostatniej funkcji wywiązuje się ona znakomicie – możliwe jest pobieranie książki adresów z telefonu, a używanie zestawu podczas jazdy nie nastręcza problemów – rozmowa zawsze słyszalna jest przez obie strony.
Clarion MAP790 dostarczony do naszej redakcji wyposażony był w najnowszą wersję AutoMapy Polski – 6.0.0. Pojawił się w niej zmieniony sposób wprowadzania danych, istnieje też możliwość zapisywania i odtwarzania śladu podróży. Mapa inaczej niż dotąd wyznacza część tras. I niestety ta zmiana nie zawsze wychodzi na dobre.
Tak się składa, że trasy wyznaczane są przez bardzo dobre algorytmy, działające bardzo sprawnie i - na nieszczęście - także logicznie. Być może część czytelników zdziwi się z tego zarzutu – przyznaję w innym miejscu świata byłby on absurdalny, ale kierowanie się logiką na polskich drogach nie zawsze prowadzi do dokonywania dobrych wyborów. Wprawdzie będący nowością w AutoMapie system AutoMapa Traffic wyznaczający trasy na podstawie zebranych danych o ruchu drogowym przychodzi tutaj z odsieczą, ale nie jest remedium na wszystkie problemy: AutoMapa wybiera czasem drogę, która na mapie wygląda na najlepszą, ale w praktyce okazuje się kiepskim rozwiązaniem. W każdym razie w tym przypadku najlepiej aktualizować mapę jak najczęściej.
Poza tym mapa zawiera bardzo dużo adresów i punktów, dane prezentuje w czytelny sposób (o ile tylko nieco dostroi się interfejs użytkownika) i raczej nie pozwoli się nam zgubić.
Wbudowany 20-kanałowy odbiornik GPS SiRF Star III działa bardzo sprawnie – sygnał odnajdowany jest już po 8 sekundach, a podczas jazdy utrzymywany pewnie, ginąc tylko w najtrudniejszych warunkach.
Clarion MAP790 to bardzo sprawnie działający GPS z mnóstwem funkcji i dobrą mapą. Jest dobrze wykonany i zaopatrzony w solidny uchwyt do mocowania na szybie. Niestety cena urządzenia jest wysoka, a zastosowany ekran 4,3 cala to na dziś już nieco za mało.