4500 stron z nielegalną muzyką

Amerykańskie Stowarzyszenie Przemysłu Płytowego (The Recording Industry Association of America: RIAA) oświadczyło, że w pierwszej połowie roku 2000 w Stanach Zjednoczonych działało ponad 4500 stron internetowych oferujących nielegalną muzykę.

Organizacja The Recording Industry Association of America (RIAA) oświadczyła, że w pierwzej połowie 2000 roku działało ponad 4500 witryn internetowych oferujących nielegalne pliki muzyczne czyli ponad trzykrotnie więcej w porównaniu z rokiem 1999.

Według firmy Forrester Research wraz ze wzrostem piractwa oraz tendencją publikowania przez artystów swoich utworów online, wytwórnie płytowe do roku 2005 stracą ponad 3.1 mld USD swoich potencjalnych zysków.

I choć RIAA walczy z muzycznym piractwem inicjując programy ścigania 'internetowych przestępców' oraz wytaczając procesy o łamanie praw autorskich, to analitycy twierdzą, że nie jest to właściwa droga w erze coraz bardziej swobodnej wymiany cyfrowych danych.

Proces wytoczony przeciwko firmie Napster, serwisowi który umożliwia fanom muzyki wymieniać swoje zbiory MP3 rozpoczął się w grudniu 1999 roku, a w międzyczasie pojawiło wiele innych podobnych do Napstera witryn, jak chociażby program Gnutella, który w przeciwieństwie do Napstera nie korzysta z centralnego komputera łączącego komputery użytkowników i jest dzięki temu bardziej odporny na wszelkie prawne zarzuty.

Niektórzy analitycy uważają, że przemysł muzyczny po prostu nie nadąża za rozwojem technologicznym nie korzystając z nowo powstałych kanałów dystrybucyjnych jakie oferuje Internet.

'Ani cyfrowe zabezpieczenia, ani procesy sądowe nie powstrzymają internetowych kradzieży. Bez względu na to co się myśli o Napsterze i podobnych, tradycyjni wydawcy muszą skoncentrować się na pokonaniu Napstera jego własną bronią czyli muszą stworzyć konkurencyjne serwisy z zawartością jakiej oczekują klienci, w najwygodniejszym dla nich formacie i oparte na biznesowym modelu akceptowanym przez miłośników muzyki', twierdzi Michael Scheirer z Forrester Research.

www.forrester.com


Zobacz również