Bannery reklamowe

Z określeniem banner spotkał się każdy, kto choć w niewielkim stopniu miał kontakt z Internetem. Czym jest banner?

Z określeniem banner spotkał się każdy, kto choć w niewielkim stopniu miał kontakt z Internetem. Czym jest banner?

Pierwsze były statycznymi grafikami reklamującymi dowolną stronę WWW. Sama Sieć narzuciła na bannery pewne ograniczenia. Wolne łącza nie pozwoliły na tworzenie dużych grafik reklamowych. Początkowa wielkość pliku reklamowego została ograniczona do około 5 KB. Dziś, mimo zwiększenia przepustowości łączy internetowych, sytuacja ta niewiele się zmieniła. Obecnie przyjmuje się, iż plik banneru powinien mieć nie więcej niż 10-15 KB. Taki rozmiar pozwala na szybkie wczytywanie go przez przeglądarki internetowe, nawet przy niezbyt szybkich łączach. Obecnie bannery są to głównie reklamy animowane.

Co zawiera banner reklamowy? Najczęściej kilka kluczowych słów mających zachęcić internautę do wejścia na strony, które reklamuje banner. Często też prezentowane są elementy graficzne charakterystyczne dla danej strony lub - w przypadku sklepów internetowych - produkty w nich sprzedawane.

Zasady tworzenia bannerówgrafiką. Nie warto tworzyć większych bannerów. Wprawdzie duża powierzchnia treści reklamowej może zapewnić większą liczbę odwiedzin, lecz jednocześnie stwarza zagrożenie zbyt długiego czasu wczytywania przez przeglądarkę, co jest źle odbierane przez użytkowników Sieci i może skutecznie zniechęcić do odwiedzin reklamowanego serwisu.

Drugą zasadą obowiązującą podczas tworzenia bannerów reklamowych jest operowanie właściwym kolorem. Nie wolno używać kolorów zlewających się. Sukces zapewnia używanie barw pastelowych. Jak wykazują badania, stosowanie kolorów zielonego i żółtego przyciąga użytkowników. Niekorzystnie natomiast działają kolory czarny i biały. Wydawałoby się, że tekst jest ważniejszy od barwy. Nic bardziej mylącego. Jeśli banner nie zainteresuje kolorem, nikt nie zechce czytać tekstu, który się tam znajduje.

Trzecia zasada polega na właściwym doborze tekstu publikowanego na bannerze. Nie można zapominać o tym, że zbyt dużo tekstu umieszczonego na małej powierzchni uczyni go całkowicie nieczytelnym. Błędem jest również umieszczenie przewijanego długiego tekstu w przypadku bannerów animowanych. Trzeba wiedzieć, że większość osób korzystających z Sieci wychodzi z założenia, iż banner reklamowy jest "złem koniecznym". Jeśli jego wygląd nie zachęci ich w ciągu pierwszych kilku sekund oglądania, jest prawie pewne, że nie będą czekały następnych kilkunastu lub kilkudziesięciu na czytanie pojawiających się tekstów. Podczas przygotowywania tekstów mających pojawić się na bannerach, należy kierować się zasadą: minimum słów, maksimum treści.

Z zasadą trzecią ściśle wiąże się kolejna: zapewnienie maksymalnej czytelności banneru. Zbyt wiele danych informacyjnych powoduje bowiem chaos, a co za tym idzie - całkowitą nieczytelność. Lepszą metodą - i o tym trzeba pamiętać - jest oddziaływanie grafiką a nie tekstem. Zbyt dużo tekstu powoduje ograniczenie czytelności banneru. Szczególnie nieczytelne i irytujące są długie, zmieniające się napisy. Im mniej treści, tym banner jest lepiej odbierany przez użytkowników Sieci, a to może stać się podstawą sukcesu.

Następnie pamiętajmy o doborze właściwej lokalizacji na stronie. Niewątpliwie najlepszym miejscem na umieszczenie reklamy jest nagłówek strony, z tej prostej przyczyny, iż banner pojawi się zaraz po połączeniu się z nią. Inna jego lokalizacja w dużej mierze wiąże się z treścią strony. Jeśli dana strona zawiera długi, nudnawy, przewijany tekst, problematyczne staje się też umieszczenie banneru reklamowego w stopce strony. Jest bowiem mało prawdopodobne, że ktoś do niego dotrze. Tworząc witryny WWW i zamierzając umieszczać na nich bannery reklamowe, pamiętajmy, by tworzyć strony, których nie trzeba przewijać, z jednym tylko bannerem reklamowym, umieszczonym w nagłówku.

Zasada szósta dotyczy animacji, ale i w tym wypadku nie należy przesadzać. Bannery animowane niosą więcej przekazywanej treści, co jednak jest okupione zwiększeniem rozmiaru pliku zawierającego kolejne klatki animacji. Im dłuższy czas oczekiwania na wczytanie takiego pliku, tym większe prawdopodobieństwo pominięcia go przez osoby oglądające stronę WWW. Animacja nie może być zbyt skomplikowana, gdyż - po pierwsze - wiąże się to z dłuższym czasem ładowania banneru, po drugie - im dłuższy czas na przekazywanie treści reklamowych osobie oglądającej, tym większe prawdopodobieństwo, że nie będą one przekazane do końca. Maksymalny czas nie powinien być dłuższy niż 10-15 sekund.

Ostatnia sprawa - czas prezentacji banneru reklamowego na stronie. Dotyczy to głównie osób odpowiedzialnych za administrowanie stroną, nie zaś tych, które tworzą bannery reklamowe. Maksymalny czas oddziaływania reklamy wynosi zazwyczaj kilka tygodni. Im dłużej reklama jest publikowana, tym bardziej powszednieje i jest mniej skuteczna. Im częściej zmieniamy wygląd bannerów reklamowych, tym lepiej. Nieraz wystarczy przebudować tylko jego część, np. paletę kolorów, by go zdecydowanie odświeżyć. Jeśli nie mamy możliwości, aby odpowiednio często przygotowywać i umieszczać nowe bannery, wskazane są częste zamiany ich miejsca. Stałe i niezmienne elementy strony WWW szybko przestają być zauważane przez osoby często odwiedzające stronę, dlatego modyfikacje mogą spotęgować efekt oddziaływania banneru reklamowego.

Reklama w Internecie powszednieje i staje się naturalnym i niezbyt lubianym przez użytkowników dodatkiem. Jeśli banner zostanie źle skonstruowany, jego zadanie reklamowania określonych treści nie przyniesie efektu i stanie się po prostu jednym z elementów graficznych strony.

Lekarstwem na spowszednienie reklamy w Internecie może okazać się nowy typ bannerów reklamowych - banner interaktywny. Jest on połączeniem klasycznego banneru z możliwościami, jakie oferują aplety Javy, elementy Flasha czy skrypty CGI. Ten typ reklamy staje się coraz bardziej popularny, gdyż internauta nie jest tylko biernym widzem prezentowanej treści reklamowej. Aplety Javy pozwalają na tworzenie map, a co za tym idzie określonym częściom banneru można przypisać linki do różnych miejsc w Internecie. Banner może mieć rozwijane listy wyboru. Jest to szczególnie wygodny sposób reklamowania produktów sklepów internetowych. Coraz częściej pojawiają się w sieci bannery udostępniające proste gry i opcje przeszukiwania baz danych. Banner interaktywny to również możliwość szybkiego przeszukiwania serwisu, wbudowywania różnego rodzaju formularzy czy liczników połączeń.


Zobacz również