Aparat na twoje potrzeby

Trudno się oprzeć pokusie wykonywania setek fotografii właściwie za darmo. Częstsze używanie spustu migawki daje większe szanse wykonania ciekawego zdjęcia. Ten powód oraz możliwość podejrzenia właśnie zarejestrowanego ujęcia stanowi argument nie do odparcia za zmianą Smieny na kompaktową cyfrówkę, rejestrującą zdjęcia na matrycy. Jaki model wybrać? Duży czy mały, z zoomem czy bez? Po prostu odpowiedni do twoich potrzeb.

Trudno się oprzeć pokusie wykonywania setek fotografii właściwie za darmo. Częstsze używanie spustu migawki daje większe szanse wykonania ciekawego zdjęcia. Ten powód oraz możliwość podejrzenia właśnie zarejestrowanego ujęcia stanowi argument nie do odparcia za zmianą Smieny na kompaktową cyfrówkę, rejestrującą zdjęcia na matrycy. Jaki model wybrać? Duży czy mały, z zoomem czy bez? Po prostu odpowiedni do twoich potrzeb.

Jeśli teraz decydujesz się na zakup pierwszego aparatu cyfrowego lub wymianę starego modelu na bogatszy w megapiksele, masz... spory problem. Jest zatrzęsienie kuszących ofert - chociażby takich, jak na większości ulotek z supermarketów. Reklamuje się tam aparaty bogate w piksele i "mocne zoomy". Czy należy jednak zwracać uwagę tylko na liczby? W żadnym razie. Przede wszystkim określ, jakiego aparatu potrzebujesz oraz zasięgnij rady, który z wybranej grupy modeli robi najlepsze zdjęcia i czy jest wygodny w obsłudze.

Przyjrzyjmy się jednak liczbom. Jak wspomnieliśmy powyżej, dwa podstawowe i głównie reklamowane parametry aparatu cyfrowego to rozdzielczość jego matrycy oraz zdolność przybliżania fotografowanej sceny.

Aby widzieć dokładniej: rozdzielczość

Przedstawiciele trzech wyraźnie różniących się klas cyfrówek.Na górze zaawansowana - Nikon Coolpix 8800, pod nim typowy kompakt - Olympus C-70, na dole "aparat do butonierki"- SonyDSC-T33.

Przedstawiciele trzech wyraźnie różniących się klas cyfrówek.Na górze zaawansowana - Nikon Coolpix 8800, pod nim typowy kompakt - Olympus C-70, na dole "aparat do butonierki"- SonyDSC-T33.

Większość typowo amatorskich aparatów cyfrowych ma obecnie matryce CCD o rozdzielczości 5 milionów pikseli, ale w sklepach znajdziesz jeszcze sporo urządzeń o rozdzielczości 4 lub nawet 3 milionów pikseli. Rzadko, ale można spotkać aparat wyposażony jeszcze słabiej - w sensor 2 MP.

Jak już wielokrotnie pisaliśmy, najpopularniejszy format zdjęć drukowanych lub zamawianych w labie to 10x15 cm, ewentualnie 9x13 cm. Jak widać na zdjęciu, dobrej jakości wydruk lub odbitkę w tych formatach możesz uzyskać już z aparatu wyposażonego w najmniejszą stosowaną obecnie matrycę, dwumegapikselową. Czy zatem rozdzielczość nie będzie miała znaczenia, zakładając, że tej wielkości odbitki ci wystarczą? Niezupełnie. Często podczas fotografowania danego motywu w polu widzenia obiektywu pojawia się niepożądany obiekt, który należy wyeliminować przez kadrowanie. Wówczas z 2 MP zrobi się na przykład 1,6 MP i fotografia w powiększeniu straci wyraźnie na jakości. Przeciw cyfrówce o tak niskiej rozdzielczości przemawia również to, że jeśli zdjęcie się okaże wyjątkowe, nie powiększysz go, żeby powiesić na ścianie.

Wymiary zdjęć wykonanych aparatami o rozdzielczości 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 megapikseli przy wydruku 300 dpi.

Wymiary zdjęć wykonanych aparatami o rozdzielczości 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 megapikseli przy wydruku 300 dpi.

Z tych samych powodów rozważania na temat wyboru rozdzielczości warto zacząć dopiero od matrycy 4 MP. Aparat taki pozwala na wykonanie zdjęć, które można dość swobodnie kadrować, po czym zrobić dobrej jakości "albumowe" odbitki. Chcąc w całości je powiększyć do A4, trzeba liczyć się ze znaczną stratą jakości - albo zobaczysz piksele, albo obraz wyraźnie utraci ostrość (w wyniku interpolacji). Wykonywanie takich powiększeń bez obniżenia jakości nie jest możliwe także za pomocą modeli wyposażonych w matryce pięcio-, sześcio- czy nawet siedmiomegapikselowe. Jeśli zależy ci na tym, żeby zdjęcia wieszać na ścianie - robiąc z nich wydruki w formacie A4 w 300 dpi bez interpolacji - rozważ zakup cyfrówki z matrycą liczącą minimum 8 milionów pikseli. Zdjęcie nią wykonane przy rozdzielczości 300 dpi (przyjęty standard rozdzielczości w druku dobrej jakości fotografii) osiąga wymiary 27,6 x 20,7 cm, a więc bardzo zbliżone do A4. Za taką przyjemność sporo trzeba zapłacić - cena urządzeń 8 MP przekracza 2500 złotych (dane ze w sklepów internetowych).

Jeśli chcesz wydać mniej i jednocześnie powiększać swoje prace, może warto pójść na "megapikselowy kompromis" - ostatnio pojawia się coraz więcej modeli 6 i 7 MP. Tej klasy sprzęt czasem kosztuje niewiele ponad tysiąc złotych. Bywają i tańsze, np. sześciomilionowy BenQ C62.

Przybliżanie i oddalanie - zoom

Najczęściej stosowana obecnie optyka w cyfrowych aparatach fotograficznych to obiektywy z tak zwanym zoomem optycznym. Są one, a właściwie ich możliwości, często "wzmacniane" za pomocą tzw. zoomu cyfrowego - funkcji niemającej związku z optyką, a służącej tylko do kadrowania wykonywanego zdjęcia.

Tak zwana "krotność" zoomu optycznego mówi o stosunku wartości najdłuższej do najkrótszej ogniskowej. Jeśli zoom wynosi 3x, to gdy najkrótsza ogniskowa liczy 35 mm, najdłuższa może mieć 105 mm.

Szukając aparatu, intuicyjnie wybieramy taki, którego obiektyw ma największy współczynnik x. To słuszne rozumowanie. Aparat, którego obiektyw potrafi bardziej przybliżyć fotografowany motyw, wydaje się lepszy, a na pewno bardziej przydatny. Jednak "mocniejszy" zoom może też mieć wady. Po pierwsze, trudniej osiągnąć duże światło obiektywu. Trudno uzyskać właściwości, które ma zoom 3x w Olympusie C-5050 (światło 1:1,8-2,6) z zoomem 10x (np. w Nikonie Coolpix 8800 największy otwór to 1:2,8-5,2). Jasny obiektyw pozwala na wykonanie zdjęć z bardzo małą głębią ostrości (przydatne przy portrecie) oraz bez użycia flesza w słabym oświetleniu.

Duży zakres ogniskowych może również powodować zniekształcenia geometryczne obrazu oraz mocną aberrację chromatyczną.

Ze słabym zoomem źle, bez zoomu jeszcze gorzej. Mimo że na rynku jest kilka modeli amatorskich aparatów kompaktowych, niedysponujących zmiennoogniskową optyką, nie warto w nie inwestować. Podczas wykonywania typowych fotografii urlopowo-pamiątkowych brak zoomu może dać się we znaki. Problem pojawi się głównie wówczas, gdy będziemy chcieli zrobić zbliżenie czegoś, do czego nie da się podejść. Aparatem takim trudniej zrobić dobre zdjęcie portretowe.

Fotografować wygodnie: wielkość, waga i kształt

Kadry zarejestrowane aparatem z zoomem 4x - na górze przy najkrótszej ogniskowej (35 mm), na dole przy najdłuższej (140 mm)

Kadry zarejestrowane aparatem z zoomem 4x - na górze przy najkrótszej ogniskowej (35 mm), na dole przy najdłuższej (140 mm)

Aparatu używamy na ogół poza domem, na przykład na wakacjach, zatem powinien być lekki i nie zajmować dużo miejsca w plecaku. Producenci oferują nawet bardzo małe aparaty, których powierzchnia frontu jest porównywalna do karty kredytowej, a grubość niewiele przekracza 2 cm. Takie pudełeczko mało przypomina aparat fotograficzny, raczej luksusową papierośnicę. Mimo nietypowych wymiarów da się nim fotografować, co nie oznacza, że każdemu to maleństwo przypadnie do gustu. Za mała "kostka" z miniaturowymi przyciskami bywa niewygodna, zwłaszcza gdy ktoś ma duże dłonie i grube palce. Takie właśnie miewają mężczyźni, którym odradzamy wybór tej klasy cyfrówki. Sprawdza się raczej w kobiecych rękach, a jednocześnie dobrze pasuje do damskiej torebki.

W sklepach jest wiele modeli nieco większych od wyżej opisanych "slimów". Większość została tak skonstruowana, że w czasie, gdy są wyłączone, obiektyw nie wystaje z korpusu. Dzięki temu aparat łatwiej schować do kieszeni i trudniej uszkodzić najdelikatniejszy jego element, czyli optykę. Wadą takiej obudowy, podobnie jak "slimów", jest to, że trudno je utrzymać w ręku. Brakuje atutu urządzeń zaawansowanych - uchwytu czy inaczej mówiąc, rękojeści przeznaczonej do prawej ręki. Pozwala on dużo pewniej i dzięki temu stabilniej trzymać urządzenie. Za wygodę podczas fotografowania płacimy w tym wypadku dźwiganiem cięższego sprzętu.

Wybierając cyfrówkę, warto także zwrócić uwagę, czy oferuje bardzo przydatne rozwiązanie - ruchomy panel LCD. Jego zastosowanie pomaga, a czasem wręcz umożliwia wykonanie dobrego zdjęcia znad głowy lub z perspektywy żaby.

Karta pamięci - także istotna

Gdy wybierasz cyfrówkę, zwróć uwagę na element o pozornie marginalnym znaczeniu, czyli kartę pamięci. Jak wiadomo, upowszechniło się kilka standardów. Dość ograniczony pod względem możliwości, a bardzo popularny niegdyś Smart Media jest już rzadko stosowany i jeśli myślisz o cyfrówce na kartę SM, lepiej się zastanów (do wyboru masz tylko nośniki o niewielkiej pojemności). Najpopularniejsze pozostają CompactFlash oraz Secure Digital. Są jeszcze, obsługiwane obecnie przez cyfrówki właściwie tylko dwóch producentów, standardy Memory Stick (do urządzeń Sony) oraz xD (promowany przez Olympusa i Fujifilm). Największe możliwości - szybki zapis oraz dużą pojemność za przystępną cenę - oferują karty SD oraz CF, ale niewiele cyfrówek z bogatej oferty Sony obsługuje któryś z tych standardów (tylko półprofesjonalny model DSC-F828 współpracuje z CF). Nieco lepiej jest w Olympusach - przynajmniej najwyższe modele nie wymagają dość drogich kart xD.

Czytaj wyniki testów

Gdy już zdecydujesz, czy twoja cyfrówka ma być duża, czy mała, imponować rozdzielczością matrycy albo zoomem, sprawdź wyniki testów jakości obrazu. Niemal co miesiąc publikujemy na łamach naszego pisma lub magazynu Zoom wyniki testów najnowszych urządzeń w różnych cenach.

Twoja rozdzielczość

Wybierając cyfrówkę, określ, jakiej wielkości odbitki najczęściej wykonujesz. Jeśli twoje fotografie lądują wyłącznie w albumie lub Internecie, nie warto wydawać dużych pieniędzy na aparat o dużej rozdzielczości. Jeśli powiększasz obraz, nie warto go interpolować - zdecyduj się na cyfrówkę 8 MP.

Zoom cyfrowy

Gdy wybierasz cyfrówkę, nie kieruj się możliwościami tzw. zoomu cyfrowego. Jest to funkcja oprogramowania aparatu i nie ma nic wspólnego z optyką. Właściwie używanie jej nie ma większego sensu.


Zobacz również