Olympus Tough TG-820
-
- Norbert Gajlewicz,
- 16.06.2012, godz. 09:11
Aparat jest jedną z najnowszych konstrukcji Olympusa odpornych na złe traktowanie. Nie tylko najnowszych, ale i w pewnym sensie flagowych - TG-820 to najwyższy model tego producenta w serii TG. Aparat jest wyposażony w 12-megapikselową matrycę BSI, 5-krotny zoom optyczny i jest w stanie znieść upadek z dwóch metrów i pozostawać szczelnym nawet 10 metrów pod powierzchnią. Aparat ma świetny wyświetlacz i potrafi odbierać komunikaty poprzez "pukanie".
Pancerny Olympus TG-820 pod względem budowy przypomina rzesze swoich poprzedników. Układ optyczny wykorzystuje pryzmat, obudowa jest dzięki temu dość płaska. Oczywiście jak w większości tego typu aparatów nie ma mowy o dużych wystających elementach, takich jak koła zmiany trybów pracy.
Bardzo dużym atutem tego modelu jest świetny wyświetlacz LCD "HyperCrystal View" o przekątnej 3 cale i rozdzielczości 1030000 pikseli. Użytkownik ma możliwość komunikowania się z aparatem po przez pukanie w odpowiednie miejsce obudowy. Stuknięcie z prawej strony wywołuje menu podręczne. Następnie pukanie w TG-820 z jednej z 4 stron pełni rolę nawigatora po menu. Stuknięcie w plecki zatwierdza ustawienie (dubluje funkcje przycisku "OK"). Podwójne stuknięcie w górną ściankę wywołuje tryb "play".
Aparat wraz z akumulatorem o pojemności 900 mAh waży 209 gram. TG-820 dysponuje złączami HDMI (typ D Micro), USB i A/V.
Elektronika
Kompakt wyposażono w matrycę o rozdzielczości baz mała 12 milionów pikseli. Tworzony jest kadr o wymiarach: 3968x2976 punktów. Konstruktorzy zastosowali sensor typu BSI 1/2,3 cala. Przetwornik pozwala na fotografowanie z czułością ISO 100-6400.
Zdjęcia oraz filmy zapisywane są na karcie SD (aparat akceptuje także nośniki SDHC i SDXC). Aparat jest gotowy do pracy w 1,3 sekund.
Optyka
Kompakt ten został wyposażony w obiektyw z 5-krotnym zoomem optycznym. Najkrótsza ogniskowa to ekwiwalent 28 milimetrów. Jest to obiektyw szerokokątny, za pomocą którego możesz obejmować szerokie plany. Świetnie nadaje się do fotografowania architektury czy obejmowania szerokiego planu (na przykład grupy osób) w ciasnych pomieszczeniach.
Przy najsilniejszym zbliżeniu ogniskowa odpowiada 140 mm. Warto zwrócić uwagę, że podczas fotografowania pod wodą występuje efekt wydłużania ogniskowej.
Największy otwór przysłony przy najkrótszej ogniskowej wynosi f/3,9. Obiektyw niestety należy do "ciemnych" - w słabych warunkach oświetleniowych trudno jest nim używać krótkich czasów (chyba, że kosztem podwyższenia czułości). To niestety następstwo "łamanego" ukłądu optycznego, jaki stosuje się w większości "wszechodpornych" kompaktów. Największy otwór przysłony przy średniej i maksymalnej ogniskowej wynosi f/5,9.
Na szczęście konstruktorzy zastosowali mechaniczny stabilizator obrazu.
Funkcjonalność
TG-820 jest w dużym stopniu zautomatyzowany. Użytkownik nie może ustawiać ani czasu otwarcia migawki, ani przysłony. Filmy mogą być rejestrowane w rozdzielczości Full HD - 1920 x 1080 Bildpunkte 30 kl./s. Przycisk wideo zlokalizowano w optymalnym miejscu - w prawym górnym narożniku tylnej ścianki czyli pod kciukiem prawej dłoni fotografującego. Podczas filmowania można używać zoomu optycznego (co bywa rzadkością).
Cyfrówka pozwala na wykonanie ręcznego balansu bieli. Dzięki tej funkcji możesz liczyć na poprawne oddanie barw podczas fotografowania przy sztucznym oświetleniu (w tych warunkach automatyka aparatów zazwyczaj radzi sobie słabo).
Wyniki testów jakości obrazu
W teście ostrości obrazu Olympus Tough TG-820 otrzymał 7 punktów na 10 możliwych. Nie jest to co prawda świetny rezultat, ale też i nie najgorszy - szczegółowość obrazu do większości zastosowań jest wystarczająca. Analiza rozdzielczości obrazu, wykonana aplikacją Imatest metodą badania klinu zbieżnych linii, przy najkrótszej ogniskowej wykazała szczegółowość na poziomie 2092 linii na wysokość kadru (lph). Przy średnim położeniu zoomu analiza klinu wykazała niższą rozdzielczość: 1850 lph. W badaniu przeprowadzonym inną metodą, opartą na analizie ukośnych linii (tu również wykorzystujemy program Imatest) uzyskaliśmy przy szerokim kącie: 2210 lph w centrum kadru i 1328 lph przy brzegu. Przy zbliżeniu rozdzielczość obrazu wynosi 2028 lph w centrum kadru i 1602 linii przy brzegu. Warto zaznaczyć, że w przypadku aparatów kompaktowych, analizujemy tylko pliki JPEG, które nie są poddawane żadnej modyfikacji w programach graficznych.
W teście oceny stopnia dystorsji (deformacji beczkowatej) aparat otrzymał 10 punktów.
W jednym z najważniejszych testów - próbie określającej rozpiętość tonalną zdjęć - aparat otrzymał 5 punktów na dziesięć. Tu aparat nie spisał się niestety - użyteczną dynamikę obrazu oceniamy co najwyżej na poziomie 4-5 EV.
W próbie określającej poziom szumów (analizie poddajemy środkową część każdego z 24 pól tablicy X-rite ColorChecker) aparat dostał 5,9 pkt. (przy najniższej czułości ISO 100). Przy czułości podwyższonej do ISO 400 ocena jednorodności płaszczyzn ("czystości" obrazu) wynosi 4,1pkt. Przy wyższych czułościach, czyli ISO800 oraz ISO1600 aparat uzyskał odpowiednio 3,1 pkt. oraz 2,8 pkt. w dziesięciopunktowej skali.
W teście określajacym odwzorowanie barw, wykonanym przy minimalnej czułości i ręcznym balansie bieli (RBB), aparat uzyskał 6,5 pkt. (w teście tym tablica była oświetlana światłem żarowym o temperaturze barwowej 2700 kelwinów).
Gdy tę samą tablicę oświetlaliśmy lampą błyskową ocena wierności odwzorowania barw uległa zmianie - w tej próbie aparat uzyskał 4,9 pkt.
W teście określającym sprawność działania funkcji automatycznego balansu bieli (ABB) okazało się, że aparat ma bardzo duży problem z prawidłowym dostosowaniem się do barwy sztucznego oświetlenia.
Wnioski
Aparat jest jedną z najlepszych konstrukcji pozwalających na fotografowanie pod wodą. Dużym atutem jest świetny wyświetlacz LCD. Największą wadą słaba dynamika obrazu.
Ilustracje z testów

Ostrość obrazu - analiza klinu wykonana programem Imatest 3,8 na pliku JPEG. W próbie MTF50 TG-820 przy środkowym położeniu zoomu uzyskał 1850 linii na wysokość kadru. Lepsze wyniki (2092 lph) aparat uzyskał przy szerokim kącie.

Odwzorowanie barw przy świetle sztucznym. Im "kółeczka" są dalej od "kwadracików" tym jest większy błąd odwzorowania danej barwy. Średnie odchylenie koloru to 7,2 (delta C z korekcją jasności i nasycenia).

Odwzorowanie barw przy świetle dziennym. Im "kółeczka" są dalej od "kwadracików" tym jest większy błąd odwzorowania danej barwy. Średnie odchylenie koloru tu jest tylko nieznacznie niższe i wynosi 6,99 (delta C z korekcją jasności i nasycenia). Nie jest to najlepszy wynik jak na światło dzienne.

Dynamika obrazu. Pod tym względem aparat bardzo blado. Kiedy ekspozycja jest ustawiona na światła, w oddalonych od nich o 7EV cieniach nie widać prawie nic.