After Effects w trzech wymiarach

Długo wyglądana piąta wersja Adobe After Effects ujrzała światło dzienne. Czy zrekompensuje dwa lata oczekiwania? Poznajcie nowe możliwości programu i osądźcie sami!

Długo wyglądana piąta wersja Adobe After Effects ujrzała światło dzienne. Czy zrekompensuje dwa lata oczekiwania? Poznajcie nowe możliwości programu i osądźcie sami!

Najbardziej efektowną, a długo oczekiwaną nowością After Effects jest dodanie trzeciego wymiaru do kompozycji. Elementy umieszczone na trójwymiarowej warstwie mogą być oświetlone za pomocą ruchomych źródeł światła oraz "filmowane" poruszającymi się kamerami. Wyrenderowany rezultat takich zabiegów daje realistyczny efekt prawdziwej przestrzeni całej kompozycji. W jednym projekcie mogą współistnieć zarówno warstwy trójwymiarowe, jak i tradycyjne - dwuwymiarowe. Zwykłe warstwy mogą poruszać się w pionie i poziomie, podczas gdy warstwy 3D mają do dyspozycji wszystkie trzy wymiary. Kamery i źródła światła mogą być niezależne od przypisanej im warstwy lub ich grupy, lecz mogą również poruszać się tak, by oświetlać je w ten sam sposób niezależnie od ruchu samej warstwy. Każda z nich ma własną charakterystykę. Do wyboru pozostaje kilkanaście standardowych ustawień, poczynając od szerokokątnej kamery o ogniskowej 15 mm do 200 mm teleobiektywu. Jak przystało na aplikację umożliwiającą edycję 3D, użytkownik może określić charakterystykę materiału, z jakiego utworzona została warstwa - w jaki sposób absorbuje lub odbija on światło. Trójwymiarową kompozycję można edytować w sześciu podstawowych widokach (przód, tył, góra, dół, lewa i prawa strona) oraz trzech dodatkowych - zdefiniowanych przez użytkownika.

Praca w trzech wymiarach wymaga zazwyczaj silnej stacji roboczej. After Effects stosuje sztuczkę zwaną Dynamiczny podgląd (Dynamic Preview), dzięki której rozdzielczość podglądu kompozycji zmniejsza się podczas manipulowania warstwami.

Następstwem wprowadzenia edycji 3D jest pojawienie się dziedziczności warstw (Parenting), dzięki czemu ustawienia warstwy nadrzędnej przechodzą na wszystkie warstwy zależne. Bardzo ułatwia to proces tworzenia złożonych animacji, w których poszczególne elementy muszą się poruszać w jednym ciągu. Przypomina to nieco odwróconą kinematykę (Inverse Kinematics) obecną w większości programów 3D. W podobny sposób mogą się zachowywać źródła światła i kamery przypisane do konkretnej warstwy lub do siebie nawzajem.

W wersji Production Bundle, przeznaczonej do profesjonalnych zastosowań, umieszczono narzędzia grafiki wektorowej. Podobnie jak w programie Macromedia Flash użytkownik ma możliwość rysowania na wielu klatkach animacji, jednocześnie śledząc zmiany obrazu dzięki technice Onion Skinning. Pociągnięcia pędzla można również nagrywać w czasie rzeczywistym, co jeszcze bardziej upraszcza proces animacji. Narzędzia wektorowe mogą także zostać wykorzystane do utworzenia maski kryjącej część kompozycji. Utworzoną w ten sposób animację można zapisać jako plik Flash w formacie SWF.

Definicja parametrów kamery, z pozoru skomplikowana jest w rzeczywistości bardzo prosta. Zwróć uwagę na możliwośc ustawienia głębi ostrości, dzięki której końcowy rezultat będzie bardziej realistyczny.

Definicja parametrów kamery, z pozoru skomplikowana jest w rzeczywistości bardzo prosta. Zwróć uwagę na możliwośc ustawienia głębi ostrości, dzięki której końcowy rezultat będzie bardziej realistyczny.

Bardzo ciekawą nowością są formuły (Expressions), które pozwalają na budowanie zależności między niemal wszystkimi elementami lub wartością parametru w kompozycji. Najprostsza z nich może np. kontrolować w trakcie animacji przezroczystość jednej warstwy w zależnosći od dowolnego parametru innej. Tego typu formuła tworzona jest niemal automatycznie, wystarczy połączyć obie wartości myszą w oknie Timeline. Do utworzenia bardziej skomplikowanych zależności można wykorzystać JavaScript.

W wersji piątej poprawiono i wzbogacono zestaw gotowych efektów. Obecny w poprzednich wersjach Path Text Effect można teraz zastosować do wielu wierszy tekstu naraz. Z nowości warto wspomnieć np. Coloramę - efekt pozwalający na przypisanie do warstwy różnych palet kolorów, które podczas animacji przechodzą jedna w drugą, dzięki czemu cała kompozycja mieni się feerią barw. Interesujący jest również efekt Shatter, który powoduje rozbicie sceny na drobne kawałki, np. puzzle, bez dodatkowej pracy animatora. Efektowny jest także Fractal tworzący animowane sekwencje ilustrujące fraktale Mandelbrota.

Program oferowany jest w dwóch wersjach. Standard zawiera zestaw podstawowych funkcji dwu- i trójwymiarowych oraz bogaty zestaw efektów. Pakiet Production Bundle poszerzono o kilka efektów, w tym Audio, rozbudowane narzędzia kontroli elementów kompozycji oraz przede wszystkim możliwość pracy w 16-bitowej palecie kolorów. Użytkownicy tej wersji mają również możliwość wykorzystania do renderingu sceny innych komputerów pracujących w sieci.

Adobe After Effects 5

Rodzaj: program graficzny

Producent: Adobe Systems Inc.

Informacje: Wimal International, tel. (022) 8408010, www.wimal.com.pl/

Cena: Standard - 4090 zł, Upgrade - 1250 zł


Zobacz również