Aplikacje do PIII nie dla biznesu

Ile wart jest nowy układ, jeśli nie ma do niego aplikacji?

Ile wart jest nowy układ, jeśli nie ma do niego aplikacji? Niezbyt wiele, oczywiście. Intel wydaje więc 300 milionów dolarów po to, by przekonać potencjalnych klientów do aplikacji napisanych z myślą o współpracy z nowym Pentium III. Jednak pierwszy rzut aplikacji przystosowanych do PIII pokazuje, że większość z nich wywołuje raczej senność niż podniecenie.

Pentium III nie tylko oferuje najszybsze jak dotąd częstotliwości zegara, lecz również zawiera 70 nowych instrukcji (tzw. strumieniowych rozszerzeń SIMD, w skrócie SSE), które przyspieszają przetwarzanie obrazów, geometrię 3D i inne zadania multimedialne. Oprogramowanie, które wykorzystuje te nowe instrukcje powinno wykazywać znaczne zwiększenie wydajności.

Intel twierdzi, że do lata około 200 aplikacji i witryn WWW będzie zoptymalizowanych do Pentium III. W momencie oddawania tekstu do druku z tej liczby gotowych było 64. Większość z nich przyporządkować można jednej z czterech kategorii: wtyczek internetowych (i witryn WWW, które ich używają), rozpoznawania mowy, edycji obrazów oraz gier. Typowe aplikacje codziennego użytku, takie jak edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne czy poczta e-mail, nie uzyskają żadnego przyspieszenia.

ATRAKCYJNE WWW

Intel pokłada spore nadzieje w obecności Pentium III w Sieci. Oznacza to, że niektóre nowe wtyczki internetowe zostały napisane z uwzględnieniem instrukcji SSE. Witryny WWW będą w związku z tym musiały ulepszyć swe klipy medialne i demonstracje 3D po to, by wykorzystać te rozszerzone wtyczki.

Dobrym przykładem jest tu wtyczka Spike firmy Shells Interactive. Po jej pobraniu i zainstalowaniu Spike odtwarza interaktywne animacje 3D. Wbrew pozorom są one szybko ściągane, ponieważ stopień ich kompresji jest bardzo wysoki. Witryna WWW firmy Sharper Image (www.sharperimage.com) używa Spike do wyświetlania interaktywnych modeli trójwymiarowych różnych gadżetów dla japiszonów. Witryna zakupów samochodowych Autobytel (ww.autobytel.com) wykorzystuje rozszerzoną o SSE wtyczkę MetaStream firmy Metacreations po to, byś mógł wykonać wirtualną jazdę próbną samochodem swych marzeń.

RealNetworks także "wskoczyła do pociągu" o nazwie Pentium III. Nowa wersja jej wtyczki RealPlayer G2 używa SSE do wygładzenia skoków w odtwarzaniu wideo. Jednakże, jak twierdzą osoby z RealNetworks, odtwarzacz przystosowany do Pentium III zwiększy wydajność odtwarzania jedynie o 2 do 5 procent w porównaniu z Pentium II. Wzrost szybkości może być wyraźniejszy w przypadku danych zakodowanych specjalnie dla nowego odtwarzacza. Podczas odtwarzania klipów z CNN.com dostrzegliśmy niewielką różnicę pomiędzy standardową a rozszerzoną do PIII wersją odtwarzacza. Tak naprawdę efekt na Pentium III 450 wyglądał identycznie, jak na Pentium MMX 166.

GŁOS NADZIEI

Jeśli witryny WWW z obrazami 3D nie bardzo Cię zachwycają, Intel ma nadzieję, że wrażenie wywrze na Tobie lepsze, szybsze rozpoznawanie mowy. Sześć firm, m.in. Dragon, IBM i Lernout & Hauspie, ogłosiło, że kolejne wersje ich aplikacji do rozpoznawania mowy będą stosować SSE i inną innowację Pentium III, zwaną "podbieraniem z pamięci podręcznejŇ (ang. cache prefetch), by rozpoznawanie mowy przyciągnęło masowego odbiorcę.

Większość z tych aplikacji wciąż jest w wersjach beta. Jedyny wyjątek stanowi wzbogacony o SSE program Point & Speak firmy Dragon. Gdy porównaliśmy nową wersję (współpracującą z Pentium III 450) z wersją zwykłą (pracującą z Pentium II 450), czas szkolenia programu okazał się zdecydowanie krótszy: w wersji rozszerzonej trening zajął nam tylko 3 minuty, zaś w wersji zwykłej proces zajął 25 minut.

Pozostaje jednak pytanie, czy te różnice wynikają w głównej mierze z wykorzystywania instrukcji SSE. Podczas optymalizowania do Pentium III aplikacji rozpoznającej mowę może okazać się, że przyspiesza ona także na innych procesorach. IBM na przykład w czasie przystosowywania swego programu ViaVoice do Pentium III uzyskał podobne wzrosty wydajności również na CPU bez SSE. Następna wersja ViaVoice, zdaniem IBM, zyska niewiele na wykorzystaniu Pentium III.

Graficy także powinni zauważyć różnice przy Pentium III. W momencie, gdy zamykaliśmy ten numer, Adobe umieściła na swej stronie WWW bezpłatną aktualizację Photoshopa 5.0, która zapewnia obsługę SSE. Przetestowaliśmy wersję beta i stwierdziliśmy, że przy nakładaniu złożonych filtrów na bardzo duże obrazy aktualizacja dawała wzrost szybkości przetwarzania o około 20 procent. Adobe oferuje również rozszerzoną o SSE wersję PhotoDeluxe.

Aplikacje kodujące wideo też nabiorą szybkości. Microsoft PowerPoint 2000 na przykład pozwoli dodawać wideoklipy do prezentacji i kodować całość jako plik MPEG-4 do odtwarzania strumieniowego, używając instrukcji Pentium III do przyspieszenia procesu. Zdaniem Microsoftu układ nie pomoże jednak przy odtwarzaniu.

Pentium III może się również spodobać pracownikom działów informatycznych. Sporo przyszłych narzędzi zabezpieczających i zarządzających majątkiem firmy będzie używać kontrowersyjnego numeru identyfikacyjnego procesora do nadzorowania licencji oprogramowania oraz sprzętu. Witryny WWW mogą korzystać z tego numeru do weryfikacji tożsamości użytkownika.

WSZYSTKO JEST GRĄ

Gry są tym, co wyciąga maksimum mocy z Pentium III - tu procesor przyspiesza obliczenia geometrii używanej do budowy i animacji złożonych postaci oraz obiektów. Wzrost wydajności mierzonej w czystej liczbie klatek na sekundę jest olbrzymi, co daje twórcom gier szansę bardziej realistycznego przedstawiania postaci, oświetlenia i akcji. Lecz tak jak było to w przypadku IBM i programu ViaVoice, tak Activision odkryła, że przy ponownym pisaniu strzelaniny Heavy Gear II z uwzględnieniem instrukcji SSE udało się uzyskać lepsze osiągi także na systemach Pentium II nie obsługujących SSE.

Na podstawie obecnie dostępnego oprogramowania widać jednak, że klienci biznesowi będą zapewne woleli poczekać na późniejsze Pentium III. Następna wersja procesora, która ma pojawić się na jesieni, a nosząca kryptonim Coppermine, oferować będzie wyższą szybkość zegara, magistrali pamięci i AGP, a także zintegrowaną pamięć podręczną pracującą z pełną szybkością. Na razie instrukcje SSE oraz programy je wykorzystujące nie wystarczą do przyciągnięcia większości typowych użytkowników.


Zobacz również