Gdańsk: policyjny nalot na akademiki

Funkcjonariusze wydziału ds. zwalczania przestępczości gospodarczej z gdańskiej komendy miejskiej i komendy wojewódzkiej wkroczyli dziś rano do akademików dwóch gdańskich wyższych uczelni. W poszukiwaniu nielegalnego oprogramowania oraz pirackich kopii muzyki i filmów zabezpieczono ponad 20 komputerów i 800 nośników danych.
Część nośników zabezpieczonych przez policję w czasie przeszukańKliknij, aby powiększyćCzęść nośników zabezpieczonych przez policję w czasie przeszukańPolicjanci weszli do mieszkań w domach studenckich Uniwersytetu Gdańskiego i Politechniki Gdańskiej we Wrzeszczu. Funkcjonariusze działali za wiedzą i zgodą władz wymienionych uczelni - czytamy w oficjalnym komunikacie policji.

Zabezpieczony sprzęt i nośniki trafią do ekspertyzy, która ma potwierdzić, czy znalezione na nich wersje programów i plików multimedialnych są nielicencjonowane. Gdyby tak było w istocie, właścicielom sprzętu grozi kara pozbawienia wolności do 5 lat.

Więcej informacji: Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku
Oryginalny tekst został opublikowany na www.idg.pl
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (54)

~adriann

12-11-2010 20:03

Teraz sie tez zaczyna.Ale jest jeszcze wiekszy kosmos bo normalnie pracownicy donosza na szefów.Moze ktos sie za to wreszcie bierze.

~ata

22-03-2010 15:41

Nic nie rozumiecie, albo ja. Czymś należy się wykazać i w "UNI",też. Zatrudniono młodych zdolnych informatyków potencjalnie bezrobotnych, więc o co lata. To że powinno być legalnie OK!. Ale tam gdzie naprawdę zarabia się ogromną kasę poza prawem ich nie będzie. Tam oblizują się "politykierzy" a ochłapy nawet do nich nie dotrą.

~Coś wiedzący

25-12-2009 20:24

Tym studenciakom za dużo wolno, tak jest takich trzeba karać, jeśli ktoś chce stale sciągać filmy polecam Linuxa bez potrzeby ściągania obejrzysz wszystkie nowosci które sa w sieci a do słuchania muzyki online polecam Juking Air bardzo dobry program po Winampie posłuchacie wszystkiego aż do znudzenia .

bobi

23-06-2009 08:39

zdaje się że nie Milicja im nie wolno było z takich powodów wchodzić na teren akademika. Ciekawe ile płaca ci z zachodu naszym polit... za załatwianie naszej młodzieży u progu kariery.Może ta Policja bierze kase za to . Faktycznie wieczorem strach wyjść a oni zajmują się łapaniem ludzi na drogach i w domach i w akademikach.Ja rozumiem jak ścigają kogoś na zlecenie krajowej firmy a nie tych z zachodu ,bo to my ich utrzymujemy.Swoją drogą oni w wiekszości nie sa święci. A ceny muzyki filmów oprogramowania sa wyższe niż na zachodzie.Wiecie co by było gdyby zrobili taki najazd np. w angielskim akademiku. Dziwie się bardzo że środowisko studentów na to pozwala - ja studiowałem i wiem że jak było strajk to nikt nawet się nie zastanawiał. Piractwa nie popieram ale to już przesada zróbcie kontrole u policjantów (w sumie ciekaw jestem co dostali ci co odzyskiwali dane z dysków na pirackim oprogramowaniu jakoś ucichło).Studenta mogą zastraszyć tego jeszcze nie było nawet za komuny.Studenci uciekajcie jak najdalej stąd - nie marnujcie się w tym kraju.

Byly student

20-06-2009 17:33

Opowiadam się za surowymi wyrokami ponieważ to jest złodziejstwo! Każdy złodziej powinien być przykładnie karany. Mnie to nie da satysfakcji, ale jak koleś raz dostanie wyrok za kradzież to może następnym razem pomyśli zanim ukradnie. Mnie na mercedesa nie stać, a jakoś nie ide i nie kradnę go komuś innemu. Ja sam używam Linuxa, bo nie mam zamiaru niepotrzebnie wydawać pieniędzy na Windowsa, do prac graficznych używam GIMPA zamiast Photoshopa, używam otwartych środowisk podczas programowania, a to na co zamiennika nie znajdę to kupuję - po napisaniu programu ten wydatek i tak mi się zwróci. Wcale nie trzeba być złodziejem - to wyłącznie kwestia wyboru.

enkidu

19-06-2009 15:41

@85.222.115.168 Twoja antylinuksowa krucjata jest żałosna. Skąd masz takie dane? Chcesz pozwu za pomówienia?

-1

19-06-2009 12:50

najlepiej sak wszystkie programy były by na licencji gpl lub bsd a płacić tylko za pomoc techniczną tedy piractwo by nie istniało

qwertyu

19-06-2009 10:06

A niby skad studenci maja miec pieniadze na programy ktore kosztuja kilkadziesiat tysiecy zlotych a nawet dolarow.

AV

19-06-2009 10:06

@Byly student Jesteś trolem, a nie programistą. Ja jestem programistą i w życiu bym nie powiedział "opowiadam sie za jak najsurowszymi wyrokami". 1. Co mi z tego, że ktoś pójdzie do więzienia za to że ma moje nielegalne oprogramowanie? To nie da mi żadnej satysfakcji, wręcz przeciwnie. 2. Sprawdzana jest praktycznie wyłącznie legalność oprogramowania GIGANTÓW, czyli czołowych i najbogatszych firm: Microsoft, Autodesk, Apple, Oracle, Symantec itd. Zwykły programista jest na szarym końcu i nigdy nie dostanie pieniędzy z ew. kar finansowych 3. A muzyka? ZAiKS! Artyści też nic z tego nie dostaną!

int

19-06-2009 09:50

@Były_student: to nie wina studentów, tylko uczelni. Wymagają, żeby robili projekty, sprawozdania, prace mgr na oprogramowaniu, które kosztuje nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych... co gorsza, często sami nie mają oryginalnych wersji.

zra

19-06-2009 03:37

Brawo! Bogaci syjoniści, których jest mniej niż 5% w Polsce znów są bezpieczni, już nie mogą im zagrozić biedni, nieraz pracujący studenci! Brawo policja w kapitalistycznym kraju!

Elflord

19-06-2009 00:33

@ 77.253.22.242 Skoro aż tyle pracy kosztuje cie napisanie jakiegos programu to moze zostan sprzedawca warzyw, nie kazdy musi sie realizowac jako programista. Ja nie jestem dobrym programista, ba jestem wrecz slabym programista ale mam znajomych ktorzy uwielbiaja pisac nowe rzeczy i czasem prosze ich o pomoc i jakos nie sprawa im to problemu, ba im bardziej nietuzinkowe zagadnienie tym lepiej.

Elflord

19-06-2009 00:27

@85.222.115.168 jakoś nie zauważyłem żeby w artykule była choćby wzmianka o linuksie. @77.253.22.242 to sobie używaj fedory, rozumiem że używając fedory możesz przygotować grafikę która zostanie wydrukowana w profesjonalnej drukarni która korzysta z profilu euro cośtam. Powodzenia. Ja miałem to szczęście że uczelnia zapewniała mi oprogramowanie którego wymagalni np do stworzenia projektu na zaliczenie, ale znam wiele osób które nie mają takiego luksusu i wytłumacz to kolesiowi od zajęć że nie stać Cię by kupić program za 600-6000 PLN tylko po to by zaliczyć przedmiot. Co do plików mp3 sam mam kilka giga na dysku, a oryginalne płyty CD mam przynajmniej w 2 miejscach. BTW prowadzący firmę poligraficzną miał jakiś czas temu odwiedziny panów z Policji, zarekwirowali mu komputer wraz z całym oprogramowaniem ponieważ płyty trzymał w sejfie w domu, a powinien je trzymać tam gdzie znajduje się komputer.

BladY

19-06-2009 00:23

niestety niema co obwiniać Policji - oni wykonują swoje obowiązki do których są zobligowani przez prawo. Więc jak ty pójdziesz na policje i powiesz ze pan Kowalski jest piratem internetowym to policja musi ten fakt sprawdzić. Zamiast bluzgać na policjantów należy bluzgać na donosicieli (zazwyczaj firmy fonograficzne itd itd...). Należy też zmienić prawo - podoba ci się piosenka? wykonaj datek na konto artysty w dowodzie swojego uznania. Uśmierci to firmy fonograficzne które wyzyskują artystów i dokopują zwykłym ludziom.

Elflord

19-06-2009 00:12

@as A więc Cię zmartwię, w Polsce nie ma już wersji studenckich, można co najwyżej zamówić na stronie w UK ale nie sprawdzałem czy działa. Niedawno rozważałem zakup CS4, bo wsparcie dla wielu rdzeni, lepsza wydajność i inne takie ale okazało się, że wersja która by spełniała oczekiwania mojej dziewczyny kosztuje na allegro ponad 6 tyś, a w sklepie ponad 8. W USA kosztuje obecnie 1200 dolarów. Tak więc poczekam aż dolar nieco spadnie i poproszę znajomych żeby kupili.

kontroler

18-06-2009 23:45

A czy taka sama akcja przeprowadzona zostanie we wszystkich komisariatach policji, prokuraturze i sądach ? Pewnie nie, gdyż tam "NA PEWNO" nie mają niczego nielegalnego (no może poza Total COmmanderem, plikami z muzyką i filmami, itp.)

Grzesio

18-06-2009 22:53

"Zabezpieczony sprzęt i nośniki trafią do ekspertyzy, która ma potwierdzić, czy znalezione na nich wersje programów i plików multimedialnych są nielicencjonowane." Mnie zastanawia jeden fakt - to znaczy, że Policja wpadła bez sprecyzowanego nakazu oraz bez uzasadnionego podejrzenia dokonania przestępstwa i zebrała sprzęt studentom, a dopiero po tej akcji będą sprawdzać, czy jeden koleś ma legalny soft, a inny nie? Jeśli tak, to szczerze gratuluję pomysłowości.

emzol

18-06-2009 22:37

@Byly student "Sam jestem programistą i wiem ile pracy kosztuje napisanie czegoś co ludzie będą chcieli kupić." Skoro ludzie i tak będą chcieli to kupić, to raczej nie musisz się martwić o piractwo. "to nie różni się niczym od kradzieży w supermarkecie" Zaje****e macie supermarkety. Rozumiem, że bułeczki i wędlinka nie są u was sprzedawane, tylko licencjonowane... Trochę ciężko mi sobie wyobrazić kradzież w waszych supermarketach. Ukradnie ktoś batonik i ten dalej leży na półce. Hm... cuda na miarę StarTreku.

emzol

18-06-2009 22:17

@Byly student Jesteś programistą? Pewnie od początku miałeś nadzianych rodziców, których stać było na to, by wydawać kilka stów na książki do nauki programowania, kupno licencji na IDE. Wiesz, nie wszyscy mają tak dobrze, i nie każdego stać. Uważasz się za lepszego, bo twoi nadziani rodzice zapewnili ci lepszy start?

emzol

18-06-2009 22:13

Do wszystkich, którzy nazywają studentów złodziejami. Ja mam zamiar zostać programistą. Wiem, ile czasu i trudu trzeba, by zrobić program. Wiem, ile czasu trzeba poświęcić na naukę co i rusz nowych języków, frameworków, bibliotek (programista uczy się przez całe życie). Wiem jedno - programy typu AutoCAD, Photoshop 3DS Max powinny być dla studentów za darmo. Oczywiście licencja wyłącznie do celów edukacyjnych. Przeciętny student i tak nie kupi programu za kilkaset do kilku tysięcy złotych. Więc po co mu utrudniać życie?. Firmy będą zarabiać później na tych studentach, bo gdy już będą mieli pracę - będzie ich (bądź firmę) stać na tego typu oprogramowanie. Ja to rozumiem i udostępniałbym swoje oprogramowanie studentom za darmo do celów edukacyjnych. Kto nie jest programistą, ten nie zrozumie...

Musashi

18-06-2009 21:33

Problem polega na tym, że ci "biedni" studenci robią to dla pieniędzy. Jakby ściągali to na własny użytek, to by ich nie ruszali, ale niestety studenci są źródłem softu, który jest potem sprzedawany w całym kraju za grubą kasę. A takich to już niestety trzeba policją pogodnić. I bardzo dobrze.

Byly student

18-06-2009 21:07

Bardzo dobrze... Sam jestem programistą i wiem ile pracy kosztuje napisanie czegoś co ludzie będą chcieli kupić. Dlatego opowiadam sie za jak najsurowszymi wyrokami - to nie różni się niczym od kradzieży w supermarkecie, i w tym przypadku i w tym ktoś ponosi straty finansowe. Wiec cieszę się że wreszcie policja wzięła sie za tych parszywych ZŁODZIEJI co kradną czyjąś ciężką pracę.

vvv

18-06-2009 20:54

A wlasnie zlapali zlodzieji - program kradziony a nie kupiony legalnie.....wiec pomysl odrobinke..... MS - wiesz ile rapidshare kosztuje?a dzieki takim nalotom policja ma setki filmow i kilogramy muzyki gier i programow za friko - nie musza przeciazac laczy i placic za to....a tu juz wypalone wiec i problem zgrywania z dysku odpada - powiedz mi ze to nie jest wygodne

vvv

18-06-2009 20:51

buhahahah biedni studenci - a to dobre.....procz paru zyjacych w biedzie reszta sra hajsem!!!!!!!!!doslownie...fury pod uczelniami studia dzienne za hajs starych piractwo oporowo....dobrze im tak mnie na studia nie stac mimo ze pracuje po 10 godzin dziennie....zycie pochlania moja pensje a bedac na studiach zarlbym w smietnikach.....

A

18-06-2009 18:38

P****lona policja. Niech łapią złodziei i morderców, a nie piratów. W życiu zgłosiłem na policję tylko 2 kradzieże, w obu przypadkach po pół roku dostałem umorzenie sprawy. Po co komu taka pop****lona instytucja, która łapie ludzi, którzy nikomu fizycznie nie szkodzą?

chwdp

18-06-2009 18:34

Gratulacje panowie policjanci! Teraz chłopaki będę miały w papierach wyroki i zaje***** start w poszukiwaniu pracy po studiach. Ciekaw jestem czy w waszych domach jest czysto i nie znajdzie się żadna kopia przegranego filmu albo softu. Witamy w Polsce XXI wieku gdzie dziki kapitalizm pożarł już prawie wszystko a łyse i rude kaczory partolą co jeszcze nie zostało spartolone. „Stworzyli kraj żebraków. Twierdząc, że wszystko gra. Z uśmiechem na ekranie. Szyderców leci show.”

blabla

18-06-2009 18:11

"wersje (...)plików multimedialnych są nielicencjonowane" przecież w PL legalne jest ściąganie muzyki. ktoś coś znowu nakłamał chyba.

~Gość

18-06-2009 17:40

A tego kto porozbijał wiaty przystanków w Gdańsku z jakiś miesiąc temu do dziś nie wiadomo, przenieść darmozjadów z gospodarczej do patrolu niech się zajmą czymś użytecznym.

B_u_b_a

18-06-2009 17:38

w polsce zamiast pomagać ludziom w zdobyciu wykształcenia pakuje się ich do więzienia za kilka filmów i mp3 . żałosny kraj

~Gość

18-06-2009 17:18

Sam jestem studentem i popieram ta kację w 100%... To że mnie na coś nie stać nie oznacza że musze to kraść... Osobiście używam Fedory i żadnego piractwa u mnie nikt nie znajdzie... Czyli jednak można... ZŁODZIEJOM mowie stanowcze "nie".

Gość

18-06-2009 17:10

Student powinien być wzorem a nie degeneratem. Później, gdy dostanie ten wymażony licencjat, inżyniera a nawet samego magistra, to dopiero zaszaleje pełną gębą w byciu niemoralnym demoralizatorem. Kompletny upadek elit, i to już od młodych lat.

slawek1987

18-06-2009 17:03

Nie ma to jak policja:/ A kto mi wytłumaczy jak ja mam zrobić projekt na uczelnię w programie za kilkadziesiąt tysięcy dolarów, którego wersji edukacyjnej nie ma i który działa tylko pod Windowsem. Ja nie widzę innego wyjścia tylko torrenty. Przecież studentów nie stać na takie programy. A uczelni to nie obchodzi.

int

18-06-2009 17:03

Trzeba mieć nie równo w głowie, żeby w połowie sesji wpadać na akademiki i zabierać komputery.

Rafik

18-06-2009 16:55

Idżcie dzieci uczyć się przed sesją, a nie bzdury wypisujecie tutaj.

f4lcc0n

18-06-2009 16:39

Kradzież to kradzież, jak jeszcze by wycięli pirackie wersje windowsów, office''a to by się skończyło - mam windowsa bo jest fajny i darmowy i darmowe repozytorium na (adres niech sobie każdy wsadzi) - hipokryci

MS

18-06-2009 16:37

Widocznie komendantowi skonczyly sie kopie windowsa dla rodziny :/ smieszne! wpadnijcie do paru firm to sie zdziwicie ile tam nielegalnego softu trzymaja! Nie ma to jak uwalic studenta ktory bedzie mial przechlapane cale zycie! GRATULACJE! "Chcemy bic zomo, chcemy bic zomo wreszcie..."!

anonim

18-06-2009 16:29

Świetny sposób na podniesienie statystyk! Zawsze lepiej zgarnąć Bogu ducha winnego studenta niż uganiać się za sprawcami pobić, gwałtów, rabunków, itp. Zaczynam tracić szacunek do służb mundurowych...

Marucins

18-06-2009 16:19

:)

fffatman

18-06-2009 16:01

Grożna szajka rozbita! Matki z małymi dziećmi nareszcie będą się czuły bezpiecznie. 20 kompów i po 40 płytek na komp - po taką ilość nawet straż miejska (co innego gdyby to były płytki jednego człowieka przeznaczone do sprzedaży) nie powinna się schylać aby nie ośmieszać a co dopiero policja.

obywatel

18-06-2009 15:48

Kiedyś byłem świadkiem takiej sceny. Zgłaszałem coś na policję w nocy i w zwiazku z tym musiałem długo czekać przy dyżurce. A tam jeden "mądrzejszy" policjant pouczał drugiego policjanta, jak się ściąga z torrentów. A ściągali na tym służbowym sprzęcie.

markac

18-06-2009 15:42

Biedni studenci? W Polsce trzeba mieć kasę żeby studiować. Mnie nie stać na Mercedesa, ale go nie kradnę. Program ktoś zrobił i chce za niego wynagrodzenie. Jak zostaniecie programistami, to to docenicie. Ale jak u licha oni sprawdzą, czy masz licencję czy nie? Jeśli program był skrakowany, sprawdzą klucz licencyjny i porównają... z czym? Maja jakaś bazę programów, które będą sprawdzać? A co z muzyką? Na jakiej podstawie stwierdzą, że jest nielegalna? Zarządają do każdej mp3 paragonu, bądź faktury? W MP3 są zapisane binarnie informacje typu, czy to kopia, czy oryginał, prawa autorskie. Czy jak je usunę, będę już legalny? Pytałem już na innych forach. Co jeśli mam mp3, które są udostępniane przez DJ-ów za darmowo na ich stronach. Nie dostaje przecież paragonu... A może mam pamiętać te setki stron... i im je podać? O co tu chodzi, czy ktoś mi może to wyjaśnić?

~Gość

18-06-2009 14:50

>która ma potwierdzić, czy znalezione na nich wersje programów i plików multimedialnych są nielicencjonowane Owszem programy mogą być nielicencjonowane, ale niech mi ktoś do wuja ciężkiego wyjaśni jak mogą być nielicencjonowane pliki multimedialne? Z tego co wiem w Polsce nielegalne jest UDOSTĘPNIANIE, pobieranie już tak nie mówiąc o posiadaniu jakiegokolwiek pliku z muzyka czy filmem itp. Więc jeśli nie udupili ich za udostępnianie to wy...ć na ulicę i psie kupy sprzątać a nie czepiać się, A może na złote blachy zarabiają?

emzol

18-06-2009 14:39

Brawo! Polska gospodarka została ocalona! Znów możemy czuć się bezpieczni.

as

18-06-2009 14:39

Wiadomo że pewno część to kopie ale ciekawe jak student np grafiki ma się nauczyć pakietu Adobe za 6 tysięcy są wersje studenckie za jedyne 600 zł z która potem nic nie można zrobić. O Auto Cadzie, jakiś Visual c++ czy innych nie wspomnę nawet. A co do muzyki zależy w jaki sposób została pozyska na to samo filmy. Ale grunt że coś się dzieje.... kolejny sukces

majkel

18-06-2009 14:24

brawo brawo ale lepiej niech się za siebie wezmą , studenci to ludzie którzy nie poszli do pracy bo poglebiaja wiedze i sa poki co BIEDNI!!!! dajcie im spokuj!! MILICJA... nie POLICJA...

emzol

18-06-2009 14:22

I dobrze! Każdy wie, że studenci to najgroźniejsi przestępcy. Każdy najgorszy kryminalista jest studentem! Posiadanie kilku nielegalnych piosenek - toż to gorsze od morderstwa i handlu ludźmi! A łyse pały spod monopolowego znów się śmieją, że chodzą sobie bezkarnie po mieście, niszczą co popadnie i biją każdego, kto się na nich spojrzy i gwałcą.

Gość

18-06-2009 14:13

Ciekawe, że zdecydowana większość zabezpieczonego była pod różnymi linuksami. A przecież linuks nie upoważnia do kradzenia.

gd

18-06-2009 14:07

Brawo policja! Ale sie teraz bezpiecznie bede czul! Znowu zlapali groznych bandziorow

sin - ekspert

18-06-2009 14:05

glosowaliscie na rudzielca pasozyta no to macie ! tfu !

Momus

18-06-2009 13:55

Tylko tyle zabezpieczyli?? Znowu pewnie była informacja od "życzliwego" i sprawdzili tych o których wiedzieli

Tolu

18-06-2009 13:53

Czy naprawdę policja nie ma co robić w Polsce tylko uprzykrzać życie biednym studentom!!!

szuszu

18-06-2009 13:37

dajcie spokoj biednym studentom!

coaxen

18-06-2009 13:33

Cholerna policja ma za mało zajęć. W ciągu ostatniego roku widziałem może 2 razy jakiś patrol policji. I to w tych bezpieczniejszych częściach miasta. Uciekają od swoich obowiązków.

ciekawy

18-06-2009 13:31

Kolejna lekcja, że warto używać truecrypt ;)

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »