Poradnik: jak skonfigurować kartę graficzną do gier

Jak skonfigurować kartę graficzną? Jak zwiększyć jej wydajność w grach? Jak wycisnąć jak najwięcej z posiadanego sprzętu? Przeczytaj nasz poradnik, skonfiguruj swoją kartę graficzną i graj bez ograniczeń.

Jeżeli uruchamiasz grę po raz pierwszy bez uprzedniego sprawdzenia graficznych ustawień, nie wyciśniesz z karty tego co może ci ona maksymalnie zaoferować. Nieważne czy twój PC posiada kartę zewnętrzną, czy zintegrowaną. Twoje sterowniki wideo oferują panel kontrolny, z którego możesz skorzystać, aby gry wyglądały lepiej. Oczywiście jeżeli wiesz jak to zrobić.

Takie panele kontrolne niestety nie są łatwe w obsłudze. Przez lata AMD i Nvidia poprawiały interfejs użytkownika, ale postęp technologiczny spowodował, że zaczęło pojawić się w nim coraz więcej nowych funkcji.

Zobacz również:

Jeżeli Twój komputer jest na tyle wydajny, aby podczas uruchamiania typowych tytułów 3D wyświetlać obraz z częstotliwością 90 lub 100 klatek na sekundę oznacza to, że zainstalowana w nim karta ma nadmiar mocy, który możesz wykorzystać w celu poprawienia jakości grafiki. Zmuszenie twojej maszyny do wyświetlania powyżej 30 klatek na sekundę (uznajemy to za granice płynności w grze) wraz z równoczesnym wymuszeniem na niej uzyskania przyjemniejszego dla oczu efektu spowoduje, że ogólne wrażenia podczas grania będą znacznie lepsze.

Najtrudniejszą częścią jest zmiana ustawień metodą prób i błędów, aby znaleźć te najlepsze, szczególnie, że każda gra i każdy system różnią się od siebie. Naszym zamiarem jest zaprezentowanie kilku ogólnych wytycznych pomocnych do uzyskania dobrej jakości obrazu idącego w parze z odpowiednią wydajnością.

Zauważ, że wszystkie przytoczone przez nas przykłady dotyczą Windows 7. Powinny one również sprawdzić się pod Vistą. Użytkownicy XP mogą zauważyć jednak różnice, które wynikają z faktu, że nie wszystkie rozwiązania dostępne są w ich systemie.

Praktyczne zasady

Rozpocznij zabawę z panelem kontrolnym w grze

Ustawienia dostępne z poziomu gry są często bardziej zoptymalizowane niż ustawienia globalne udostępniane przez panele kontrolne AMD lub Nvidii. Na przykład, jeżeli w grze masz możliwość ustawiania Antyaliasingu (wygładzanie krawędzi) skorzystaj w pierwszej kolejności z niego. Często dzięki temu będziesz miał możliwość uzyskania lepszej wydajności w grze przy jednoczesnej poprawie jakości wyświetlanego obrazu.

Najpierw zajmij się "podkręceniem" detali tekstur i Filtrowaniem Anizotropowym

Być może najpierw będziesz miał ochotę zacząć od ustawienia Antyaliasingu. Oczywiście usuwa on przykry efekt schodkowania, lecz jego włączenie, gdy poziom szczegółowości tekstur jest na niskim poziomie to nie najlepszy pomysł. Niskiej rozdzielczości tekstury będą nadal wyglądały brzydko.

Filtrowanie anizotropowe w nowoczesnych kartach graficznych może być ustawione nawet w trybie x16 przy niewielkim spadku wydajności. Technika ta ma pozytywny wpływ na wygląd gry szczególnie jeżeli poruszamy się w świecie z obiektami znajdującymi się w oddali.

Podnieś rozdzielczość przed Antyaliasingiem

Czasami włączenie Antyaliasingu przy niższych rozdzielczościach może skutkować tym, że świat widoczny w grze jest nieco niewyraźny. Jeżeli więc np. grasz w rozdzielczości 1440x900 pikseli z włączonym Antyaliasingiem wyłącz go i zwiększ rozdzielczość do poziomu 1680x1050 pikseli. Gra nie powinna spowolnić i co ważne powinieneś dostrzec w niej nieco więcej detali.

Ne zwiększaj detali cieniowania

Gdy grasz w grę zawsze jesteś w ruchu i prawdopodobnie nie będziesz poświęcał wiele czasu na zatrzymywanie się i podziwianie scenerii. Wysoki poziom cieniowania robi wrażenie - jeżeli stoisz. Jeżeli natomiast ciągle jesteś w ruchu często nie zauważysz różnicy pomiędzy cieniowaniem ustawionym na poziomie średnim i wysokim. Ustawienie cieniowania na maksimum może mieć ogromny wpływ na spadek wydajności. Podkręć te ustawienie tylko wtedy, gdy już zrobiłeś tak w przypadku innych mających kluczowe znaczenie dla obrazu parametrów i nadal możesz cieszyć się wysokim współczynnikiem wyświetlania klatek na sekundę.

Unikaj DirectX 10 i DirectX 11 korzystając z tanich kart graficznych

Firmy produkujące karty graficzne oddają klientom niedźwiedzią przysługę reklamując tanie konstrukcje jako zdolne do uruchamiania najnowszego graficznego API (Application Programming Interfaces). Technicznie Radeon HD 5450 może uruchomić grę DirectX 11 w trybie DirectX 11, ale na ekranie niestety zobaczymy pokaz slajdów. Warto więc, abyś wrócił do trybu DirectX 9 jeżeli korzystasz ze słabego GPU. Postępując tak zostaniesz pozytywnie zaskoczony wyższym współczynnikiem wyświetlania klatek.

Zazwyczaj, aby zmienić tryb wystarczy, że skorzystasz z panelu kontrolnego w grze. Czasami jednak będziesz musiał użyć do tego np. skrótu tak jak to jest w przypadku gry Tom Clancy's H.A.W.X. Dodatkowo droga do zmiany trybu nie zawsze jest oczywista. Np. aby włączyć tryb DirectX 9 w grze Crysis musisz zredukować globalne ustawienia detali z poziomu "very high" do poziomu "high".

Eksperymentuj z ustawieniami Antyaliasingu

Różnice pomiedzy Antyaliasing a AliasingKliknij, aby powiększyćRóżnice pomiedzy Antyaliasing a AliasingNawet jeżeli gra oferuje jedynie zwykły multisampling 2x/4x/8x systemu Antyaliasingu to nie jest to jedyny dostępny wybór. Tutaj mamy przykład, że korzystanie z panelu kontrolnego karty graficznej może być bardziej przydatne, ponieważ będziesz mógł wypróbować inne tryby takie jak Transparency.

Dodatkowo będziesz mógł włączyć tryby niedostępne w grze takie jak CSAA (Cover Sampling Anti Aliasing) Nvidii. Ta technika wygładzania zapewnia poprawę obrazu ze znacznie mniejszym spadkiem wydajności niż w przypadku standardowego multisamplingu.

Jeżeli twoja gra oferuje więcej niż zwykłe ustawienia eksperymentuj z nimi. Dzięki temu możesz np. odkryć, że tryb 8x CSAA na kartach Nvidii oferuje tak dobrą poprawę obrazu jak tryb 4x Multisampling Antyaliasing, ale zapewnia lepszą wydajność.

13 komentarze

Dodaj komentarz

pomoc...xx

18-07-2012 13:31

Mam laptopa Samsung r530 , geforce 330m - to nowsze gry itd fajnie chodzą , wszystko fajnie śmiega nic do tego nie mam ale starsze gry 2d typu LegendOfMir3 się ścinają próbowałem już tylu rzeczy i nic na VGA mir3 już lepiej chodzi niż na tej mojej karcie ;/ masz jakiś sposób.?

yoyo

14-07-2012 19:39

kochani mam pytanie bo nie mam na pulpicie ccc po sciagnieciu hotfix 12.4?pomozecie?

Hamfrej

17-12-2011 21:26

No dobra unikać Dx 10 i 11. A jak chce ktoś pograć np w BF3 na minimalnych to chociaż musi mieć tego Dx 10.

Hejter

30-06-2012 18:18

Jak chcesz, żeby BF 3 w ogóle Ci ruszył to sądze, że albo: 1. Masz dobrą nie "tanią" karte graficzną i DX10, 11 spokojnie pójdzie. Albo nie czytasz do końca...

~marcin

03-09-2010 14:19

Witam serdecznie no ja miałem karte graficzna 256mb i przy fifie2010 sie przegżała więc dałem na reklamacje co z tego jak po reklamacji pochodziła tydzień i siadła wkużyłem sie i pojechałem do sklepu i kópiłem najlepszą grafike jaką mieli w sklepie ZOTAC GEFORCE GTX250 512MB ma i musze powiedzieć ze gram na ful wymaganiach i nie nażekam na nią. Chciałem kópic karte 1gb ale byłem u fachoawc i powiedział mi że nie zależy od pojemnosci karty nie kture karty512mb mają lepsza wydajnośc od 1gb ja na swoja nie nażekam i ciesze sie bo jeszcze mnie nie zawiodła.

~Pipes

09-08-2010 00:48

Myślałem ze mam kalkulator a nie komputer a teraz śmiga jak mój nowy Aston Martin DB9 (w NFS oczywiście)

~Tobiasz931

01-04-2010 17:42

Co do ustawień AA to się zgodzę, sam tak robiłem, ale co do cieniowania NIE. Cieniowanie jest najważniejszym elementem (Jego jakość decyduje o tym, czy gra wygląda jakby przedstawiony świat był "tekturowy", czy bardziej realistyczny. Najbardziej widać to na przykładzie Crysis - między medium a high jest ogromna różnica, a zresztą między Crysisowym high a jaką kolwiek inną grą jest ogromna różnica) dopiero następnie tekstury, jakość modeli i AA. No i oczywiście najlepiej grać na najwyższej rozdzielczości żeby mieć ostry obraz, chyba że się nie ma innego wyjścia. Trzeba o tym pamiętać przy zakupie monitora - większa rozdzielczość=wolniejsze działanie, również rozdzielczości panoramiczne są wolniejsze od tych 4:3, bo oferują szerszy kąt widzenia, czyli więcej dla karty do renderowania.

~popdruid

01-04-2010 09:42

No sporo rzeczy faktycznie sie zgadza - tekstury sa wazniejsze niz aliasing etc. ... Ja tam gram w rozdzielczosci 800x600 i sie nie przejmuje niczym - tekstiury w miare mozliwosci podkrecone, aliasing off, hdr off, ati ai off (skoro to predefiniowane ustawienia to jak slowo daje nie rozumiem dlaczego wlaczenie ati ai obciaza cpu w golym windows - to dziala jakos jakby w trybie rzeczywistym? - a najczesciej faktycznie wogole nie dziala - bledy w teksturach etc - zgadza sie)...

~Gość

01-04-2010 08:48

Ja mam włączony antyaliasing i jakoś w niczym nie mam pokazu slajdów. Wszystko zależy jak bardzo daliście się oszukać reklamie a jak bardzo faktycznie wasza karta jest dobra.

~intervojager

31-03-2010 21:34

Na pewno nie przy TRS Clasic na HD3850 i Intel D805.

~Gość

31-03-2010 20:50

nigdy nie włączajcie antyaliasingu - będziecie mieć pokaz slajdów

~Max

31-03-2010 18:12

Porada najlepsza - kupic konsole :-D...

~wyjec_z_Pączy

31-03-2010 18:12

"Podnieś rozdzielczość przed Antyaliasingiem" Noooo... ale jak mi się zdaje, jeśli używając monitora LCD nie ustawimy rozdzielczości natywnej, to będzie kaszanka?