"Zabić Internet Explorera 6"

Kampania mająca na celu wyeliminowanie z użycia Internet Explorera 6 i zastąpienie go nowszą wersją przeglądarki przynosi efekty. Szacuje się, że zasięg akcji sięga już ponad 30 mln internautów.

Bombardowanie użytkowników Sieci komunikatami o tym, że korzystają z przestarzałej, ośmioletniej wersji przeglądarki Internet Explorer przyniosło efekty.

Kampania przeciwko leciwemu IE6 w pierwszej kolejności rozprzestrzeniła się w takich serwisach jak Google YouTube, Digg czy Twitter. Od lutego br. również Facebook namawia do zmiany wersji przeglądarki.

Zobacz również:

"Producenci nie mogą doczekać się aż IE6 całkowicie zniknie z użycia" - powiedział David Rusenko, CEO serwisu Weebly, który oferuje łatwe projektowanie własnej strony internetowej. Weebly ma aktualnie ponad 2,2 mln użytkowników i należy do grupy właścicieli 38 stron, które dołączyły do kampanii. Administrator umieścił w kodzie HTML strony informację dla użytkowników IE: "Używasz przestarzałej przeglądarki. Aby w pełni wykorzystać możliwości tej strony zainstaluj nowszą wersję programu". Na ten sam krok zdecydowały się liczne witryny o łącznym zasięgu ponad 30mln użytkowników miesięcznie.

"IE6 oznacza dla producentów około 50% więcej pracy" - powiedział Rusenko. "Fakt, że popularność tej wersji przeglądarki jest wciąż tak wysoka po prostu hamuje rozwój Sieci" -dodał.

Według firmy StatCounter z Internet Explorera 6. 0 korzysta obecnie 21,12% użytkowników w skali globalnej. Największą popularnością wśród użytkowników Sieci cieszy się wciąż siódma wersja przeglądarki Microsoftu, z której korzysta 25 % użytkowników. IE 6 jest więc używany przez większą liczbę osób niż Firefox 3.0, który notuje 19,63-procentowy udział w rynku - stan na 6 sierpnia 2009 r. (dane z ranking.pl wskazują, że z IE6 korzysta 11,75 % polskich internautów).

Rusenko uważa, że administratorzy serwisów WWW oczywiście nie mogą pozwolić sobie na zrezygnowanie z tak znacznej grupy docelowej, jak użytkownicy IE6. Dodaje jednak, że kampania ma na celu jedynie uświadomienie użytkownikom, że powinni zdecydować się na nowsze rozwiązania.

Wiele osób twierdzi, że wysoka popularność IE6 wynika z faktu, że w wielu przedsiębiorstwach ograniczenia nakładane przez administratorów sieci firmowych uniemożliwiają instalację innych aplikacji. Ankieta w serwisie Digg wykazała, że aż 75% użytkowników nie może zaktualizować przeglądarki z powodu ograniczeń w miejscu pracy lub z powodów technicznych. Rusenko stwierdził, że firmy zaangażowane w kampanię robią wszystko by zmienić tę sytuację. "IE6 to najgorsza przeglądarka" - mówi wprost.

"To nie jest kampania przeciwko Internet Explorerowi tylko przeciwko wersji 6 tej aplikacji. Microsoft do momentu publikacji IE8 poczynił astronomiczne postępy" - powiedział Rusenko.

Microsoft oficjalnie nie komentuje kampanii przeciwko IE. Firma stanowczo nakłania jednak użytkowników by zaktualizowali przeglądarkę IE6 i IE7 do najnowszej IE8. Microsoft wyznaczył datę "uśmiercenia" IE6 na 8 kwietnia 2014 roku. Wtedy też firma przestanie wspierać system Windows XP.