Manta Easy Rider GPS610mst

Manta Easy Rider GPS610mst to dobrze wykonana nawigacja z 6-calowy ekranem. Wyposażona jest w dokładną mapę Polski i 400 MHz procesor MStar. Sprawdzamy czy jest w stanie konkurować z równie dużymi nawigacjami i czy potrafi omijać korki.

Obudowa

Manta Easy Rider GPS610mst robi spore wrażenie swoimi dosyć pokaźnymi rozmiarami (158x94x11 mm - dł./szer./gr.). Waży 250 gram czyli o około 100 gram więcej od nawigacji wyposażonych w ekran o przekątnej 5 cali. Plastykowa obudowa nie sprawia wrażenia tandetnej, jest sztywna i dobrze wykonana. Zauważyliśmy że dociśnięcie od spodu obudowy powoduje wypaczenie ekranu. To wada wielu nawigacji, dlatego nie byliśmy tym specjalnie zdziwieniu. Sód obudowy wykonany jest z gładkiego plastyku, który szybko się rysuje, w tym wypadku o wiele lepiej sprawdzają się obudowy wyłożone gumowanym materiałem jak chociażby Modecom Freeway HD MX2. Srebrna obwódka obudowy powoduje że GPS świetnie się prezentuje, niestety odbijające się w niej refleksy świetlne mogą denerwować kierowcę.

Przyciski

Manta Easy Rider GPS610mst wyposażona jest tylko w jedne przycisk - do uruchamiania GPS-a. Gdy kierujemy mamy do niego łatwy dostęp bo umieszczono go na górze obudowy z lewej strony. Nie korzysta się z niego wygodnie bo jest dosyć mały.

Gniazda

Nawigacja Manta Easy Rider GPS610mst wyposażona jest w małe gniazdo USB, wyjście słuchawkowe i czytnik kart pamięci Micro SD. Wszystkie gniazda umieszczono z lewej strony obudowy, czyli bliżej kierowcy.

Nie ufaj nawigacji - największe wpadki z GPS

Ekran

Manta Easy Rider GPS610mst oferuje sporych rozmiarów wyświetlacz o przekątnej 6 cali, który pracuje w rozdzielczości 800x480 pikseli. Zastosowany ekran jest mało kontrastowy, ale i tak na tle innych ekranów nie wypada źle. Niestety musimy się do tego przyzwyczaić że ekrany montowane w GPS-ach są bardzo słabej jakości.

Pierwsze uruchomienie

Manta Easy Rider GPS610mst uruchamia się całkiem szybko bo w około 12 sekund. Tuż po uruchomieniu pokazuje się ekran z trzema ikonkami: "Nawigacja", "Sygnał GPS", "Ustawienia". Gdy wskażemy ikonkę nawigacja uruchomi się MapaMap. Gdy mamy problemy z połączeniem z satelitami warto zajrzeć do opcji "Sygnał GPS". Można tam zobaczyć ilość widzianych satelitów, oraz sprawdzić siłę sygnału. Opcja "Ustawienia" umożliwia nam dostosowanie pracy GPS-u do naszych potrzeb, możemy tam miedzy innymi skalibrować system pozycjonowania dotyku (podobnie jak w większości GPS w Manta Easy Rider GPS610mst zastosowano ekran oporowy), siłę podświetlenia ekranu, głośność itd.

Ergonomia

Manta Easy Rider GPS610mst wyposażona jest w duży ekran o wysokiej rozdzielczości dlatego wszystkie ikonki są bardzo duże i nie ma najmniejszych problemów z ich wybieraniem czy też zaznaczaniem opcji. System pozycjonowania dotyku działa dobrze. Zastosowany interfejs jest "toporny" ale za to prosty w obsłudze. Ma swoje wady, bo np. gdy mamy kilka ikonek do wyboru i nawigujemy po nich to po dojściu do ostatniej funkcji, trzeba się wycofywać, bo nie ma możliwości przewijania "naokoło". Wybierane opcje są wyświetlane z lekkim opóźnieniem, ale i tak nie jest źle. Nawet początkujący użytkownik GPS-a szybko odnajdzie potrzebne funkcje.

TEST: najlepsze mapy w GPS-ach

Mapa

Manta Easy Rider GPS610mst wykorzystuje mapę MapaMap Top Polska. Posiada ona prawie 212 tysięcy POI, oprócz tras samochodowych, do dyspozycji mamy ścieżki rowerowe i szlaki turystyczne. Te dwie ostatnie opcje są trochę na wyrost bo nikt nie będzie jeździł na rowerze z 6 calową nawigacja, zresztą w komplecie nie ma nawet uchwytu rowerowego. Sam GPS działa też za krótko na baterii abyśmy mogli go wziąć na dłuższy wypad w plener.

Planowanie trasy jest intuicyjne i od tej strony nie sprawia żadnych problemów. Możemy wyznaczać trasy dla pieszego czy samochodu. W nowej wersji pakietu MapaMap Top mamy ponadto oznaczone strefy płatnego parkowania. Niestety brak systemu omijania korków, czy utrudnień na drogach to poważna wada mapy MapaMap Top.

Dodatki

Manta Easy Rider GPS610mst wyposażona jest w odtwarzacz multimedialny, gry, kalkulator, oraz czytnik e-booków. Całkowicie za to to niezrozumiałe jest umieszczenie tych funkcji w opcji "Ustawienia". Ponadto do dyspozycji mamy też nadajnik FM, szkoda że nie ma bluetooth’a, czy systemu TMC do omijania korków.

Wnioski

Manta Easy Rider GPS610mst nie jest skomplikowana w obsłudze, ale okazuje się dosyć wolnym GPS-em. Procesor 400 MHz nie daje rady z zapewnieniem płynności gdy jesteśmy w interfejsie urządzenia i gdy pracujemy z mapą. Wybieranie opcji, pisanie na wirtualnej klawiaturze nie jest tak komfortowe jak byśmy sobie tego życzyli. Wszystko dzieje się z wyraźnym opóźnieniem. Prawdopodobnie dzieje się tak bo GPS pracuje z dosyć wysoką rozdzielczością 800x480 pikseli a zastosowany procesor niczym nie różni od tych montowanych w małych GPS. Po prostu nie daje rady.

Wbudowany głośnik o mocy 2W zapewnia optymalny poziom głośności podczas jazdy. Komunikaty dźwiękowe są dobrze słyszalne nawet w głośnych samochodach. Ekran mógłby być jaśniejszy, bo w słoneczny dzień czasami ciężko coś na nim zobaczyć ale i tak jest najatrakcyjniejszą cechą tego GPS-a. Nam najbardziej brakowało systemu do omijania korków.

Zobacz pozostałe testy GPS


Zobacz również
Laptop dla czołgisty
GE63VR 7RE RAIDER - stworzony do gier