ATI: nowa epoka sterowników graficznych

Catalyst Control Center to efekt ponad dwuletnich prac, 20 inżynierów i programistów ATI nad nową generacją sterowników i panelu sterowania pozwalających w łatwiejszy i efektywniejszy sposób zarządzać skomplikowanymi dla większości użytkowników funkcjami kart graficznych ATI. Pakiet ten zawiera także coś czego wcześniej nie było - system A.I, kontrowersyjną aczkolwiek naszym zdaniem ważną funkcję, która "dopala" Radeony w określonych grach, zamieniając oryginalny kod producentów gier na zoptymalizowany przez ATI.

Ekran główny panelu starowania CCC

Ekran główny panelu starowania CCC

Sterowniki Catalyst znane są chyba wszystkim użytkownikom kart graficznych z procesorami ATI, a i wielu posiadaczy urządzeń z układami NVIDII z pewnością bacznie przygląda się co też konkurencja ma do powiedzenia w kwestii funkcjonalności i optymalizacji wygody korzystania z wielu opcji dostępnych w oprogramowaniu sterującym. Wszyscy wiemy, że mnogość nowych funkcji, które obsługują najnowsze, a i niejednokrotnie także i starsze układy graficzne jest tak wielka, że użytkownikom nie będącym na bieżąco z nowinkami technologicznymi trudno jest się połapać w tej gmatwaninie symboli i terminów. ATI doszło do tego samego wniosku już dwa lata temu. Swoje przypuszczenia firma potwierdziła przeprowadzając serie badań wśród posiadaczy komputerów.

Potrzeba było jednak aż dwóch lat aby zakończyć prace nad nowymi sterownikami, których najistotniejszym nowym elementem jest panel zarządzania Catalyst Control Center. Głównym zadaniem tego dodatku ma być ułatwienie konfiguracji kart graficznych poprzez uproszczenie interfejsu sterowania i wprowadzenie podglądu dokonywanych zmian. Dodatkowo interfejs jak przystało na "modną" aplikację, ma być łatwo modyfikowalny jeśli chodzi o dopasowanie jego szaty graficznej do oczekiwań poszczególnych użytkowników. Nie zapomniano jednak o wprowadzeniu nowych funkcji, z których najważniejszą jest wspominana na początku - A.I czyli "sztuczna inteligencja".

Wybór skórek

Wybór skórek

Zacznijmy od wyglądu

Panel ATI ma być łatwo modyfikowalny od strony wizualnej. Każdy serwis internetowy, czy poszczególny użytkownik będzie mógł wprowadzić do niego własne elementy graficzne w postaci obrazków czy loga, które zastąpią firmowe emblematy ATI. Wymieniać też można całe skórki, a nawet modyfikować całkowicie interfejs użytkownika.

Otwarta architektura Microsoft .NET framework ma pozwolić na znacznie łatwiejszą personalizację interfejsu niż to się działo dotychczas. Warto dodać, że kolejny system operacyjny Microsoftu - Longhorn będzie właśnie bazował na .NET.

Po raz pierwszy w sterownikach do karty graficznej zastosowano automatyczną aktualizację (Live Update). W momencie pojawienia się w Internecie nowej wersji sterowników, użytkownik zostanie o tym poinformowany, a w zależności od konfiguracji odpowiednich opcji sterowniki mogą być instalowane automatycznie.

Konfigurator wyświetlaczy

Konfigurator wyświetlaczy

Uproszczona wielomonitorowość

Konfiguracja pracy karty graficznej z wieloma monitorami, w sterownikach ATI była zawsze dobrze opracowana. Teraz ma być jeszcze wygodniej. Uproszczono ustawienia dotyczące klonowania, mnożenia pulpitów, ustawiania różnych parametrów odświeżania i rozdzielczości dla kilku ekranów niezależnie. Dodano także obsługę konfiguracji wykorzystującej więcej niż jeden procesor graficzny ATI. Oznacza to, że posiadacze płyt głównych ze zintegrowanym rdzeniem graficznym ATI mogą zainstalować na płycie dodatkową kartę graficzną (ale tylko z układem ATI), a wtedy możliwa będzie praca takiego tandemu z trzema monitorami jednocześnie. Użytkownik może predefiniować własne profile wyświetlania obrazu, które będą uruchamiane w momencie startu wcześniej wskazanego programu. Np. dla jednej gry możemy ustalić prezentację na dwóch monitorach i z określonymi funkcjami poprawy jakości obrazu, a drugi uruchamiany program może posiadać całkowicie odrębne ustawienia.

Zmiany w czasie rzeczywistym

Bolączką, która trapiła użytkowników był zawsze brak podglądu efektu uruchamianych funkcji poprawy jakości obrazu. Po ustawieniu wygładzania pełnoekranowego czy innych funkcji, trzeba było uruchomić grę lub inną aplikację aby sprawdzić czy dokonane zmiany zostały wprowadzone i jakie efekty dają w praktyce. Teraz główne okno panelu CCC stanowi animacja z pędzącym autostradą sportowym samochodem. Po dokonaniu zmian w ustawieniach karty, na wspomnianym ekranie podglądu widzimy jakie efekty uzyskaliśmy. Nie ma także rozróżnienia na funkcje właściwe dla programów korzystających z Direct3D i OpenGL. To także ukłon w stronę mniej zaawansowanych użytkowników.

Toolbar - szybko i wygodnie

Toolbar to pasek pozwalający na szybkie i wygodne dokonywanie zmian w ustawieniach karty bez konieczności uruchamiania pełnowymiarowego panelu CCC. Podzielono go na kilka czytelnych sekcji przeznaczonych zarówno dla początkujących jak i zaawansowanych użytkowników. Oczywiście składniki paska można dostosować także do własnych upodobań. Wcześniej zaprogramowane profile ustawień mogą być uruchamiane skrótami klawiszowymi.

Karta modyfikacji parametrów narzędzia A.I.

Karta modyfikacji parametrów narzędzia A.I.

Catalyst A.I. - dopalacz dla graczy

Najbardziej kontrowersyjnym elementem nowego oprogramowania jest system A.I., narzędzie pozwalające sterownikom na podmianę kodu cieniowania zaszytego w grach, na zoptymalizowany kod przygotowany przez ATI pod kątem określonej gry. Jak wykazały nasze testy, A.I. rzeczywiście wpływa na zwiększenie wydajności karty w określonych grach. Nie zaobserwowaliśmy przy tym widocznego pogorszenia jakości generowanej grafiki. Kod nie jest podmieniany w przypadku uruchamiania benchmarków syntetycznych w rodzaju 3DMark, a to dlatego, aby nie powstały na tym polu niepotrzebne spory przy analizie wyników testów. System AI można samodzielnie uruchamiać, co też zrobiliśmy, testując Radeona X700 Pro. Do wyboru są dwie możliwości ustawienia suwaka odnoszącego się do "intensywności" optymalizacji pracy karty - low i high. Wybraliśmy to pierwsze ustawienie i sprawdziliśmy, o ile szybciej pracują poszczególne gry. A.I. analizuje indywidualne tekstury podczas ładowania i optymalizuje sposób ich przetwarzania. Oczywiście najbardziej interesowały nas wyniki w teście Doom 3, gdzie karty ATI wypadały wyjątkowo słabo, a winą za to inżynierowie firmy obarczyli programistów Id Software. Rzeczywiście, uruchomienie A.I dało nam w stosunku do ustawień standardowych wzrost wydajności rzędu 10 klatek/s. W innych grach "dopalacz" nie działał lub też dawał niewielki wzrost wydajności. W Aquamarku 3 nie było żadnych zmian w związku z uruchomieniem A.I, z kolei FarCry, przyspieszył o około 2 klatki/s. Dodajmy, że 10 klatek wzrostu w Doomie 3 to ok 20 % więcej wydajności którą oferuje Radeon X700 PRO. Nie zaobserwowaliśmy przy tym jakiegokolwiek spadku jakości wyświetlanej grafiki. Aktualnie wykrywane aplikację przez system A.I. to: Doom3, UT2003, UT2004, silnik Half-Life 2, Splinter Cell, Race Driver, Prince of Persia oraz Crazy Taxi 3.

Zapraszamy do pobrania najnowszych sterowników i panelu CCC z naszego serwisu.


Zobacz również