Windows 8: 14 najczęstszych problemów i pytań po przesiadce (1/2)

Windows 8 za kilka tygodni trafi do sprzedaży, a my już teraz opisujemy największe zmiany względem poprzedniej wersji tego systemu. Zwróciliśmy uwagę na najczęstsze problemy, które mogą trapić użytkowników nowych okienek zaraz po aktualizacji. Odpowiadamy też na pytania, które mogą sobie zadawać zdezorientowani użytkownicy.

Nowy system Microsoftu wprowadza sporo znaczących zmian. Część z nich ułatwia pracę, część niestety jest mało logiczna i może sprawiać problemy. Przyjrzeliśmy się uważnie Windowsowi 8 w wersji dla komputerów stacjonarnych, obsługiwanych za pomocą myszy i klawiatury. Zamieszczamy zatem zbiór najważniejszych informacji na temat zmian w formie pytań i odpowiedzi, a także kilku porad, które pomogą w bezproblemowej przesiadce. Zapraszamy do lektury.

1. Jak zdobyć Windows 8?

Nowa wersja systemu będzie dostępna w sklepach od 26 października. Niektóre z sieci sklepów, jak np. Komputronik, prowadziły już we wrześniu przedsprzedaż Windowsa 8 w promocyjnej cenie 222 złotych. Poza tym, posiadacze komputerów wyposażonych w starszą, legalną wersją systemu Microsoftu, którzy dokonali zakupu w przeciągu ostatnich kilku miesięcy, będą mogli zaktualizować swoją “Siódemkę" już za 69 złotych. Wystarczy udać się na odpowiednią stronę internetową i zarejestrować nowe konto. W dniu premiery, po dokonaniu płatności będzie można pobrać uaktualnienie.

Zobacz również:



Chociaż premiera Windowsa 8 odbędzie się dopiero pod koniec października, to wcześniej z nowego Windowsa mogły korzystać osoby, które pobrały wersję testową udostępnioną przez Microsoft. Niestety, nie będzie można jej “zalegalizować" już po premierze systemu i zakupie klucza. Osoby, które korzystają z wersji testowej, będą musiały zainstalować i skonfigurować system na nowo.

Koszt uaktualnienia Windowsa 7 do 8 to zaledwie 69zł Kliknij, aby powiększyćKoszt uaktualnienia Windowsa 7 do 8 to zaledwie 69zł

Jest jednak możliwość korzystania już teraz z legalnej, pełnej wersji Windowsa 8, która nie będzie wymagała reinstalacji po premierze. Dostęp do niej mają subskrybenci programu DreamSpark. Partnerzy Microsoftu udostępniają dostęp do oprogramowania, z czego mogą skorzystać między innymi studenci wybranych polskich uczelni. Programem objęte są głównie uczelnie techniczne, ale do Windowsa 8 i innego oprogramowania Microsoftu mają dostęp np. także studenci niektórych wybarnych wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego.

Windows 8 to olbrzymia zmiana, a interfejs okienkowy zastępują kafelkiKliknij, aby powiększyćWindows 8 to olbrzymia zmiana, a interfejs okienkowy zastępują kafelki

2. Gdzie jest pulpit?

Nowy Windows 8 już chwilę po uruchomieniu rzuca użytkownika na głęboką wodę. Tuż po zalogowaniu się, na nowym ekranie startowym, pojawiają się nie ikony, a kafelki. W Windows 8 podstawowym środkowiskiem, gdzie uruchamiane są aplikacje, nie jest już pulpit. Użytkownicy Windowsa, którzy od lat przyzwyczaili się do paska zadań i okienek, mogą poczuć się zagubieni. Nowy ekran startowy jest bardzo podobny do tego, który obecny jest w systemie Windows Phone 7 przeznaczonym na smartfony. Składa się on z interaktywnych kafelków, będącymi skrótami do programów. Nowe aplikacje uruchamiane są w tym interfejsie w trybie pełnoekranowym. Identycznie będzie to wyglądać na nowych tabletach z systemem Microsoftu.

Aby przejść do pulpitu należy znaleźć odpowiadający mu kafelekKliknij, aby powiększyćAby przejść do pulpitu należy znaleźć odpowiadający mu kafelek

Nowy interfejs użytkownika nazwany został Modern UI (dawniej Metro UI). Na szczęście twórcy Windowsa nie pozbyli się pulpitu całkowicie. Chociaż nie będzie on dostępny na tabletach z procesorami ARM i Windowsem 8 w wersji RT, to na zwykłych komputerach został on wyłącznie schowany. Aby dostać się do “normalnego"  widoku należy na ekranie startowym po prostu znaleźć kafelek o nazwie Pulpit, a jeśli go nie ma - znaleźć go w liście wszystkich aplikacji. Po kliknięciu kafelta Pulpit, użytkownik przenosi się do dobrze znanego środkowiska. Z poziomu starego interfejsu, po przejechaniu myszą w lewy dolny róg, można bez problemu przełączać się między jednym, a drugim widokiem, w zależności od potrzeb. Modern UI można także wywołać i schować za pomocą klawisza Windows na klawiaturze.

Aby przejść do interfejsu Modern UI należy zjechać myszą do lewego dolnego rogu ekranuKliknij, aby powiększyćAby przejść do interfejsu Modern UI należy zjechać myszą do lewego dolnego rogu ekranu

3. Co się stało z menu start?

Po dostaniu się do pulpitu pojawia się kolejne pytanie: co z Menu Start? Znany i lubiany przycisk z lewego dolnego rogu paska zadań znikł, co może budzić konsternację u każdego nowego użytkownika. Microsoft zdecydował się na usunięcie przycisku, ponieważ firma chce zapewnić użytkownikowi zbliżone doświadczenia podczas korzystania z komputera, tabletu i smartfona. Klasyczne menu zniknęło, a zarówno przycisk jak i całe Menu Start w całości zastępuje interfejs Modern UI. To z jego poziomu można wyszukiwać i uruchamiać aplikacje, a także zarządzać podstawowymi ustawieniami systemu.

W Windows 8 brakuje przycisku StartKliknij, aby powiększyćW Windows 8 brakuje przycisku Start

Dla osób, które nie będą chciały, lub nie będą mogły powrócić do poprzedniej wersji systemu Windows, ale nie potrafią też żyć bez Menu Start, jest kilka alternatywnych rozwiązań. W internecie można znaleźć wiele poradników, które pozwalają na przywrócenie klasycznego Menu Start na pasek zadań. Jednak zachęcamy do przyzwyczajenia się już teraz do nowego Modern UI i korzystania z niego zamiast klasycznego Menu Start. Prawda jest taka, że Microsoft z premedytacją nie zostawił możliwości przywrócenia przycisku Start w opcjach systemu. W kolejnych wersjach prawdopodobnie nie będzie można go przywrócić nawet za pomocą nieoficjalnej modyfikacji, więc najlepiej przyzwyczaić się do kafelków jak najszybciej.

Menu Start zmieniło się w ścianę prostokątnych i kwadratowych interaktywnych kafelków Kliknij, aby powiększyćMenu Start zmieniło się w ścianę prostokątnych i kwadratowych interaktywnych kafelków

4. Jak zamknąć system?

System Windows 8 jest zaprojektowany jednocześnie na komputery stacjonarne obsługiwane myszką, oraz tablety obsługiwane dotykiem. Niestety nie wszystkie działania w interfejsie bezdotykowym są intuicyjne i proste. Jednym z nich jest zamykanie systemu operacyjnego. Do tej pory, aby tego dokonać, paradoksalnie, trzeba było nacisnąć właśnie przycisk Start. Było to przyczyną wielu żartów na temat programistów Microsoftu, ale była to jedna z pierwszych rzeczy, których uczył się użytkownik systemu Windows.

W nowym Modern UI nie jest to takie proste i logiczne. Po wejściu do interfejsu Modern UI i widoku kafelków, który jak już wiemy zastępuje docelowo Menu Start, nie widać przycisku zamykania systemu. Najprostszym sposobem jest zjechanie kursorem myszy w prawy górny róg. Należy odczekać chwilę na pojawienie się paska opcji po prawej stronie i kliknąć koło zębate. Po tej operacji przycisk umożliwiający zamknięcie, restart bądź hibernację systemu pojawia się na dole. Na szczęście użytkownicy mogą ułatwić sobie wyłączanie komputera. Klikając na pulpicie prawym przyciskiem myszy, należy przejść do menu “Nowy" i “Utwórz skrót". Można wpisać jedną z poniższych komend, podając jednocześnie odpowiednią nazwę i wybierając ikonę.

Zamykanie systemu nie jest do końca intuicyjneKliknij, aby powiększyćZamykanie systemu nie jest do końca intuicyjne

Zamknięcie systemu: shutdown.exe -s -t 00Restart: shutdown.exe -r -t 00Hibernacja: rundll32.exe PowrProf.dll,SetSuspendStateUśpienie: rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState 0,1,0Zablokowanie: Rundll32.exe User32.dll,LockWorkStation

Można stworzyć skróty na pulpicie, które wywołają komendę zamykania systemu, hibernacji itp.Kliknij, aby powiększyćMożna stworzyć skróty na pulpicie, które wywołają komendę zamykania systemu, hibernacji itp.

5. Jak uruchomić pełny Panel Sterowania?

Nowe menu ustawień Windowsa 8 jest dość ubogie. Wszystkie funkcje podzielone zostały na kilka kategorii, a możliwości zarządzania komputerem i systemem jest naprawdę niewiele. Ma to jednak swoje plusy. To nowe menu będzie wystarczające dla większości użytkowników, którzy nie potrzebują zaawansowanych opcji administracyjnych. Aby je wywołać należy zjechać myszą w prawy górny róg i poczekać na pojawienie się nowego ekranu, a następne tak jak w przypadku wyłączania komputera, nacisnąć koło zębate. W nowym widoku przycisk pozwalający przejść do ustawień pojawi się na samym dole, zaraz pod przyciskami szybkich ustawień, gdzie znajduje się przycisk wyłączania komputera.

Nowy widok podstawowych ustawieńKliknij, aby powiększyćNowy widok podstawowych ustawień

Na szczęście, tak jak w przypadku pulpitu, możliwe jest dostanie się do pełnego panelu sterowania. Wystarczy, analogicznie jak w przypadku nowego menu opcji, zjechać w prawy górny róg i nacisnąć koło zębate. Odnośnik do panelu sterowania pokaże się natomiast na górze nowego menu. Panel Sterowania jest praktycznie identyczny jak ten, który obecny był w Windowsie 7. Korzystanie z niego nie powinno sprawiać żadnych problemów. Dodatkowe menu najprostszych opcji i jednoczesne pozostawienie bezproblemowego dostępu do Panelu Sterowania to bardzo dobry ruch Microsoftu.

Na szczęście można w systemie znaleźć także klasyczny panel sterowaniaKliknij, aby powiększyćNa szczęście można w systemie znaleźć także klasyczny panel sterowania

6. Jak zamknąć aplikacje Modern UI?

Nowy system Microsoftu w wielu miejscach przejmuje cechy swojego kuzyna, którym jest Windows Phone przeznaczony na smartfony. Ponieważ Windows 8 będzie również dostępny na tabletach, granice między systemami zacierają się. Jedną ze zmian jest brak przycisku służącego do zamykania otwartych aplikacji z kafelkowego interfejsu Modern UI. Wszystkie programy można wyłącznie minimalizować. Ponieważ ciągle działają one w tle, powrót do nich będzie szybszy. W dodatku komputer ma za zadanie sam, tak jak w przypadku większości urządzeń mobilnych na rynku, dbać o zwolnienie zasobów przez aplikację, gdy tylko zajdzie potrzeba uruchomienia bardziej pamięciożernego programu.

Lista otwartych aplikacji Modern UIKliknij, aby powiększyćLista otwartych aplikacji Modern UI

Na szczęście w przypadku aplikacji uruchamianych na pulpicie nie ma tego problemu: nadal jest obecny przycisk X służący do zamykania programów. Można poprzez skrót Ctrl-Alt-Delete wywołać menedżer zadań, który służy do zabijania procesów w tle. Został on nieco rozbudowany względem tego, który był obecny w poprzednich wersjach systemu Windows i pozwala lepiej kontrolować zużycie zasobów. Jeśli jednak użytkownik chciałby zamknąć programy Modern UI szybciej, wystarczy najechać kursorem w lewy dolny róg, odczekać chwilę, i przenieść kursor nieco w dół. Otworzy to listę otwartych aplikacji Modern UI, które można zamykać środkowym klawiszwem myszy.

Nowy widok klasycznego oknaKliknij, aby powiększyćNowy widok klasycznego okna

7. Czy można korzystać z wielu monitorów?

Do konsumpcji mediów w zupełności wystarcza jeden monitor, jednak przy pracy dodatkowy ekran pozwala zaoszczędzić wiele czasu. Windows 7 nie był idealny pod tym względem, ale powstało wiele programów, które pomagały w obsłudze kilku pulpitów. W nowej wersji systemu Microsoftu obsługa wielu monitorów jest rozwiązana nieco lepiej, ale nadal nie jest ona idealna.

Po pierwsze, nie ma możliwości uruchomienia aplikacji Modern UI na dwóch lub więcej ekranach jednocześnie. Mogą być one wyświetlane wyłacznie na jednym z nich, podczas gdy na drugim będzie widoczny tylko pulpit. Modern UI można przenośić między monitorami przez skróty klawiaturowe: klawisz Windows oraz Page Up i Page Down. Możliwe jest przenoszenie go także za pomocą myszy. Wystarczy najechać na samą górę aplikacji i poczekać aż pojawi się kursor w kształcie dłoni i przeciągnąć ją na drugi ekran. Problemem są także gesty polegające na zjechaniu myszą do rogu ekranu. Przy rozszerzonym pulpicie należy uważać, jak daleko wysunięty został kursor, aby otworzyć menu opcji.

Ustawienia wielu monitorówKliknij, aby powiększyćUstawienia wielu monitorów

W przypadku zwykłego pulpitu także kwestia dwóch monitorów nie jest rozwiązana idealnie. Co prawda pasek zadań znajduje się na wszystkich ekranach, ale sam pasek powiadomień widoczny jest tylko na jednym. Nie można do różnych monitrów przypinać różnych aplikacji, a ikony na pasku zadań są klonowane. Znaczy to tyle, że otwarty i zminimalizowany program z pierwszego monitora będzie widoczny na obu. Kliknięcie jego ikony na drugim monitorze przywróci go na pierwszy, nie drugi.

Powiększanie tekstuKliknij, aby powiększyćPowiększanie tekstu

W następnej części artykułu zajmiemy się kolejnymi siedmioma problemami, jakie mogą trapić użytkowników Windows 8.

72 komentarze

Dodaj swój

ps

21-07-2014 23:46

ja mam problem z uruchomieniem kafelków i też mam w 8

widzewiak

21-07-2014 23:42

ja mam problem z uruchomieniem kafelków

widzewiak

21-07-2014 23:42

ja mam problem z uruchomieniem kafelków

Squx

22-04-2014 21:07

Czy ktoś wie jak naprawić problem z skype? Problem tkwi w tym, że jak minimalizuje skype to mi go wycisza i wyłącza do niego mikrofon. Proszę o pomoc!!!

Alf

28-03-2014 21:36

Korzystam z tego systemu już jakieś pół roku, z wielu funkcji jestem zadowolony (np. z tego, że bezproblemowo działają na nim stare programy czy gry, pisane za czasów Windows 3.11 czy 95). Mam sporo takiego oprogramowania, zakupionego wtedy za grubą kasę - szkoda by mi było tego się pozbyć. Windows może byłby ok, gdyby nie parę naprawdę wnerwiających mankamentów. Po pierwsze - od jakichś dwóch tygodni do białej gorączki doprowadza mnie wysuwające się co jakiś czas okno z lewej strony ekranu z dużą pomarańczową strzałką - Przełączanie między aplikacjami! Za żadne skarby nie mogę zlikwidować tego gów..., nie da się tego zamknąć ani ubić w menadżerze zadań! Przeglądałem setki opcji, nigdzie się tego nie da wyłączyć! Jedynym sposobem na pozbycie się tego cholernego okna jest zrestartowanie systemu! Wie ktoś może, CO TO ZA DZIADOSTWO!?!? Dlaczego Microsoft na siłę wpiernicza użytkownikom takie badziewie, niby ułatwiające pracę? W starym XP nie było tego całego badziewia i system działał jak żyleta! Druga sprawa - gdy podłączam pendrive z odtwarzaczem mp3 poprzez USB - system wykrywa urządzenie, przez moment można nawet z niego korzystać w eksploratorze plików, po czym nagle Windows go wyłącza. Mija kilka sekund, urządzenie zaś się włącza, po czym, po paru sekundach znów się wyłącza. I tak w kółko. Pendrive oczywiście działa na innych komputerach z XP czy Vistą, port USB też jest w porządku, bo inne pendrivy działają bez problemu. Rzecz się zaczęła po przesiadce na Windows 8.1. System niby fajny, ale jak widać spece z M$ nadal muszą nad nim trochę popracować.

Alf

28-03-2014 21:36

Korzystam z tego systemu już jakieś pół roku, z wielu funkcji jestem zadowolony (np. z tego, że bezproblemowo działają na nim stare programy czy gry, pisane za czasów Windows 3.11 czy 95). Mam sporo takiego oprogramowania, zakupionego wtedy za grubą kasę - szkoda by mi było tego się pozbyć. Windows może byłby ok, gdyby nie parę naprawdę wnerwiających mankamentów. Po pierwsze - od jakichś dwóch tygodni do białej gorączki doprowadza mnie wysuwające się co jakiś czas okno z lewej strony ekranu z dużą pomarańczową strzałką - Przełączanie między aplikacjami! Za żadne skarby nie mogę zlikwidować tego gów..., nie da się tego zamknąć ani ubić w menadżerze zadań! Przeglądałem setki opcji, nigdzie się tego nie da wyłączyć! Jedynym sposobem na pozbycie się tego cholernego okna jest zrestartowanie systemu! Wie ktoś może, CO TO ZA DZIADOSTWO!?!? Dlaczego Microsoft na siłę wpiernicza użytkownikom takie badziewie, niby ułatwiające pracę? W starym XP nie było tego całego badziewia i system działał jak żyleta! Druga sprawa - gdy podłączam pendrive z odtwarzaczem mp3 poprzez USB - system wykrywa urządzenie, przez moment można nawet z niego korzystać w eksploratorze plików, po czym nagle Windows go wyłącza. Mija kilka sekund, urządzenie zaś się włącza, po czym, po paru sekundach znów się wyłącza. I tak w kółko. Pendrive oczywiście działa na innych komputerach z XP czy Vistą, port USB też jest w porządku, bo inne pendrivy działają bez problemu. Rzecz się zaczęła po przesiadce na Windows 8.1. System niby fajny, ale jak widać spece z M$ nadal muszą nad nim trochę popracować.

Muniekk

28-03-2014 09:19

Ja mam ten Sam problem. naciskam na wybrana ikonę aplikacji I nic się nie dzieje. także zastanawiam się po co mi Windows 8 skoro nie mogę z tego korzystać -.-

bp

27-02-2014 20:18

ja mam to samo. Udało Ci się to jakoś naprawić? Trochę kiszkowaty ten Win8, koleżanka kupiła wczoraj laptopa z win8 i nie mogła ofisa zainstalować bo cały czas dostawała komunikat że błąd jest i koniec.

... WARTO !!!

11-02-2014 20:43

Xddd ! WIN8 jest pro ! kupcie go ! tera tak mowicie a po godzince już jest pro !

... WARTO !!!

11-02-2014 20:43

Xddd ! WIN8 jest pro ! kupcie go ! tera tak mowicie a po godzince już jest pro !

aneta

11-02-2014 15:43

ja mam problem z 8...nie umiem uruchomic laptopa. Jak wlaczam komputer to uruchamia sie automatyczna naprawa komputera,nastepnie komunikat ze nie dalo sie naprawic i przejdz do opcji zaawansowanych lub wylacz. wchodze na zaawansowane i znow to samo czyli jak klikam odzyskiwanie ,naprawianie resetowanie to wraca do automatycznej naprawy i tak w kółko...:((

olek

08-02-2014 22:11

Ja restartowalem win8 imi się zawiesił mam diagnozowanie wyłącza się mam diagnozowanie i tak w koło. Mam win8pro

Asia

07-02-2014 16:29

Mam problem Windows 8 z internetem... nowy laptop po podłączeniu z netem działa 5 min i rozłącza całą siec w domu..:( nawet te laptopy, które tez są podłączone z siecią. Mamy w mieszkaniu routera Dlinka (z modem Motorola) i nie mam pojęcia cóż to za przyczyna :/

Asia

07-02-2014 16:29

Mam problem Windows 8 z internetem... nowy laptop po podłączeniu z netem działa 5 min i rozłącza całą siec w domu..:( nawet te laptopy, które tez są podłączone z siecią. Mamy w mieszkaniu routera Dlinka (z modem Motorola) i nie mam pojęcia cóż to za przyczyna :/

Ewa

05-02-2014 22:52

Byłam załamana przez pierwsze dwa dni, gdy kupiłam laptopa z Win8. Ale znalazłam w sieci kilka porad. Przede wszystkim ściągnęłam sobie program Classic Shell, by przywrócić wygląd Win7 (co to była za radość! :)), a potem wyciągnęłam na pulpit przycisk "zamknij" i "wygaszacz ekranu". Następnie trochę zmieniłam ogólne ustawienia, także w zarządzaniu energią i po tygodniu byłam całkowicie zadowolona z 8. Owszem,system lekko się zawiesza, np. gdy naciskam na folder prawym przyciskiem, czasami muszę czekać na wyświetlenie menu (też tak macie?). Nieraz także w trakcie odtwarzania muzyki coś się dzieje, coś jakby jakaś aktualizacja powodowała zakłócenia, ale nie znam przyczyny. Ogólnie nie jest źle, nawet kilka zalet zauważyłam. :)

asus

02-02-2014 23:24

w sklepie nie moge kliknac w zaden kafelek, zadna aplikacje.. tak jakby byly nieaktywne, klikam i odskakuja

Adam

22-01-2014 01:02

ja też to mam z win 8 nic się z tym nie da zrobić trzeba za każdym razem aktualizować godzinę niestety

tshai

18-01-2014 13:04

Kupiłem notebooka z tym systemem w lutym 2013. Po 2 tygodniowej aklimatyzacji, nauki i dostosowania do swoich potrzeb nie narzekam na ten system. Najbardziej uciążliwe wady to błahostki np.: explorer: w trakcie nawigacji strzałkami nie wyświetla zawartości folderu, trzeba użyć enter lub klikać myszą; kliknięci prawym przyciskiem myszy w drzewku explorera powoduje jego shut down; czasem ma problemu ze skanerem drukarki sieciowej Brother itp. Wystarczy zapamiętać skróty klawiszowe i można śmigać. Najważniejsze programy przypiąłem do paska zadań i nie opuszczam pulpitu w czasie pracy. Zrezygnowałem z większości wbudowanych w system aplikacji, bo nawet w XP tych nie używałem. Sprawa aktualizacji systemu, można to przecież ustawić tak jak w innych systemach. Słowem, po przyzwyczajeniu się do sposobu pracy oceniam go lepiej niz Win7 czy niektóre dystrybucje Linuxa. Nie mogę porównać tego do MAC iOS, bo za krótko go używałem.

w

16-01-2014 18:28

rowniez podpinam sie do tego pytania.

krzychu.1992

22-12-2013 22:18

WINDOWS 8 to kompletna porażka mój windows po aktualizacjach przestał odczytywać pliki exe i wiele innych nie da się pobrać wielu plików ponieważ windows8 nie odczytuje starszych plików przygotowanych na xp itp.

angus

09-12-2013 17:16

ratujcie , na pulpicie z lewego dolnego rogu zniknal mi start

Megi

07-11-2013 15:37

Czy ktoś może wie co zrobić jak w W8 data i godzina staje na tej o której wyłącze laptopa? wtedy aktualizuje z internetem ale co wchodzę na laptopa muszę to robić i jest to uciążliwe.

Megi

07-11-2013 15:36

Czy ktoś może wie co zrobić jak w W8 data i godzina staje na tej o której wyłącze laptopa? wtedy aktualizuje z internetem ale co wchodzę na laptopa muszę to robić i jest to uciążliwe.

calaprawda

31-10-2013 18:01

Ja tylko zapytam po co to komu tych wszytskich durnych entuzjastow tego gniota. Po co mi aktywne rogi Metro i wszystkie te smieszne nowosci od microshita? Mam PC a nie tablet. Po co mi te pokemoniaste kafle po co mi dwa pulpity.Czemu nie 15 a akurat 2 a nie 5? Po co mi aktywne narozniki. Po co mi mozliwosc dzielenia ekranu na kilka czesci. Za to nie mam mozliwosci usunac tego badziewia :) Ide za to do sklepu i pytam o laptopa tego ale z windows 7 to mi pan mowi ze jest tylko z windows 8 Witki opadaja od wciskania tej wspanialosci na sile.

mirek

09-08-2013 21:02

najgorsze jest to ze kupując laptopa nie mamy wyboru systemu ktos zrobił gówno i wciska zeby nie stracic nawet serwisy tego nie cierpią robiłem odprawe na samolot nie było pliku pdf szlak trafił

Ropucha

26-06-2013 22:42

Proszę o info w sprawie windows'a 8 i jego kompatybilności.. Kupiłam Vaio serii E i jest totalna masakra, klawiatura i touchpad działają z opóźnieniem, non stop pojawiają się błędy systemowe, internet i ładowanie stron działają z mega opóźnieniem.. Czy to wina systemu czy laptopa?? (8 seryjnie zainstalowana w laptopie) Thx..

E

02-06-2013 14:35

Mam windows 8 jak długo nie wiem bo wszystkie prawie informacje w googlach są denne w porównaniu do tematu jaki wpisuję czy też znajduję w wyszukiwarce. Wujek google jest oszustem. Ten artykuł też. Pytam o kafelek GG jak go przenieść czy też przypiąć z windows 7 a tu mi ktoś zasuwa na inny temat. TO TAK JAK PROSZĘ O CHLEB A DOSTAJĘ BUŁKI. Do chcrzanu z taką pomocą.

Oo Smurf007

07-03-2013 08:32

a miało być tak pięknie :( system ma tylko jedną szanse wywarcia dobrego pierwszego wrażenia a 8ka wlaśnie zaprzepaściła swoją. U mnie robi aktualizacje prawie przy każdym włączeniu systemu, czasami przedpołudniem mozilla się nie włącza ale po południu robi to chętniej.. dziś nie mogę wejść na pocztę pewnie puźniej mi pozwoli.. w Acadzie daje radę ale nie wiem jak w starszych wersjach.. System na PC tablet itp sino to widzę-jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego..Czekam na pack'i z MS bo tak być nie może.. Przestanie dokuczać jak trądzik to zacznę cieszyć się unowocześnieniami które na pewno posiada a które w chwili obecnej najzwyczajniej pier..le :)

yyyy

13-02-2013 14:12

W windows 8 nie działają mi aplikacje. Pisze, że nie mam połączenia z internetem, a internet chodzi mi normalnie,

nick...

15-07-2013 14:04

Nie działają ci nigdy, czy tylko czasami. Jak masz takiego neta jak ja (co chwilę mi odłączają neta, mam z systemu x (x core)) ,to możesz sobie pomarzyć o normalnym korzystaniu z olbrzymiego potencjału Windows 8.

yyyy

13-02-2013 14:12

W windows 8 nie działają mi aplikacje. Pisze, że nie mam połączenia z internetem, a internet chodzi mi normalnie,

CIEMNA BLONDYNKA

05-02-2013 22:52

Mnie W8 bardziej ciekawi niż odstrasza. Opanowanie podstaw jest dziecinnie proste - no chyba, że ktoś na prawdę nie ogarnia banalnych rzeczy. Ja nie mam z nim problemów, a przesiadłam się ze staaarego XP, który otrzymałam wraz z laptopem zakupionym.... 8 lat temu. No chyba, że w moim przypadku sprawdza się przysłowie mówiące o tym że głupi ma zawsze szczęście (lol)

Out2

01-02-2013 09:23

Windows 8 nie jest taki straszny, ale... Jako bardziej zaawansowanemu użytkownikowi, brakuje mi tradycyjnego menu Start, które dawało mi szybki dostęp do wielu funkcji oraz dodstosowanie menu do swoich potrzeb (nigdy domyślny wygląd menu mi nie odpowiadał). Modern UI ma swoje plusy, ale dla mniej wymagających użytkowników, którzy chcą szybko skorzystać np. ze sklepu MS, z przeglądarki internetowej, czy odebrać pocztę (Windows Hot Mail). Nie każdemu jednak może to odpowiadać. Wystarczy popatrzeć na różnice między IE uruchamianym z Modern UI i z Pulpitu. W przypadku tego pierwszego nie znalazłem sposobu, aby przeglądarka trzymała Ulubione zgrupowane tak, jak w przypadku wersji pulpitowej (czyli jako wygodne w użyciu menu z lewej strony lub rozwijane po kliknięciu na ikonę gwiazdki), zamiast wyświetlać je dowolnie w jednym ciągu, co przy kilkudziesięciu skrótach do stron jest po prostu nie praktyczne i mocno wkurzające. Szybciej idzie wpisanie adresu z palca, czy znalezienie strony przez Google, niż odnalezienie właściwego skrótu na pasku Ulubionych przewijanym u dołu okna przeglądarki. Osobiście wyłączyłem prawie wszystkie kafelki, zastępując je skrótami do najczęściej uruchamianych programów, grupując je pod określonymi nazwami. Niestety nie można dowolnie ustawiać grup w Modern UI (tylko sąsiadująco w pionie), a ikony (wzorem systemów znanych z telefonów) muszą być umieszczane jedna za drugą (bez przerw), co mi osobiście przeszkadza. Dobrym rozwiązaniem, którego nie ma, byłaby możliwość tworzenia podgrup w grupach. Poza tym uważam, że programy uruchamianye z poziomu Modern UI powinny pojawiać się w trybie pełnoekranowym (jak te uruchamiane przy pomocy kafelków), bez odsłaniania Pulpitu, a tak nie jest. Skutkuje to tym, że Modern UI wcale nie ułatwia pracy, a nawet powiedziałbym, że nieco utrudnia, gdyż by nie zaśmiecać Modern UI skrótami do wszystkich aplikacji, muszę ratować się skrótami umieszczanymi na pulpicie, pasku zadań lub belce dodanej w moim przypadku programem Winstep Nexus. Można oczywiście w Modern UI wyświetlić wszystkie programy, ale wówczas ciężko jest cokolwiek szybko znaleźć, a jakoś u mnie wyszukiwanie alfabetyczne nie działa jak należy, bo wybierając np. literę T i tak z powrotem pojawiają się wszystkie programy zamiast tych zaczynających się na wybraną literę (no chyba, że to ja coś źle robię). Jeżeli tak bardzo pragniemy menu Start, można zainstalować np. Start8 (płatny), który blokuje Modern UI i tworzy stare, dobre menu. Ale coś za coś... Dostosowując wygląd menu według własnego uznania, musimy się liczyć z tym, iż odblokowując Modern UI (jest taka opcja w Start8), może już nie wyglądać tak samo. Związane to jest z metodą zapisywania przez system informacji o skrótach tworzonych w Modern UI - kto grzebał i próbował, powinien wiedzieć, o co mi chodzi.) wersję. I odwrotnie... Dokonując zmian w Modern UI, może nam się zmienić wygląd menu Start8. No cóż... system dobry i chyba wart tego by dać mu szansę.

Alexsy11

30-12-2012 21:35

Mam komputer z win8,a wczesniej miałem win xp sp3 5 min po uruchomieniu komputera system się zawiesza nie wiem co zrobić proszę o pomoc!!!

Piotr

27-12-2012 22:00

A mi system zawiesza się zaraz po uruchomieniu i nic nie można zrobić - taki fajny żart

bolero

23-12-2012 12:42

Witam. Mam problem z aktywnymi rogami ekranu. Jak wynika z założenia windows 8 najeżdżając myszką w dolny prawy róg powinien wyskakiwać pasek z ikonkami ustawienia, start itp plus pasek z zegarkiem. Natomiast u mnie te paski wyskakują cały czas, nawet jak myszką prowadzę w centrum ekranu.Uniemożliwia to normalną pracę na komputzerze. Czy da się to wyłączyć albo zmodyfikować? będę bardzo wdzięczny za radę

rekin

22-11-2012 19:07

ja mam problem z windows 8 przy rozruchu zawiesza sie na poczatku przy logo ale po restarcie sie uruchamia moze ktos pomoze co sie moze dziac pisac na gg jak ktos wie 18648728 bede wdzieczny

qmegapl

07-11-2012 23:35

heh... dziwne to... to cos ;p Brak start? Pulpitu z okienkami? Czy to nadal Windows? Cos w stylu win 3.11-win95 tak teraz win7-win8? Mam tylko nadzieje ze cala reszta fundamentalna czesc systemu jest dopracowana i nie bedzie konieczny za 30 dni sp1 ;/

JerzyMarian

16-10-2012 08:56

Witam "bieda-ekspertów" z Polski. Większośc z was pewnie nie zarejestrowała, iż Win8 można było testować za darmo, czyli nic on nie kosztował. Nikt z was przeto nie testował, a wnoszę to po waszych wpisach. Mnie zapoznanie się z nowym interfejsem zabrało przysłowiowe parę minut, to samo dotyczy sprawnego poruszania sie po systemie, czyli normalnej pracy. Wymagało to tylko jednego "włączenia myślenia". Dalej - wiadomo już od miliona lat, iż nie ma przymusu stsowania Widows, nie ma kar za brak przejścia na nowy system. Pozostańcie na Boga przy Linuxie czy innym Ubuntu. Macie do tego prawo.

fsfd

23-10-2012 10:54

całkowicie popieram :) Po dwóch godzinach zabawy z tym systemem, już nie chciałem wracać do siódemki ;)

*Pawel86

08-03-2013 17:24

Dwie godziny to dużo. Xp ogarniało się w ciągu minut.

Programista JEE

15-10-2012 08:07

System nie warty przesiadki z Linuxa...

S

14-10-2012 12:00

UI jest dobre tylko na tablety , być może na ultrabooki, Chyba żę MS zakłada szybkie wymarcie PC - tów i to jest właśnie istotą polityki MS

Jelon

13-10-2012 16:18

Zamierzających "przesiąść" się na linuksa roaczaruję - tam teraz też są kafle. :)

krytykant

27-10-2012 13:16

Po co opowiadasz takie rzeczy? Linux to już setki dystrybucji, a wygląd - jakiego sobie zażyczysz. Jak wiadomo: w Windowsach jesteś ograniczony aplikacjami, w Linuksie - własną wyobraźnią. Często bywa, że to drugie ograniczenie jest nie do pokonania...

XYZed

11-10-2012 19:16

Zamykanie aplikacji ModernUI jest banalnie proste i nie trzeba się uciekać do Ctrl+Alt+Del. Wystarczy przejechać myszką na samą górę ekranu, aż pojawi się "rączka" i wciskając lewy klik przeciągnąć ją na sam dół ekranu. Aplikacja zostaje zamknięta.

Nazir50

11-10-2012 11:32

Czas sie przesiasc na linuksa....

www

12-10-2012 17:46

I bedziesz bezpieczny ;-)

wmp

05-01-2013 09:18

Ha ha ha brawo

LunarBird

11-10-2012 11:17

"najlepiej przyzwyczaić się do kafelków jak najszybciej" Nie. Najlepiej w ogóle Windows 8 nie używać. Jak Microsoft chce mnie do czegoś zmusić siłą to problem Microsoftu. Ja po prostu przeniosę się na Linuksa.

ooo

11-10-2012 10:19

To się na zwykłego PC-ta nie nadaje.

Łukasz

11-10-2012 09:32

Autor artykułu powinien najpierw zapoznać się z omawianym systemem. Aplikacje w Modern UI wyłącza się przesuwając ich górną belkę w dół. System zamyka się przyciskiem zasilania w laptopie/komputerze stacjonarny lub kombinacją klawiszy Alt+F4 wywołuje się menu wyłączenia. Wszystkie funkcje i opcje są pod ręką, wystarczy wykazać się otwartością na nowy system.

Gosć

11-10-2012 08:44

A może najpierw nauczcie się podstaw wciskania odpowiednich klawiszy pod Win8 i Win2012, np.: [[http://blogs.msdn.com/b/hyperyash/archive/2012/08/28/windows-8-shortcuts.aspx]]

belfer

11-10-2012 11:38

dzieki za link :) Ale co dla niepelnosprawnych - mysz ruszana glowa, rece i nogi sparalizowane. O klawiaturze mozna zapomniec.

rip LunarBird CLH

11-10-2012 11:24

Sam się ucz skrótów klawiaturowych. Chodzi o zasady. To UŻYTKOWNIK podejmuje wszelkie decyzje. programista NIE MA PRAWA stawiać użytkownikom ultimatum. Nikt mi nie będzie rozkazywał jakiego interfejsu mam używać.

Gosć

11-10-2012 14:50

Jakieś bajki opowiadasz. Oczywiście, że współcześnie użytkownik prawie zawsze o niczym istotnym nie decyduje. Za niego podejmują decyzję wielkie działy marketingu producenta (parę wersji do przodu), firmy prawników, zarządy koncernów, w których pracuje. Ty, jako rzeczywisty użytkownik nie masz nic istotnego do powiedzenia - chyba, że utworzysz wielką i wpływową organizację użytkowników, takich user terrorystów, na wzór eko terrorystów (ale możesz po drodze skończyć jako pijany w Wiśle bo tak teraz bywa). Nawet taka organizacja twoja i tak skazana jest na stoczenie się do głównie wymuszania haraczy i wymuszania tworzenia zalewu lewackich przepisów i urzędów na koszt podatnika – a inni (jak Chiny) tylko na tym zyskają i nas przejmą do swego barku jako zasób albo gorzej. Jako użytkownik to możesz sobie nie używać tego, co ci dają wielcy - a i to niedługo się skończy. Po prostu albo się dostosujesz albo będziesz naiwnym anarchistą bez przyszłości ale głoszącym niewykonalne w praktyce poglądy, szkodzące interesom innych (przez odwodzenie od robienia biznesu efektywnie i korzystnie bo kompatybilnie z istotną resztą z przenoszeniem look&feel, z przenoszeniem przemysłowych zwyczajów programistycznych tak ułatwiających i obniżających koszta tworzenia softu :)

Pasqdny Linuksiarz

11-10-2012 11:14

Gościu, nie trolluj. Ludzie widzą jaka to głupota ten nowy interfejs, jak niewygodnie się nim posługiwać. No chyba, że jesteś pracownikiem Microsoftu i to coś musisz zachwalać.

Gosć

11-10-2012 14:57

Zawsze możesz pozostać w tyle za innymi. Nikt cię nie zmusza do bycia lepszym. Pomyślnego pozostawania - byle nie na nasz koszt i koszt naszej przyszłości.

Gosć

11-10-2012 09:02

I nauczcie się obsługi współćzesnych myszek do windows 8: gesty na 3 palce, na 2 palce, na 1 palec po powierzchni na górze, 1 palec po bocznej krawędzi itp., czyli dla obsługi różności wewnątrz aplikacji, dla obsługi kontekstu samej aplikacji, dla obsługi relacji miedzy aplikacjami a systemem itd. :)

aDam

11-10-2012 14:38

Ludzie wiedzą bo? Sam też przetestowałeś? Po używaniu przez 2 miesiące jako główny system w domu zgadzam się z niektórymi obserwacjami (np zamykanie systemu to faktycznie jakaś masakra - ale jak masz skróty klawiaturowe lub klawiaturę z dedykowanymi klawiszami 'Power' i 'Sleep' to już tylko restartu brakuje). Poza tym większy problem widzę w tym, że aplikacje na metro i pulpit są "rozdzielne". Np. Chrome uruchomione w trybie metro jest oddzielne od tego na pulpicie i trochę to jest uciążliwe. Poza tym jest całkiem fajnie. Świetnie się integruje z Xboxem. Niestety jak zwykle w Polsce brak dostępu do treści...

Gosć

11-10-2012 15:06

Tak, masz rację. JEdnak takie działanie aplikacji jak podajesz było celową decyzją projektową (są blogi z opisem tego jeszcze z wiosny i lata). Zobaczymy jak się to będzie rozwijać. Zapewne będzie wiele nakładek ale zapewne będzie też wiele aplikacji z tabletów do uzycia na tym ssytemie wprost i korzystająćych z nowych uproszczeń (część z tego była w Windows 3.11 i wcześniejszych) które teraz wydają się utrudnieniem. W sumie ogrom rozwoju API dla programistó jest o niebo większy od jakiegoś rozwinięcia przycisku Start domyślnie na cały ekran (w Windows 2012 nie ma tego interfejsu Kafelkowego domyśłnie ale można doinstalować(dokonfigurować) i uruchomić co też sobie zrobiłem po paru tygodniach i jest OK).

kruzeln

11-10-2012 08:05

POpieram Maksa. Poczekam aż się MS troche zreflektuje. Jeden system do wszystkiego??? DObrze, że nie robią zamków do drzwi, bo też pewnie by sie otwierały jednym kluczem.

belfer

11-10-2012 00:33

Majac dostęp do dreamspark (dawniej MSDNAA) od miesiaca "maltretuje" oficjalne Win 8 - PL, nie czkajac na26-10. Pierwszy kontakt zakonczył sie po 30 min powrotem do win 7. Dobrze ze aplikacje dalo sie zamykac starym [Alt-F4]. Dopiero po przewertowaniu Google wrocilem. Bo przeciez odwrotu nie bedzie. Kolega mnie pocieszyl: Microsoft zmieknie, jak ludzie i firmy po 26 beda robic downgrade do win 7. Bo to nie jest system dla firm, jesli w centralnym punkcie sa podroze, pogoda, wideo muzyka i foto.

KR

10-10-2012 22:08

M$ prześcignął światło, z tymi wszystkimi "innowacjami". Komputer stacjonarny to nie tablet, ani smartphone. "PC-et" czy nawet laptop z interfejsem dotykowym to rzadkość i też powiedzmy sobie szczerze, że prędko nie spowszechnieją. Natomiast Microsoft na siłę pcha ten cały Modern UI, który ciężko i zdecydowanie nieergonomicznie jest obsługiwać myszą. Poza tym nawet drobne różnice w interfejsie graficznym (jak np między XP, a Vistą/7), zaburzają intuicyjność obsługi, to taki "przeskok" jaki występuje między W8, a poprzednikami, ma rozmiary Rowu Marjańskiego i tutaj o intuicyjności nie ma nawet co wspominać. Swoją drogą, interfejsy graficzne powinny ewoluować w kierunku podniesienia ergonomii użytkowania, zwiększenia sprawności i intuicyjności wykonywania zadań przez użytkownika, zazwyczaj czyni się to tak aby w miarę możliwości wykorzystywać sprawdzone standardy, te do których użytkownicy są już przyzwyczajeni, obsługują je niemalże z zamkniętymi oczami. Zmuszanie ludzi do nauki kompletnie nowych "odruchów" to rzecz niełatwa, a w tego typu sytuacji wręcz wysoce karkołomna, gdyż mało kto jest masochistą do takiego stopnia żeby katować się w gruncie rzeczy bez sensu, skoro na rynku są dostępne inne rozwiązania (w tym zupełnie darmowe), nie wymagające męczarni w adaptacji do ich wykorzystania. Microsoft zaś idzie ewidentnie pod prąd w tej materii i raczej nie zyska aprobaty sporej rzeszy dotychczasowych użytkowników - o profesjonalistach już nie wspomnę. Modern UI miałby jeszcze jakieś "ręce i nogi", gdyby większość użytkowników faktycznie używała sprzętu z "wyświetlaczami dotykowymi" ale to raczej pieśń przyszłości, niż rzeczywistość - o ile w ogóle kiedykolwiek się ziści, skoro "trzeci wymiar" powoli wkracza do akcji i do jego wykorzystania potrzebne są zupełnie nowe urządzenia sterujące.

KR

11-10-2012 18:19

Czytając odpowiedzi do komentarza, muszę przyznać że poziom merytoryczny faktycznie robi "wrażenie", szkoda tylko że niezbyt pozytywne. Skwituję to w taki sposób - pewnie niejeden "komentator" marzył o wystrzeleniu rakiety w kosmos, na całe szczęście dla życia i zdrowia astronautów, raczej nie będzie miał ku temu okazji. "Cuda i fajności" to tak znakomity argument, że aż oślepia swoim blaskiem, szkoda że też kompletnie nic nie znaczy. Interfejsy tekstowe mają co prawda swój urok, niemniej "nowoczesne" interfejsy graficzne mają za zadanie możliwie jak najlepiej i efektywniej ułatwić człowiekowi współpracę z maszyną, udostępniając określone funkcjonalności, które z kolei muszą być adekwatne do dostępnej technologii i nawyków użytkowników. Co prawda ten wynalazek firmy Xerox (spopularyzowany poniekąd przez M$), przeszedł całkiem długą drogę ale sądząc po tym co prezentuje W8 raczej zmierza w kierunku ślepej odnogi ewolucji. Innowacje wprowadzane do interfejsu graficznego nie mogą zaburzać ergonomii użytkowania, muszą podnosić sprawność komunikacji człowieka z maszyną, zapewniając elastyczność w dostosowaniu go do personalnych potrzeb i nawyków użytkownika. Adaptacja do nowych technologii, nie może powodować zarzucenia wsparcia i utrudnień w korzystaniu z rozwiązań już istniejących i szeroko wykorzystywanych. Interfejs Modern UI ma się do tego o czym wspomniałem powyżej nijak, wprowadza zupełnie nowe rozwiązania, które dodatkowo narzucają zupełnie sztuczne ograniczenia w jego adaptacji pod kątem personalnych potrzeb użytkownika, dodatkowo premiuje on technologię dotykową, która w przypadku komputerów stacjonarnych jest raczej rzadkością, robi to na domiar złego kosztem interfejsów wprowadzania które faktycznie są szeroko stosowane w przypadku tego typu urządzeń (klawiatura i mysz) - technologia dotykowa faktycznie jest popularna w przypadku tabletów, smarthpone'ów, kiosków ale to nie komputer stacjonarny! Wszelkie ugruntowane już schematy działań, prowadzących użytkownika do realizacji określonego celu, zostały zaburzone, niektóre z nich wydłużone (powinny być zaś możliwie jak najbardziej skrócone), co najgorsze w zupełnie nieintuicyjny sposób (wyłączenie systemu, zamykanie aplikacji, dostęp do pulpitu......). To co sprawdza się w przypadku tabletów czy smartphone'ów wynika wprost z przeznaczenia tych urządzeń, ich ograniczeń, zastosowanych technologii, zaś komputery stacjonarne mają znacznie bardziej uniwersalne zastosowanie, ich konfiguracja jest również wysoce elastyczna, więc przykładanie do nich takiej samej miary jak do sprzętu stricte mobilnego jest błędem.

Gosć

11-10-2012 14:54

Ale zawsze możesz pozostać w tyle i nie używać współczesnej technologii - poprzestać np. na postępowej moralności i wstecznej technologii - jak wielu lewaków. WIelu nażekało, że MS jest za wolny w innowacjach, to teraz interfejs kafelkowy (opcjonalny) to nic wobec tego ogromu cudów i fajności co dodali w różnych API do Win8 i Win2012.

Bee!

11-10-2012 10:21

Nie twierdzę, że W8 jest fajny ale argumenty pokroju - źle, bo zmieniają coś co ludzie już znają jest głupi. W ten sposób nadal byśmy byli w epoce interfejsu tekstowego, który ludzie kiedyś też znali a mimo to ktoś, m.in. M$, postanowił zmienić, i jak pokazuje życie było to świetne.

*Pawel86

08-03-2013 17:30

Wręcz przeciwnie-głupotą jest zmieniać coś tylko po to, żeby zrobić nowe.

LunarBird

11-10-2012 11:20

Drobne uściślenie. W epoce przesiadki na interfejs graficzny był wybór i kto wolał DOSa mógł go używać. Tak samo przy przesiadce na nowy styl XP można było nadal używać klasycznego. Nawet w Vista i 7 nowych fajerwerków można nie używać. Win8 jest inny pod tym względem że ZMUSZA ludzi i NIE DAJE IM ŻADNEGO WYBORU. I dlatego nie będę go używać i tyle.

pff

10-12-2012 19:59

Odpalasz cmdline, robisz na cały ekran i używasz powershella. Jest wybór? jest.

aDam

11-10-2012 14:27

Ależ masz wybór! Możesz nie używać. Przesiądź się na linuksa albo Maca. Droga wolna. Win7 też jeszcze dość długo będzie wspierany.

Maksymilian

10-10-2012 20:35

Po zapoznaniu się z powyższym materiałem ZOSTANĘ PRZY WINDOWS 7.