2 minuty i 600 zł w kieszeni - przeróbka GeForce 6800

Temat przeróbek różnego rodzaju komponentów na wydajniejsze wersje powraca jak bumerang. Nie jest tajemnicą, że producenci dążąc do jak największego zróżnicowania oferty, nie chcą jednocześnie wprowadzać zbyt wielkich zmian technologicznych do swoich produktów. Dwa modele procesorów graficznych to wyższe koszty produkcji. Lepiej więc...zablokować część ich możliwości i sprzedawać de facto identyczne, lub bardzo zbliżone produkty po zdecydowanie różnych cenach. Większość klientów i tak nigdy nie dowie się, że nieco przepłaciła, nieliczni, dociekliwi i zainteresowani szczegółami budowy komponentów komputerowych będą z kolei szczęśliwi z możliwości dokonania modyfikacji sprzętu i kilkuset zł, które pozostaną w ich portfelu. Tym razem nie przerabiamy kart z procesorami ATI. Na warsztat wzięliśmy model NVIDIA GeForce 6800 i pokazujemy Wam krok po kroku jak w 2 minuty, bez lutownicy, a jedynie z myszką w dłoni, odblokować 4 ukryte potoki renderingu oraz 1 silnik przekształceń geometrycznych.

Model GeForce 6800 przerobimy na wersję zbliżoną kluczowymi parametrami do wersji GeForce 6800 GT.

GeForce 6800 dysponuje dwunastoma potokami renderingu i pięcioma jednostkami służącymi do obróbki geometrii. Jest w pełni zgodny z modelami cieniowania wierzchołków i pikseli w wersjach 3.0. Tak jak w najlepszych modelach 6800 GT/Ultra, układy pamięci pracują z 256-bitową magistralą obsługującą 128 lub 256 MB szybkiej pamięci GDDR3. Od wspomnianych najlepszych modeli wersja 6800 różni się brakiem czterech potoków renderingu (ma dwanaście zamiast szesnastu i pięć silników geometrycznych zamiast sześciu). Elementy te w bardzo istotnym stopniu wpływają na wydajność generowania grafiki 3D. Standardowe taktowanie procesora i pamięci w kartach GeForce 6800 to 325 i 700 MHz, a chcemy po przeróbce uzyskać wydajność zbliżoną do uzyskiwanej przez modele GeForce 6800 GT (standardowa częstotliwość taktowania procesora to 350 MHz, a pamięci - 1000 MHz). Jak widać, wzorcowe taktowanie procesora stosunkowo prosto można uzyskać w większości modeli dostępnych na rynku, trudniej będzie zwiększyć taktowanie pamięci, jednak ten parametr ma mniejsze znaczenie. Kartę z procesorem GeForce 6800 kupisz już za około 1200 zł, natomiast modele GeForce 6800 GT wyceniane są na 1750 zł i więcej. Jak widać, gra jest warta świeczki, bo w ciągu dosłownie kilku minut możesz zaszczędzić 550-600 zł.

karta graficzna Gigabyte z procesorem GeForce 6800

karta graficzna Gigabyte z procesorem GeForce 6800

Na model, który będziemy przerabiać, wybraliśmy nietypowego przedstawiciela kart z procesorami GF 6800 z interfejsem AGP 8x - Gigabyte'a, który ma misternie skonstruowany system chłodzenia, złożony z dwóch wielkich radiatorów umieszczonych po obu stronach laminatu i połączonych rurkami (heat pipe) z cieczą zmieniającą swoją postać na gazową pod wpływem temperatury. Częstotliwość taktowania jest taka, jak podana powyżej. Nie zwiększaliśmy jej, testując wydajność, bo karta jest pasywnie chłodzona, pokazaliśmy tylko, jaki wzrost wydajności powoduje już odblokowanie ukrytych potoków i jednostki wierzchołków. Zwiększając częstotliwość taktowania pamięci i procesora, uzyskasz z pewnością jeszcze lepsze wyniki, niekiedy nawet wyższe od uzyskiwanych przez karty GeForce 6800 GT!

Konfiguracja sprzętowa: płyta główna Asus P4C800 rev. 2.0 z chipsetem i915P, karta graficzna Gigabyte GV-N68128DH, twardy dysk Maxtor DiamondMax Plus 8 (40 GB), procesor P4 3,0 GHz HT (Socket 478), 2x512 MB DDR400 Kingston HyperX, system operacyjny Windows XP Pro, Service Pack 2, sterowniki ForceWare 66.93.

Do odblokowania potoków i jednostki obróbki geometrycznej niezbędny będzie program RivaTuner, który znajdziecie tutaj.

Po zainstalowaniu i uruchomieniu aplikacji w głównym oknie programu możesz się zapoznać z podstawowymi danymi zainstalowanej karty graficznej. W wierszu pod nazwą procesora graficznego zobaczysz informacje widoczne na rysunku poniżej.

Ekran główny programu RivaTuner

Ekran główny programu RivaTuner

Istotny jest wiersz zaczynający się od "256-bit". Oznacza to 256-bitowy interfejs pamięci. NV40 A1 to kryptonim procesora graficznego, 12x1 - liczba potoków renderingu, a 5vp to pięć jednostek przetwarzania wierzchołków.

Naciśnij strzałkę w tym samym wierszu po prawej stronie napisu Customize i wybierz ikonę z kartą graficzną Low-level system settings. Następnie kliknij kartę NVStrap driver. Teraz okno powinno wyglądać tak, jak na kolejnym zrzucie ekranowym.

Instalacja sterowników NVStrap

Instalacja sterowników NVStrap

Kliknij przyciski Install, aby uzyskać dostęp do ukrytych funkcji, pozwalających na odblokowanie potoków karty GeForce 6800.

Jeżeli z jakichś przyczyn przeróbka nie zakończy się powodzeniem, to w tym samym oknie możesz kliknąć przycisk Uninstall, aby powrócić do wcześniejszych ustawień.

Na rysunku poniżej pokazujemy, jakie czynności należy wykonać w oknie NVStrap.

Odblokowujemy potoki

Odblokowujemy potoki

Usuń zaznaczenie opcji Allow enabling hardware masked units i kliknij Yes w oknie informującym o ewentualnych zagrożeniach związanych z odblokowaniem potoków. Na liście rozwijanej obok informacji Active pixel/vertex units configuration wybierz opcję Custom i kliknij przycisk o tej samej nazwie.

Rysunek następny przedstawia okno pozwalające na odblokowanie czterech potoków renderingu.

Tabela gdzie odblokowujemy potoki

Tabela gdzie odblokowujemy potoki

W górnej części tabeli widnieją cztery jednostki pikseli (Pixel unit). Każda z nich odpowiada za cztery potoki renderujące. Pierwsza nosi nazwę HW masked i właśnie ona jest zablokowana. Aby ją odblokować, wystarczy zaznaczyć ten wiersz. W wypadku jednostek odpowiedzialnych za obróbkę geometrii (Vertex unit) również zaznacz zablokowaną jednostkę.

Na rysunku widać, że w oknie NVStrap pojawiła się teraz informacja o szesnastu potokach renderujących i sześciu jednostkach wierzchołków.

Operacja prawie zakończona sukcesem

Operacja prawie zakończona sukcesem

Teraz kliknij klawisz OK i uruchom ponownie system zgodnie z zaleceniami programu.

Ostatni zrzut przedstawia okno główne programu RivaTuner, w którym możecie sprawdzić prawidłowość zmian dokonanych w czasie przeróbki. Po restarcie systemu ponownie uruchom program RivaTuner i sprawdź w głównym oknie, czy zmieniły się informacje o karcie.

Pełen sukces odblokowania ukrytych możliwości

Pełen sukces odblokowania ukrytych możliwości

Jak widać - 16x1, 6vp - karta została poprawnie przerobiona, a jej potencjał w pełni odblokowany. Może się zdarzyć, że urządzenie nie będzie poprawnie generowało obrazu po przeróbce. Wtedy należy na karcie NVStrap odinstalować sterowniki.

Jak z wydajnością

Dane techniczne i wyniki testów kart graficznych GeForce 6800/"6800 GT"

Dane techniczne i wyniki testów kart graficznych GeForce 6800/"6800 GT"

Prezentujemy Wam testy wydajności przeprowadzone przed i po przeróbce karty. Niestety ze względów czasowych nie zdołaliśmy sprawdzić prędkości karty w większej ilości gier. Wyniki 3DMark03 i 05 wyraźnie pokazują jednak na jaki wzrost możecie liczyć, nie dotykając się wcale do częstotliwości taktowania pamięci i rdzenia. W niektórych grach, takich jak np. Doom 3 to nie potoki będą przeszkodą na drodze do szybszego generowania klatek. Testowana karta wyposażona została w 128 MB pamięci i stąd wyniki tylko nieznacznie różniące się pomiędzy modelami GF 6800, a "6800 GT". Wąskie gardło to w tym przypadku pamięć. Takich gier jest jednak w chwili obecnej niewiele, tak więc za bardziej realne paradoksalnie można w tym przypadku uznać wyniki wydajności z zaprezentowanych testów syntetycznych.


Zobacz również