Analiza: Safari ma już powyżej 10% rynku. Wersje beta przeglądarek coraz bardziej popularne

Najnowsze wyniki firmy analitycznej Net Applications wskazują, że przeglądarka Safari 4 firmy Apple zwiększyła swój udział na rynku i przekroczyła próg 10 punktów procentowych. Ciekawostką jest, że o ile udział rynkowy finalnych przeglądarek pozostaje raczej niezmienny, to sporo dzieje się, gdy spojrzymy na wyniki wersji testowych.

Firma analityczna Net Applications opublikowała raport, w którym prezentuje, jaki udział w rynku miały wszystkie najpopularniejsze przeglądarki w lutym bieżącego roku. Wyniki wskazują, że najpopularniejszy Interner Explorer wciąż traci w stosunku do konkurencji (choć trzeba przyznać, że tym razem marginalnie - z 68,18% do 68,17%), a druga na podium Mozilla Firefox lekko zyskuje (21,75% do 21,96%). Ciekawa jest również sytuacja Safari, która zanotowała lekki spadek w skali miesiąca (z 7,70% do 7,42%), jednak znacznie wybiła się w ostatnich dniach lutego. Net Applications podaje jednocześnie, że Google Chrome odnotowała wzrost z 1,13% do 1,16% udziału w rynku, a Opera z 0,69% do 0,70%.

Źródło: Net Applications / TG Daily

Źródło: Net Applications / TG Daily

Powyższa plansza wymaga sprostowania. Net Applications podaje, że po uwzględnieniu danych z raportów dziennych z ostatnich dni lutego można przedstawić następujący - szczegółowy - status procentowy udziału przeglądarek: IE: 67.26%; Firefox: 21.82%; Safari: 8.15%; Chrome: 1.15%; Opera: 0.71%.

Wojna pomiędzy wersjami beta

Powyższe zestawienie dostarczone przez Net Applications z pewnością wzorowo nie oddaje aktualnego stanu rzeczy. Firma podaje, że pod koniec lutego na rynku nastąpiły spore zmiany - przede wszystkim zaś udostępniona została publiczna beta wersja przeglądarki Safari 4 (zobacz artykuł: Safari 4 beta gotowa do pobrania).

Źródło: Net Applications / TG Daily

Źródło: Net Applications / TG Daily

Wydarzenie wzbudziło taką popularność, że po raz pierwszy w historii wypunktowało produkt Apple'a powyżej progu 10-procentowego. 28 lutego Safari udało się osiągnąć 10,91% udziału na rynku. Przeglądarka natychmiast zebrała również świetne recenzje ze strony specjalistów: Benchmark Safari 4 beta - 42x szybsza niż IE 7 i 3,5x szybsza niż Firefox 3. TD Daily, powołując się na swoje źródła w Apple, podaje, że przekłada się to na 1,05% udział w rynku i około 11 milionów pobrań bety w ciągu zaledwie czterech dni od jej udostępnienia. Dla porównania, Internet Explorer 8 Beta potrzebowała aż sześciu miesięcy, a Mozilla Firefox 3 tygodni, aby osiągnąć ten sam wynik. TD Daily zauważa, że co prawda Google Chrome osiągnęło 1 punkt procentowy w zaledwie 9 godzin, ale kilku miesięcy utknęło na tym poziomie. Niestety, w raporcie Net Applications zabrakło miejsca dla danych związanych z popularnością wersji alpha Opery 10 (artykuły: "Opera 10 alpha - szybsza i w pełni zgodna ze standardami" oraz "Pobierz Opera 10.00 alpha").

Rok 2009 pod znakiem nowości i jakości?

Dalszy rozwój wypadków może być bardzo ciekawy dla obserwatorów rynku oraz samych użytkowników. Można prognozować, że wraz z nadchodzącą premierą Windows 7 będziemy obserwować stopniowy wzrost popularności IE8 (przypomnijmy, że przeglądarka jest już gotowa i osiągnęła status RTM) i jej spadek w przypadku IE7 i IE6. Na horyzoncie jest również konkurencja, czyli wspomniane wyżej finalne wersje Safari 4, Firefox 3.1 czy Opera 10.

Niezależnie od tego, kto ostatecznie zdobędzie najwięcej punktów procentowych w statystykach, możemy być pewni jednego - w 2009 roku doczekamy się prawdziwej konkurencji na tym polu. Pozostaje mieć nadzieję, że bezpośrednio przełoży się to na jakość nowych rozwiązań.

Źródło: TD Daily (wraz z rozbudowanym komentarzem)


Zobacz również