Arena online

Wydarzeniem ostatnich tygodni wciąż pozostaje francuski Electronic Sports World Cup (ESWC). Bezsprzecznie, była to jedna z największych imprez e-sportowych, jakie miały miejsce na kontynencie europejskim. Niestety, dane nam było zobaczyć zawodników ze Szwecji, Finlandii, Francji, Niemiec, USA (pojawił się nawet słynny ''fatal'' - Johnatan ''fatal1ty'' Wendel) - ale nie z Polski. Szkoda.

Wydarzeniem ostatnich tygodni wciąż pozostaje francuski Electronic Sports World Cup (ESWC). Bezsprzecznie, była to jedna z największych imprez e-sportowych, jakie miały miejsce na kontynencie europejskim. Niestety, dane nam było zobaczyć zawodników ze Szwecji, Finlandii, Francji, Niemiec, USA (pojawił się nawet słynny ''fatal'' - Johnatan ''fatal1ty'' Wendel) - ale nie z Polski. Szkoda.

Może następnym razem, śledząc przebieg podobnego turnieju, będziemy mogli trzymać kciuki za naszych rodaków?

Skoro o śledzeniu ESWC mowa, w tym numerze Areny przygotowaliśmy obszerne wprowadzenie w świat dem i wirtualnej telewizji, co pozwoli tym, którzy jeszcze nie mieli okazji, zapoznać się z przebiegiem ESWC oraz kolejnych imprez. Opisaliśmy też metody oglądania meczów w 10. najpopularniejszych grach. Sporo zaprezentowanych przez nas informacji znajdzie także zastosowanie w wielu tytułach wykorzystujących podobne silniki. Poczytaj, pościągaj dema, posmakuj uroków e-sportu!

Twojej uwadze polecamy także wywiad, jakiego udzielił nam Angel Munoz, szef amerykańskiej Cyber-athlete Professional League (CPL). Znajdziesz w nim wiele ciekawych informacji dotyczących CPL oraz e-sportu. Warto rzucić na niego okiem, jest tam bowiem kilka kwestii, które powinniśmy wszyscy wziąć sobie do serca.

Niemiecka federacja e-sportowa

Narodowe federacje e-sportowe - o randze oficjalnych krajowych organizacji sportowych - mają już Rosja, Ukraina, a nawet Armenia. Do grona krajów, w których e-sport ma szansę doczekać się oficjalnych struktur sportowych, dołączają teraz Niemcy, gdzie rozpoczęto rejestrację federacji deSpV - Deutscher eSport Verband ( http://www.despv.de/ ). Okazało się też, że Niemcy szacują liczbę graczy zainteresowanych tą formą rywalizacji na... 1,5 miliona, co daje e-sportowi pod względem liczby zainteresowanych bardzo wysokie, bo aż piąte miejsce! Gdyby różnica między Niemcami a Polską sprowadzała się wyłącznie do liczby ludności, oznaczałoby to, że mamy w kraju ponad pół miliona miłośników e-sportu. I wciąż prawie zero oficjalnych organizacji e-sportowych.

Kultura fizyczna w Fear Factory

Fear Factory będzie upowszechniać kulturę fizyczną i propagować ćwiczenia wzmacniające siłę palców oraz kciuka.

Fear Factory będzie upowszechniać kulturę fizyczną i propagować ćwiczenia wzmacniające siłę palców oraz kciuka.

E-sport sportem w Polsce? Znany multiklan Fear Factory złożył w sądzie dokumenty pozwalające zarejestrować go jako stowarzyszenie kultury fizycznej. Rodzaj stowarzyszenia może śmieszyć, jednak wyłącznie taki typ organizacji ma w Polsce prawo przyjmowania statusu związków sportowych. Niestety, do utworzenia polskiego związku e-sportowego potrzebne są przynajmniej trzy współpracujące ze sobą stowarzyszenia kultury fizycznej, a praktyka jest taka, że gracze wciąż próbują powołać jakieś organizacje wyłącznie w ramach swojej gry (wszak wiadomo że dla kwakowca UT jest be, a utkowiec powie to samo o kwaku i tak dalej). Na dodatek nawet jeśli udałoby się powołać trzy stowarzyszenia, widnieje przed nimi jeszcze trudne zadanie przekonania stosownego ministra do wpisania e-sportu na listę dyscyplin, w których mogą być tworzone związki sportowe. Być może kiedyś się to uda, w każdym razie trzymamy kciuki za Fear Factory, który ma szansę stać się pierwszą oficjalną polską organizacją e-sportową.

Kolejny świetny film z Q3A

Own-age zgotował miłą niespodziankę wielbicielom Quake'a swoim najnowszym filmem Annihilation. Autor włożył 8 miesięcy pracy w przygotowanie relacji z gry Quake III Arena. Annihilation prezentuje się na ekranie wyśmienicie. Bardzo dobre fragi, szybka akcja, sprawny montaż, świetna muzyka - wszystko to sprawia, że film można zaliczyć do najlepszych, stawiając na równi z tak uznanymi produkcjami, jak Badge 3. To obowiązkowa pozycja dla każdego miłośnika strzelanek, niezależnie od tego, w jaką grę gra. Plik z filmem znajdziesz w Internecie, na przykład w dziale Files serwisu BadCT ( http://www.badct.de/ ) - uwaga, filmik waży aż 250 MB! Do jego odtwarzania potrzebna jest najnowsza wersja kodeka DivX.

Czeski film w Karlowych Warach

W Czechach, w Karlowych Warach rywalizowano w Unreala Tournamenta 2003, Quake'a III Arena oraz w Counter-Strike'a. Dokładnie w tym samym czasie, w Paryżu trwały zawody najlepszych graczy z całego świata (piszemy o nich we wstępniaku, a to nie wróżyło dobrze obsadzie czeskiego turnieju. Oto jak wygląda lista zwycięzców: Quake III Arena - c58-Polosatiy (pokonał w finale L_Clan_cho3en), Unreal Tournament 2003 - burnie (pokonał w finale c58-Polosatiy), Counter Strike - Gamepoint (pokonali w finale Team Magic).

PG Challenge zawody pretendujące do miana e-sportowych i rozgrywające się w dodatku blisko naszego kraju.

CPL rozdaje pieniądze

Zimowy turniej CPL - The CPL Pentium 4 Processor Winter 2003 Championships - odbędzie się w Dallas 16-20 grudnia. Walki będą toczone w Counter Strike'u (pula nagród 100 000 USD), Halo (pula 30 000 USD) oraz WarCrafcie III (pula 20 000 USD). Co ciekawe, ze względu na zmianę rankingu ESRB i obniżenie limitu wieku dla WarCrafta III, w grę tę będą mogli rywalizować nawet piętnastolatkowie! Jest szansa na niezłe kieszonkowe...

Graczy boje z latem

Wakacyjne rozleniwienie ogarnęło graczy na całym świecie.

Według statystyk prowadzonych przez serwis GameSpy w jeden z lipcowych wieczorów w pierwszej piątce najpopularniejszych gier mieliśmy online 84440 graczy w Half-Life'a (głównie Counter-Strike'a), 7484 graczy w Battlefielda 1942, 6641 graczy w Wolfensteina: Enemy Territory, 5661 graczy w Medal of Honor Allied Assault oraz 5661 graczy w Unreal Tournament 2003. Jeszcze rok czy półtora temu byłyby to wartości maksymalne, teraz to ledwie połowa tego, co się zdarza w szczycie.

W meczu Plaża-i-Dziewczyny vs Gracze-i-Komputery obstawiamy płeć żeńską i morze.

Tym razem bez tabel ligowych

Ze względu na małą aktywność w turniejach i ladderach w okresie letnim w tym wydaniu Areny pominęliśmy tabele turniejowe. Przypominamy jednak organizatorom turniejów, że jesteśmy zainteresowani publikowaniem comiesięcznych rezultatów z prowadzonych przez was turniejów, o ile odbywają się one regularnie, mają rzetelne podstawy organizacyjne, a czas trwania jednej edycji to minimum 3 miesiące.

11 przykazań ojca chrzestnego

Klany to wciąż nieoficjalne grupy graczy i daleko im do statusu drużyn sportowych. Tym niemniej zakładając i prowadząc jeden z nich, warto postępować według kilku prostych reguł. Jeśli zatem zamierzasz stać się "ojcem chrzestnym" i zakładasz klan, powinieneś zapoznać się z poniższymi 11 przykazaniami.

I. Wymyśl oryginalną nazwę klanu, upewniając się, że w grach, w które zamierzacie grać, takiego klanu jeszcze nie ma. Przygotuj tag klanowy, aby klanowicze mogli go umieszczać PRZED swoim nickiem.

II. Wybierz model klanu. Zastanów się, czy chcesz, aby opierał się on na zasadach koleżeńskich, gdzie decyzje są podejmowane przez wszystkich, czy też ma mieć hierarchię. Jeśli opowiadasz się za hierarchią, zastanów się, czy będzie zarządzany przez kilku wybranych graczy, czy też za pośrednictwem Rady Starszych lub organu pełniącego rolę zarządu.

III. Ustal regulamin klanu. Postaraj się przewidzieć wszystkie sytuacje, które mogą się pojawić. Kto reprezentuje klan? Kto ma prawo do umawiania klanówek? Kto decyduje o przyjmowaniu bądź usuwaniu członków?

IV. Starannie dobieraj członków, oceniając ich umiejętności. Jeśli wybór okaże się niewłaściwy, a gracz zawiedzie zaufanie, bez kłopotów pozbędziesz się go wówczas, gdy klan ma wyraźną hierarchię.

V. Zapewnij członkom klanu warunki do wymiany doświadczeń. Stwórz dla nich listę mailową. Korzystaj z komunikatorów w rodzaju Gadu-Gadu bądź ICQ. Załóż kanał na IRC w ramach Quakenetu. Dobre są fora klanowe, publiczne, do których dostęp mają wszyscy, oraz prywatne, gdzie można omawiać taktyki i zagrywki.

VI. Postaraj się, aby klan miał własną stronę WWW. Im więcej osób w klanie, tym jest ona bardziej potrzebna, gdyż ułatwia wymianę informacji. Zamieść na niej regulamin, listę członków, historię i osiągnięcia, newsy, link na forum, wykaz meczy. Nie zapomnij o opcji, która pozwoli innym wyzwać twój klan na mecz. Przydają się działy dostępne wyłącznie dla klanowiczów, gdzie można poczytać o taktykach.

VII. Jeśli twój klan koncentruje się na meczach 1v1 oraz klanówkach wymagających niewielkiej liczby osób (2v2, 3v3, 4v4, 5v5), poradzisz sobie z organizacją, korzystając z maili i komunikatorów. Jeśli myślisz o grze w większych składach, na przykład 8v8, 10v10, wówczas sprawy organizacyjne związane z meczem skomplikują się. Pomyśl o systemie, który pozwoli samym graczom zgłaszać gotowość do meczu. Odpowiedni skrypt na stronie WWW pozwoli zapanować nad organizacją i przygotowaniem taktyk.

VIII. Dbaj o rozgrywanie przez klan przynajmniej dwóch klanówek tygodniowo. Nic tak nie zbliża graczy, jak wspólne walki. Organizuj przyjacielskie sparingi (tak zwane scrimy), zapisz klan do ladderów i turniejów.

IX. Dbaj o wizerunek klanu. Jeśli klan bierze udział w turnieju, na każdy mecz powinien wystawić pełną drużynę. Nie ma nic mniej profesjonalnego od zapisania się do turnieju, a następnie grania z niepełną obsadą. Przynajmniej na 5 minut przed rozpoczęciem meczu twoja drużyna powinna stawić się na serwerze, na którym będzie on rozgrywany.

X. Nie toleruj chamstwa, gdyż ma ono tendencję do upowszechniania się. Prowadź klan zgodnie z zasadami sportowej rywalizacji, z szacunkiem odnosząc się do przeciwnika. Graj fair, wymagaj tego samego od innych klanowiczów i przeciwstawiaj się wszelkim niesportowym zachowaniom.

XI. Pomyśl o sponsorze. Jeśli klan ma na koncie pewne osiągnięcia, a strona WWW prezentuje się nieźle, może warto poszukać sponsora? Granie nabiera wówczas dodatkowej wartości, gdyż wiąże się z większą odpowiedzialnością. Zyskać może nie tylko sponsor - z pewnością znacznie zwiększy się prestiż twojego klanu.


Zobacz również