OpenGL 2.0 - jeszcze lepsza grafika

Opublikowana została nowa specyfikacja OpenGL w wersji 2.0. Nowe API pozwala na lepsze wykorzystanie możliwości, jakie dają współczesne karty graficzne, a także pozwala na pisanie kodu przenośnego między implementacjami np. ATI i Nvidii.

Nowościami są m.in. programowalne shadery, wsparcie dla tekstur o wymiarach innych niż potęga liczby 2, punktowe sprite'y, wsparcie dla wielu buforów renderingu (multiple render targets) oraz dwustronne bufory szablonu (stencil buffers).

OpenGL (Open Graphics Library) to specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki, konkurująca z Direct3D firmy Microsoft. Opisane funkcje umożliwiają budowanie skomplikowanych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.

Zobacz również:



OpenGL używany jest między innymi w grach komputerowych, programach typu CAD czy środowiskach wirtualnej rzeczywistości.

Więcej informacji: http://www.opengl.org

17 komentarze

Dodaj swój

mati

16-09-2008 19:14

Poza tym wezcie pod uwage jeszcze jedno: D3D wchodzi w skład calego pakietu DirectX - a tu mamy DirectSound, DirectInput itd., czyli cale, kompletne srodowisko do programowania gier. OpenGL zapewnia tylko grafike. W chwili obecnej, gdy DirectX jest niewatpliwie dojrzala technologia, problematyczna staje sie decyzja o pisaniu samego modulu grafiki w OpenGL a reszty, przy zastosowaniu zupelnie innych standardow, dla DirectX.

dawid

01-12-2006 19:55

witam mam pytanie podacie link skad moge sciongnonc tego open gl''a bo nie wiem prosze o link

Bluebat

24-06-2006 17:48

co wy tak dot net i dot net, to g***no jest, tylko pod winda chodzi, interpretowane(niby jit, ale zawsze wolne). OpenGL CHODZI od dawna pod .net, ale nie widze takiej potrzeby, bo i tak z opengla korzystam zeby bylo przenosne. "D3D stwarza mniej problemów przy teksturowaniu. ... poprostu podajesz ścieżkę" - LOL, z takim podejsciem to daleko nie zajdziesz, to ze m$ sobie dla funkcje do ladowania obrazkow, to nie znaczy, ze to jest szybsze, zebys zobaczyl, jak niektorzy(w tym ja) mecza sie w assemblerze, zeby kod byl szybki. OpenGL pojdzie pod wingrozą, i *nixami - Linux, MacOS itd. A dlaczego D3D nie? - bo to MICROSOWTOWSKA DUPA!! i jeszcze 'wszyscy sie przesiadaja na .net' LOL? ja sprawdzilem ta platforme i nie polecam, juz lepsza java, jak koniecznie ma byc interpretowane. M$ SUX!!! OpenGL ROX!!

tkalinow

23-01-2006 13:12

Direct3D stwarza mniej problemów przy teksturowaniu. W nim poprostu podajesz ścieżkę do jakiegoś pliku i wszystko działa. W OpenGL musisz użyć biblioteki GLAUX, która nie zawsze jest obecna "Oknach", lub użyć tablic (odczytujesz kolory pikseli i zapisujesz w formacie RAW) a to już dodatkowa strata czasu. Osobiście używam D3D 8, bo D3D9 po prostu u mnie... nie chodzi i na starszych kartach tym bardziej. Choć podobno w OenGL 5.0 też są takie problemy :(

Uzytkownik

07-11-2004 19:59

> Wszyscy przeniesli sie na .Net a co za tym idzie DX. Czy słyszałeś o http://***? Jak jest już gtk#, a ma być qt#, to dlaczego nie ma być opengl#? Nie znam się oczywiście, ale czy komputery już są w stanie obsłuzyć interpretowane języki (do których chyba należy C#) do skomplikowanych gier? Proszę mnie poprawić, jeśli się myle... komentarz edytowany przez moderatora

kaBOOOM

17-10-2004 12:41

"wsparcie dla tekstur o wymiarach innych niż potęga liczby 2"-wreeeszcieee "wsparcie dla wielu buforów renderingu"-ciekawe,ciekawe...

CALL

05-10-2004 14:38

JA MAM FAJNĄ GRE ALE WŁASNIE COS MI SIE WYSWIETLA O OPENGL ŻE NIE MA KARTY WIDEO . PROSZE O POMOC

JA

26-09-2004 17:17

@g0ph3r źle ci sie wydaje :P:P:P ja pisze w Ogl już od paru miesięcy i coraż bardziej mi sie on podoba... terraz zaczynam OGL'a 2 :D:D

g0ph3r

12-09-2004 22:19

Wg mnie 90% gier do grafiki używa OpenGL natomiast DirectX do obsługi klawiatury, dzwięku sieci. Natomiast konkurencją do DirectX jest SDL.

x

12-09-2004 18:13

hm u mnie lepiej dmucha UT w OpenGL i z lepszą jakością obrazu kiedyś było inaczej ...

Adrianer

11-09-2004 21:05

OpenGL ma nawet duże znaczenie dla produkcji gier! Takie hity jak seria Unreala i Quake3 są oparte o OpenGL a nie o DirectX, dzięki czemu są natywne wersje tych gier pod Linuxa

Zdichu Hemracek

11-09-2004 20:34

Poza tym stoi Heniek i sika. Nie wazne, czy ten durny .NET czy DirectX czy OpenGL czy inne talatajstwo bedzie wykorzystywane, wazne by bylo wieloplatformowe.

blameIn

11-09-2004 15:48

Powiem jedno: Przy wszystkich kartach gfx jakich uzywalem mialem o wiele mniejsze problemy z grami na OpenGL niz na DirectX

eXe

11-09-2004 12:56

Poza tym wezcie pod uwage jeszcze jedno: D3D wchodzi w skład calego pakietu DirectX - a tu mamy DirectSound, DirectInput itd., czyli cale, kompletne srodowisko do programowania gier. OpenGL zapewnia tylko grafike. W chwili obecnej, gdy DirectX jest niewatpliwie dojrzala technologia, problematyczna staje sie decyzja o pisaniu samego modulu grafiki w OpenGL a reszty, przy zastosowaniu zupelnie innych standardow, dla DirectX.

WielebnyK

10-09-2004 15:30

otti: nie sądze, żeby teraz tworzyło się gry w .net. To jest za wolne!. Poza tym w .net można używać OpenGL-a.

WielebnyK

10-09-2004 15:28

Faktycznie OpenGL ma małe znaczenie w tworszeniu gier na PC. Tymniemniej jego zalety, takie jak dostępność na wiele platform (Od win przez Unixy, Linuxy i im podobne ma Macu kończąc) i łatwość użycia powodują, że ma on duże znaczenie w oprogramowaniu przemysłowym i CAD-owskim...

otti

10-09-2004 10:56

konkurencja "konkurująca z Direct3D firmy Microsoft" aktualnie takiej konkurencjei nie ma i nie sadze zeby byla. OpenGL uzywa ju malo kto przy tworzeniu gier. Wszyscy przeniesli sie na .Net a co za tym idzie DX. Przy open GL zostali juz tylko nieliczni. Przyklad John Carmack czlowiek ktory jest geniuszem komputerowym lecz jego czas juz minal. Nie potrafi sie przenisc na nowy jezyk pisze powolne silniki. Graficy i programisci twierdza ze taki silnik jak ten wykozystany w Doom 3 powinnien pokazac swoje mozliwosci. Jednak on wogole ich nie mial przecietna grafika, ogromne wymagania. Musieli zrobic gre w zmaknietych pomieszczeniach, setki korytarzy.. przez co gra ma takie jak ma opinie. Teraz aby byc "trendy" i na czasie trzeba robic cos takiego: http://www.unrealtechnology.com/html/technology/ue30.shtml