Adobe Premiere 6

Najnowsza wersja Premiere 6 - programu do komputerowego montażu wideo - ma nowe funkcje związane z cyfrowym wideo, takie jak przechwytywanie obrazu w formacie DV czy eksport do formatów sieciowych.

Najnowsza wersja Premiere 6 - programu do komputerowego montażu wideo - ma nowe funkcje związane z cyfrowym wideo, takie jak przechwytywanie obrazu w formacie DV czy eksport do formatów sieciowych.

Ci, którzy obawiali się, że Adobe dołącza do grona firm, zajmujących się konsumenckim formatem DV, nie będą zachwyceni widząc ekran powitalny. Na szczęście to tylko demonstracja elastyczności programu.

Ci, którzy obawiali się, że Adobe dołącza do grona firm, zajmujących się konsumenckim formatem DV, nie będą zachwyceni widząc ekran powitalny. Na szczęście to tylko demonstracja elastyczności programu.

Wersja 6. zawiera też funkcje, które zainteresują upgrade'em również zawodowych montażystów. Dla konsumenckiej części rynku pojawienie się Premiere 6 oznacza, że projektanci wideo do sieci i multimediów, korzystający zwykle z pojedynczych maszyn, nie muszą inwestować w karty i oprogramowanie do przechwytywania obrazu. Wiele nowych komputerów z Windows i wszystkie nowe Macintoshe zawierają w standardzie port FireWire. Premiere ma teraz wszystko co potrzeba, by pobrać sekwencje wideo w standardzie DV. Zawodowi montażyści i wszyscy, którzy korzystają z analogowego źródła sygnału wideo, będą musieli mimo wszystko kupić kartę do przechwytywania obrazu.

Włączenie obsługi cyfrowego wideo (DV) zmusiło Adobe do przeprojektowania kiepskich narzędzi do przechwytywania wideo. Teraz nie gubią ramek i mają łatwiejsze w obsłudze kontrolki. Pojawiły się też dwie nowe zakładki: Settings i Logging. W Settings widać wyraźnie ustawienia importu DV i miejmy nadzieję, że zostanie wykorzystana przez producentów kart do przechwytywania obrazu. Logging upraszcza wsadowe przechwytywanie i przetwarzanie obrazu.

W Premiere 6 dodano nie tylko nowe funkcje importu obrazu. Program wzbogacono też nową funkcją bezpośredniego eksportu do sieciowego wideo, prosto z okna Timeline. Odbywa się to przez wybór jednej z trzech opcji z menu File: Save for Web, Advanced Windows Media Export i Advanced RealMedia Export.

Cztery standardowe podglądy można oglądać jednocześnie: tradycyjna oś czasu A/B, bardziej zaawansowana oś czasu dla pojedynczej ścieżki oraz dwa podglądy, pozwalające lepiej obrabiać efekty audio. W ten sposób szybko można dotrzeć do potrzebnych funkcji.

Pierwsza opcja, Save for Web, wykorzystuje moduły Cleanera 5 do eksportu do jednego z trzech formatów strumieniowych w dowolnie wybranej jakości. W ten sposób można też zapisać sekwencję w formacie QuickTime progressive download, AVI czy MPEG-1. Opcje Advanced Windows Media Export i Advanced RealMedia Export pozwalają zapisać sekwencję w powyższych formatach z odpowiednimi ustawieniami - ale jesteśmy ograniczeni do zestawu ustawień i pozbawieni prawdziwej kontroli.

Markery sieciowe

Premiere może także umieszczać w sieciowej sekwencji wideo tzw. sieciowe markery. Umieszczane są na osi czasu i służą do tworzenia kolejnych rozdziałów w projekcie i do uruchamiania stron WWW bezpośrednio z wideo - w ten sposób można w oddzielnym oknie pokazać informację tekstową lub graficzną. Choć markery sieciowe łatwo jest tworzyć i edytować, należy pomyśleć o nich wcześniej, ponieważ nie można ich sprawdzić, dopóki nie zakończy się długi proces kodowania.

Wprowadzenie palety History to najnowszy przykład wykorzystywania przez Adobe tych samych rozwiązań w różnych aplikacjach.

Wprowadzenie palety History to najnowszy przykład wykorzystywania przez Adobe tych samych rozwiązań w różnych aplikacjach.

Jakkolwiek są to dobre narzędzia, nie są dość zaawansowane. Uruchamianie stron WWW za pomocą markerów to podstawa interakcyjnych sekwencji wideo, ale w głównych formatach strumieniowych mamy do wyboru także "gorące punkty", z których można uruchamiać wybrane przez użytkownika strony. Co ważniejsze, dla samego nadawania strumieniowego - w innych formatach można określić ramki kluczowe, czyli te, które są najistotniejsze dla całego przekazu i muszą być wyświetlone. W Premiere 6 nie ma takich narzędzi.

Oparte na kreatorach narzędzia do kodowania nie nadają się dla zawodowców. Jeśli poważnie myślisz o produkcji filmów do sieci i chcesz osiągnąć wyniki godne profesjonalisty, musisz zaopatrzyć się w pełną wersję Cleanera, co znacznie zwiększa wydatki.

Obsługa DV i eksport wideo do sieci to najbardziej promowane nowe funkcje w Premiere 6, ale tradycyjni montażyści także znajdą w nim wiele nowości dla siebie. Premiere pozwala teraz oglądać materiał z jednej ścieżki, tak jak przyjęło się w innych aplikacjach do montażu nieliniowego. Ale kiedy pierwszy raz uruchamiamy Premiere, nie widać od razu, że możemy się dowolnie przełączać między podglądem ścieżek A/B i pojedynczej ścieżki.


Zobacz również