Sony VPL-VW200

Szczytowe osiągnięcie Sony w dziedzinie projektorów do kina domowego. Olśniewający obraz za który trzeba słono zapłacić. Wszystkie nowe projektory Sony do kina domowego występują wspólnie z telewizorami pod marką Bravia. Testowany przez nas model to najbardziej zaawansowany projektor Sony przeznaczony do użytku domowego. VPL-VW200 to produkt bezkompromisowy w którym japoński producent zawarł wszelkie najnowsze osiągnięcia technologiczne, mające skutkować olśniewającą jakością projekcji. Jest to projektor dla zamożnego wideomaniaka, który dysponuje sporym pomieszczeniem, prawdopodobnie specjalnie wydzielonym jako domowa salka kinowa.

Szczytowe osiągnięcie Sony w dziedzinie projektorów do kina domowego. Olśniewający obraz za który trzeba słono zapłacić. Wszystkie nowe projektory Sony do kina domowego występują wspólnie z telewizorami pod marką Bravia. Testowany przez nas model to najbardziej zaawansowany projektor Sony przeznaczony do użytku domowego. VPL-VW200 to produkt bezkompromisowy w którym japoński producent zawarł wszelkie najnowsze osiągnięcia technologiczne, mające skutkować olśniewającą jakością projekcji. Jest to projektor dla zamożnego wideomaniaka, który dysponuje sporym pomieszczeniem, prawdopodobnie specjalnie wydzielonym jako domowa salka kinowa. Projektor jest bardzo duży, co sprawia, że najlepiej będzie zawiesić go pod sufitem. W tym celu należy skorzystać z firmowego wieszaka, bowiem mocowanie musi być wyjątkowo solidne ze względu na wagę urządzenia – 20 kg. Obudowa projektora jest po prostu piękna. Ma on opływowe supernowoczesne kształty, które sprawiają, że ten kolos nie razi gabarytami. Centralne miejsce zajmuje potężny obiektyw zbudowany z kilku soczewek przygotowanych przez firmę Carl Zeiss. Ostrość obrazu jest doskonała, na całej powierzchni ekranu jest ostry jak brzytwa. Regulacja przybliżenia (1.6x), ostrości i przesuwanie obiektywu w pionie odbywa się mechanicznie przy użyciu pilota. Położenie obiektywu możemy zmieniać w pionie, nie jest niestety możliwa zmiana jego położenia w poziomie dlatego projektor należy zainstalować dokładnie w osi ekranu. Projektor Sony wykonano w stosunkowo mało popularnej technologii LCOS, która przez producenta została ochrzczona firmową nazwą SXRD. Technologia ta to połączenie elementów technologii DLP i LCD. LCOS oznacza liquid crystal on silicon. Projektory te, podobnie jak LCD opierają się najczęściej na trzech układach reprodukujących trzy podstawowe kolory. Ciekłe kryształy są jednak umieszczone na odbijającej powierzchni luster, a więc jest to technologia odbijająca, a nie przepuszczająca światło. Także w tym wypadku ciekłe kryształy przepuszczają lub odbijają światło, tyle że nie przechodzi ono przez panel, lecz odbija się od powierzchni lustra. W ten sposób stosunkowo łatwo uzyskać dobrą głębię czerni, wysoki kontrast i co istotne bardzo dużą spójność obrazu. Technologia ta dotychczas nie zdobyła wielkiej popularności głównie ze względu na skomplikowany i kosztowny proces produkcji układów LCOS. Sony uporało się jednak z tymi wyzwaniami i w swoich droższych modelach do kina domowego stosuje to właśnie rozwiązanie. Panele SXRD, w które wyposażony jest model VPL-VW200 mają bardzo wysoką rozdzielczość (1920x1080 pikseli) w związku z czym struktura pikseli widocznych na obrazie rzucanym przez projektor jest niezauważalna. O wyjątkowości konstrukcji projektora Sony świadczy także zastosowanie nietypowej ksenonowej lampy o mocy 400W. Takie źródło światła pozwala na uzyskanie bardzo naturalnych pięknie nasyconych barw, a dodatkowo możliwe jest wyświetlanie nieskazitelnie czystej bieli. Projektor Sony nie oferuje trybu ekonomicznej pracy lampy. Urządzenie zostało skalibrowane tak aby wyświetlać odpowiednio jasny obraz przy predefiniowanych ustawieniach fabrycznych. Maksymalnie może to być ok 800 ANSI lumenów, lecz w trybach kinowych wartość ta jest istotnie niższa. Nie przeszkadza to w żadnym stopniu uzyskać pięknego, kontrastowego obrazu. Warunek do dobre zaciemnienie pomieszczenia. Jeśli juz o kontraście mowa to Sony wyróżnia się na tle konkurentów tym współczynnikiem. Wynosi ok 35000:1 i ta imponująca wartość znajduje odzwierciedlenie w praktyce. Bez względu czy włączycie automatyczną regulację przesłony czy też pozostawicie przesłonę otwartą zawsze zobaczycie przepiękną głębię czerni i doskonałe zróżnicowanie ciemnych barw. Ten projektor potrafi wyświetlić smolistą czerń i pokazać wszystkie szczegóły w scenach nocnych. Kalibracja fabryczna urządzenia jest wzorowa. Spektrum prezentowanych barw odpowiada normom HDTV. Dociekliwi mogą skorzystać z unikalnej funkcji regulacji położenia każdego z 3 paneli SXRD (przypomina to regulację zbieżności dział elektronowych w monitorach CRT). Procesor wideo to Bravia Engine PRO, który potrafi zwiększyć rozdzielczość obrazów o standardowej rozdzielczości, dokonuje także progresywnego skanowania czy eliminuje przeplot z sygnału wideo. Użytkownik ma także możliwość uruchomienia funkcji Motionflaw 120 Hz, której zadaniem jest zwiększanie płynności ruchów. System automatycznie rozpoznaje czy dostarczony sygnał wideo jest nagrany z prędkością 24 klatek/s czy też 50 i 60 klatek na sekundę. W tym pierwszym przypadku pozwala na rezygnację z jakiejkolwiek obróbki sygnału (trzeba pamiętać że nagrania 1080/24p znajdziemy na płytach Blu-ray), a w drugim scenariuszu podwaja liczbę klatek tak aby obraz był płynniejszy. Działanie funkcji widoczne jest jak na dłoni, lecz naszym zdaniem nie działa ona idealnie. Podwajanie klatek wprowadza widoczne zakłócenia do sygnału, a obraz staje się bardziej sztuczny i mniej naturalny. Panele SXRD są na tyle szybkie że i bez tej funkcji płynności obrazu nie można nic zarzucić. Projektor pracuje praktycznie bezgłośnie. Podczas seansu filmowego hałas wentylatorów nie dociera do uszu słuchaczy.