Sony HDR-XR500

Zalety:

  • Rewelacyjna jakość obrazu
  • Bardzo dobry wyświetlacz LCD
  • Wbudowany odbiornik GPS
  • Wbudowany GPS

Wady:

  • Długi czas dostosowywania temperatury barwowej po zmianie rodzaju oświetlenia
  • Duża waga
  • Wysoka cena

Bliźniacze, bo różniące się jedynie pojemnością dysków, kamery oznaczone jako XR500 i 520 są bezpośrednimi następcami bardzo dobrze ocenianych modeli SR11 i 12. Pod względem budowy korpusów nie różnią się znacznie od poprzedników - pozostawiono charakterystyczne pokrętło do ręcznego ustawiania ostrości oraz dotykowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości przeszło 900 tysięcy pikseli. Istotnie zmodyfikowano za to ich wnętrze - konstruktorzy zastosowali nową optykę (XR500 i 520 mogą obejmować szerszy plan) i wykonany w nowej technologii przetwornik CMOS (Exmor R). Nowe kamery dysponują także odbiornikami GPS. Do naszego laboratorium dotarł model HDR-XR500. W chwili wykonywania testu (sierpień 2009) otrzymał najwyższe noty za jakość obrazu. Zastąpił dotychczasowego lidera rankingu, którym był model HDR-SR12.

Sony wprowadziło na rynek dwa bliźniacze modele najwyższej klasy amatorskiej. Kamery oznaczone jako XR500 i 520 są bezpośrednimi następcami bardzo dobrze ocenianych modeli SR11 i 12. Pod względem budowy korpusów nie różnią się znacznie od poprzedników - pozostawiono charakterystyczne pokrętło do ręcznego ustawiania ostrości oraz dotykowy wyświetlacz LCD o rozdzielczości przeszło 900 tysięcy pikseli. Istotnie zmodyfikowano za to ich wnętrze - konstruktorzy zastosowali nową optykę (XR500 i 520 mogą obejmować szerszy plan) i wykonany w nowej technologii przetwornik CMOS. Nowe kamery dysponuję odbiornikami GPS. Filmy są rejestrowane na twardym dysku o pojemności 120 GB (HDR-XR500) i 240 GB (HDR-XR520) lub kartach pamięci Memory Stick Duo.

Do naszego laboratorium dotarł model HDR-XR500. W chwili wykonywania testu (sierpień 2009) otrzymał najwyższe noty za jakość obrazu. Zastąpił dotychczasowego lidera rankingu , którym był model HDR-SR12.

Budowa

Jak już pisaliśmy, konstruktorzy nie wprowadzili istotnych zmian w budowie korpusu. W porównaniu z kamerami rejestrującymi filmy na kartach pamięci XR500 jest duża i ciężka – wraz z akumulatorem waży prawie 600 gram! Ze względu na gabaryty, jak i masę model ten polecamy głównie mężczyznom. W dużej dłoni kamera leży bardzo wygodnie.

Z przodu, pod obiektywem zlokalizowano kółko zmiany wartości służące do ręcznego ustawiania ostrości. W środku kółka znajduje się przycisk pozwalający na szybką aktywację lyb dezaktywację trybu ręcznego ustawiania ostrości (Manual Focus).

Dźwigienka zmiany ogniskowej została zlokalizowana na górze korpusu i obsługuje się ją palcem wskazującym. Przycisk start/stop umieszczono z tyłu korpusu, pod kciukiem trzymającej kamerę dłoni. Nad dźwigienką znajduje się dwa przyciski – jeden do zmiany trybu pracy (aparat/kamera), drugi – "Photo" – służy do wyzwalania migawki.

Kamerę uruchamia się poprzez otwarcie ekranu LCD lub wysunięcie okularu wizjera. To bardzo wygodny sposób – użytkownik może dzięki temu szybko uruchomić urządzenie. Po zakończeniu filmowania wystarczy zamknąć panel lub wsunąć okular – kamera wyłączy się.

Na odchylanym panelu głównego wyświetlacza LCD zlokalizowano 4 przyciski: jeden stanowi skrót do menu głównego (piktogram przedstawiający dom) oraz trzy dublujące funkcje dźwigni zoomu ("W" i "T") i znajdującego się pod kciukiem przycisku start/stop. Tak jak w modelu SR12 zastosowano dotykowy monitor o wyjątkowej rozdzielczości wynoszącej 921600 punktów. Używanie tego monitora znacznie podwyższa komfort filmowania – można w nim dostrzec bardzo dużo szczegółów filmowanej sceny.

W doku panelu LCD konstruktorzy umieścili dwa przełączniki - pierwszy włączający odbiornik GPS, drugi przeznaczony do zmiany trybu rejestracji wideo. Możesz za jego pomocą ustawić kamerę zdolną do rejestracji filmu w zupełnej ciemności (obraz monochromatyczny "Nightshot") lub trudnych warunkach oświetleniowych (Low Lux). Tuż obok zlokalizowano gniazdo karty pamięci.

Jak większość zaawansowanych kamer wideo, także i HDR-XR500 dysponuje wyposażoną w złącza stopką do montażu zewnętrznego mikrofonu lub lampy wideo a także gwint służący do mocowania konwerterów optycznych.

Funkcje

Kamera dysponuje kilkoma ciekawymi funkcjami. Jak cyfrowe aparaty Casio czy kamery Samsunga może nagrywać w zwolnionym tempie. Częstotliwość rejestracji poszczególnych klatek co prawda nie jest aż tak duża jak w produktach firm wymienionych wyżej (około 200 klatek na sekundę), ale za to obraz nagrywany jest w przyzwoitej rozdzielczości (SD).

Jak wiele kamer, także i HDR-XR500 dysponuje funkcją wykrywania twarzy. Jest ona przydatna podczas filmowania (ustawia ekspozycję i ostrość na twarz znajdującej się w kadrze osoby lub osób) jak też w trybie odtwarzania. Kamera jest bowiem w stanie sporządzić indeks twarzy – dzięki temu łatwo możesz wyszukać scenę z udziałem określonej osoby.

Warto wymienić jeszcze jedną ciekawą funkcję: "Highlight" (w polskiej wersji menu "Zaznaczenie"). Dzięki niej kamera może sama przygotować klip wideo (z dźwiękiem oryginalnym lub podkładem muzycznym) wybierając po kilka sekund nagrania ze wskazanych, znajdujących się na dysku kamery scen. Użytkownik ma do wyboru kilka efektów specjalnych i motywów muzycznych. Można by się zastanawiać czy tego typu funkcja może być przydatna – fragmenty scen wybiera wszak automat i trudno wymagać by były to najciekawsze ujęcia. Może się więc okazać, że przygotowany przez kamerę klip będzie zlepkiem nieciekawych czy wręcz nieudanych ujęć. Jest zatem sens używać tej funkcji? Mimo że istnieje ryzyko nietrafnego wyboru fragmentów scen, funkcja może okazać się bardzo przydatna w sytuacji, gdy chcemy zaprezentować skróconą relację na przykład z wyjazdu wakacyjnego. Projekcja kilku godzin nagrań, jakie możemy przywieźć z urlopu może być trudna być zbyt nużąca dla zgromadzonych przed telewizorem widzów. Kamera pozwoli pokazać cały przebieg wyjazdu dosłownie w kilka minut. Może bez najciekawszych ujęć, ale za to w na tyle zwięzłej formie by nie znudzić osób, którym chcemy nagrania pokazać. Przygotowanie klipu też nie trwa długo – w zależności od ilości zapisanych na dysku kamery scen trwa to od kilku sekund do kilku minut.

Jakość filmów

Wysoka jakość rejestrowanego obrazu jest podstawową zaletą modelu XR500. Jest jeszcze lepsza od świetnie ocenionego starszego modelu SR12. Jest tak ze względu na pewien przełom technologiczny, jakiego dokonali konstruktorzy koncernu. Opracowali bowiem nowy typ matrycy CMOS – Exmor R, charakteryzujący się inną od klasycznych przetworników architekturą. Pisaliśmy już na ten temat w artykule na temat budowy aparatu cyfrowego. Nowy rodzaj przetwornika dysponuje czulszymi detektorami dzięki czemu rejestrowany obraz charakteryzuje się lepszą dynamiką (jak się okazało w naszym teście niespotykaną dotąd w tej klasie produktów) oraz niskim poziomem szumów. Kamera w przeciwieństwie do wielu innych kamer wideo "widzi" motywy bardzo słabo oświetlone (mamy tu na myśli rejestrację w normalnym trybie, nie specjalnym np. "Nightshot"). Gdy filmujemy w pomieszczeniach przy sztucznym oświetleniu obraz jest wyjątkowo czysty.

Dobrze oceniamy też sprawność optycznej stabilizacji obrazu. Warto zwrócić uwagę, że konstruktorzy wprowadzili dodatkowy tryb stabilizatora: "Active Mode" ("Aktywny"), dzięki któremu możliwa jest nie tylko skuteczna kompensacja ruchu drżącej ręki ale także zapobieganie drganiom poruszającego się człowieka. Mechanizm jest w stanie kompensować drgania o większej amplitudzie, dzięki czemu da się rejestrować stabilnew trakcie marszu.

Niestety kamera dość długo dostosowuje się do zmiany temperatury barwowej oświetlenia. Gdy filmujemy przy sztucznym, żarowym świetle i wychodzimy na zewnątrz na światło dzienne musimy poczekać nawet kilkanaście sekund zanim kamera rejestrować świat z niebieską dominantą.


Zobacz również
Laptop dla czołgisty
GE63VR 7RE RAIDER - stworzony do gier