Jak Apple udało się uzyskać przewagę nad Microsoftem?

Przez ostatnią dekadę Microsoft przejął prawie 10 razy więcej firm niż Apple i wydał dziewięciokrotnie więcej na badania i rozwój. Jak to jest możliwe, że kapitalizacja giełdowa Apple przewyższyła kapitalizację Microsoftu, zabierając mu jednocześnie tytuł najbardziej wartościowej firmy technologicznej na świecie?
Opierając się tylko na chęci wydawania pieniędzy, wydaje się, że Microsoft powinien być bardziej innowacyjną firmą niż Apple. Microsoft przejął w ciągu ostatniej dekady 104 firmy, podczas gdy Apple kupiło zaledwie 11 firm. Równie imponująco wyglądają nakłady na badania i rozwój: Microsoft wydał 71 mld dolarów, podczas gdy Apple: 8 mld dolarów.

Okazuje się jednak, że kupowanie firm i wydawanie pieniędzy na R&D, to nie to samo co innowacyjność. Według Bhatii "jeżeli firma koncentruje się na potrzebach użytkowników i interakcji z nimi, jest to ważniejsze niż posiadania mnóstwa gotówki i kapitału oraz dokonywanie fuzji i przejęć".

Czytaj więcej: Jak Apple pokonało Microsoft.
Tagi: innowacyjność, r&d, badania i rozwój, kapitalizacja giełdowa, iPhone, iPad
Materiał który Cię interesuje dostępny jest w pełnej wersji w serwisie Computerworld.

Czytaj więcej: Jak Apple pokonało Microsoft?
Ocena:
Twoja ocena:

Komentarze (25)

~ciekawy

08-06-2010 17:59

# IP: 89.79.165.125 jako figurujący tu pod nickiem Ciekawy chciałbym napisać, że nie wypowiadałem się w tym temacie więc jednak chyba chodziło o post kolegi ... fujary :)

~Gość

08-06-2010 17:15

@fujara: odniosłem się do posta @ciekawego, ale nie ważne. Oczywiście, że sprzedaż całej firmy to nie to samo co wejście na parkiet, ale jednak akcje pokrywają całą wartość firmy - do tego dochodzi wielkość free floatu, która tak w przypadku omawianych spółek, jak i większości innych nie wynosi 100%. Jednak na twierdzeniu, że kapitalizacja jest sporo mniejsza niż wartość firmy, już niektórzy się przejechali. Ważne jest jednak co innego - wartość akcji Microsoftu na przestrzeni ostatnich np. 5 lat stoi w miejscu, a Apple ma realny trend wzrostowy. Dla szerszego horyzontu czasowego (10 lat), jest podobnie. To pokazuje, że Apple jest w kręgu zainteresowania inwestorów, a Microsoft nie. Z kolei w poprzednich latach (przed 2000'') Micrososft był kurą znoszącą złote jajka...

Dominic

25-03-2012 06:26

Jarosław Kaczyński boi się najwyraźniej najważniejszej dla isbeie analizy, tej ktf3rej wynik powie mu jasno, że jest przywf3dcą do bani, a jego pomysły z koncesjonowaniem rozmf3wcf3w to żenada i kompromitacja. Zamiast szukać rzutkich pyskaczy, ktf3rzy wstawią ramola Niesiołowskiego do kąta tam gdzie jego miejsce, znf3w strzela focha i oświadcza, że on i jego lustra nie będą rozmawiać bo... no właśnie, bo zwyczajnie albo jak Genialny Strateg strzelają sobie samobf3ja za samobf3jem, albo strzelają gafę za gafą nie umiejąc się kompetentnie wypowiedzieć nawet w przypadku oczywistych faktf3w z historii, jak niejaki Hofman. Takich tragicznych pałkarzy ma na szczycie PiS, pozostało tylko płakać.

~fujara

08-06-2010 16:47

@89.79.165.125 to chyba do mnie było o tym wystawianiu na sprzedaż. Otóż nie masz racji. Obecność na giełdzie nie jest wystawieniem firmy na sprzedaż. To sprzedanie CZĘŚCI udziałów, nie całej firmy. Giełdowa kapitalizacja nie równa się całkowitej wartości firmy. Z prostej przyczyny: jeśli próbowałbyś w tej chwili kupić wszystkie akcje MS (w tej chwili giełdowa kapitalizacja tej firmy wynosi 218 miliardów USD), to nie kupisz jej za 218 miliardów USD. Będziesz musiał wydać duuużo więcej. Co za tym idzie - rynkowa kapitalizacja MS nie jest równa jej wartości. I masz rację, rynek decyduje o wartości firmy. A rynek zareaguje na masowe kupno akcji ich gwałtowną zwyżką. A zarząd MS zareaguje ich rozwadnianiem. W efekcie jeśli udałoby Ci się skupić akcje MS to pewnie wydałbyś na to gruubo powyżej 500 miliardów. I nawet przyjmując, że już niedługo MS będzie przynosiło zyski rzędu 20 miliardów USD, to raczej jest to słaby biznes. A w przypadku Apple''a jeszcze słabszy, bo zyski tej firmy są kilkukrotnie niższe.

nick...

19-08-2011 18:53

Ho ho, who wuodla thunk it, right?

nick...

18-08-2011 15:36

With all these silly websites, such a great page keeps my itnernet hope alive.

~Gość

08-06-2010 16:07

ciekawy-uprościłeś pojęcia giełdowe do tego stopnia, że aż żal bierze. Zysk inwestorów!=zysk firmy. Microsoft przynosi niezłe zyski, ale dla inwestorów-spekulantów to spółka śmieć. Dywidendy płaci, to prawda, ale kokosów z tego raczej nie ma. Jeszcze jedna kwestia: mówisz, że gdyby wystawiono obie firmy na sprzedaż, to cena MS byłaby kilkukrotnie wyższa. A wiesz, czym jest giełda? Właśnie wystawieniem na sprzedaż. To rynek decyduje o wartości firmy, nawet jeśli realna jej wartość jest inna.

siwy

08-06-2010 09:42

@tad, a co ma się stać z użytkownikami produktów Apple, pochoruj± się i zejd±? Pozycja monopolisty pozwala MS topić dowolne kwoty w badania i rozwój a wierchuszce bogacić się (czy Ty tadek spogl±dasz czasem na ranking najbogatszych ludzi ¶wiata?) za wszystko zapłac± i tak klienci którzy zakupi± ich denne oprogramowanie z musu czy własnego wyboru.

~Gość

08-06-2010 05:30

No to kupujcie teraz produkty Apple, zobaczymy jak zdecydowana większość z was długo pociągnie. Apple to inny segment rynkowy, apple jest kupowany dla handlowców aby szpanowali, czy dziennikarzy aby pokazać ich status. Podobnie mają inne marki nastawione na szanowanie i prestiż barzdiej niż na szare bycie wołami roboczymi i codziennością. Zobaczcie ile udziałów w Apple ma MS - a przestaniecie się pocieszać, że ktoś ma lepszą kapitalizację, bo chyba lepiej aby pieniądze szły bardziej na R&D niż na bezpośrednie bogacenie sie miliarderów.

~Gość

07-06-2010 23:47

Marucins IP: 78.88.3.244 Chciałeś raczej napisać młody pederasta i ciota z macbookiem lub iPhonem bo to oni szpanują najwięcej jako fanboys apple. :) generalnie apple i jego macbook jest do kitu i dla panienek do klikania w necie lub fotki z przygody wakacyjnej... :D

Marucins

07-06-2010 22:52

Oj i właśnie ostatnie zdanie trafia w sedno sprawy. M$ i jego świetność przeminęły to, jak to ładnie pokazuje reklama get a ma, stary dziad w garniturze gdzie apple jest młodym, stylowym i na czasie... Wszystko może ulec zmianie ale to tylko zależy od zarządu. mają dane, maja analityków co z tym zrobią to ich sprawa.

~fujara

07-06-2010 21:48

Apple i MS są bardzo innowacyjnymi firmami. W najnowszym zestawieniu Biznes Week Apple jest uznane za bardziej innowacyjną. Jednak generalnie rzecz ujmując obie firmy od lat plasują się w pierwszej światowej dziesiątce. A giełdowa kapitalizacja Apple''a nic nie mówi tak naprawdę o wartości tej firmy. To jedynie wynik dzialania spekulantów. Niech no pan redaktor pomyśli przez chwilę, to od razu zobaczy, jak bzdurne tezy postawił: - zysk MS na jedną akcję tej firmy to jakieś 1,70 USD, zysk Apple''a na akcje to jakieś 6,50 USD. Czyli jest 4-krotnie większy. jednak cena akcji Apple''a jest 10-krotne wyższa. Oznacza to, że wydając 10-krotnie więcej pieniędzy możemy liczyć na 4-krotnie większy zysk. To oznacza, że - gdyby Apple płaciło dywidendę, to inwestycja w akcje tej firmy jest mniej opłacalna niż w akcje MS - rynkowa kapitalizacja obu firm jest podobna (różnica 3-5 miliardów przy kapitalizacji rzędu 220-230 mld), jednocześnie MS przynosi jakieś 17 mld czystego zysku, a Apple jakieś 6 mld. To oznacza, że jeśli udałoby się nam kupić wszysktie akcje obu firm po obecnym kursie, to przy takiej samej inwestycji z MS mamy 3-krotnie większy roczny dochód. Innymi słowy - gdyby rzeczywiście wystawiono na sprzedaż MS i Apple''a to prawdziwa cena MS byłaby kilkukrotnie większa niż cena Apple''a. QED

~ciekawy

07-06-2010 21:02

@pop.... chciałbym wiedzieć co ty bierzesz bo chyba musiałeś dokonać jakiegoś przełomu w medycynie, że wynalazłeś coś co tak mózg poniewiera.... będę zgadywał..... pijesz domestos? nie, to za słabe. może domestos forte?

nick...

19-08-2011 16:58

So true. Honesty and eevrtyihng recognized.

nick...

18-08-2011 07:26

No more s***. All posts of this qulatiy from now on

~popdruid

07-06-2010 19:11

O wlasnie! I TO JEST NIESPRAWIEDLIWE! BO elita, ludzie godni, regularnie zasilani przez panstwo pieniedzmi i predestynowami do tego aby miec dobre pomysly, nie maja dobrych pomyslow, w wyniku jakiegos podstepnego i kamuflowanego na zwykly przypadek i zrzadzenie losu mroderczego spisku masonow, majacego na celu zniszczenie narodu polskiego i polakow... I dlatego dobre pomysly w tym kraju maja tylko podstepne i szulerskie mieszance i trzeba im je krasc roznymi sposobami, cale szczescie ze sa juz po temu odpowiednio dopracowane srodki techniczne, gdyz nasza ojczyzna jest silna i potezna i prosperuje... Wogole ja bym pomieszal szyki spiskow masonow jeszcze bardziej i zupelnie przypadkowo i w 100% sprawiedliwie przeprowadzil jeszcze dodatkowe losowanie w kontrolowanych przezemnie warunkach - np. na wszczepiane w mozg implanty komunikacyjne... Znaczy 1-no losowanie wylonilo rase elity co to niby pomysly ma ale to losowanie nie przy mnie bylo, wiec zrobimy 2-gie losowanie i jak wyniki 1-szego losowania (masonskiego, znaczy przydzielajacego LOSOWO (no jasne :-)) ) intelekt) pokryja sie z wynikami naszego losowania (znaczy z tymi implantami komunikacyjnymi i bonusami zwiazanymi z nimi - typu dostep online w trybie reczywistym do systemow eksperckich cztoby zablysnac od czasu do czasu intelektem nawet jak sie nie ma) no to juz tylko chwala, kariera, tony zlota z grantow panstwowych na badania i tak dalej... A jak nie... To s...j podstepna masonska wtyko!!! No... Genialne? Sprawiedliwe? W 100% PRZYPADKOWE? LUzik - jestem geniuszem... Nasze polskie chlopaczki nie przegraja! Hail orzelek!

~luka2010

07-06-2010 18:52

MS sprzedaje generalnie tylko soft system, a Apple cały produkt z instalowanym systemem dodatkowo zyski z pośredniczenia z pobierania wszystkiego w app i reklama z własnymi sklepami i stoiskami w centrach handlowych.

nick...

08-07-2011 05:37

I found just what I was nedeed, and it was entertaining!

nick...

06-07-2011 14:22

Hey, subtle must be your midlde name. Great post!

Veysel

23-03-2012 14:08

Keep up the good piece of work, I read few content on this site and I think that your wtebise is really interesting and contains circles of great information.

nick...

06-07-2011 03:54

Good to see a taelnt at work. I can?t match that.

~ciekawy

07-06-2010 18:26

To przecież żadna tajemnica. Apple po prostu oferuje produkt kompletny. Tak samo jak swojego czasu na amerykańskim (i nie tylko) tynku odnosił RIM ze swoim Blackberry. To są produkty kompletne, które od punktu A do B oferują wszystko i nic poza tym. I tu opiera się ich sukces. M$ zbił sukces na monopolu, ale ich produkt nie jest kompletny, to tylko soft. Oczywiście poza iPhonem, ale on dla odmiany jest idealnie wyważony do rozrywki (dlatego rynek wybacz my braki).

~Gość

07-06-2010 17:47

Bo w Apple świstak zawija wszystko w te sreberka...

~Ja4

07-06-2010 17:37

Bo mnie nie było w MS :)

~Bosman

07-06-2010 17:28

Ale Apple zawsze był bardziej innowacyjną firmą niż Microsoft, który zresztą sam wykorzystywał pomysły Apple''a. Tylko, że marketing MS był lepszy, ale jak widać do czasu...

Polecane

PC World z prezentem!

Tak, zamawiam 12 wydań PC World po 14,09 zł każde (zamiast 19,90 zł) od numeru 6/2012.
Dodatkowo program Panda Antyvirus Pro 2012,
chroniący aż 3 komputery, dostanę za darmo.

PC World 6/2012
Nowy numer PC World 6/2011
Razem: 169


  • Z darmową wysyłką
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »

Pobierz bezpłatnego e-booka

20 lat polskiej sieci
Ebook 20 lat polskiej sieci to kompletna charakterystyka polskiego internetu (oraz polskiego internauty). Odpowiadamy na pytanie, jak wygląda nasz kraj na tle bliższych i dalszych europejskich sąsiadów pod względem popularyzacji szerokopasmowych łączy internetowych i rynku mobilnego. Wymieniamy również wady i zalety korzystania z bezpłatnych punktów dostępowych.
Jeśli chcesz otrzymać darmowego e-booka, wpisz swój adres e-mail. Wyślemy Ci go natychmiast!
Wyrażam zgodę na wykorzystywanie mojego adresu email do celów marketingowych. rozwiń »