Fujifilm FinePix F200EXR

Zalety:

  • Szerokokątna optyka

Wady:

  • Słaba szczegółowość obrazu

Fujifilm wprowadziło na rynek aparat kompaktowy wyposażony w oryginalną, stworzoną w nowej technologii matrycę Super CCD EXR o rozdzielczości 12 milionów pikseli. Dzięki niej aparat ma rejestrować obraz charakteryzujący się wyjątkowo niskimi szumami, dużą szczegółowością i dynamiką. Aparat został wyposażony w szerokokątny zoom optyczny o zakresie ogniskowej 28-140 mm. Czy jakość zdjęć wykonywanych wyposażonym w nowy typ matrycy modelem F200 bardzo różni się od tej, jaką prezentują fotki z innych kompaktów?

Fujifilm wprowadziło na rynek aparat kompaktowy wyposażony w oryginalną, stworzoną w nowej technologii matrycę Super CCD EXR o rozdzielczości 12 milionów pikseli. Dzięki niej aparat ma rejestrować obraz charakteryzujący się wyjątkowo niskimi szumami, dużą szczegółowością i dynamiką. Aparat został wyposażony w szerokokątny zoom optyczny o zakresie ogniskowej 28-140 mm. Czy jakość zdjęć wykonywanych wyposażonym w nowy typ matrycy modelem F200 bardzo różni się od tej, jaką prezentują fotki z innych kompaktów? W naszych testach okazało się, że nie. No może z wyjątkiem szczegółowości obrazu, do której mamy spore zastrzeżenia.

Budowa i funkcje

Pod względem konstrukcji obudowy aparat nie wyróżnia się niczym szczególnym. Jest typowym, klasycznie zaprojektowanym kompaktem. Zastosowano w nim teleskopowy, niemal całkowicie chowający się w korpusie obiektyw, z tyłu znajduje się spory trzycalowy monitor LCD o rozdzielczości 230000 pikseli. Ogniskową zmienia się za pomocą dźwigni okalającej spust migawki, tryby pracy można przełączać korzystając z koła umieszczonego pod kciukiem prawej dłoni. Nawigowanie po menu realizuje się za pomocą typowego "talerzyka" z umieszczonym wewnątrz przyciskiem potwierdzenia.

Aparat umożliwia fotografowanie w trybie automatycznym lub ręcznym – użytkownik może zmieniać czas i przysłonę. Twórcy oprogramowania cyfrówki pozwolili fotografującemu na wykorzystanie bardzo wysokich czułości (przy ograniczeniu rozdzielczości dostępny jest nawet poziom ISO12800), ale nie polecamy ich używania ze względu na bardzo duży spadek jakości. W menu podręcznym można także ręcznie ustawiać "Zakres dynamiczny" – producent daje do wyboru trzy poziomy oznaczone jako DR 100 (100%), DR 200 (200%) i DR 300 (300%). Aparat pozwala na wykonanie ręcznego balansu bieli. Dla pamiętających czasy fotografii analogowej użytkowników umożliwiono korzystanie z profili kolorystycznych symulujących barwy znanych diapozytywów Fujifilm: Velvia oraz Astia.

Super CCD EXR

Fujifilm należy do najbardziej innowacyjnych producentów sprzętu foto – w przeciwieństwie do wielu innych wkłada sporo wysiłku w rozwój technologii, co jest szczególnie widoczne w dziedzinie matryc. Firma ta wiele lat temu stworzyła matryce, na której znajdują się fotokomórki o kształcie ośmiokąta (w klasycznych matrycach CCD czy CMOS fotokomórki mają kształt czworokątów). Oryginalny kształt matrycy "Super CCD" zapewniał ciaśniejsze ułożenie detektorów, co miało pozytywny wpływ na szczegółowość rejestrowanego obrazu. Kolejnym krokiem konstruktorów Fujifilm było stworzenie matryc wyposażonych nie w pojedyncze detektory lecz pary fotokomórek (Super CCD SR i HR). Każdą parę stanowiły detektory przystosowane do rejestracji silnego światła oraz słabego, co miało zapewnić poprawę dynamiki obrazu (czyli prawidłowego odwzorowania detali w światłach i cieniach). Dwie fotodiody (większa i mniejsza) były umieszczone w jednej oktagonalnej komórce pokrytej filtrem R, G lub B.

Najnowszy pomysł konstruktorów Fujifilm jest rozwinięciem idei podziału fotodetektora na dwie fotokomórki. Matryca Super CCD EXR również dysponuje w pewnym sensie podwójnymi sensorami. Jak wynika z publikowanego na stronach Fujifilm schematu ( http://finepix.com/exr/en/#/index/feature )konstruktorzy zmienili rozkład filtrów RGB na powierzchni matrycy. W sensorze EXR kolory nie są już rozmieszczone równomiernie (w starej matrycy jedną komórkę R lub B otaczały liczniejsze komórki G). Zgrupowano fotokomórki z filtrem czerwonym i zielonym tak, że występują parami (dwie R i dwie B). Proporcja między ilością komórek R i B w stosunku do G została taka sama (zielonych jest tyle samo co czerwonych i niebieskich razem wziętych). Pary komórek z tym samym filtrem mają działać jak komórka z dwoma detektorami zastosowana w poprzedniej generacji matryc Super CCD SR i HR.

Jedna fotokomórka odpowiada za rejestrację szczegółów w światłach (Low sensitivity data), druga w cieniach (High sensitivity data). Czy nowy patent konstruktorów Fujifilm spełnił swoje zadanie powodując poprawę dynamiki rejestrowanego obrazu? Z naszych testów wynika, że zdjęcia rejestrowane przez wyposażony w nowy typ matrycy model F200EXR charakteryzują się co prawda przyzwoitą (jak na kompakt) dynamiką, ale nie dużo lepszą od konkurentów korzystających z matryc klasycznych. Czy zatem para poszła w gwizdek? Mamy nadzieję, że nie – być może w kolejnych modelach nowa technologia będzie miała szanse pokazać swój potencjał.

Jakość zdjęć

Liczyliśmy na to, że aparat lepiej wypadnie w testach. Większość wyników jest całkiem przyzwoita – na przykład dobrze da się ocenić poziom szumów. Dalekie miejsce w klasyfikacji i niską ocenę przyznawaną za jakość obrazu F200 zawdzięcza porażce w teście szczegółowości obrazu. Aparat "pogubił się" w interpretacji najmniejszych, równoległych linii tablicy ISO 12233 – zamiast je odwzorować "wyrysował" w ich miejscu szczegóły nie istniejące na fotografowanym oryginale (za to właśnie została obniżona ocena ostrości). Problem tego typu nie pojawia się po raz pierwszy w aparatach cyfrowych – bywa powszechny w modelach ze źle dobranym filtrem dolnoprzepustowym matrycy.


Zobacz również
Laptop dla czołgisty
GE63VR 7RE RAIDER - stworzony do gier