ATI - konkurencja dla AGEIA?

Jak podaje serwis X-bit Labs, przedstawiciele firmy ATI Technologies twierdzą, iż tworzone przez nich akceleratory graficzne są w stanie wykonywać obliczenia związane z interakcją przedmiotów (tzw. fizyką) i jedynie kwestią czasu pozostaje uaktywnienie tej opcji w Radeonach. Czyżby więc AGEIA miała zniknąć z rynku elektronicznej rozgrywki równie nagle, jak się pojawiła?

Stworzony przez AGEIA procesor "physics processing unit" (PPU - w odróżnieniu od graficznych GPU i procesorów CPU) był pierwszym układem zajmującym się obliczaniem fizyki w grach i montowanym na karcie add-on. Choć głośno jest o nim przynajmniej od początku bieżącego roku, na próżno wypatrywać go w sklepie. Dlatego za obliczenia fizyki w grach ciągle odpowiada główny procesor komputera, CPU (patrz też artykuł: "Sprzętowe obliczenia fizyki - rewolucja w świecie gier?".

Tymczasem, jak twierdzi Raja Kodouri, starszy architekt pracujący w ATI Technologies, dedykowane rozwiązanie wcale nie jest tu konieczne. Okazuje się bowiem, że wbudowany w Radeony pixel shader przetwarza dane bardzo zbliżone w formie do tych, jakimi karmi się PPU. Zatem już karta oparta na Radeonie 9700 mogłaby skutecznie zająć się modelowaniem interakcji przedmiotów w grze.

Zdaniem ATI w przypadku silnika Havok - znanego choćby z polskiego Painkillera - deweloperzy nie muszą korzystać z żadnych specjalistycznych interfejsów, by układ ATI zajął się fizyką.


Zobacz również