Augmented Reality – nowy wymiar rzeczywistości

Rozszerzona lub wzbogacona rzeczywistość – tak najtrafniej można przetłumaczyć angielskie pojęcie Augmented Reality. Przeczytaj, co kryje się za tym terminem i jakie przynosi korzyści.

Był spalony czy nie? Na pytanie, czy jeden z piłkarzy stał w pozycji ofsajdowej, można bardzo łatwo odpowiedzieć, ponownie oglądając w zwolnionym tempie daną sytuację z boiska, gdy na ekranie jest wyświetlona wirtualna linia. W podobny sposób już od dawna wizualizuje się największą długość skoku uzyskaną dotychczas przez konkurentów bieżącego zawodnika w turniejach narciarskich i najlepszy czas w mistrzostwach pływackich.

Oto trzy przykłady zaczerpnięte z życia codziennego, które unaoczniają zasadę działania technologii Augmented Reality. Polega na uzupełnianiu realnych obiektów o dodatkowe informacje pochodzące z cyfrowych źródeł. Tak objaśnia podstawy nowej technologii Daniel Gelder z monachijskiej firmy Metaio, która specjalizuje się w projektowaniu zastosowań AR wraz z odpowiednim oprogramowaniem. Wspomniane informacje uzupełniające rzeczywistość pochodzą przeważnie z internetu.

Najlepsze aplikacje AR do smartfonów

Rozwiązania Augmented Reality zainteresują użytkowników prywatnych przede wszystkim w tabletach i smartfonach. Nowoczesne urządzenia przenośne tego typu są wręcz predestynowane do takich zastosowań. Zapewniają odpowiednie układy czujników (GPS, kompas i żyroskop), a ponadto są wyposażone w połączenie internetowe, aparat rejestrujący wizję i stosunkowo duży ekran. W minionych latach powstało zadziwiająco wiele aplikacji AR przeznaczonych do systemów Android i iOS. Uniwersalne w zastosowaniu okazują się przeglądarki Acrossair Augmented Reality Browser (działa tylko w systemie iOS), Layer Browser, Wikitude World Browser i Junaio Augmented Reality Browser. Wyświetlają na ekranie mnóstwo różnych informacji – od najbliższego baru szybkiej obsługi, przez najdogodniejsze połączenia komunikacji miejskiej lub okoliczne hipermarkety, po atrakcje turystyczne. Wystarczy uruchomić aplikację, wybrać żądaną tematykę i obrócić smartfon w żądanym kierunku.

O ile przeglądarki obsługujące technologię Augmented Reality są ogólnego zastosowania, powstały także aplikacje dostosowane do konkretnych celów. Niektóre mają sprawdzać się w roli przewodnika turystycznego, oferując informacje lokalne i dla przyjezdnych (np. aplikacja mtrip). Inne pomagają w znalezieniu wolnych mieszkań na rynku nieruchomości (np. niemiecki ImmoNet) lub radzą, jak dostać się z jednego punktu miasta do drugiego (np. BVG w Berlinie). Entuzjastom górskich wycieczek spodoba się zapewne aplikacja Peak.AR, która podaje nazwy szczytów (wraz z ich wysokościami) widocznych na ekranie smartfona. Natomiast osoby zainteresowane astronomią i astrologią mogą sięgnąć po aplikacje takie jak Google Sky Map. Liczne aplikacje wskazują miejsce pozostawienia swojego pojazdu nawet na ogromnych parkingach pod warunkiem, że użytkownik zapisał je uprzednio w postaci współrzędnych GPS (wystarczy nacisnąć w tym celu odpowiedni przycisk). Również rozpoznawanie obrazu za pomocą Google Goggles wykorzystuje technologię Augmented Reality w połączeniu z czujnikami smartfona.

Kolejne zastosowanie AR w praktyce demonstruje Snapshop Showroom. Ta aplikacja dostępna do iPhone’a i iPada pozwala ustawiać meble i inne przedmioty wyposażenia wnętrz we własnych czterech ścianach – oczywiście, tylko na ekranie, ale odwzorowującym mieszkanie poprzez wbudowany aparat fotograficzny. Podobnie działa aplikacja Furnish przeznaczona do urządzeń z systemem iOS, która wizualizuje meble i akcesoria IKEA. Koncern elektroniki użytkowej Sharp opracował aplikację, za pomocą której można dobrać właściwą przekątną ekranu nowego telewizora jeszcze przed zakupem, wizualizując odbiornik w żądanym miejscu na wyświetlaczu smartfona.

Natomiast aplikacja iOnroad Augemnetd Driving zainstalowana w smartfonie, który jest umieszczony w samochodzie, wyraźnie ostrzega, gdy kierowca przekroczy bezpieczny dystans do poprzedzającego pojazdu. Chcąc przekonać się, jak działa połączenie cyfrowej nawigacji z technologią Augmented Reality w Wikitude Driving, najlepiej obejrzeć ten film w serwisie YouTube. Mapa jest w tym wypadku zbyteczna, bo aplikacja nanosi informacje o przebiegu wybranej trasy na widniejący na ekranie obraz otoczenia. Wspólną cechą wszystkich przedstawionych przykładów jest zasada, o której wspomnieliśmy na samym początku artykułu – wirtualne informacje są nakładane na rzeczywisty obraz otoczenia.

Więcej aplikacji przydatnych w praktyce

Spróbuj oszacować nakład katalogu IKEA! To dość trudne zadanie, zważając na fakt, że rok rocznie wydaje się na całym świecie ponad 210 milionów egzemplarzy. U naszych zachodnich sąsiadów roczny nakład sięga 26 milionów egzemplarzy. Począwszy od zeszłej jesieni katalog jest wyposażony w funkcje Augmented Reality. Korzystając ze specjalnej aplikacji uruchomionej w iPadzie, można uzupełniać statyczne ilustracje z katalogu – np. oglądać filmy, korzystać z nowych funkcji w kuchni, a nawet zaglądać do zamkniętych szafek.

Podobne rozwiązania z użyciem technologii Augmented Reality zastosowały niektóre wydawnictwa prasowe. Na przykład w 2010 r. pojawiło się specjalne wydanie dziennika Süddeutsche Zeitung, które prezentowało dodatkowe treści w urządzeniach przenośnych za pomocą bezpłatnej aplikacji (niemieckojęzyczna demonstracja na filmie pod adresem http://www.youtube.com/watch?v=YKN7G9X9pIU). A holenderska edycja magazynu Playboy pokusiła się po raz pierwszy na początku 2013 r. o animowanie pań prezentowanych na okładce za pośrednictwem smartfona w połączeniu z odpowiednią aplikacją.

Pomijając opisane gadżety, technologia Augmented Reality bardzo przydaje się w praktyce. Wyobraź sobie, że zużyłeś cały toner w swojej drukarce laserowej. Wprawdzie masz wkład zapasowy, lecz wymiana tonera w nowoczesnym, wielkim urządzeniu wielofunkcyjnym wcale nie jest taka łatwa. Zamiast czekać na pomoc techniczną lub zabrać się za lekturę obszernej instrukcji obsługi, możesz uruchomić aplikację Augmented Reality, która krok po kroku objaśni ci poszczególne czynności, ilustrując je informacjami nałożonymi bezpośrednio na zdjęcia drukarki – najpierw otwórz tę klapkę, zwolnij blokadę po tej stronie, po czym wyciągnij stąd wkład tonera itd.

Podobne rozwiązania w postaci profesjonalnych instrukcji naprawy urządzeń mogą stosować pracownicy punktów serwisowych, aby nie musieli uczyć się poszczególnych czynności w każdym modelu reperowanego sprzętu. Koncern motoryzacyjny Audi wprowadził niedawno temu technologię Augmented Reality w modelu A1 jako interaktywną instrukcję obsługi. Aby dowiedzieć się, do czego służy określony element obsługi i jak z niego korzystać, wystarczy uruchomić aplikację Audi w systemie iOS, po czym skierować iPhone’a na daną gałkę, dźwignię czy przełącznik na desce rozdzielczej. Film w serwisie YouTube objaśnia sposób działania takiej wirtualnej instrukcji (http://www.youtube.com/watch?v=gOZLZa-ajKQ).

Google Ingress – Augmented Reality w grze

Czy wiesz, co to Google Ingress? Jeśli nie, to nic dziwnego, bo choć ta „gra” powstała rok temu, a stosowna aplikacja została zainstalowana ponad milion razy w urządzeniach przenośnych z systemem Android, Ingress zyskał znikomą popularność.

Tak jak na samym początku nowi uczestnicy muszą zdobyć kod dostępu od bardziej doświadczonych graczy lub od Google’a (www.ingress.com, jednak wymaga to dłuższego oczekiwania). Aby zagrać, nie wystarczy obsługiwać smartfona. Trzeba wyjść na zewnątrz. Tam zaś walczą ze sobą dwie frakcje o zdobycie władzy nad światem. Zatem planszę do gry stanowi praktycznie cały świat. Ingress to połączenie technologii Augmented Reality z grą terenową Geocaching.

Specjaliści ochrony danych podchodzą nadzwyczaj krytycznie do tego typu zabaw, bo producent może ustalić nie tylko przebyte trasy (i stworzyć profile poruszania się) i pory aktywności, lecz także wzorce zachowań poszczególnych uczestników gry i inne informacje.

Google Glass i nowe okulary Vuzix M100

Praktycznie wszystkie zaprezentowane powyżej rozwiązania Augmented Reality są realizowane za pośrednictwem smartfona. Nasunął się pomysł, aby posunąć się krok dalej i zastosować technologię Augmented Reality w okularach. Po co sięgać po smartfon, skoro można mieć wszystkie informacje – w pełnym tego słowa znaczeniu – tuż przed oczami?

Pionierski projekt tego rodzaju nosi nazwę Google Glass. Wprawdzie producent zadeklarował latem br., że zablokuje możliwość automatycznego rozpoznawania twarzy, lecz wydaje się, że instalowanie aplikacji zapewniających taką funkcję to tylko kwestia czasu. W końcu to doskonałe zastosowanie dla technologii Augmented Reality.

Amerykańska firma Vuzix miała mniej skrupułów na targach branżowych Augmented World Expo tego lata w Kaliforni, prezentując swoje okulary M100 jako „AR Ready Smart Glasses”.


Zobacz również