3DMark 2003 kolejny raz w ogniu krytyki

Wczorajsza łatka do benchmarka 3DMark 2003 wywołała falę protestów ze strony NVidii i niektórych producentów kart graficznych. Oskarżają oni Futuremark o celowe obniżanie wyników wydajności ich produktów, co uzyskiwane jest dzięki przeniesieniu obowiązku dokonywania części obróbki graficznej z procesora graficznego na jednostkę obliczeniową peceta.

NVidia oficjalnie oskarża Futuremark o to, że łatka wyłącza z działania kompilator GPU procesora graficznego, co powoduje, że ta część procesu obróbki grafiki przeniesiona jest na barki procesora peceta. To zdaniem firmy obniża wyniki wydajności w teście aż o 20 %.

Kilka tygodni temu NVidia zaprezentowała całkowicie nowe sterowniki ForceWare (52.16), które zawierają technologię kompilacji zwiększającą wydajność generowania grafiki na kartach z procesorami GeForce. 3DMark 2003 w nowej wersji wyłącza tę funkcję.

Futuremark odpowiada na te zarzuty mówiąc, że aplikacja nie odwołuje sie bezpośrednio do sterowników karty graficznej, a API DirectX, który następnie komunikuje się ze sterownikami. W związku z tym wyłączenie funkcji kompilatora jest zdaniem twórców benchmarka niemożliwe, a zarzuty całkowicie bezpodstawne.

Jak na razie spór nie został rozwiązany. Prawdopodobnie, wcześniej czy później obie firmy dojdą do porozumienia jak to miało miejsce po premierze pierwszej wersji 3DMarka 2003. Przypomnijmy, że wtedy również mieliśmy do czynienia ze sporem na podobnym tle.


Zobacz również