Panasonic PT-AE3000E

Zalety:

  • Cicha praca, Doskonała ostrość obiektywu, Unikalne funkcje

Wady:

  • Dla niektórych osób obudowa może być za duża

Panasonic PT-AE3000E to najnowszy projektor do kina domowego japońskiego producenta dysponujący rozdzielczością paneli LCD 1920x1080 pikseli. Producent dodatkowo stosuje technologię SmoothScreen 4, która sprawia że spójność obrazu jest idealna. Dzięki filtrowi pikseli nie zobaczycie patrząc na obraz nawet z kilku cm od ekranu.

Projektory do kina domowego Panasonica znamy od wielu lat. Testowaliśmy wszystkie modele tego producenta poczynając od pierwszego kinowego dzieła japońskich inżynierów. Od zamierzchłych czasów Panasonic proponował projektory nietuzinkowe mające unikalne rozwiązania jak choćby słynny już Smooth Screen specjalny filtr sprawiający, że nawet w pierwszych projektorach do kina domowego dysponujących niskimi rozdzielczościami struktura pikseli tworzących obraz była o wiele mniej widoczna niż u konkurencji. Smooth Screen wciąż jest rozwijany przez Panasonica i trafił także do modeli Full HD. Najnowszym modelem dysponującym rozdzielczością 1920x1080 pikseli jest PT-AE3000E.

Wizualnie nie różni się niczym od poprzednika PT-AE2000E. Nadal, na tle innych projektorów wyróżnia się stonowaną bryłą. Podczas gdy producenci dążą do tego aby projektor przypominał element wystroju domu przyszłości, Panasonic zastosował odmienną taktykę. Projektor ma kształt dużego szarego prostokąta. Obudowa jest wykonana z dobrych materiałów, a projektor będzie łatwo ukryć w pokoju do kina domowego gdzie wystrój jest ciemny. Trudno będzie schować prostokątną, wielką skrzynię w typowym wnętrzu w jasnych barwach. Już przy okazji testów modeli PT-AE1000 i 2000 wnioskowaliśmy aby Panasonic pomyślał o wprowadzeniu odmiany z obudową białą, co poszerzyłoby krąg potencjalnych odbiorców (tak zrobił m.in. koncern Mitsubishi oferując biały i czarny projektor HC6000). Niestety póki co prośby użytkowników (nie tylko przekazywane za naszym pośrednictwem) nie znalazły przychylności producenta. Centralne miejsce obudowy zajmuje potężny obiektyw o przybliżeniu 2x. Zarówno zoom jak i ostrość regulujemy mechanicznie za pośrednictwem pilota. Przy nastawach tych trzeba spędzić trochę czasu, bo bezwładność mechanizmu automatycznego jest dość duża (trudno trafić w optymalne ustawienia zoomu i ostrości).

Na górze obudowy znajdują się dwa pokrętła służące do fizycznej zmiany położenia obiektywu w pionie i poziomie. Panasonic wyposażony jest w panele LCD o rozdzielczości 1920x1080 pikseli, a dodatkowo stosuje technologię SmoothScreen 4, która sprawia że spójność obrazu jest idealna. Dzięki filtrowi pikseli nie zobaczycie patrząc na obraz nawet z kilku cm od ekranu. Obraz jest przy tym rewelacyjnie ostry. Projektor ten ma jeden z najlepszych obiektywów jaki do tej pory widzieliśmy. Szczególnie łatwo to zauważyć wyświetlając obraz z komputera (pulpit systemu operacyjnego, itp). W japońskim produkcie cała powierzchnia obrazu jest doskonale ostra. W stosunku do modelu PT-AE2000 w nowym projektorze zwiększono jasność z 1500 do 1600 ANSI lumenów. Różnica teoretycznie bardzo niewielka lecz oprócz jasności maksymalnej bardzo istotnie zwiększono jasność projektora pracującego w kinowych trybach – Kino 1, 2 i 3. Jak wiadomo po dokonaniu ustawień projektora tak aby wyświetlany obraz prezentował maksymalnie naturalny obraz o wysokim kontraście jasność obrazu istotnie spada. O ile w trybie Dynamicznym można uzyskać jasność zbliżoną do 1300 ANSI lumenów to w trybach kinowych trzeba się liczyć z jasnością nawet o 1000 ANSI lumenów niższą. Panasonic PT-AE3000E w trybie Kino 1 wyświetla obraz o jasności ok 400 ANSI lumenów, a w trybie Kino 3 nawet ok 600 ANSI lumenów. To mniej więcej o 50% wyższa jasność niż w modelu PT-AE2000E, który przypominamy "na papierze" wyświetla obraz jedynie z jasnością 100 ANSI Lumenów wyższą. Nam najbardziej odpowiadał tryb pracy Kino 1, który przygotował Panasonic we współpracy z hollywoodzkimi. Także trybie Kino 2 i 3 prezentują się atrakcyjnie lecz Kino 1 gwarantuje naszym zdaniem najlepszą głębię czerni wspieraną przy tym świetną szczegółowością detali prezentowanych w ciemnych scenach. Kolory są przy tym bardzo naturalne i jednocześnie odpowiednio jaskrawe atrakcyjne dla widza. Rewelacyjnie prezentuje się kontrast projektora.

W specyfikacji producent podaje wartość 60000:1 (tryb on/off) lecz dla kinomana ważniejsza będzie wartość kontrastu uzyskiwana w trybie ANSI, bliższa rzeczywistym osiągom projektora uzyskiwanym przy wyświetlaniu filmów. Tu Panasonic prezentuje poziom zbliżony do najlepszych projektorów DLP, które w kinie domowym do niedawna oferowały wyjątkową głębię czerni. Nową funkcją PT-AE3000 jest Frame Creation czyli system 100Hz Motion Picture Pro, przeniesiony z telewizorów tego samego producenta. Frame Creation może działać w dwóch trybach 1 i 2. W pierwszym trybie pomiędzy sąsiadujące klatki obrazu umieszczane są 2 dodatkowe obrazu w trybie 2 obrazów tych jest więcej, bo aż 3. Jak funkcja ta sprawdza się w praktyce – różnie. Tryb 2 wpływa na zwiększenie głębi obrazu i jego plastyczności, zwiększa oczywiście jego płynność lecz niestety powoduje dość wyraźny efekt tzw. teatru telewizji. Obraz filmowy staje się mniej naturalny, choć jakościowo prezentuje się lepiej. Dużo bardziej podobał nam się tryb 1, który tylko minimalnie zmniejsza naturalność obrazu, zwiększając przy tym jego płynność. Niestety czasami widać błędy działania systemu, które objawiają się występowaniem wyraźnego klatkowania. To dzieje się jednak bardzo rzadko i najczęściej przy prezentowaniu materiału Full HD. Puryści mogą zrezygnować z Frame Creation całkowicie. Projektor Panasonica ma też system, który nazwano Fast Response. Jest to funkcja, która spodoba się graczom. Jej działanie ma obawiać się minimalizacją opóźnień w wyświetlaniu materiału źródłowego (w przypadku graczy z komputera lub konsoli gier). Jak wiadomo w grach, szczególnie zespołowych, każde opóźnienie może oznaczać utratę wirtualnego życia.

Elementy elektroniczne dokonujące obróbki obrazu zawsze wprowadzają opóźnienia w jego wyświetlani (stąd obecne w amplitunerach funkcje lip sync pozwalające na regulację opóźnienia dźwięku tak aby był idealnie zsynchronizowany z obrazem). Przy standardowych ustawieniach projektora opóźnienie obrazu może wynosić ok 3 klatek, natomiast w trybie Fast Response 1,5 klatki. W trybie Fast Response nie można uruchomić technologii 100 Hz, co jest zrozumiałe bo ta dodatkowo opóźniałaby wyświetlanie obrazu. Z ciekawszych funkcji warto wspomnieć o znanej już z modelu PT-A20000 "Split screen calibration". To unikalna funkcja pozwalająca osobom o mniejszym doświadczeniu obserwować jak zmiana poszczególnych parametrów wpływa na jakość obrazu. Funkcja działa w ten sposób, że wyświetlając film zaznaczamy określony obszar obrazu (np. połowę) i automatycznie jest on kopiowany, a dwa identyczne obrazy zestawiane są obok siebie. Dokonując zmian ustawień są one w czasie rzeczywistym nanoszone na jeden z dwóch obrazów.

Nowością jest funkcja pamięci ustawienia obiektywu. Została stworzona dla tych, którzy dysponują ekranami projekcyjnymi dostosowanymi do wyświetlania formatu kinowego Cinemascope 2.35. Osoby takie często stosowały specjalne przejściówki na obiektywy projektorów kinowych, które dopasowywały obraz z formatu 16:9 do 2.35. Przejściówki takie są jednak bardzo kosztowne, a dodatkowo sprawiają, że chcąc obejrzeć film 16:9 znów zmuszeni jesteśmy do zmiany parametrów przybliżenia obiektywu. Panasonic zastosował sprytne rozwiązanie. Jeśli wyregulujemy zoom obiektywu tak aby ten wyświetlał obraz wypełniający ekran 2.35 to ustawienie to zapisujemy do pamięci projektora. Następnie dokonujemy regulacji obiektywu aby wyświetlał duży obraz o proporcjach 16:9 i te ustawienia również zapisujemy do pamięci. Po takiej kalibracji wystarczy tylko uruchomić odpowiednią funkcje, a obiektyw zostanie ustawiony zgodnie z naszymi wcześniejszymi ustaleniami. Najnowszy projektor Panasonica to urządzenie wyjątkowe, nie tylko pod względem funkcjonalności lecz także jakości obrazu.


Zobacz również
Laptop dla czołgisty
GE63VR 7RE RAIDER - stworzony do gier