64 - ro bitowe starcie na szczycie

Intel dołączył do 64-bitowego peletonu procesorów ze swoimi nowymi modelami Pentium 4. Są rzeczywiście szybkie, jednak nadal na czele pozostaje AMD z układem Athlon 64 FX-55.

Obecnie Intel zaprezentował desktopowe odmiany 64-bitowych procesorów. AMD ma tę przewagę, że dodatkowe 64-bitowe rozszerzenia oferuje także w układach mobilnych. Natomiast niekwestionowaną zaletą mobilnych procesorów Pentium M pozostaje ich energooszczędność - pod tym względem produktom AMD jeszcze daleko do zadowalającego poziomu wydajności.

Zanim przejdziemy do testów 64-bitowych procesorów Pentium 4, warto się zastanowić, co dadzą przeciętnemu użytkownikowi domowemu szeroko reklamowane 64 bity. Jaką mają przewagę nad procesorami 32-bitowymi? Porównaliśmy wydajność dwóch nowych modeli -testowanego już przez nas w 32-bitach najszybszego procesora jednordzeniowego Intela 3,73 GHz Extreme Edition i 3,6 GHz (model P4 660) z taktowanym najwyższą częstotliwością modelem 32-bitowym P4 3,8 GHz. Jako rywali wystawiliśmy najszybszy procesor AMD Athlon 64 FX-55 (2,6 GHz) oraz Athlon 64 3800+ (2,4 GHz). Rezultaty testów nie dają jednoznacznej odpowiedzi - pewien wzrost wydajności w stosunku do układów 32-bitowych uzyskują procesory P4 pracujące w 64 bitach. Za komputer oparty na produkcie Intela trzeba jednak zapłacić o 300-600 zł więcej niż za platformę AMD, oferująca tę samą lub nawet wyższą wydajność.

Jako uzupełnienie dodajmy, że rozszerzenia 64-bitowe znajdziemy także w modelach Intela taktowanych z częstotliwością 3,0 i 3,4 GHz. Gdy czytacie te słowa, 64 bity powinny już być w procesorach z serii Celeron. Nowe procesory P4 zyskują na wydajności także z powodu powiększenia pojemności pamięci podręcznej drugiego poziomu z 1 do 2 MB. Aby wykorzystać możliwości 64-bitowe, potrzeba, oczywiście, odpowiedniej wersji systemu operacyjnego. My korzystaliśmy z 64-bitowej wersji Windows XP Professional X64, który obsługuje zarówno procesory Intela, jak i AMD.

Procesory 64-bitowe testowaliśmy we wspomnianej wyżej wersji Windows. 32-bitowe wersje układów pracowały w standardowej odmianie Windows XP Pro, uzupełnionej o Service Pack 2. Naturalnie do procesorów AMD i Intel musieliśmy użyć odmiennych płyt głównych. Pozostałe elementy wyposażenia staraliśmy się jak najbardziej ujednolicić. Użyliśmy identycznych twardych dysków Seagate o pojemności 160 GB, kart graficznych z procesorami NVIDIA GeForce 6800 wyposażonych w 256 MB pamięci (wersje referencyjne). System Intela pracował z 1 GB pamięci DDR2 533, natomiast AMD z 1 GB DDR400. W najnowszej wersji benchmarku WorldBench 5, pracującego w systemie 32-bitowym (test, opracowany przez rozlokowane na całym świecie redakcje PC Worlda, symuluje wykonywanie na pececie typowych zadań uruchamianych przez przeciętnego użytkownika), procesory Athlon 3800+ i P4 3,6 GHz uzyskały wyniki tak zbliżone, że trudno dostrzec różnice w wydajności. Były one natomiast zdecydowane w wypadku procesorów Athlon 64 FX-55 i P4 3,73 EE, choćnadal nie przekraczały 10 procent. Warto dodać, że około dwóch trzecich aplikacji wchodzących w skład testu WorldBench 5 pracuje w środowisku 64-bitowym i w związku z tym oba procesory nie rozwijają pełni swoich możliwości. 64-bitowe P4 testowane w środowisku 32-bitowym miało przewagę nad 32-bitowym odpowiednikiem w grze "Unreal Tournament" (rozdzielczość 1024x768 pikseli), natomiast 64-bitowe procesory AMD i Intela wykazały niewielki spadek wydajności w tym teście przy przejściu do pracy w środowisku 64-bitowym.

Zalety i wady pracy w 64 bitach

Pracując obecnie w środowisku Windows XP Pro X64, nie zauważa się wielu zalet 64-bitowych rozszerzeń. Więcej zyskają użytkownicy Linuksa, do którego powstało więcej aplikacji 64-bitowych, bo wcześniej został zaadaptowany do nowych procesorów. Aby zauważyć wyraźny wzrost wydajności, 32-bitowe aplikacje należy zrekompilować. 64-bity nie spowodują przyśpieszenia w grach, lecz pozwolą na obróbkę większej ilości danych czy wydajną pracę aplikacji w wyższej rozdzielczości. To oznacza, że 64-bi-towy pecet umożliwi przetwarzanie obszerniejszych baz danych, arkuszy kalkulacyjnych, obsłuży zdecydowanie więcej pamięci RAM (do 64 GB na platformie Intela i aż 1 TB w AMD), pozwoli na ustawienie wyższej rozdzielczości w grach, uzyskanie lepszego dźwięku i lepszej grafiki.

O czym trzeba pamiętać?

Sterowniki 32-bitowe nie będą pracowały z 64-bitową wersją Windows XP Pro X64. Do starszych modeli sprzętu może nie być nowych sterowników, jeśli producent o to nie zadba. Zwykle producenci oszczędzają pieniądze na opracowywaniu nowych wersji sterowników i nie troszczą się o to, czego już nie produkują. W lepszej sytuacji są użytkownicy 64-bito-wego Linuksa, bo często w prężnie działającym środowisku linuksowców znajdą się osoby, które same napiszą sterowniki do starszego sprzętu. Problem leży także w dostępności aplikacji 64-bitowych. Producenci oprogramowania nie spieszą się z prezentowaniem 64-bitowych wersji swoich produktów. W planach jest kilka nowych gier oraz programów do obróbki wideo i dźwięku wykorzystujących pełny potencjał nowych procesorów. Cakewalk Sonar X64, 64-bitową wersję testową profesjonalnego programu do nagrywania dźwięku można już pobrać ze strony producenta, ale poza tym mamy do wyboru tylko kilka multimedialnych aplikacji.


Zobacz również