JVC DLA-RS2
-
- Juliusz Kornaszewski,
- 02.08.2010, godz. 16:54
Wysokiej klasy projektor do kina domowego oferujący wyjątkowo wysoki współczynnik kontrastu bez użycia dynamicznej przesłony. Należy do profesjonalnej linii produktów JVC, do której zaliczane są także wzorcowe projektory kina domowego. W USA skąd dotarł do nas testowy model występuje pod symbolem DLA-RS2, w Europie oferowany jest jako DLA-HD100. Wykonano go w rzadko spotykanej technologii LCOS, która łączy w sobie zalety przetworników DLP i paneli LCD. Technologia LCOS w nomenklaturze JVC nazywa się D-ILA, Sony nazywa ją natomiast SXRD. Nie wdając się w szczegóły technologiczne budowy przetworników LCOS warto wspomnieć, że w projektorach są ich 3 sztuki (3 kolory podstawowe – czerwony, zielony, niebieski), a dzięki specyficznej budowie paneli możliwe jest uzyskanie bardzo spójnej struktury wyświetlanego obrazu i kontrastu o wysokim współczynniku.
Wysokiej klasy projektor do kina domowego oferujący wyjątkowo wysoki współczynnik kontrastu bez użycia dynamicznej przesłony. Należy do profesjonalnej linii produktów JVC, do której zaliczane są także wzorcowe projektory kina domowego. W USA skąd dotarł do nas testowy model występuje pod symbolem DLA-RS2, w Europie oferowany jest jako DLA-HD100. Wykonano go w rzadko spotykanej technologii LCOS, która łączy w sobie zalety przetworników DLP i paneli LCD. Technologia LCOS w nomenklaturze JVC nazywa się D-ILA, Sony nazywa ją natomiast SXRD. Nie wdając się w szczegóły technologiczne budowy przetworników LCOS warto wspomnieć, że w projektorach są ich 3 sztuki (3 kolory podstawowe – czerwony, zielony, niebieski), a dzięki specyficznej budowie paneli możliwe jest uzyskanie bardzo spójnej struktury wyświetlanego obrazu i kontrastu o wysokim współczynniku. W modelu DLA-RS2 zastosowano najnowszy 0,7-calowe panele D-ILA o rozdzielczości 1920x1080 pikseli. Zastosowana lampa pozwala na wyświetlanie obrazu o jasności 600 ANSI lumenów. Mogłoby się wydawać że jest to mało, lecz należy pamiętać, że taką jasność uzyskamy w trybie kinowym, a to oznacza że bez problemu uzyskamy czytelny obraz nawet na dużym ekranie. W trybie lampy ustawionym na jasny (standardowo jest niski) obraz jest dobrze widoczny nawet przy umiarkowanym nasłonecznieniu pomieszczenia. Bez problemu obejrzymy film mając w pokoju włączone dyskretne światło. Jest jedno ale. W trybie niskiej jasności projektor pracuje cicho, lecz gdy zwiększymy jasność lampy wentylatory chłodzące wnętrze obudowy projektora stają się już hałaśliwe. Ogromną zaletą projektora JVC jest wysokiej klasy obiektyw Fujinon zbudowany z 16 optycznych elementów pozwalających na uzyskanie zoomu 2x. Przybliżenie i ostrość regulujemy z poziomu pilota. Obiektyw można też przemieszczać korzystając z pokręteł umieszczonych na spodzie obudowy. Możemy przesunąć obszar projekcji o 34% w poziomie i aż 80% w pionie. Wspomniane cechy powodują, że projektor jest bardzo wygodny w instalacji. Mocno zoptymalizowana polaryzacja światła z lampy projekcyjnej zaowocowała niezwykle wysokim współczynnikiem kontrastu na poziomie 30000:1. Taki wynik uzyskiwany jest bez użycia dynamicznej przesłony, co dla projektorów DLP czy LCD jest rezultatem nie osiągalnym. Czerń jest bardzo głęboka, choć trzeba uczciwie przyznać, że efektywny kontrast, który uzyskujemy podczas prezentacji mieszanego obrazu złożonego z jasnych i ciemnych pól jest już niższy i w tej kategorii konkurencyjne, najlepsze projektory InFocus IN83, Epson EMP-TW2000 czy Sony VPL-VW200 prezentują zbliżony poziom. JVC fabrycznie został popranie skalibrowany, lecz nie są to ustawienia idealne. Jeśli wierność barw jest dla użytkownika kluczowa to warto zainwestować w profesjonalną kalibrację, która pomoże zoptymalizować ustawienia rzutnika. Urządzenie dobrze trzyma temperaturę barw w prawie całym spektrum skali szarości, a niewielkie zaburzenia równowagi barw widoczne są jedynie w okolicach głębokiej czerni, co widać na pomiarach, lecz jest praktycznie niezauważalne dla widza. Z trybów predefiniowanych polecamy Natural. W trybie Cinema balans kolorów jest gorszy, a obraz wydaje sie mniej soczysty, z mniej wyrazistymi barwami. Plastyczność obrazu jest bardzo dobra, kolory pięknie nasycone, a płynność wyśmienita. Wbudowany procesor wideo Gennum VXP doskonale sprawdza się z materiałem HD z przeplotem (1080i). Progresywne skalowanie działa znakomicie biorąc pod uwagę także ruch obiektów na ekranie.