Archiwizacja za grosze

Jeżeli sądzisz, że do samodzielnego wykonania kopii zapasowej twardego dysku potrzebne jest kosztowne oprogramowanie, jesteś w błędzie. W Sieci dostępnych jest sporo programów, które sprawdzają się równie dobrze, jak wielkie pakiety.

Jeżeli sądzisz, że do samodzielnego wykonania kopii zapasowej twardego dysku potrzebne jest kosztowne oprogramowanie, jesteś w błędzie. W Sieci dostępnych jest sporo programów, które sprawdzają się równie dobrze, jak wielkie pakiety.

Programy do backupu

Programy do backupu

Najprostsze z nich nie mają wiele do zaoferowania. Ich możliwości kończą się na przekopiowaniu wybranego folderu, często bez kompresji, we wskazane miejsce. Niektóre oferują też możliwość kopiowania plików o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania systemu (pliki INI, rejestry). W tym przypadku trudno jednak mówić o archiwizacji danych.

Wśród shareware'owych programów do wykonywania kopii zapasowych są jednak prawdziwe perełki. Najciekawsze wydały się nam AffirmativeAction PreProf, Backup Plus, BackupXpress Pro, BackupOnline.com i LifeSaver.

Dwa z nich wytrzymują porównanie z pakietami dostępnymi za duże pieniądze, oferując podobne funkcje. Backup Plus i LifeSaver świetnie radziły sobie z archiwizowaniem skompresowanych danych pozwalając spać spokojnie nawet w obliczu bardzo poważnych awarii.

AffirmativeAction PreProf

Jeden z najprostszych programów. Oferuje kreator prowadzący użytkownika "za rękę" i umożliwiający utworzenie kopii zapasowej najważniejszych zbiorów. Na liście archiwizowanych znalazły się między innymi ustawienia Windows Explorer, MS Office, ulubione adresy internetowe, a także... wtyczki i różne warianty interfejsu do WinAmp. Równie proste jak zapis jest odzyskiwanie danych. Wystarczy wybrać miejsce, z którego mają być pobrane i kliknąć Restore. Proste? Jak dla mnie za bardzo.

Backup Plus

Dość prosty i skuteczny program do sporządzania kopii zapasowej wybranego obszaru dyskowego lub wskazanego folderu. Aplikacja działa stabilnie i bez zarzutu, pozwalając także na natychmiastowe odzyskiwanie danych ze wskazanej kopii.

Backup Plus używa kompresji ZIP, współpracując też z napędami CD-RW i dając możliwość podziału archiwum na wiele części, także w przypadku zwykłych dyskietek. Ciekawa opcja programu to definiowanie złożonych filtrów wykluczających określone typy zbiorów.

Moduł Timed Backups instalowany w grupie Autostart pozwala na automatyzację procesu sporządzania backupów i zaprogramowanie ich wykonywania w określonym czasie lub w pewnych odstępach (np. raz na miesiąc).

Dalej przedstawiamy sposób wykorzystania Backup Plus przy sporządzaniu kopii zapasowych i odtwarzaniu archiwizowanych danych.

Backup Plus: kopia krok po kroku

1. Uruchom program Backup Plus. Na ekranie pojawi się okno. Kliknij ikonę Wizard. Najpierw wprowadź nazwę projektu, która będzie nazwą utworzonego pliku, którego później będziesz używać. Dlatego najlepiej będzie, kiedy wprowadzisz nazwę związaną z zadaniem, jakie chcesz wykonać (np. programowanie, jeśli chcesz tworzyć kopię zapasową źródeł programów). Naciśnij Browse. W oknie Save New Backup Set As wystukaj nazwę i kliknij Zapisz, a następnie Next.

2. Na ekranie pojawi się okno Select Files & Folders. Teraz musisz zadecydować, które foldery i zbiory są ważne. Jeżeli chcesz, aby program skopiował także podfoldery, zaznacz opcję Include Subfolders when selecting Folders. Kliknij duży, kwadratowy przycisk Add Folder. Teraz wskaż ten, który chciałbyś skopiować. Kliknij OK., a następnie Next. Aby ostatecznie utworzyć zbiór BPS, kliknij Finish.

3. W oknie programu wyświetlone zostaną informacje o ustawieniach, które wybrałeś. Chcesz dodać zapomniany folder? Nic prostszego. Kliknij, używając prawego przycisku myszy napis Folders, wybierz Add to Backup Set, a następnie Folder. Chciałbyś dodać filtr, aby wskazać jakiego rodzaju pliki Cię interesują? Z menu podręcznego wybierz Add to Backup Set, a następnie WildCard. Potrzebne opcje możesz też wywołać z menu górnego (przycisk Add).

4. Sprawdź ustawienia backupu. Kliknij ikonę Settings. Po lewej stronie okna pojawią się grupy ustawień, po prawej będziesz mógł je modyfikować. W sekcji Backup Set znajdziesz na przykład parametry kompresji. Ciekawa jest możliwość zabezpieczenia archiwum hasłem. Aby to zrobić, kliknij sekcję Password, a następnie zaznacz opcję Password protect Backup archives. W dwa pola jakie zostaną wtedy uaktywnione, wpisz dwukrotnie swoje hasło. Pamiętaj, aby nie wybierać ciągu losowo wybranych liter i cyfr, jeśli nie jesteś pewien, że je zapamiętasz. Kiedy skończysz, naciśnij OK.

5. Kliknij przycisk Backup na pasku dostępnych opcji. Masz do wyboru pojedyncze archiwum, kopię rozłożoną na wielu dyskietek lub kilka płyt CD-R/CD-RW. Zaznacz jedną z możliwości i kliknij Start Backup. Pojawi się okno wyboru folderu lub napędu, gdzie chciałbyś nagrać kopię wskazanych wcześniej danych. Wybierz lokację i rozpocznij kopiowanie, klikając OK. Po zakończeniu całej operacji program zaproponuje przetestowanie nowego archiwum. Kliknij Tak, żeby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Jeśli wszystko jest jak trzeba, naciśnij OK.


Zobacz również