Adobe łączy wszystko

Nowy pakiet graficzny dla profesjonalistów zapewnia pełną integrację wszystkich aplikacji. Z pewnością jest to bardzo odważny ruch Adobe, którego skutki poznamy dopiero po kilkunastu miesiącach.

Nowy pakiet graficzny dla profesjonalistów zapewnia pełną integrację wszystkich aplikacji. Z pewnością jest to bardzo odważny ruch Adobe, którego skutki poznamy dopiero po kilkunastu miesiącach.

Nowa propozycja Adobe powinna być interesująca dla wszystkich artystów, projektantów i grafików, którzy korzystają z różnych programów tej firmy.

W pakiecie Creative Suite można znaleźć większość podstawowych aplikacji Adobe - od Photoshopa poprzez Illustratora i InDesigna aż po Acrobata i GoLive.

Nie należy jednak sądzić, że do pojedynczego pudełka po prostu wrzucono płyty instalacyjne z poszczególnymi programami, jak to było w przypadku dotychczasowych pakietów Adobe (nazywanych przez producenta Collection).

Jim Heeger, wiceprezydent Adobe odpowiedzialny za oprogramowanie kreatywne, twierdzi, że Creative Studio oferuje użytkownikom coś więcej.

W zestawie można oczywiście znaleźć sztandarowe programy firmy, które w dużym stopniu zostały ulepszone i zmodyfikowane (wyjątkiem jest tu Acrobat 6.0 Professional, który pojawił się już kilka miesięcy temu). Najważniejszym wyróżnikiem tego pakietu jest jednak daleko idąca integracja poszczególnych jego składników. Według Heegera, "aplikacje współpracują ze sobą w sposób, który nie jest możliwy w przypadku oddzielnych programów". Adobe Creative Studio jest dostępne w dwóch wersjach. Droższa z nich, Premium Edition, zawiera między innymi Acrobata 6.0 Professional i nową aplikację Version Cue. W pudełku z wersją Standard Edition nie umieszczono programu GoLive CS ani Acrobata.

Zmiana mentalności

Adobe zdecydowało się zapewnić integrację aplikacji na wielu poziomach, gdyż takie było wymaganie użytkowników.

Ponieważ graficy i projektanci są często odpowiedzialni za przygotowywanie prac pojawiających się w różnych mediach, również narzędzia do tworzenia stron internetowych i materiałów do druku muszą ze sobą współpracować.

Heeger twierdzi, że narzędzia oferowane przez Adobe zapewniają najwyższy poziom wydajności.

Istnieją jednak także inne przyczyny, dla których Adobe musiało wykonać ten krok. Badania przeprowadzone przez firmę wskazują, że ponad 60 procent klientów korzysta z dwóch lub więcej aplikacji Adobe. Co więcej, również konkurenci oferują własne pakiety zintegrowanych aplikacji. Najważniejszym z nich jest pakiet Macromedia Studio MX 2004, który łączy programy Dreamweaver, Flash, Fireworks, FreeHand i ColdFusion.

Zapewnienie prawidłowej współpracy składników pakietu Adobe wymagało jednak nie tylko modyfikacji poszczególnych aplikacji, ale również wprowadzenia zmian w strategii tworzenia i udostępniania oprogramowania. Aż do tej chwili nowe wersje Photoshopa, Illustratora czy też InDesigna były przedstawiane niezależnie od siebie, dzięki czemu możliwe było dokładne planowanie i przygotowywanie zasobów dla poszczególnych projektów.

Zintegrowanie funkcji różnych programów wymusiło jednak synchronizację terminarzy wszystkich składników pakietu Creative Studio.

"Była to wielka wyzwanie dla naszych pracowników", podkreśla Heeger.


Zobacz również