ATI kontratakuje – Radeony X800 stają do walki z GeForce 6800

Dwa tygodnie temu NVidia zadziwiła świat nowym procesorem graficznym GeForce 6800 Ultra, który pod względem skoku jakości grafiki i szybkości jej generowania ustanowił największy krok w historii od czasu przejścia z Rivy TNT2 na GeForce 256. ATI odczekała kilkanaście dni i wyprowadziła silny cios obronny, którym jest linia kart graficznych z układami Radeon X800. Nowe dzieło kanadyjskich inżynierów nie zawiodło oczekiwań komputerowej społeczności. Jest także przepotężnym narzędziem graficznym, które sprawi, że najnowsze gry spowodują u graczy opad szczęki do samej ziemi. W stosunku do "megaprocesora" NVidii ma zbliżoną wydajność, nie brakuje mu jednak zalet, spośród których być może najistotniejszą jest zdecydowanie niższe zapotrzebowanie na energię.

X800 podobnie jak GeForce 6800 Ultra wyposażony jest w 16 potoków renderingu. Moc obliczeniowa związana z obróbką pikseli w stosunku do modelu Radeon 9800 XT wzrosła dwukrotnie. To samo dotyczy możliwości silnika w kwestii przekształceń geometrycznych. Jeśli chodzi o główne cechy architektury to X800 jest zbliżony do Radeona 9800 XT. W przypadku nowego procesora stosowane są jednak pamięci GDDR3 z 256-bitowym interfejsem. Jednostki Pixel i Vertex shader są zgodne ze specyfikacją 2.0. ATI nie zdecydowało się, w przeciwieństwie do NVidii, na zastosowanie wersji 3.0. Kanadyjczycy tłumaczą, że w chwili obecnej, tak zaawansowane mechanizmy są zbędne, a możliwości specyfikacji 2.0 nie są należycie wykorzystywane przez producentów gier.

Jeśli chodzi o nowe funkcje, to nie ma ich zbyt wiele. Wprowadzono jednak kilka istotnych modyfikacji. Jedną z nich jest nowy rodzaj kompresji tekstur normalnych 3Dc. Jego innowacyjność ma polegać na możliwości generowania znacznie dokładniejszych tekstur, przy jednoczesnym zmniejszeniu ich objętości. Mapy poddawane są kompresji 4:1, a ich jakość ma być lepsza niż skompresowanych znanym algorytmem DXTC dostępnym w DirectX.

Pojawił się także nowy tryb wygładzania krawędzi Temporal Anti-Aliasing. Jego działanie polega na tym, że punkty pobierania próbek nie są stałe lecz zmienne. Klatki nieparzyste i parzyste wygładzane są przy użyciu innych szablonów. Efektem ma być znacznie lepszy efekt wygładzania przy niższym wpływie na wydajność generowanej grafiki. Dobrą wiadomością jest to, że wraz z wprowadzeniem przez ATI nowych sterownikach, Temporal Anli-Aliasing ma być także dostępny dla kart rodziny R3x0 (od modelu 9500 wzwyż).

Radeon X800 PRO

-12 potoków renderingu

- procesor taktowany z częstotliwością 475 MHz

- pamięci taktowane z częstotliwością 900 MHz

-256 bitowy interfejs pamięci

-256 MB pamięci GDDR3, czas dostępu 2,0 ns

Sugerowana cena detaliczna 399 USD

Radeon X800 XT Platinum Edition

-16 potoków renderingu

- procesor taktowany z częstotliwością 520 MHz

- pamięci taktowane z częstotliwością 1,12 GHz o czasie dostępu 1,6 ns

-256 bitowy interfejs pamięci

-256 MB pamięci GDDR3

Sugerowana cena detaliczna 499 USD

ATI podkreśla że nowe karty wyposażone w procesory X800 będą zużywały mniej energii niż ich poprzednicy. Procesor wykonany w technologii 0,13 mikrona i składa się z ok 160 mln tranzystorów. Przy uruchomionym benchmarku 3DMark 03 najmocniejsza wersja X800 zużywa wg. ATI 65 W energii, natomiast X800 PRO jedynie 49 W. Dla porównania zapotrzebowanie na energię GeForce 6800 Ultra wynosi ok 150 W.

Na początku na rynku pojawią się modele kart z X800 wyposażone w interfejs AGP 8x. Pod koniec roku ujrzymy także karty z PCI Express 16x (wersja natywna, a nie z mostkiem występującym w produktach NVidii).

Procesor poprawi obraz

Funkcja Fullstream, która już w poprzednich modelach pozwalała na niwelowanie objawów kompresji (filtr blokowy) ma pracować teraz jeszcze wydajniej. Videoshadery używane są do przekształcania obrazu z przeplotem w pozbawiony przeplotu. Moc obliczeniowa nowego układu pozwoliła na zastosowanie nowych metod progresywnego skanowania. Jednocześnie można dokonywać takich operacji postprocessingu jak wygładzanie krawędzi i usuwanie wspomnianych już objawów kompresji. Teraz takiej obróbce może być także poddawany obraz wysokiej rozdzielczości (HD i WMV9 HD). Wszystkie te zabiegi mają poprawiać także jakość sygnału wideo wysyłanego na wyjście TV.

Wydajność

Nie mieliśmy jeszcze okazji sprawdzić wydajności karty. Z testów które ukazały się w Internecie wynika jednak, że pod względem wydajności model X800 jest zbliżony do podobnie plasowanych cenowo modeli rodziny GeForce 6800. Wydajność jest więc doskonała i powinna zaspokoić wymagania każdego użytkownika. W stosunku do Radeona 9800 XT, X800 jest szybszy średnio dwukrotnie.

Odblokować potoki

Tak jak w przypadku modelu Radeon 9500 będzie najprawdopodobniej można odblokować obecne lecz dezaktywowane potoki renderingu. W tym przypadku z 12-potokowej wersji X800 PRO zrobimy 16-potokową X800 XT Platinum Edition. ATI oczywiście nie potwierdza takiej możliwości, jednak czy w innym przypadku NVidia zdecydowałaby się na ujawnienie dziennikarzom, że model GeForce 6800 można będzie bez większych problemów zamienić na 6800 Ultra? (także zamiana 12 na 16 potoków).

Ruby – przeciwieństwo nimfy

ATI przekonało się, że nic tak nie przyciąga zainteresowania męskiej części klienteli jak atrakcyjna dziewczyna będąca swego rodzaju wizytówką firmy. NVidia ma swoją nimfę Nalu, ATI poszło w innym kierunku i na swojego "amabasadora :)" wybrało dynamicznie prezentującą się Ruby. Jak wygląda maskotka ATI możecie przekonać się pobierając z naszego serwera film prezentujący ją w pełnej krasie.

ATI Radeon X800 - demo możliwości do pobrania z naszego serwera FTP:

http://www.pcworld.pl/ftp/pc/programy/3457/ATI.Radeon.X800...demo.mozliwosci..html

Więcej informacji:

http://www.ati.com


Zobacz również