Optoma UHD40

Optoma UHD40

W skrócie:

Projektor Optomy do kina domowego za niewiele ponad 6 tysięcy złotych.

Zalety:

  • Dobra reprodukcja kolorów
  • Bardzo dobra ostrość obrazu

Wady:

  • Brak mechanizmu upłynniania ruchu
  • Kłopoty z wykrywaniem źródeł sygnału
  • Mało kontrastowy obraz

Wykonany w technologii DLP projektor jest modelem pośrednim między kinem domowym a sprzętem do domowej rozrywki.

UHD40 jest przez producenta zaliczany jest do grupy sprzętów do domowej rozrywki, ale naszym zdaniem oferuje zbyt małą jasność, zwłaszcza po kalibracji. Zastosowany przetwornik 0,47" wyposażony jest w matrycę 1920 × 1080 luster. Każde lustro odpowiada za wyświetlanie czterech pikseli obrazu, co w efekcie daje rozdzielczość Ultra HD. Optoma deklaruje jasność 2400 ANSI lumenów i kontrast o wartości 500 000:1. Lampa używana w trybie normalnym powinna pracować około 4000 godzin. W trybie ekonomicznym jej żywotność wydłuża się do 15 000 godzin.

Łatwo zauważyć podobieństwa UHD40 do bardziej zaawansowanego UHD65. Zastosowano tu podobne elementy stylistyczne i wykończenia, obecne są również spore i wygodne przyciski sterujące. Użyte do produkcji plastiki oraz wykonanie są wysokiej jakości. Optoma UHD40 to ładna, ale tańsza konstrukcja. Nie ma tu na przykład klapki zakrywającej pokrętło regulacji położenia osi optycznej. Pierścienie regulacyjne są nieco mniejsze, a więc mniej dokładne.

Reprodukcja barw to bardzo mocna strona projektora. Zbieżność kolorów jest bardzo dobra, parametr deltaE dla odcieni szarości oraz barw podstawowych i pochodnych utrzymuje się poniżej wartości 1. Rzutnik lepiej spisuje się w ekonomicznym trybie pracy. Trzeba się więc zdecydować – idealne kolory i mniejsza jasność czy nieznacznie gorsze barwy, ale jaśniejszy obraz. Projektor skalibrowany w trybie eko należałoby również ustawić w dobrze zaciemnionym pomieszczeniu. Spadek jasności jest bowiem znaczny.

Minusem obrazu jest też mały kontrast. Czerń ma małą głębię, ciemne sceny są prześwietlone, w ciemnych partiach ekranu nie widać wszystkich detali. Bardzo dobrze wyglądają natomiast wszystkie przejścia tonalne. Gradienty są płynne. Poza ciemnymi scenami obraz jest czysty, pełen szczegółów, naturalny i dobrze nasycony. Do oglądania zachęca także bardzo dobra ostrość.