8 lat TV strat - Sony w dramatycznej sytuacji, wycofa się z telewizorów?

Howard Stringer,szef Sony poinformował, że w tym roku dział telewizorów Sony znowu zanotuje straty w wysokości aż 2,2 miliarda USD. To już 8 rok TV strat z rzędu. Albo japoński koncern dokona teraz radykalnych zmian, albo już niedługo będzie musiał wycofać się z produkcji telewizorów.

Sony make believe

Już wcześniej Sony był na minusie, ale teraz chyba przelała się czara goryczy. Inwestorzy spodziewali się gorszych wyników, ale nie aż tak masowych strat (2,2 miliarda USD na minusie prognozowane w tym roku finansowym).

Sony w TV kryzysie

Sytuacja jest dramatyczna. Sony traci ogromne pieniądze na produkcji telewizorów, które się nie sprzedają. Akcje Sony w tym roku spadły już o 48 proc. Japoński koncern już po raz drugi obniżył prognozę sprzedaży telewizorów - teraz o 9 proc. do poziomu 20 milionów sztuk.

- Po 7 latach start jesteśmy w głębokim kryzysie - powiedział Kazuro Hirai, druga najważniejsza persona w Sony.

Sony TV Bravia

Sony TV Bravia

Telewizory są za drogie - Sony to już nie jest marka premium

Co się stało? Samsung i LG - to głównie te firmy odebrały rynek TV japońskiemu koncernowi.

- Sony musi konkurować ceną. Jeżeli, to japoński koncern tego nie zrobi, będzie musiał się pożegnać z branżą TV. Nie sądzę, by w tej chwili Sony było marką, za którą można było żądać dużych pieniędzy - powiedział Michael Yoshikami, analityk z YCMNET.

Sony - kiedyś potęga, dziś kolos na glinianych nogach

Znakomita niegdyś marka, w ostatnich latach mocno podupadła, a ludzie z Sony pozostawali bierni wobec tej sytuacji. W latach 80. i 90. Sony był potęgą i wyznacznikiem jakości. Ale to już przeszłość. W sprzedaży telewizorów Samsung bez problemu pokonuje Sony, a na rynku smartfonów dominuje Apple z Samsungiem.

Prestiżowi producenci tracą na telewizorach

Wystarczyło 5 lat, by Sony spadło na samo dno. Inni producenci też tracą pieniądze na telewizorach - np. Panasonic (zamyka fabryki produkujące TV) czy Philips (sprzedaje swoje telewizory Chińczykom). Dzisiaj ponad połowa sprzedawanych telewizorów to modele firmy Samsung.

2011 to czarny rok dla Sony

Ten rok naprawdę jest pechowy dla Sony. Najpierw włamanie się do sieci PlayStation Network przez hakerów, potem kłopoty z Google TV, niedawno powódź w Tajlandii, która zniszczyła fabryki Sony, a teraz gigantyczne straty na sprzedaży telewizorów. Sony tonie - nie ma wątpliwości. Czy uda się wielkiemu niegdyś koncernowi znaleźć koło ratunkowe?

Plan ratunkowy Sony to za mało?

Sony zamierza rozdzielić swój biznes TV na trzy części - outsourcing, telewizory LCD i telewizory nowej generacji. Możliwe, że Sony wycofa się z kupowania matryc od Samsunga.

Sony TV Bravia

Sony TV Bravia

Misja ostatniej szansy dla Sony - obniżyć ceny telewizorów

Ale to nie wystarczy. Od kilku lat obserwowałem powolny upadek Sony (jedyne co im wyszło, to Blu-ray, który pokonał HD-DVD Toshiby). W mojej opinii największym problemem Sony są zbyt wysokie ceny. Sony musi zrobić wszystko, żeby obniżyć ceny do poziomu Samsunga - inaczej żaden plan ratunkowy nie pomoże. Samsung i LG dzisiaj mają tańsze, a równie dobre telewizory co Sony. Jak nie widać różnicy, to po co przepłacać? Klienci więc nie przepłacają,. a Sony traci miliony. Kiedy włodarze z japońskiego koncernu to zrozumieją?


Zobacz również