10 lat Microsoftu w Polsce

Mija właśnie 10 lat obecności na polskim rynku największego producenta oprogramowania na świecie - koncernu Microsoft. Pod koniec 1992 r. została zarejestrowana firma Microsoft sp. z o.o. - czyli małe biuro, którego zadaniem była reprezentacja interesów koncernu w Polsce. Dziś firma zatrudnia ponad 150 pracowników, sprzedaje produkty i usługi o wartości setek milionów złotych i, jak czytamy w komunikacie prasowym, "aktywnie uczestniczy w życiu społeczno-gospodarczym naszego kraju".

Przyznać należy, że polski Microsoft właściwie od początku (pomijając pierwsze miesiące "aklimatyzacji" na specyficznym, polskim rynku) działał bardzo prężnie - już w 1993 r. do sprzedaży trafiły pierwsze spolszczone aplikacje (czyli m.in. system do tworzenia baz danych FoxPro 2.5., Windows 3.1 oraz pakiet Microsoft Works 2.0). Generalnie rzecz biorąc, na początku działalności Microsoftu w Polsce na rynek trafiały przede wszystkim aplikacje przeznaczone dla klientów indywidualnych i małych przedsiębiorstw - dopiero później, pod koniec lat 90-tych firma na poważnie zajęła się oprogramowaniem dla dużych przedsiębiorstw. To wtedy w jej ofercie pojawiły się kompleksowe rozwiązania, które obejmowały m.in. serwery (Microsoft SQL Server, Microsoft Exchange Server, czy też Windows 2000 Server).

Microsoft jest dziś w Polsce firmą znaną - wczesne pojawienie się na tutejszym rynku przyniosło koncernowi wymierne korzyści. Przytłaczająca większość polskich użytkowników komputerowych korzysta z jej produktów. Firma zdominowała nie tylko rynek systemów operacyjnych: jej oprogramowanie wiedzie również prym w sektorze pakietów aplikacji biurowych, czy przeglądarek internetowych. Microsoft jest też jednym z inspiratorów powstania organizacji Business Software Alliance (BSA), które ostatnio coraz mocniej zaczyna dawać się we znaki piratom komputerowym.

Dwa pytania do Tomasza Bochenka, dyrektora generalnego polskiego oddziału firmy Microsoft:

PCWK: Co uznaje Pan za największy sukces Microsoftu na polskim rynku?

TB: Największym sukcesem polskiego oddziału firmy Microsoft w dotychczasowej, 10-letniej działalności jest, w moim odczuciu, stały wzrost sprzedaży naszych produktów z szczególnym uwzględnieniem produktów serwerowych. Nie moglibyśmy tego osiągnąć bez ścisłej współpracy z naszymi partnerami handlowymi, poprzez których prowadzimy sprzedaż.

Czy macie może jakiś konkretny, długofalowy cel, który ma być zrealizowany w drugiej dekadzie Microsoftu w Polsce?

W drugiej dekadzie działalności Microsoft na polskim rynku, nadal będziemy promować strategię Microsoft .NET, której realizacja zapewni użytkownikom dostęp do informacji z dowolnego urządzenia. Jednocześnie chcemy wspierać polską gospodarkę i polskie przedsiębiorstwa, które muszą nadrabiać dystans między nimi, a firmami zachodnimi. Jest to szczególnie ważne w obliczu przystąpienia Polski do struktur Unii Europejskiej.

Wczoraj wieczorem w stołecznej Sali Kongresowej odbyła się uroczysta Gala z okazji 10-lecia polskiego oddziału Microsoftu. Jednym z najciekawszych jej elementów było bezpośrednie połączenie satelitarne z Redmond w USA, w trakcie którego wystąpił założyciel firmy, Bill Gates.

Więcej informacji:

http://www.microsoft.com/poland/10lat


Zobacz również