Apple ukarane za niezgodną z prawem politykę gwarancyjną

900 tysięcy euro wynosi kara jaką włoski Urząd Ochrony Konkurencji nałożył na Apple. Amerykańska firma podpadła niezgodnymi z prawem praktykami, które stosowała w odniesieniu do gwarancji na swoje produkty.

Konsumenci mają swoje prawa, które firmy często próbują łamać. Najświeższym przykładem jest tutaj Apple, któremu włoski Urząd Ochrony Konkurencji i Rynku zarzucił stosowanie niejasnych zasad w zakresie gwarancji na swoje produkty.

Szczególne zastrzeżenia wzbudził program AppleCare Protection Plan, w którym Apple namawia nabywców swojego sprzętu do wydłużenia (za odpowiednią opłatą) standardowej rocznej gwarancji do lat trzech. Sęk w tym, że według prawa obowiązującego na terenie Włoch wspomniana standardowa gwarancja powinna już na starcie wynosić dwa lata.

Biorąc to wszystko pod uwagę włoski Urząd postanowił nałożyć na dwa oficjalne sklepy kalifornijskiej firmy karę w łącznej wysokości 900 tysięcy euro oraz zobowiązać ją do zmiany swojej gwarancyjnej polityki.

Oczywiście suma ta jest śmiesznie niska w porównaniu z możliwościami finansowymi najbogatszej firmy na świecie. Ważny jest jednak sam fakt zauważenia problemu i zmierzenia się z nim.

Z pewnością bardziej dociekliwi zauważą, że na terenie Stanów Zjednoczonych Apple również udziela rocznej gwarancji na sprzedawany przez siebie sprzęt. Co nas jednak to obchodzi? Przecież chcąc prowadzić biznes w jakimś kraju należy się stosować do prawa w nim obowiązującego.

_________

Bardzo dobrze, że tak się stało. Czekam teraz na podobny ruch (jeżeli oczywiście jest on możliwy w naszych realiach prawnych) ze strony naszego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kto jest za?


Zobacz również